Huuliherpes ja vauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kukka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kukka"

Vieras
Huuliherpes taas päällä..:(

Tiedän kuinka vaarallinen herpes voi olla vastasyntyneelle (myös huuliherpes), vauva on onneksi jo lähemmäksi puoli vuotias. Olen välillä peloissani siitä, jos herpes tarttuukin vauvalle. Onko muita joilla herpes uusiutuu usein ja kuinka silloin toimitte vauvan hoidossa? Välttelettekö vaan pussaamista ja pesette käsiä usein vai onko muita varotoimenpiteitä?

Onkos ketään, jonka vauva olisi saanut tartunnan? Mitä oireita tuli? Oliko vakavampia seurauksia? Taaperoillahan näkkyy usein kipeänä suutulehduksena.

Itselläni oli huuliherpes, kun vauva oli muutaman viikon ikäinen. Pussailua vältin ja muutenkin, etten huulillani koskenut esim. vauvan käsiäkään. Muuten oltiin aivan normaalisti.

Kertokaa miten minäkin voisin ottaa rennosti...Tuntuu että koko joulumieli meni kun taas tämä paholainen puhkesi kukkimaan...:/ Peitän rakkulan herpeslaastarilla ja varon koko ajan ettei alue pääse vauvan lähelle, mutta se ei ole niin helppoa ku vauva haluaa koko ajan käsillään kokeilla äitiä. Kamalaa kun ei voi edes olla naamat lähekkäin ku vauva on tottunut siihen päiväunille mennessä.

Kyllähän se tarttua voi ja useimmathan meistä herpesvirusta kantaa, vaikkeivät koskaan oireilisikaan. Että jostainhan se tartunta on joskus tullut.

Itselläni oli esikoisen ollessa vauva useastikin herpes. Välillä olin pussaillutkin vauvaa, kun jostain syystä ne rakkulat ei silloin edes aina oirehtineet mitenkään :/ Yhtäkkiä vain hoksasin, että on rakkula huulessa. Onneksi ei tarttunut vauvaan tai ainakaan lapsi ei mitään oireita siitä saanut.

Hyvä käsihygienia on kaiken a ja o.

Mä en kauheasti ole pelännyt tarttumista, vaikka mulle huuliherpes on tullut jo monta kertaa vauvavuodenkin aikana. En vaan pussaile vauvaa ja olen pitänyt muutenkin huolen ettei vauva pääse koskemaan naamaa tai suun lähelle. Ja käsiä olen pessyt usein. Onhan se ärsyttävä vaiva, mutta onneksi menee sentään viikossa ohitse.

Yhteistyössä