Hupsista, tanssi on kallis harrastus! Tuli kevään kausimaksu maksettavaksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huuhkajatar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Vieras";23471027]Minulla ei ole lapsia.

Luuletteko tosiaan olevanne hyviä vanhempia, kun järjestätte lapsillenne kalliita harrastuksia. Sekö on sitä laatuaikaa ja haluavatko lapsenne tosiaan harrastaa kilpatasolla kaikkia lajeja. Entäpä jos he haluaisivat vain olla lapsia ja tehdä jotain kivaa vanhempiensa kanssa?

Kommenttisi alemman sosiaaliluokan edustajasta kertoo sinusta ihmisenä aika paljon. Monella mielestäsi "alemman sosiaaliluokan edustajalla" on paljon enemmän sivistystä ja varsinkin sydämen sivistystä.[/QUOTE]

Sinähän se sitten olekin aras ÄITI ;)

[QUOTE="vieras";23471103]Pojan jalis 6 kk; 360 € + lisenssi 37 € + vakuutus 50 € + sukat, kengät, puvut. Turnausreissut vielä päälle joten hyvä jos 900 € riittää...[/QUOTE]

Tai siis nuoren miehen... ;)

NO näinpä! Siis mä en edes miettisi asiaa, vaan lapsi saisi automaattisesti alkaa harrastaa ja itse lopettaisin.

Tässä tuli mieleen: jos olisikin kyse isän harrastuksesta josta hänen pitäisi luopua lapsen hyväksi, olisiko silloin sama ääni kellossa? Vai sanoisitteko silloin että kyllä miehen täytyy saada harrastaa vastapainoksi raskaalle perhe-elämälle?
MInä sumplisin asiat niin että molemmat voisivat harrastaa, sekä äiti että tyttö.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23470791:
sitten se vasta rahanmenoa olis, jos tyttösi ratsastaisi tai pelaisi jääkiekkoa

Meillä poika pelaa jääkiekkoa, syksy+kevät maksoi n.160€ + varusteet, minä ja tyttö ratsastetaan.

Meillä 8v. harrastaa joukkuevoimistelua joka maksaa n.150€/lukukausi+ välineet. (hintaan sisältyy kisamatkat+opetus 2x/vko)
Lisäksi käy kerran viikossa kuorossa, joka on ilmainen.
Muita ilmaisia harrastuksia on hiihto,luistelu ym. muut normaalit lasten aktiviteetit.

Muistan muksuna ku veljen harrastukseen meni paljon rahaa, mulle sanottiin että en voi harrastaa mitään kallista ku ei oo rahaa maksaa sitä. Voin kuulemma käydä lenkillä ja koulussa saa liikuntaa.

Nyt ne ihmettelevät miksi olen ylipainoinen, vaikka ovat kasvattaneet liikunnalliset lapset... :D

silloin lapsena/nuorena niillä kyllä oli rahaa kaljaan, viinaan tupakkaan grilliruokaan ja veljen harrastukseen muttei mun...

Minusta 150 euroa / kausi oli tosi edullinen. :ashamed:
Molemmat tytöt harrastavat tanssia. On heidän ainut maksullinen harrastuksensa. Eivät tanssi kilpaa, vaan show-tanssia treenaavat vanhoissa trikoissa ja t-paidassa muiden mukana Kalliossa.

Leikkipuistossa käyvät kokkikerhossa ja esikoinen on kahdessa kuorossa mukana, myös.

Meillä tytön viulutunnit maksaa noin 250e/lukukausi, eli 500 vuodessa. Päälle sitten soittimen hankinta, ja viulut eivät ole mitään halpoja... Ja uusi pitää ostaa aina kun vanha jää pieneksi, toki vanhasta saa osan omistaan vielä takaisin. Mutta tähän ollaan valmiita panostamaan, vaikka viimeiset rahamme. Onneksi tähän saa myös vapaaoppilaspaikkoja, niin kaikkein köyhimpienkin lapset pääsevät soittamaan, jos taitoa on tarpeeksi.

Meillä on onneksi suht halpaa tuo tanssiharrastus...vuosimaksu on 20e, 10 kortti on 55e (esiintyvässä ryhmässä oleva saa kortin ilmaiseksi). Tuo kymppikortti on vissiin kalllis jos joutuu ostamaan monta vuodessa (jos käy tunneilla päivittäin). Ainut mikä sitten maksaa on esimerkiksi strutsin sulka maksaa 10e/kpl ja yhdessä puvussa voi olla pari kymmentä sulkaa. Halvimmillaan puvun tekee 500e.

Kiitos Isoäiti Melukylästä, meillä kaksi tytärtä ratsastaa toista vuotta, rahaakin menee sen mukaan. Lasten ehdoilla mennään tosin omaa pollea ei tule kun kuukauden ylläpidolla+sun muilla kuluilla kerkee ratsastaa aika paljon tallin polleilla. Aina mahdollisuus omaan hoitopolleen. Muuten mennään hiihtäen, pyörällä, luistellen..

