Huutajan taltutus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miili
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Miili

Aktiivinen jäsen
05.09.2004
6 745
0
36
Mun 3 vuotias tyttö on ihan mahdoton, huutaa ja raivoo niin et meinaa tukehtua. Usein kyllä toivon et menis nyt ääni kun noin huutaa ;) . Viime yönä huusi ehkä tunnin .. tai yli, vaikee arvioida kun en kattonu heti kelloa.
Tänä aamuna on huutanu oikeastaan koko aamun. Siis sellasta raivohuutoa et puheesta ei saa mitään selvää, kyyneleitä valuu, saattaa raapia ja purra. Onkohan tää ihan normaalia vai pitääkö tyttö viedä johonkin tutkimuksiin? Aikasemmin otin aina syliin tiukkaan otteeseen ja sanoin et pois pääsee kun rauhottuu, mutta nyt en enää jaksa kun saattaa huutaa sen tunnin tai yli sylisäkin. Nyt siis annan huutaa enkä kiinnitä juurikaan huomiota. Välillä sanon et kerro mikä on hätänä, äiti auttaa tai pyydä nätisti niin äiti antaa.
No joo, tiedänhän mä: Ikään kuuluvaa, menee aikanaan ohi jne, mut kuuluukio sen olla näin rajua? Tuntuu että loma menee lapsen taltuttamiseen eikä tee mieli lähteä mihinkään kivaan paikkaan kun toinen vaan huutaa :/ . Kiitos jos luit, helpotti.

Tuohon yöhuutoon ei taida mikään auttaa, muu kuin kärsivällisyys. Mut päivällä. Miksi huutaa? Siksi kun ei saa tahtoaan läpi, ilmeisesti. Auttaisiko sellainen, että saa valita kahdesta vaihtoehdosta, esim syötkö nyt punaiselta vai siniseltä lautaselta? Näin lapsi sais itse opetella päättämistä, mutta ei kuitenkaan mitään sellaista aikuisen asiaa, joita lasten ei kuulu päättäää.

Auttaisiko palkitseminen? Jos et saa raikkareita koko päivänä. saat illalla jäätelön? tai jotain, men mä tiedä. Tokihan tunteuta saa ilmaista mut rajansa kaikella. Tsemppiä!

Mä sanon nykyään tytölle, että sitten jutellaan kun on rauhoittunut. En siis kiinnitä karjuvaan, raivoavaan hirmuttareen mitään huomiota. jos yritän kysellä miksi huutaa, pitää sylissä tms. huuto kestää kaks kertaa pitempään. Raskasta välillä kun raivareita voi olla vähän väliä, mutta jospa tämä joskus tästä..

Kiitos! Tuli hyviä vinkkejä. Mäkin taidan ruveta olemaan niinkun en oliskaan kun raivokohtaus iskee päälle, ei ne hyssyttelyt tosiaan auta. Kuulosuojaimista oon kuullu ennekin ja viimeks tänään ajattelin et olispa mulla oikein isot kuulosuojaimet, mut ei ole.
Raivo saattaa tulla ihan kuin salama kirkkaalta taivaalta ja ihan mistä vaan, vaikka siitä että astun jonkun viivan päälle väärin :D . Tätä "syötkö lusikalla vai haarukalla" oon joskus koittanu mutta silloin huonolla menestyksellä. Vastaus oli "Lusikalla! Ei kun HAALUKALLA!Mähän sanoin et haalukalla!!" jne, vois koittaa uudestaan. Palkitsemista en ookaan muistanu. Kai se on sit loppupelissä se vanha tuttu: Uhkailu, lahjonta ja uhkailu lahjonnan lopettamisesta tjs :laugh: .

Yhteistyössä