Hups, tulikohan rikottua lakia??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja o-ou
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

o-ou

Vieras
Suomen matsin kunniaks ostin päivällä mulle kolme sidukkaa ja miehelle kaks karhua. (puolen litran tölkkejä)
Kun olin kaks juonu, tajusin, et voi hele, lisää tekee mieli ja nää perkeleet loppuu kesken! Kysyin jos mies hakis lisäystä, mut ei suostunu, joten hyppäsin ite auton rattiin ja ajelin kauppaan ostamaan lisää. Nyt mietin, et olikohan kuitenki liikaa promilleja ja syyllistyinkö rattijuoppouteen? Syyllisyys kalvaa, vaikka hyvin meni.. :ashamed:

Siis ihan oikeesiko olette sitä mieltä, et harmi ku en jääny kiinni!? Matka oli tosi lyhyt, ja jos kortin olisin menettäny, se olis vaikeuttanu elämäämme radikaalisti. Tunsin oloni hyväksi kuskiksi, en siis todella känniseksi!! En todellakaan astuisi humalassa rattiin!!

[QUOTE="aapee";23753601]Siis ihan oikeesiko olette sitä mieltä, et harmi ku en jääny kiinni!? Matka oli tosi lyhyt, ja jos kortin olisin menettäny, se olis vaikeuttanu elämäämme radikaalisti. Tunsin oloni hyväksi kuskiksi, en siis todella känniseksi!! En todellakaan astuisi humalassa rattiin!![/QUOTE]

Juu juu, niinhän ne kaikki väittää. Mun mielestä liikenteessä sais olla täysi nollatoleranssi. Ja tosiaan HARMI ettet jääny kiinni. Toivottavasti et tee uudelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;23753631:
Ja kannattaisi hommata kotiin kunnon alkometri, niin ei tarvii täällä kysellä rikoinko lakia! Tai olla kokonaan juomatta- tai esim kävellä sinne kauppaan jos matka on tosi lyhyt?

Juuh, alkometri olis kova sana. Ja juuuuh, olisin voinu toki kävellä. Mutta ku olin miehelle luvannu laittaa vauvan nukkumaan ja dedline läheni.. aattelin suoriutuvani autolla nopeammin.

Juu juu, niinhän ne kaikki väittää. Mun mielestä liikenteessä sais olla täysi nollatoleranssi. Ja tosiaan HARMI ettet jääny kiinni. Toivottavasti et tee uudelleen.

Periaatteessa samaa mieltä..mut tiedän et jos juo tietyn määrän, promillet ei nouse yli riskirajan. Nyt mietin et nousikohan mulla..ku olo oli selvä, mut määrä tosiaan kaks puolen litran sidukkaa.

[QUOTE="aapee";23753644]Juuh, alkometri olis kova sana. Ja juuuuh, olisin voinu toki kävellä. Mutta ku olin miehelle luvannu laittaa vauvan nukkumaan ja dedline läheni.. aattelin suoriutuvani autolla nopeammin.[/QUOTE]

Voi vittu mikä ääliö. Onneksi et rattijuoppona aiheuttanut "dedlinea" kenellekään kanssaihmisistä idioottitemauksellasi.

[QUOTE="sasa";23753670]Voi vittu mikä ääliö. Onneksi et rattijuoppona aiheuttanut "dedlinea" kenellekään kanssaihmisistä idioottitemauksellasi.[/QUOTE]

Lueppa vähä vaikka IL:n otsikoita. Mies puhalsi 5,5 promillea..ym! Pikkasen eri asia! Mä ajoin noin kilsan matkan kaks siideriä juoneena, varmasti kymmenen kertaa parempana kuskina kuin joku just kortin saanu! Mulla on ollu kortti 15 vuotta, ei yhtäkään kolaria, enkä ikinä ennen oo ottaneena ajanu!!!!!

[QUOTE="uskomatonta";23753654]Siis WTF!! Sin mielestä on hyvä ettei jäänyt kiinni?! Voiko oikeesti olla olemassa ihmisiä (niitten rattijuoppujen lisäksi), jotka on hyvillää ettei liikaa maistissa olleet jää nalkkiin?[/QUOTE]

Kyllä. Jotkut meistä ovat hyvänsuopia. Ap:n tapauksessa mahdollinen sallitun rajan ylitys oli pieni, matka kauppaan lyhyt ja välttämättä alkoholi ei ollut ehtinyt imeytyä vielä kokonaan verenkiertoon.

[QUOTE="aapee";23753660]Periaatteessa samaa mieltä..mut tiedän et jos juo tietyn määrän, promillet ei nouse yli riskirajan. Nyt mietin et nousikohan mulla..ku olo oli selvä, mut määrä tosiaan kaks puolen litran sidukkaa.[/QUOTE]

Mutta kun se ei kerta kaikkiaan mene niin että alle 0,5promillea=selvä ja yli sen=humalassa. Nää on vain ihmisen asettamia raja-arvoja. Paras olis se täysi nollatoleranssi. Ihmiset yliarvioi parin oluen jälkeen suorituskykyään ja ovat mielestään "selvää vastaavia" vaikka esim. reagointikyky voi olla jo selkeesti alentunut.

Kyllähän joku saattaakin ajella 5,5 promillen koomassa mutta ei se tee tuosta "parin ottamisesta" yhtään sen hyväksyttävämpää.

[QUOTE="aapee";23753709]Lueppa vähä vaikka IL:n otsikoita. Mies puhalsi 5,5 promillea..ym! Pikkasen eri asia! Mä ajoin noin kilsan matkan kaks siideriä juoneena, varmasti kymmenen kertaa parempana kuskina kuin joku just kortin saanu! Mulla on ollu kortti 15 vuotta, ei yhtäkään kolaria, enkä ikinä ennen oo ottaneena ajanu!!!!![/QUOTE]

Niin, sehän onkin hyvä puolustus, että joku ajaa vielä enemmän kännissä..

Siis ymmärrätkö ap, että kolareita sattuu muutoinkin kuin hiprakassa / kännissä ajellessa?
Mitäs jos niin olisi käynyt nyt? Siis että joku olisi tullut vaikka kolmion takaa sun eteen? Ja olisi kuollut, eikä tilanne oikeesti olisi lainkaan sun syy.
Luuletko, että kun puhaltaisit sen promillerajan yli, kukaan välittäisi siitä faktasta!
Oot kyllä tosi tyhmä. Ja hittoako sä täällä kyselet mitään, kun sitten kuitenkin olet ihmeissäs, että sun tekos tuomitaan.
Et selkeesti koe tehnees mitään väärää, kertoo paljon susta.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaus:

Tulit rikkoneeksi lakia. Suomessa auton ajaminen alkoholin vaikutuksen alaisena on lailla kielletty. Ihan sama mikä promillemäärä on veressä. On sitten eri asia millä promillemäärällä siitä tulee rangaistava teko.

[QUOTE="sasa";23753726]Alkoholin määrä veressäsi on n. 0.8 promillea.
Alkoholi on poistunut verestäsi n. 6 tunnin kuluttua.[/QUOTE]

Mistä sen voi muka noin tarkkaan sanoa!? Sitäpaitsi tällä hetkellä alkoholin määrä veressä on varmasti perkeleellinen, olenhan juopotellu monta tuntia. Mutta nyt en todellakaan lähtisi autolla ajamaan, kun varmasti tiedän olevani juovuksissa. Mielestäni olen vastuullinen, en olis lähteny ajamaan, jos oisin tuntenu olevani päissäni, kuten nyt olen.

Yhteistyössä