Ja mitä kilpailuun tulee sellaista on ollut kautta-aikojen et ei kai se ole mtn uutta. Itse ajattelen et jos harrastus kantaa aikanaan pahimpien teinivuosien yli, on se aina kotiin päin (toivottavasti).

[QUOTE="vieras";23472664]Mitää jos joku lapsistanne ei halua harrastaa sitä judoa? Kiellättekö sitten ohjatun harrastuksen kun ette saa perhealennusta vai vaihtaako koko perhe sitten harrastusta?[/QUOTE]

poika 15v käy nyt uimassa kerta viikkoon ja keran vikossa judossa. hän on vähän jo kyllästynty judoon. Perhealennuksen saa jos judossa käy 3 tai enemmän. Vaikka poka lopetttais judon, me maksetaan tuo sama summa, minusta se ei ole paha hinta neljällekään judoa harrastavalle.
Sen verran olen sanonut että jos judo ei kiinnosta pitää löytää joku URHEILUharrastus tilalle.

Paljonko ratsastustunnit maksavat nykyään?

Pääkaupunkiseudulla taitaa olla joka tallilla yli 30e tunti. Jos meinaa ratsastaa "tosissaan" kannattaa käydä vaikka pari kertaa viikossa, eli siitä voi vähän laskea mitä tulee maksamaan. Päälle tietysti kypärä, saappaat, housut, jne.

Mun lapset käyvät kuvaamataitokoulussa ja karatesa, molemissa maksu 6kk:n ajalta on 150e/160e. Karateen pitää ostaa puku+ vyöt sitä mukaa kun niitä suorittaa. Kuviksessa ei ole materiaalimaksuja.
MInusta tuo 150e/ kausi on aika tavallinen hinta.

poika 15v käy nyt uimassa kerta viikkoon ja keran vikossa judossa. hän on vähän jo kyllästynty judoon. Perhealennuksen saa jos judossa käy 3 tai enemmän. Vaikka poka lopetttais judon, me maksetaan tuo sama summa, minusta se ei ole paha hinta neljällekään judoa harrastavalle.
Sen verran olen sanonut että jos judo ei kiinnosta pitää löytää joku URHEILUharrastus tilalle.

Urheilu? Eikö muutkin ohjatut harrastukset ole hyviä,siis meinaan kun nykynuoriso notkuu kaduilla potkimassa mummoja että jos lasta ei kiinnosta urheilu jos haluaa vaikka pianotunnille niin ei käy kun pitää olla urheilu?

[QUOTE="vieras";23472752]Urheilu? Eikö muutkin ohjatut harrastukset ole hyviä,siis meinaan kun nykynuoriso notkuu kaduilla potkimassa mummoja että jos lasta ei kiinnosta urheilu jos haluaa vaikka pianotunnille niin ei käy kun pitää olla urheilu?[/QUOTE]

nykynuoret liikuvat liian vähän ja kun tuolla 15v pojalla on hahmottamisongelmia, joku urheilulaji jossa pitää jhallita oma kehoaan on paras.
urheilun lisäksi sa sitten harrastaa muutakin jos haluaa.
Esin tuolla 11v:llä on kitara, meilä on myös syntikka,jos haluavat soittaa....
Tuo 11v ei oikin jaksa vaan kiinnostau pitkään mistään, kinusi viaka kuinka kauan kitaraa, sais en sitten kun itte osti omilla rahoillaan. Tosi ahrvoin soittaa silllä. onsiihen hankittu myös opaskirjat ja on netistä katottu ohjeita soittoon, mutta poika vaan ei jaksa kauaa soittaa.
olen sitä mieltä että OHJATTU liikunta on hyvöäkis, se lisää sosiaalisia taitoja kun pitää usein otaa toisetkin huomioon. pianotunnila usen pakerrat yksin

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
nykynuoret liikuvat liian vähän ja kun tuolla 15v pojalla on hahmottamisongelmia, joku urheilulaji jossa pitää jhallita oma kehoaan on paras.
urheilun lisäksi sa sitten harrastaa muutakin jos haluaa.
Esin tuolla 11v:llä on kitara, meilä on myös syntikka,jos haluavat soittaa....
Tuo 11v ei oikin jaksa vaan kiinnostau pitkään mistään, kinusi viaka kuinka kauan kitaraa, sais en sitten kun itte osti omilla rahoillaan. Tosi ahrvoin soittaa silllä. onsiihen hankittu myös opaskirjat ja on netistä katottu ohjeita soittoon, mutta poika vaan ei jaksa kauaa soittaa.
olen sitä mieltä että OHJATTU liikunta on hyvöäkis, se lisää sosiaalisia taitoja kun pitää usein otaa toisetkin huomioon. pianotunnila usen pakerrat yksin

Huokaus, kirjoistahan nyt soittotaidon varmasti oppiikin :D

Yhteistyössä