Huutaa, kiljuu, ei syö, heittelee tavaroita, ei nuku,mut toisinaan ihanan hymyilevä ja alloittava

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja normi 1v??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

normi 1v??

Vieras
Niin pienestä 1v pojasta on puhe.
Tällä hetkellä on mahdoton mennä esim kahvilaan tai ravintolaa hänen kanssaan. Ihan mahdotonta on kiljuminen, huutaminen ja mikään ei kelpaa,muu kuin olla sylissä ja seisten tai kävellen. Ei kelpaa leikkikalut, ei sormiruoka, kaikki lentää lattialle. Paikallaan istuminen paria sekuntia kauemmpaa ei meinaa onnistua. Poika on selvästi monesti nälkäinen,mutta ei syö tai ei malta syödä. Sitten kun hetkeksi saa mielenkiinnon johonkin muualle saa menemään pari lusikallista. Oikeasti syö todella vähän.
Nukkuminen on hyvin leotonta. Heräiä n 10 yössä ja kaipaa tutin suuhunsa ja nukahtaa. Kerta pari viikossa herää pariksi tunniksi ensin nukuttuaan muutaman tunnin. Yleensä aina herää itkien.

Mutta sitten on iloinen veijari ja touhuaa kovasti. Leikkii paljon,tanssii ja kipittelee ympäri taloa lallaltellen. Kaipaa aina kuitenkin leikkikaverin mukaan. Itsekseen ei halua leikkiä. Tykkää olla paljon sylissä ja seurata tilanteita aikuisten tasolta.

Onko tällainen normi 1vuotias?

Tutulta kuulostaa. Meillä nyt 1,5 vuotias tyttö. Olen koittanut opettaa leikkimään välillä itsekseenkin ja se nyt alkaa sujua. Syöminen on mennyt huonompaan suuntaan, mutta kaippa se nälkä jossain vaiheessa ilmoittelee.. Nukkuu onneksi hyvin. Mieltä osoitetaan milloin mistäkin.

Taitaa tuossa vuoden iässä olla se halu tutustua maailmaan niin valtava, mutta kuitenkaan ei ihan vielä rohkeutta tehdä sitä ilman äitiä/isää. Voin kuvitella sitä ristiriitaisuutta pienen mielessä, mikä sitten purkautuu kiukutteluna ja uhoamisena turvalliselle ihmiselle.

joo - mutta miksi se pitää viedä kaupungille ja kahviloihin? Olkaa kotona rauhassa. Kyllä voit itse luopua shoppailusta hetkeksi, ehdit sitten ostaa pari vuotta itsellesi juttuja ennen kuin lapsesi on teini-iässä ja tuhlaa kaikki sun rahat.

Ai "vieras" on sitä mieltä,että meidän pitää olla kotona neljän seinän sisällä koko se aika kunlapsi käyttäytyy noin? Lapsi tekee kotona tuota ihan samaa. mihin täältä mennään?

Valitettavasti ne vuosikkaat on just tuollasia. Älä ota mitään paineita. Kyllä se rauhottuu vajaa 2 v. mennessä. Mulla on useampi lapsi, ja harmittelen sitä, kuinka lastasin itseäni sillä huolella, että kuinka saada vuoden ikäinen syömään tarpeeksi. Kaikki kuitenkin ovat kasvaneet normaalisti. Älä tuputa, relaa, poista pöydästä ja tarjoa jonkin ajan kuluttua uudelleen. Nauti pikku viliskantin seurasta, hyvä mies siitä vielä kasvaa. tsemppiä!

