Huonoja kokemuksia kätilöistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija_
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
KYllä on. Henkilökemiat eivät kohdanneet ja hän ei kuunnellut minua. Olenkin todennut, että poika olisi varmaan muutaman tunnin vanhempi, jos tätä kätilöä ei olisi ollut. Toivon, ettei hän ole ensi kesänä vuorossa...Onneksi oli vain yksi monista kätilöistä.

toisessa synnytyksessä oli tosi tökerö kätilö, just eläkkeelle jäävä työhönsä kyllästynyt mummeli. ja ei millään olis suostunu epiduraaliin, sain pyytää moneen kertaan. sit sanoin etten kestä enää, niin vielä tokas mulle että raamatussakin sanotaan kivulla sinun pitää synnyttämän!! oli lähellä et olisin huitassu sitä eukkoa.... lopulta kyllä sain puudutuksen. mut sai kyllä tuntumaan olon ihan kurjaks. hieman helpotti kun sinne tuli kätlilöopiskelija joka oli mukava.

Omassa synnytyksessä oli sekä kätilö että opiskelija. Käytännössä opiskelija teki kaiken, mutta kätilö seurasi kyllä vierestä. Opiskelija oli laittamassa väliliha puudutusta, jolloin kätilö häipyi jonnekin ja poikahan syntyi tietysti sillä aikaa. Ja sängylle suoraan. Se oli syöksysynnytys ihan sanan jokaisessa merkityksessä.Josta minulle seurauksena kolmannen asteen repeämä. =) En tiedä olisiko kätilö pystynyt tekemään yhtään sen paremmin, mutta mielestäni kätilön täytyy olla paikalla koko ajan varsinkin kun synnytys on noin loppuvaiheessa. Mutta silti kiitollinen molemmille. Sekä kätilölle että opiskelijalle.

Oysissa odottelin synnärille pääsyä kun hoitaja pyysi toiseen huoneeseen tarkastuttamaan kohdunkaulantilanne. Kun hoitaja teki sisätutkimusta se sattui niin että pyysin lopettamaan, kun hän ei uskonut huusiin hänelle että lopeta. Hän lopetti kun lopulta verta alkoi vuotamaan ja paljon ja
oksensin hänen päälleen (johtuen kivuista). Tämän jälkeen hän sanoi että HÄNEN PITI VAIN venyttää kohdusuuta. olin asiasta sen verran shokissa että en maininnut siitä mitään miehelleni. Seuraavan kerran muistin asian vasta kotiin paluun aikoihin. En usko että hoitaja toimi oikein ja vaikka olisikin hänen olisi pitänyt kuunnella ja lopettaa :( Muuten synnytyksestä on jäänyt vain hyviä muistoja, mutta äskeinen tapahtuma pahoittaa kyllä aina mieleni.

Jklssä vuonna 2004 mulla oli sama kätilö, joka aiheutti ystävälleni elinikäisen synnytys pelon.
Olin ponnistanut poikaa ulos maailmaan jo melkein tunnin, kun kätilö sanoi pyytävänsä lastenlääkärin auttamaan imukupilla kun itkin jo kipua ja turhautumista. Hän sanoi kannustavasti että "tänne ei olla tultu itkemään vaan synnyttämään" ja kun lastenlääkäri tuli huoneeseen kätilö sanoi lääkärille "tässä on äiti joka ei osaa ponnistaa, kohtu on tehnyt tämän vähäisen työn minkä vauva on ulos tullut. Mikään ei saa tuntua missään".

