Hurjan pelottava kokemus eilen...

• Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
unennäkijä
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Minä usein unissa katson omia toimiani jostain itseni ulkopuolelta, se ei ole ollut mitenkään pelottavaa. Ymmärsinköhän mitä ap tarkoitti?
Minä joskus kun kahvin jälkeen vielä painun pehkuihin, en nuku mutta olevinaan imuroin koko kämpän ja pyyhin pölyt kun tekemättömätön kummittelee. Harmi vaan kun se on ylösnoustua vielä oikeesti tehtävä

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Itse asiassa ihmisen aivot ovat sen verran kummallinen "kapistus", että unitila alkaa jo ennen kuin ihminen oikeasti nukahtaa. Eli siinä horrosvaiheessa aivot ovat jo ns. "lepotilassa" ja "käyvät vähemmällä kapasiteetilla" (hieno ilmaus :D ). Joten tuollainen unenomainen tilanne on hyvinkin selitettävissä sillä. Toinen juttu lienee se, miksi tuollaisen unen näit; oletko alitajuisesti huolissasi itsestäsi?
En mielestäni. Mutta ehkä jaksamisesta kyllä. Kun tässä on nyt samaan aikaan pienen vauvan kanssa elelyä ja valvomista, remonttia, opiskelua ja kunnallisvaaliehdokkuutta.
Eli mahdollisesti stressireaktio. Koitahan höllätä vähän :hug:

unennäkijä
Alkuperäinen kirjoittaja :
oon kerran nähnyt sellaista unta, että katselin katon rajasta itseäni kun nukuin sängyssä. siis muka näin siinä sängyllä itseni nukkumassa....todella outo uni ja vähän pelottavakin.
Lihakset rentoutuu silloin kun on se säpsähdys tai putoamisen tunne

Alkuperäinen kirjoittaja unennäkijä:
Alkuperäinen kirjoittaja :
oon kerran nähnyt sellaista unta, että katselin katon rajasta itseäni kun nukuin sängyssä. siis muka näin siinä sängyllä itseni nukkumassa....todella outo uni ja vähän pelottavakin.
Lihakset rentoutuu silloin kun on se säpsähdys tai putoamisen tunne
SE on muuten ärsyttävää se säpsähdys... Kuinkahan monta kertaa mä ukkosenkin säikäytin kun säpsähdin :LOL:

Turkilmas, varmasti ollu kammottava kokemus :hug:

IhanaValo
Huih,voin vaan kuvitella miten säikyttäis..

Mie oon hirmu huono nukahtaja,mielikuvitus laukkaa ja usein pitää käydä vielä ennen ees sänkyn menoa tarkastamassa kahvinkeitin ja uuni,jopa ulko-ovi+partsin ovi.
Ulko-ovi on semmoinen mitä ei saa kuin avaimella auki (kerrostalo) ja partsinkin ovi on yleensä lukossa ja asutaan viel toisessa kerroksessa, ettei sieltä varmaan ketään oo tulossa:)
Kaikista pahinta on kun mies yövuorossa, peitto korvilla meen nukkuu, etten kuulis talon ääniä (pakastin,alaovi tms.)

Mie kans luulen tippuvani,just ennen ku nukahdan..se on ärsyttävää. Miehen "tippumista" oon säikähtäny monta kertaa :/

Sangria
määkin näin kerran kammottavaa unta :eek: näin itseni makaamassa sängyssä miehen kanssa, yritettiin siis nukkua ja mies nukahtikin. sitten katossa suoraan yläpuolellani alkoi pyörimään sellaisia valopalloja ympyrää ja ne ja ne näyttivät"valuvan" minua kohti ja sitten yhtäkkiä joku käy vääntää mun kättä tosi kipeesti, huusin unessa niin pirusti kun ajattelin että henget hyökkää mun kimppuun!! heräsin suunnillleen shokissa ja käsi tosi kipeenä :/ lie mikä kramppi siihen tullut unen aikana kun selälläni nukuin, eikä käsi ollut missään jumissa. mieskin oli umpi unessa....

näkijä
Alkuperäinen kirjoittaja Sone:
Miulla oli sellene tärinä myös ja päässä humisi aika kovaa. Olin omassa sängyssä ja yhtäkkiä vähän ylempänä ja sitten säikähin! (kohta joku huutaa et lääkkeet loppu :LOL: ) En siis edes nukkunut...
Tuo säväytti. Samoja ongelmia.. kyllä niitä voi ongelmana pitää kun ne toistuu ja aina jää jonkunlainen kauhu päälle. Se alkaa nukahtaessa huminalla, tärinällä, oudolla pehmeyden tunnulla kaikkialla. Karmeaa, pitää aina herättää itsensä väkisin ennenkuin alkaa tapahtumaan.

