Hupsista, tanssi on kallis harrastus! Tuli kevään kausimaksu maksettavaksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huuhkajatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Huuhkajatar

Aktiivinen jäsen
08.10.2005
12 193
0
36
Kokkola
Tyttö siirtyi tammikuussa kilpaileviin kun pari löytyi. Kausimaksu+jäsenmaksu tältä keväältä 150 €, lisäksi tulevat puku kun lähtee kilpailemaan ja kengätkään eivät ole edulliset. Lisävalmennuksesta, jos sellaista haluaa, joutuu vielä pulittamaan ekstraa.

Mutta tyttö menee noihin treeneihin mielellään, harmi että pari on nyt ollut vähän vaisumpi.

Meillä maksaa tytön luistelu himpun yli 200e luistimet päälle joita ei sitten millään 30e ostellakkaan ;) Kuin myös mielellään menee harrastukseen joten mielummin nipistän omista menoistani tuon rahan kuin ettei olisi mitään.

Tyttö siirtyi tammikuussa kilpaileviin kun pari löytyi. Kausimaksu+jäsenmaksu tältä keväältä 150 €, lisäksi tulevat puku kun lähtee kilpailemaan ja kengätkään eivät ole edulliset. Lisävalmennuksesta, jos sellaista haluaa, joutuu vielä pulittamaan ekstraa.

Mutta tyttö menee noihin treeneihin mielellään, harmi että pari on nyt ollut vähän vaisumpi.

Näin, meillä poika pelaa tennista ja kevätmaksu on 270+jäsenyys+ uusi maila (100e, joka tosin menee sitten taas kauan, vanhat pelikengät sentään mahtuu) +matkat...
MUTTA kuten sielläkin, tämä on harrastus joka on mieleinen ja josta nauttii kovasti. Muut harrastukset sitten muutaman kympin kaudelta.

Sillon se kirpaisee kun lasku tulee, muuten ei =)

Meillä on nyt kova paikka, että kumman harrastus menee edelle. Tyttö 8v haluaisi aloittaa tanssin, joka maksaa kohtuullisen paljon kaikkine hankintoineen ja lukukausimaksuineen. Itse olen harrastanut 14 vuotta tanssia ja kilpailen ja vaatteisiin, kenkiin ja seuramaksuihin, valmentajiin jne. kuluu kyllä ihan reippaasti rahaa, mutta tämä harrastus on mulle erittäin tärkeä. Kahden harrastukseen ei oikein olisi varaa.

Mies oli sitä mieltä että tytön pitäisi saada harrastaa ja minä voisin lopettaa. Toki haluaisin, että tyttö pääsisi harrastamaan, mutta hermostuin kyllä miehen kommentista, että itse lopettaisin. Hankalaa.

Aika normi summa minusta. Esikoisen uimatreenit 160 kausi, lisenssimaksu päälle, keskimmäisen käsipallo 120 + lisenssi, vesiralli 155 euroa kausi. Taekwondon 3 kk kurssi 65 + lisenssi n. 40 + puku.

Olen laskenut, että kolmen lapsen harrastuksiin mulla menee 1200 vuodessa siis 100 kuussa.

Mun 6v ja 7v tytöt käyvät kilpa-aerobicissä,jäsenmaksu 20e ja kevätkausimaksu 220e kun käy 2 kertaa viikossa harjoituksissa,toisesta saa sisaralennuksen. Puku strasseineen 83e. Eipä kai tuon tyyppiset harrastukset paljon halvempia ole ylipäätään. 8v tyttö käy taekvondossa ja se taitaa olla hieman edullisempaa,tosin vyökokeet jne maksavat erikseen.

Harrastukset on kalliita mutta itsekin maksan roposistani lapsen huiluharrastuksesta 190e joka syksy ja joka kevät ... onneksi itse huiluun sain hieman "avustusta" isovanhemmilta!

Ja mitäänkö ilmaista/ edullista ei lapset voi harrastaa?
Lukemista - kirjastot on ilmaisia
Hiihtoa - perussukset on halpoja
Luistelua - luistimet ei oo kalliita ja ulkokentät ilmaisia
Leikkiä - monet leikit on ilmaisia
4H kerhot on halpoja

jne... Miksi yleensäkin lasten pitää harrastaa kaikkea KILPAILUMIELESSÄ, tähdäten johonkin kilpailu-uraan tai ammattilaisuuteen?

Meillä on nyt kova paikka, että kumman harrastus menee edelle. Tyttö 8v haluaisi aloittaa tanssin, joka maksaa kohtuullisen paljon kaikkine hankintoineen ja lukukausimaksuineen. Itse olen harrastanut 14 vuotta tanssia ja kilpailen ja vaatteisiin, kenkiin ja seuramaksuihin, valmentajiin jne. kuluu kyllä ihan reippaasti rahaa, mutta tämä harrastus on mulle erittäin tärkeä. Kahden harrastukseen ei oikein olisi varaa.

Mies oli sitä mieltä että tytön pitäisi saada harrastaa ja minä voisin lopettaa. Toki haluaisin, että tyttö pääsisi harrastamaan, mutta hermostuin kyllä miehen kommentista, että itse lopettaisin. Hankalaa.

Olet ensimmäinen äiti jonka tiedän jolla oma napa menee lapsen navan edelle...

Jos antaisit tytön kokeilla ja katsot jatkuuko innostus. Aloittelijan kausimaksut eivät ole suuret, ja lisäksi tarvitset vain kengät joita on mahdollisuus löytää käytettynä toisilta seuralaisilta. Meillä tyttö sai uudet kengät vasta nyt, alkuun mentiin käytetyillä.
Teet sitten päätöksen budjetoinnista kun näet haluaako hän jatkaa.

