"Hurjaa" touhua yläasteella...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuikkula
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuikkula

Vieras
Moi!

Meillä aloitti poika yläasteen ja onneksi on avoin ja juttelee kaikenlaista (eikä satuile)

Suurinosa heidän luokkalaisistaan polttaa säännöllisesti, osa juo, muutama ajelee perheen autolla reilua ylinopeutta (ja ikää 13 eli ei korttia) kun vanhemmat ovat poissa, osa pummii ohikulkijoilta rahaa, osa käy päivittäin jossain pikaruokalassa tms, moni kävelee säännöllisesti punaisia päin, muutamat lintsailevat (vaikka koulua on ollut pari viikkoa), osa varastelee kaupoista, osa heittelee roskia yms. sisälle, syljeskelee sisälle ja ulos kadulle, moni juo energiajuomaa päivittäin, osa on väkivaltaisia muita kohtaan (lyömistä, tuuppimista jne)...

Jotain saa ja kuuluuki tuossa iässä tehdä, mutta mitä jää tekemättä jos kaikki hölmöydet pitää tehdä jo noin nuorena. Onneksi poika juttelee meille asioistaan ja kavereistaan, vähän tietää missä mennään.
Monesta tiedän kuka tekee ja mitäkin, jos mun lapseni tekisi niin haluaisin kuulla (ei noista kaikista pienemmistä mutta isommista jutuista) mutta eipä sitä voi kertoa, kun muuten on varmaan että pojan elämä vaikeutuu....

Mä kannustaisin poikaa kertomaan nuista asioista koulun terkkarille (terkkarilla silleen vaitiolo velvollisuus et voi pojan luvalla kertoa asiasta eteenpäin, mut sit jättää kertomatta sen et mistä on kuullu asiasta). Voi olla että suurin osa nuista asioista on kouluntiedossa (mut tuo rahan pummiminen on mm. sellainen seikka mihin pitäisi puuttua)

muistan kun ensimmäinen pokani aikaan meni yläasteelle. oli ollut koko ala-asteiän hyvät kaverit kahden pojan kanssa. nää pojat alkoi sitten tupakoimaan ja ryyppäämään ja meidän poika tipautettiin siitä porukasta pois, koska ei käyttäytynyt kuten nämä kaksi. hän oli sitten mamman nössö joka ei heidän porukkaan kuulu. onneksi poika sitten löysi itselleen sellaisen kaverin, joka ei polttanut eikä ryypännyt

Osa tekee sitä, osa tätä, osa tuota. Kuulostaa siltä, että poikasi on ainoa, joka ei tee näitä.

Ehkäpä nämä huonot tavat kasaantuu muutamalle lapselle, jos tupakointia ja alkoholin käyttöä ei lasketa mukaan.

Mutta huolestuttavaa silti.

joo,mun tyttö on nyt kasilla ja tuntuu et noi nuoret alkaa olee niin röyhkeitä jotenkin,oma tyttö mukaa lukien..pummataan rahaa ohikulkijoilta yms.Yks kun sanoo luokassa jonku jutun niin kaikki on heti samaa mieltä,tai muute jää joukon ulkopuolelle..Tuntuu et ne ei uskalla missää asiassa ilmasta edes omaa tahtoaan tai mielipidettään,ettei vaan jää porukan ulkopuolelle..ymmärrän kylläet kaverit on tossa iässä tärkeitä jne. mut tota ihmeen mielistelyä mä en tajua..

Joo, kyllä ne on aika hirmuisia näin täti-ihmisen silmään ja korvaan. Oikeasti tavat ja käytös muuttuneet viimeisen 10 vuoden aikana melkoisesti törkeämpään ja empatiakyvyttömämpään suuntaan. Tietynlainen juttu kuuluisi normaaliin murrosikään, mutta nykyisin siihen annetaan kuulua vähän tuhan laajasti kaikenlaista käytöstä. Ei kaikki, mutta liian iso osa.

Moi!
Kiitos kommenteista.
Joo, meidän poika ei noita varmuudella tee, mutta hän on oikeasti tosi kiltti (ja varmaan osan mielestä tosi nössö, on kiinnostunut urheilusta, musiikista yms, eikä juurikaan tollasista jutuista, ja varmaan ei edes uskaltaisi tehdä puoliakaan noista, ei osaisi edes ajaa autoa yms).