lukija
Avainsana taitaa tuohon olla HORROSTILA. Muistan lukeneeni unien tukimuksesta, että juuri tossa siirtymävaiheessa, kun on vielä puoliksi hereillä, mutta jo puoliksi unessa saattaa tulla juuri ton tapaisia tilanteita. Sulla aika rajulla tavalla ilmeni siirtymä :) usein lievempänä tulee justiinsa sellasta, ettei oikein varmaksi tiedä esim. katsoiko juuri äsken kelloa vai katsoiko unessa. vai katsoiko sitä kuitenkin oikeasti, mutta tosiasiassa oletkin jo nukahtanut pariksi minuutiksi, vaikkei siltä tunnu.

jep
terapeuttini mukaan yleisiä traumaattisia kokeneille lapsilla. Voimia sinulle ap-kaunotar.
t. se harmaa joka sinut sai kerran suuttumaan tahottamasti ja joka tänään onnitteli sinua mahtavasta äänimäärsätä! Kaikkea hyvää! Samaassa veneessä paljonkin ollaan!

xxx
Oma pelottava kokemukseni vuosien takaa:
"Nukuin" mutta se tuntui kuin olisi hereillä.
Ikään kuin yht äkkiä heräsin unesta, heräsin siihen että makaan siinä sängyssä ja joku on päälläni, kuristaa minua enkä kykene liikuttamaan käsiäni enkä jalkoja, en pysty huutamaan / saa ääntä ulos. Tuntui siis että minut kuristetaan/raiskataan, enkä kyennyt mitenkään liikkumaan tai huutamaan!! Pakokauhu oli järjetön!

Sitten heräsin. Olo oli kammottava.... se kaikki tuntui niin todelta, että tosiaan joku olisi tehnyt pahaa ja minä olisin ollut halvaantunut.

päätön
Alkuperäinen kirjoittaja xxx:
Oma pelottava kokemukseni vuosien takaa:
"Nukuin" mutta se tuntui kuin olisi hereillä.
Ikään kuin yht äkkiä heräsin unesta, heräsin siihen että makaan siinä sängyssä ja joku on päälläni, kuristaa minua enkä kykene liikuttamaan käsiäni enkä jalkoja, en pysty huutamaan / saa ääntä ulos. Tuntui siis että minut kuristetaan/raiskataan, enkä kyennyt mitenkään liikkumaan tai huutamaan!! Pakokauhu oli järjetön!

Sitten heräsin. Olo oli kammottava.... se kaikki tuntui niin todelta, että tosiaan joku olisi tehnyt pahaa ja minä olisin ollut halvaantunut.
tuo tunnetaan nimellä unihalvaus, googlesta muistaakseni löytyy sille selitystä...

Wikipedia tietää
Unihalvaus
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Termiä unihalvaus käytetään joko normaalista REM-unen aikana tapahtuvasta halvaustilasta tai häiriöstä nukahtamisvaiheessa, jolloin ihminen säilyttää tietoisuutensa kehon halvaantuessa, tai häiriöstä heräämisvaiheessa, jolloin keho jää hetkeksi halvaantuneeseen tilaan herätessä.
Sisällysluettelo
[piilota]

* 1 Normaali unihalvaus
* 2 Tietoisuus unihalvauksen aikana
o 2.1 Hallusinaatiot unihalvauksessa
o 2.2 Mahdollisia syitä
* 3 Kulttuuriviitteet
* 4 Katso myös
* 5 Lähteet
o 5.1 Viitteet

[muokkaa] Normaali unihalvaus

Unihalvauksen epäillään aiheutuvan mekanismeista aivorungossa, jotka estävät kehoa liikkumasta REM-unen aikana. Nämä estävät vartaloa vastaamasta unen aikana tapahtuviin ärsykkeisiin. Unihalvauksen aikana ihminen pystyy liikuttamaan silmiään ja jotkut kieltäänkin, ja myös hengitystä on mahdollista kontrolloida halvauksen aikana.

[muokkaa] Tietoisuus unihalvauksen aikana

Unihalvauksena tunnettu häiriö ilmaantuu, kun aivot aktivoituvat normaaliin täysin hereillä olevaan tilaan REM-unesta, mutta kehon halvaustila on edelleen voimassa. Tämä aiheuttaa tilan, jossa henkilö on täysin tietoinen ympäristöstään, muttei pysty liikkumaan. Lisäksi unihalvaukseen yhdistyy usein hallusinaatioita. Tila kestää harvoin muutamaa minuuttia kauempaa, vaikka kokijan mielestä se usein tuntuu kestävän huomattavasti pitempään. Kohtaus loppuu kuitenkin välittömästi, jos joku henkilö koskettaa tai puhuttelee kokijaa. Unihalvauskohtaus säilyy myös muistissa. Unihalvaus esiintyy useimmiten nukkuessa selällään. Ihminen voi joissain tapauksissa liikuttaa kättään vähän, muttei voi "herättää" itseään.

Arviolta puolet terveistä ihmisistä kokee unihalvauksen jossain vaiheessa elämäänsä, yleensä nuoruusiässä.