[QUOTE="vieras";25464820]Valitettavasti ne vuosikkaat on just tuollasia. Älä ota mitään paineita. Kyllä se rauhottuu vajaa 2 v. mennessä. Mulla on useampi lapsi, ja harmittelen sitä, kuinka lastasin itseäni sillä huolella, että kuinka saada vuoden ikäinen syömään tarpeeksi. Kaikki kuitenkin ovat kasvaneet normaalisti. Älä tuputa, relaa, poista pöydästä ja tarjoa jonkin ajan kuluttua uudelleen. Nauti pikku viliskantin seurasta, hyvä mies siitä vielä kasvaa. tsemppiä![/QUOTE]

Tokihan hänestä nautin :) Kiitos

[QUOTE="vieras";25464820]Valitettavasti ne vuosikkaat on just tuollasia. Älä ota mitään paineita. Kyllä se rauhottuu vajaa 2 v. mennessä. Mulla on useampi lapsi, ja harmittelen sitä, kuinka lastasin itseäni sillä huolella, että kuinka saada vuoden ikäinen syömään tarpeeksi. Kaikki kuitenkin ovat kasvaneet normaalisti. Älä tuputa, relaa, poista pöydästä ja tarjoa jonkin ajan kuluttua uudelleen. Nauti pikku viliskantin seurasta, hyvä mies siitä vielä kasvaa. tsemppiä![/QUOTE]

ai rauhottuu? mulla on tollanen 7vuotias! no jos saa ravintolassa jätskiannoksen etteen niin sit istuu.

Ai "vieras" on sitä mieltä,että meidän pitää olla kotona neljän seinän sisällä koko se aika kunlapsi käyttäytyy noin? Lapsi tekee kotona tuota ihan samaa. mihin täältä mennään?

juu-u! Siis ettette mene ravintoloihin ja kahviloihin sen kanssa. Se on stressaavaa lapselle, sinulle, muille asiakkaille ja henkilökunnalle. MIKSI sinne pitää mennä?

Tehkää juttuja, jotak on oikeasti kivoja 1-vuotiaalle. Olkaa pihalla. LÄhikaupassa menee 20 min kun hakee ruokatavarat, noin pieni istuu kärryssä eikä riehu.
Ei tarvitse mitään virikettä ja harrastusta noin pieni.

Kotona SAA sotkea ruoalla ja olla hankala - kas kun se ei häiritse ketään.

Esim. 5-vuotias on jo ihan helppoa saada käyttäytymään ravintolassa. Yksivuotiaan päässä ei ole kuin suuri kuolarauhanen.

Puistoihin, leikkipaikoille, muita lapsia tapaamaan..

Sellasta se nyt on se arki. Pikkuvauva-aika alkaa olla ohi ja sulla on pieni taapero. Ei niiden kanssa käydä kahviloissa ja ravitoloissa - Ilman niitä siitä saa itsekin jotain irti ;) Poikkeuksia tietysti voi löytyä, mutta kyllä suurin osa pikkulapsista käyttäytyy juuri tuolla tavalla rafloissa. Niillä on tylsää. Ei sun lapsi halua olla statistina aikuisten jutellessa vaan kaiken keskipiste :)

Eikä tää ollut pahalla, älä loukkaannu. Se voi oikeasti riipaista kun ne menemiset ja kahvittelut yhtäkkiä loppuu.

Ei meillä ainakaan 1v tyttö tollanen ole, syö hyvin (2xruuan, 2xpuuron + välipalat) nukkuu 10-12h, väsyneenäkää ei ihmeemmin kiukuttele.. helppo lapsi toisin sanoen, mutta ei tietysti kaikilla..

Puistoihin, leikkipaikoille, muita lapsia tapaamaan..

Sellasta se nyt on se arki. Pikkuvauva-aika alkaa olla ohi ja sulla on pieni taapero. Ei niiden kanssa käydä kahviloissa ja ravitoloissa - Ilman niitä siitä saa itsekin jotain irti ;) Poikkeuksia tietysti voi löytyä, mutta kyllä suurin osa pikkulapsista käyttäytyy juuri tuolla tavalla rafloissa. Niillä on tylsää. Ei sun lapsi halua olla statistina aikuisten jutellessa vaan kaiken keskipiste :)

Eikä tää ollut pahalla, älä loukkaannu. Se voi oikeasti riipaista kun ne menemiset ja kahvittelut yhtäkkiä loppuu.

oon vähän samaa mieltä. ja tapakasvatusta 1 veelle on aika turha antaa, sen aika tulee myöhemmin.