[QUOTE="Vieras";23470771]Ja mitäänkö ilmaista/ edullista ei lapset voi harrastaa?
4H kerhot on halpoja

jne... Miksi yleensäkin lasten pitää harrastaa kaikkea KILPAILUMIELESSÄ, tähdäten johonkin kilpailu-uraan tai ammattilaisuuteen?[/QUOTE]

Näetkö asiassa jotain negatiivista? Mitä?

[QUOTE="Vieras";23470771]Ja mitäänkö ilmaista/ edullista ei lapset voi harrastaa?
4H kerhot on halpoja

jne... Miksi yleensäkin lasten pitää harrastaa kaikkea KILPAILUMIELESSÄ, tähdäten johonkin kilpailu-uraan tai ammattilaisuuteen?[/QUOTE]
Toisilla on suurempi kilpailuvietti, ja toisilla ei ollenkaan. Mun tytöllä sattuu olemaan ekaksi mainittu.
Hän myös hiihtää, luistelee ja leikkii sekä käyttää kirjaston palveluksia hyväkseen.

Meillä pojan lätkäharrastus maksaa 200€. jalkapallo 150e ja tytön luistelu 750€, pojan harkkakamat on vielä ihan ok hinnoissa (on vielä pieni poika) mutta tytön luistimiin menee n. 400 € (ja tässä on mukana jo hyvitys vanhoista luistimista, joilla luisteltu yleesä vajaa kausi), kisamatkat,leirit, puvut ym. joten loppusumma lienee lähellä 2000€/vuosi.

Tällä hetkellä kun valmennus on sitä mitä se on, niin tuota pidän kalliina, mutta eipä tuo tyttö siitä halua luopua, kun on kohta 10 vuotta lajia harrastanut, ja itse ajattelen, että maksan mielellään siitä, että lapsi on hyvän harrastuksen ja samanhenkisen kaveripiirin parissa, kuin kaupungilla notkumassa.

4H kerhot on halpoja

Ja sinunko rahoistasi se on poissa jos lapseni harrastaa? :O

Meillä tyttö ratsastaa ja harrastukseen menee kuukaudessa noin 240-260 € ja tietysti tähän päälle vielä varusteet (noin 200 € puolessa vuodessa). Olen ajatellut, että onneksi ei ole vielä ajankohtaista ostaa omaa ponia koska silloin kulut noin 600 €/kk. Tärkeänä kuitenkin pidän että lapsella on harrastus josta todella tykkää ja mielummin karsii omista harrastusmenoista väliaikaisesti.

Hui, aika kalliiksi siis voi tämä harrastus muuttua.
Meillä 5v harrastaa tanssia kansalaisopiston ryhmässä, hinta 40e/syksy ja sama hinta keväästä.
Mutta jos tyttös harrastuksesta tykkää ja itse et hintaa liian kalliina pidä, niin eihän siinä ole mitään ongelmaa =)

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;23470813:
Näetkö asiassa jotain negatiivista? Mitä?

Näen.
Miksi lapset eivät enää voi harrastaa mitään tavallista, vaan kaiken pitää olla kilpailua ja jonkinlaiseen kilpailu-uraan tähtäävää.

Meillä 2 tyttöä pelaa jalkapalloa. Kevätkausi 200 e per tyttö + lisenssi ja vakuutus 142 e per tyttö. Molemmat lähtee turnaukseen Espanjaan pelaamaan. Se maksoi itseltä 300 e per tyttö + talkoohommia tyttöjen ja vanhempien toimesta + tietty välillä pitää ostaa uutta palloa ja kenkiä ym. varusteita...mutta parempi näin, kuin että ovat tuolla kaduilla pyörimässä, ovat kuitenkin jo murkkuikäisiä.

[QUOTE="Vieras";23470906]Näen.
Miksi lapset eivät enää voi harrastaa mitään tavallista, vaan kaiken pitää olla kilpailua ja jonkinlaiseen kilpailu-uraan tähtäävää.[/QUOTE]

Kateellinen :laugh: Taidat olla reilusti alemman sosiaaliluokan edustaja. Harmi kun sinulla ei ole rahaa kannustaa lastasi siihen mitä hän oikesati itse haluaa,jätä parit röökit ja sidukat ostamatta ;)

Kateellinen :laugh: Taidat olla reilusti alemman sosiaaliluokan edustaja. Harmi kun sinulla ei ole rahaa kannustaa lastasi siihen mitä hän oikesati itse haluaa,jätä parit röökit ja sidukat ostamatta ;)

Minulla ei ole lapsia.

Luuletteko tosiaan olevanne hyviä vanhempia, kun järjestätte lapsillenne kalliita harrastuksia. Sekö on sitä laatuaikaa ja haluavatko lapsenne tosiaan harrastaa kilpatasolla kaikkia lajeja. Entäpä jos he haluaisivat vain olla lapsia ja tehdä jotain kivaa vanhempiensa kanssa?

Kommenttisi alemman sosiaaliluokan edustajasta kertoo sinusta ihmisenä aika paljon. Monella mielestäsi "alemman sosiaaliluokan edustajalla" on paljon enemmän sivistystä ja varsinkin sydämen sivistystä.

[QUOTE="vieras";23470802]Olet ensimmäinen äiti jonka tiedän jolla oma napa menee lapsen navan edelle...[/QUOTE]

NO näinpä! Siis mä en edes miettisi asiaa, vaan lapsi saisi automaattisesti alkaa harrastaa ja itse lopettaisin.

Yhteistyössä