[muokkaa] Hallusinaatiot unihalvauksessa

Unihalvaukseen liittyy usein hallusinaatioita, jotka saattavat olla näkö-, kuulo-, tai kosketusharhoja. Usein hallusinaatiot liittyvät samanaikaisesti useampaankin aistiin. Harhojen yksityiskohdat vaihtelevat yksilöiden välillä, mutta jotkin ovat selvästi yleisempiä kuin toiset:

Yleisimmät

* Valoharhat
* Pelko

Yleisiä

* Olennon läsnäolon aistiminen (usein pahansuopa)
* Painetta tai painoa vartalon päällä (usein rinnalla)
* Kuolemanpelko

Melko yleisiä

* Ääniharhat (usein askelia, epäselvää puhetta tai sysäyksittäistä melua)
* Näköharhoja kuten ihmisiä tai varjoja liikkumassa huoneessa (tämä liittyy melko usein tunteeseen pahan läsnäolosta)

Vähemmän yleisiä

* Leijumisen tunne (joskus yhdistetään ruumiistapoistumiskokemukseen)
* Näennäisesti aukoton siirtyminen täysiin hallusinaatioihin tai unennäkemiseen
* Tuntoharhat (kosketukset)

Harvinaisia

* Putoamisen tunne
* Jatkuvasti voimistuva korkea ääni
* Tärinä
* Erilaiset voimakkaatkin kivut (esimerkiksi kivuliasta säkenöintiä koko kehossa)

[muokkaa] Mahdollisia syitä

Syytä unihalvaukselle ei osata varmasti sanoa. Se liittynee jotenkin aivosillan alueella sijaitsevien motoristen hermosolujen toiminnan estymiseen. Etenkin melatoniinin puute saattaa pysäyttää hermosolujen depolarisaation, mikä estää lihasärsykkeet.

Unihalvauksella on myös selvä yhteys narkolepsiaan, sillä narkoleptikoilla unihalvauskohtaukset ovat huomattavasti yleisempiä kuin muilla. On arvioitu, että noin 40-60 % narkoleptikoista kärsii myös unihalvauksista.[1]

Joitakin altistavia tekijöitä on kuitenkin löydetty:

* Nukkuminen selällään
* Epäsäännöllinen unirytmi
* Univelka
* Aikaerorasitus
* Lisääntynyt stressi
* Äkillinen elinympäristön tai -tavan muutos
* Ahdistuneisuus, masentuneisuus
* Pelko unihalvauksien toistumisesta

[muokkaa] Kulttuuriviitteet

Unihalvauksen piirteet ovat niin omalaatuiset, että monesti siihen ollaan liitetty yliluonnollisia ilmiöitä. Japanissa ilmiötä kutsutaan nimellä kanashibari ("sitoa metalliköydellä"), Thaimaassa phi um ("aaveen peittämä") ja Meksikossa subida del muerto ("kuolleet nousevat päälle").

Suomen pahaa unta tarkoittava sana painajainen on alun perin tarkoittanut olentoa, eläintä tai lintua, joka tulee nukkuvan päälle, ja yrittää tukehduttaa tämän. Joissain sukukielissä, kuten saamessa, sanan painajainen käännöksellä tai vastineella on edelleen tämä merkitys.

Keskiajalla Euroopassa unihalvaus saattoi antaa lisäsyitä uskoa demoneihin ja taikuuteen.

Perinteisessä venäläisessä uskomuksessa unihalvauksentapaiset oireet olivat kotihengen domovoin syytä. Täten domovoi rankaisi huonoja aviomiehiä tai pettäjiä.

Halvaantumisen ja hallusinaatioiden yhdistyminen ovat johtaneet siihen, että ilmiötä pidetään osasyynä moniin ufosieppaus- ja haamuhavaintoihin, ruumiistapoistumiskokemuksiin sekä moniin muihin yliluonnollisiin tapahtumiin.

Kirjallisuudessa eräs tunnetummista unihalvauskuvauksista on Guy de Maupassantin novellissa Le Horla.

ei oo todellista
sulla nyt sitten viiras sen verran.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Siis hyi hemmetti. Mä olin nukahtamassa, sellaisessa horrostilassa. Mietin siinä mielessäni että kaikki ei oo nyt kunnossa ja mun "unimaailmassa" oli outo tunnelma. Katsoin ihmetellen itseäni peilistä ja koitin kai sieltä keksiä syytä tuohon outoon oloon. Lopulta lähdin kävelemään pois peilin luota vessasta ja kävelin olohuoneeseen. Silloin näin eteisen peilistä että mä kävelin itseni takana, eli mulla oli ruumis ja sielu erikseen :eek: :eek: .

Mulle tuli järjetön kauhu päälle ja heräsin. Mulla koko kroppa kihelmöi ja oli ihan kylmä, palelin jonkin aikaa peiton alla ennen kuin tasaannuin. Enkä millään meinannut uskaltaa nukahtaa uudelleen :| :| .

Yhteistyössä