Toisaalta hän AINAKIN vielä pääsee mukaa porukoihin vaikka ei tollaisia juttuja teekkään, toki varmaan osa jutuista häntä kiinnostaa mutta uskon että toi että asioista jutellaan paljon hänen kanssaan niin auttaa asiaa. Toisaalta hän on selvästä ns. myöhempään kehittynyt kun osa pojista, eli tekee varmaan noita samoja asioita muutaman vuoden päästä, mutta parempi niin kun nyt....

Esim. toi autolla ajaminen on oikeasti tosi vaarallista, pahinta musta noista. Mutta kokemuksesta tiedän mikä harmi siitä tulee jos vasikoi. Ala-asteella tehtiin kerran ja jostain syystä koulu kämmi ja pojan nimi tuli tietoon eikä ton ikäiset osaa mitekaan ajatella järkevästi vaan selvää syrjintää yms. tuli. Nyt tilanne on taas hyvä, niin mielummin olen vaan hiljaa. Toisaalta uskon että vanhemmat, jos avais silmänsä, niin jotain näkis jne. Ja kyllähän osa tietää esim. polttamisesta, mutta jos lapsi jää kiinni lähtee röökit ja rahat hetkeksi ja sitten viikon päästä taas sama tilanne...

Mun aikanani jotain tehtiin, muttei tota kaikkea koskaan, ja tossa iässä vasta aika vähän.

Todellakaan oma lapsi ei ole mikään täydellinen, siitä ei ole kysymys, niinkuin sanoin monta juttua jättää varmasti tekemättä kun tietää että harmia tulis (eikä uskalla) tai asiat ei edes kiinnosta.

Toivon vaan että pojat keksii muuta kiinnostuksen kohteita, esim. tytöt ja osa hölmöilystä jää =)

joo,mun tyttö on nyt kasilla ja tuntuu et noi nuoret alkaa olee niin röyhkeitä jotenkin,oma tyttö mukaa lukien..pummataan rahaa ohikulkijoilta yms.Yks kun sanoo luokassa jonku jutun niin kaikki on heti samaa mieltä,tai muute jää joukon ulkopuolelle..Tuntuu et ne ei uskalla missää asiassa ilmasta edes omaa tahtoaan tai mielipidettään,ettei vaan jää porukan ulkopuolelle..ymmärrän kylläet kaverit on tossa iässä tärkeitä jne. mut tota ihmeen mielistelyä mä en tajua..

tuolta se palstalla "peesailu" onkin lähtösin.

Itse olin melkoisen eläväinen noihin aikoihin, kaljaa kitattiin ja tyttöjen kanssa touhuttiin kaikenlaista. Se minua aina ihmetytti, etteivät vanhemmat tajunneet mitään noista touhuista. Ei vaikka tulin kännissä kotiin ja tyttöjen kanssa sängyssä meuhattiin. Niinpä suhtaudun silloin tällöin hieman varauksella noihin "ei meidän lapset" käsityksiin.

Moi!

Meillä aloitti poika yläasteen ja onneksi on avoin ja juttelee kaikenlaista (eikä satuile)

Suurinosa heidän luokkalaisistaan polttaa säännöllisesti, osa juo, muutama ajelee perheen autolla reilua ylinopeutta (ja ikää 13 eli ei korttia) kun vanhemmat ovat poissa, osa pummii ohikulkijoilta rahaa, osa käy päivittäin jossain pikaruokalassa tms, moni kävelee säännöllisesti punaisia päin, muutamat lintsailevat (vaikka koulua on ollut pari viikkoa), osa varastelee kaupoista, osa heittelee roskia yms. sisälle, syljeskelee sisälle ja ulos kadulle, moni juo energiajuomaa päivittäin, osa on väkivaltaisia muita kohtaan (lyömistä, tuuppimista jne)...

Jotain saa ja kuuluuki tuossa iässä tehdä, mutta mitä jää tekemättä jos kaikki hölmöydet pitää tehdä jo noin nuorena. Onneksi poika juttelee meille asioistaan ja kavereistaan, vähän tietää missä mennään.
Monesta tiedän kuka tekee ja mitäkin, jos mun lapseni tekisi niin haluaisin kuulla (ei noista kaikista pienemmistä mutta isommista jutuista) mutta eipä sitä voi kertoa, kun muuten on varmaan että pojan elämä vaikeutuu....

Huh, huh! Tollastako nykypäivänä on yläasteella?? Ei meillä ainakaan tollasta ollut 10 vuotta sitten. Kuulostaa kauheelta ja vielä tuon ikäisiä :( Tuon perusteella en uskalla päästää meen pari vuotiasta poikaa koskaan kouluun, taidan jäädä kotiopeksi :)

Moi!