No emme me siellä kahviloisssa ja rafloissa usein käy ja olemme useinmiten kotoslla tehden juuri noita asioita mitä 1v tarvitsee.
Mutta minä en jaksa välittää siitä mitä muut ajattelee jos pieni lapseni kiljuu ravintolassa. Jos joku ei sitä kestä niin voi lähteä sielät pois.Itse en sitä mallia lapselle näytä,että hänen tahtonsa mukaa meillä elettäisiin. Itseni takia vain on mahdotonta käysä niissä.

Ja ei minua se mitenkään riipaise. Jos kävisin usein ja se olisi ns tapa niin sitten varmaan.

Mulla ei tulis mieleenkään lähteä oman 1- vee pojan kanssa mihinkään kahvilaan istumaan. Sehän kyllästyisi sielä kuoliaaksi... heheheh. Mikäli menen, niin en todellakaan ota lasta mukaan, jotta saan itse nauttia kahvistani ja seurasta sensijaan, että keskittyisin hyssyttelemään ja viihdyttämään pientä lasta tuollaisessa paikassa.
Enkä toki tuomitse, jos intoa riittää, niin kahviloihin vaan lasten kanssa. Kaikilla on oikeus mennä sinne :) Ihmettelen vaan, että miksi kiduttaa itseään?
Sitten mun on varmaan myös myönnettävä, että en mä erityisesti tykkäisi, jos viereiseen pöytään tuotais kiljuva lapsi. Saan kuunnella himassakin ihan riittävästi sitä kiljumista... joten vaihtaisin ehkä kahvilaa.

No emme me siellä kahviloisssa ja rafloissa usein käy ja olemme useinmiten kotoslla tehden juuri noita asioita mitä 1v tarvitsee.
Mutta minä en jaksa välittää siitä mitä muut ajattelee jos pieni lapseni kiljuu ravintolassa. Jos joku ei sitä kestä niin voi lähteä sielät pois.Itse en sitä mallia lapselle näytä,että hänen tahtonsa mukaa meillä elettäisiin. Itseni takia vain on mahdotonta käysä niissä.

Ja ei minua se mitenkään riipaise. Jos kävisin usein ja se olisi ns tapa niin sitten varmaan.

Eli dominoit koko ravintolaa....todella itsekästä ettet yhtään ajattele muiden viihtyvyyttä.

kuullostaa ihan meidän pojalta PAITSI että nimenomaan kun ollaan ulkona syömässä, kaupungilla ynm on nätisti kärryissa ja myös vierailla osaa hienosti käyttäytyä kunhan on vatta täys.

Kotona taasen ihan toinen homma. Ruokailu hoituukin nykyään niin että kipitän kiltisti lautasen kanssa pojan perässä ja silloin tällöin saan huomaamatta lusikallisen suuhun :) sormiruokailu ei onnistu ku poju syöttää ne koiralle ja rupee sitte itkemään ja mäiskimään koiraa kun se syö ne ruuat :D T

[QUOTE="Vieras";25466253]Eli dominoit koko ravintolaa....todella itsekästä ettet yhtään ajattele muiden viihtyvyyttä.[/QUOTE]

Käymme siis perheen kanssa perheravintoloissa? En missää kavereiden kanssa seurustelemassa. Miksi on perheravintoloita kahviloita olemassa joa sinne ei saa lapsen kanssa mennä. Siellä pitäisi sitten olle ikäraja.

Edelleenkin olen sitä mieltä että jos joku ei kestä niin poistukoon paikalta. Tämä nyt oli vain esimerkki ravintoal ja kahvila. Tilanne on joka paikassa sama, olemme missä vaan.
Ettekö tosiaan kulje missään muualla kui puistossa ja pidätte lapsen piilossa vuoden ajan ainakin? :D

Heh, mies lähti käymään lapsen kanssa just kaupassa ja Alkossa :D

kuullostaa ihan meidän pojalta PAITSI että nimenomaan kun ollaan ulkona syömässä, kaupungilla ynm on nätisti kärryissa ja myös vierailla osaa hienosti käyttäytyä kunhan on vatta täys.