Jippiii kun olikin kiva muori :kieh: :kieh: :/ :\| \|O

Ja jäi kyllä hyvä mieli, tunsin suorastaan olevani "hyvä" synnyttäjä!!! \|O

Kätilöni käyttäytyi meitä kohtaan todella halveksuvasti, ja luulen sen johtuvan iästämme (olin 20 mies 21). Kun saavuimme sairaalaan kätilö laittoi heti käyrälle, ja lähti huoneesta, sanoi palaavansa puolentunnin päästä. Se puolituntinen venyi puoleksitoista tunniksi. Kun hän saapui huoneeseen tarkastamaan tilannetta huomasi vauvan sydänkäyrässä häikkää.Hän sanoi ensin luultavammin sen johtuvan koneesta, tai siitä että liikuin. Seuraavaksi vauvan sydänäänet kuitenkin romahtivat, ja kätilöni menetti hermonsa, hän alkoi paasaamaan että lapsi voi kuolla. Ja että meidän olisi pitänyt heti hälyttää hänet, kun huomasimme sydänkäyrässä laskua. Hän lähti hakemaan paikalle lääkäriä, ja sanoi vielä että tässä voi käydä huonosti. Olin mieheni kanssa aivan shokissa, ja pelkäsimme menettävämme lapsemme . Kun sitten päätettiin leikata lääkäri tuli rauhoittelemaan meitä. Kätilö laittoi minulle katetrin ja kun samalla tuli supistus huusin kivusta. Kätiö sanoi että ei tämä nyt noin kamalaa voi olla, taidat olla turhan herkkä. Leikkaussaliin mentiinkin sitten tosi vauhdilla ja siellä henkilökunta sai mieleni rauhoittumaan. Ja tyttö syntyikin terveenä ihan vihreän lapsiveden keskeltä. Lääkäri sanoi, että leikkaus tehtiin juuri oikealla hetkellä. Sairaalassa vietimme 5 päivää. Ja koko tänä aikana kätilö kävi kerran luonamme, vaikka oli työvuorossa. :'( :'(

Kannattaa huonoa kohtelua saaneiden antaa palautetta palautelomakkeilla kyseiseen sairaalaan tai vaikka netin välityksellä oman alueen potilasasiamiehelle.Olen itse antanut palautetta lääkäreistäkin ja tuli sähköpostia takaisin jossa kiitettiin palautteesta ja että asia menee eteenpäin..

Itse kerroin huonosta kohtelusta toiselle kätilölle ennen kotiin lähtöä kun käytiin läpi synnytystä, hänen kanssaan tulin hyvin juttuun. Hän otti asiakseen viedä terveiset eteenpäin. Siihen palaveriin asti olin syyttänyt itseäni kaikesta tapahtuneesta. Mutta kotiin lähdin lopulta hyvin mielin, onhan minulla ihana tyttö ja siitä olen kiitollinen =)

heti sairaalaan saapuessa hoitsu ilmotti että on lähössä just lomalle viikoks ja tarkkaili vain kelloa millon vuoro loppuu,muutaman tunnin sitä jouduin kattelee ja kuuntelee tiuskimista"et oo ainoo joka synnyttää" hoitsu häipyi lomille ja minut nukutettiin hätäsektioa varten muutama tunti myöhemmin..eli pahat muistot jäivät vaikkei niillä mitään väliä sillä sain terveen pojan!!

prenalla käynnisteltiin yliaikaista synnytystä ja kätilöopsikelija teki sisätutkimuksen, että onpas hyvin jo auki, että saliin vaan. kuitenkin sitten "oikea" kätilö viel tarkisti, niin oli kanavat ja kaikki jäljellä...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.03.2006 klo 21:37 Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään?Eikö henkilökemiat kohdannut vai oliko ihan ilkeä?Kunnioittiko päätöstänne esim.ettei välilihaa leikattaisi tms?

Eipä kohdannut kemiat, ei... Ja monenlaista töykää kommenttia tuli kätilöltä, enpä oo monesti tullut niin väärinymmärretyksi tai -kohdelluksi. Mutta onneksi kunnioitti päätöksiäni ja just esim. välilihaa ei sen vuoksi leikattu ja repeämiltä säästyin täysin. Nyt ois varmaan vielä huonommat fiilikset, jos ois vielä väkisten leikattu epparikin.

Yhteistyössä