"käy päivittäin pikaruokalassa".... miten tuo liittyy listaan ????

Olet aika idiootti tai pelkkä provo

No onhan se aika outoa, jos pitää jättää päivttäin kouluruoka väliin ja vetää jotain purilaisia??
Itse olen ollut teininä melkoinen, mutta se raja on kuitenkin mennyt siinä, että koulu tuli hoidettua ja aikuisilla oli jonkunlainen auktoriteettivaikutus. Siis vanhemmilla ja koulun henkilökunnalla.

Pakko nyt kysyä, MISSÄ?? Kun ei meillä tollasta oo ollut... ja kolmas aloitti just yläasteen, kaks sieltä jo pois päässeet. Hui kamalalta kuulostaa ap:n kuvaus!

Joo, kyllä ne on aika hirmuisia näin täti-ihmisen silmään ja korvaan. Oikeasti tavat ja käytös muuttuneet viimeisen 10 vuoden aikana melkoisesti törkeämpään ja empatiakyvyttömämpään suuntaan. Tietynlainen juttu kuuluisi normaaliin murrosikään, mutta nykyisin siihen annetaan kuulua vähän tuhan laajasti kaikenlaista käytöstä. Ei kaikki, mutta liian iso osa.

Kyllähän sitä ihmiskunta muuttuu kun varttuu tietokoneen äärellä toisella kädellä samanaikaisesti kännykää näpytellen.

Oltaisiin itsekin oltu huomattavasti empatiakyvyttömämpiä lapsia jos olisimme nuokkuneet elämämme ensimmäiset vuosikymmenet netissä sen sijaan, että olimme ihan LIVENÄ kavereiden kanssa. No, onneksi näille nykypennuille on näitä REALITY-sarjoja niin näkevät edes jotain elämää imitoivaa jossain...

"käy päivittäin pikaruokalassa".... miten tuo liittyy listaan ????

Olet aika idiootti tai pelkkä provo

Kun syö pikaruokaa niin lihoo läskiksi. Ja saa osteoporoosin. Roskaruoka on haitallista siis ja kertoo siitä että lapsen/nuoren elämässä on kaikki muukin päin helvettiä, ei pelkästään ruokavalio. Kuten tuosta ap:n tekstistä voitiinkin jo todeta.

No, nuoriso- ym. vankiloissa näistäkin poitsuista ainakin osa tulee sitten vihdoin saamaan myös kunnon ruokaa!

Tämä aika vuodesta on aina se pahin. Kesän aikana eri kaupunginosien reikäpäät ovat löytäneet toisensa ja kun koulut taas alkoivat on niistä pahimmat edelleen kimpassa ja ns. tavikset siirtyvät kouluun rauhottamasta heitä. Tälläisiä pienryhmiä on aina joka paikassa.

Tilanne on yleensä pahimmillaan syys-lokakuussa. Sitten pahimmat korjataan pois ja loput palaavat kiinni normaaliin elämään.

Se on sitä koululaisten kiertokulkua.

Tämä aika vuodesta on aina se pahin. Kesän aikana eri kaupunginosien reikäpäät ovat löytäneet toisensa ja kun koulut taas alkoivat on niistä pahimmat edelleen kimpassa ja ns. tavikset siirtyvät kouluun rauhottamasta heitä. Tälläisiä pienryhmiä on aina joka paikassa.

Tilanne on yleensä pahimmillaan syys-lokakuussa. Sitten pahimmat korjataan pois ja loput palaavat kiinni normaaliin elämään.

Se on sitä koululaisten kiertokulkua.

Hyvin mielenkiintoinen analyysi. En omaa tarpeeksi tietoa että voisin vastaankaan väittää.

Paremmin kuin aiemmin.

Millä mittareilla mitattuna paremmin?

Ei ainakaan mielenterveysmittareilla mitattuna kovin hyvin mene ja ylipäino, diabetes, osteoporoosi ym. ovat ihan todellisia fyysisiä ongelmia.

Toki kansa jakautuu voimakkaasti jyviin ja akanoihin myös nuorten kohdalla ja ne nuoret jotka nykyisin voivat hyvin, voivat paremmin kuin nuoret koskaan aiemmin ihmiskunnan historian aikana. Mutta ap ei kirjoittanut näistä nuorista.

Yhteistyössä