Kotona taasen ihan toinen homma. Ruokailu hoituukin nykyään niin että kipitän kiltisti lautasen kanssa pojan perässä ja silloin tällöin saan huomaamatta lusikallisen suuhun :) sormiruokailu ei onnistu ku poju syöttää ne koiralle ja rupee sitte itkemään ja mäiskimään koiraa kun se syö ne ruuat :D T

:D Ei meillä poika kylässä kilju ja huuda,ihan eri meo kyläiltäessä. Mut tosiaan jos ollaan jossain missä pitäisi olla hiljempaa( korostankohan sitä vain liikaa) niin siellä ,mut tietty myös kotona. koteona ei titetty siinä määrin kun on sitä tekemistä.

[QUOTE="Vieras";25466253]Eli dominoit koko ravintolaa....todella itsekästä ettet yhtään ajattele muiden viihtyvyyttä.[/QUOTE]

Niin ja jo aikaisemmin sanoin,että lapsi on huljaa ja viihtyy kyllä sylissä seisomassa tai kävelellen.. En siis dominoi koko ravintolaa koska jaksan lapsen kantaa.
Minä en kertakaikkiaan vaan suostu olemaan aina kotona tai puistossa.

järjestetäänkö teidän paikkakunnalla perhekahveja? siis sellaisia mis on muitakin lapsia. Yks hyvä keino jos omaa rauhaa hetkeksi haluu on mennä esim. Ikeaan kahville ja lapsi jättää leikkimään vahtipalveluun. Lapsella menee oma aikansa tottua tähän, meidän 1ween eka kerta kuntosalin hoidossa ei mennyt ihan kuin strömssöössä mut jo kahden kerran jälkeen se rupes viihtymään ja mamma sai jumpata 1,5h ihan rauhassa :) Ainut paha tuossa on se ettei se malttais lähtee pois sieltä ja nolottaa alkaa pukemaan ulkovaatteita kun toinen huutaa, kiljuu ja rimpuilee.

Musta ei ole olemassa mitään normi 1-vuotiasta. Meillä poika oli "helppo" 1-2 vuotiaana. Vähän päälle kaks vuotiaana alkoi sitten uhma, mikä jatkuu edelleen ja menee kausittain. Ja tottakai sen lapsen kanssa saa liikkua ja mennä, mut sit pitää vaan kestää se et niitä julkiraivareita voi tulla. Ajan myötä helpottuu (kunnes taas pahenee) ja oppii myös itsekkin niitä kikkoja mitkä toimii just omalla lapsella.

[QUOTE="miii";25466396]järjestetäänkö teidän paikkakunnalla perhekahveja? siis sellaisia mis on muitakin lapsia. Yks hyvä keino jos omaa rauhaa hetkeksi haluu on mennä esim. Ikeaan kahville ja lapsi jättää leikkimään vahtipalveluun. Lapsella menee oma aikansa tottua tähän, meidän 1ween eka kerta kuntosalin hoidossa ei mennyt ihan kuin strömssöössä mut jo kahden kerran jälkeen se rupes viihtymään ja mamma sai jumpata 1,5h ihan rauhassa :) Ainut paha tuossa on se ettei se malttais lähtee pois sieltä ja nolottaa alkaa pukemaan ulkovaatteita kun toinen huutaa, kiljuu ja rimpuilee.[/QUOTE]

Mulla ei ole tarvesta mennä yksinään mihinkään. Me käymme lapsen kanssa jumpassa, äiti/lapsi sekä isä/lapsi. Joten onlapsella tekemistä ja koko ajan keksitään lisää kaikkea uutta.

[QUOTE="vieras";25465017]noin pieni istuu kärryssä eikä riehu.
Ei tarvitse mitään virikettä ja harrastusta noin pieni.
Yksivuotiaan päässä ei ole kuin suuri kuolarauhanen.[/QUOTE]
Tässä sitä huomaa miten erilaisia yksivuotiaita voikaa olla. :D Meidän on menevää sorttia joka tarvitsee tekemistä ja virikettä ollakseen tyytyväinen.

Me käymme reilun vuosikkaan kanssa kahviloissa ja ravintoloissa, joissa on jonkinlainen leikkipaikka, johon lapsi pääsee riehumaan kun on syöty. Ja kaikki ovat tyytyväisiä. :)