HUono omatunto

Onko täällä ketään muita jotka antaa vauvallensa aina vaan valmiita pilttipurkkeja? En itse viitsi enkä oikein osaakaan tehdä mitään pöperöitä vauvalle joten ostan aina valmiita ruokia...

Miksi minulla on huono omatunto tästä asiasta :ashamed:
 
antikokki
Koita olla potematta huonoa omaatuntoa, mutta oikeasti niiden ruokien laittaminen ei ole vaikeaa! Itsekään en ole yhtään mikään ruuanlaittaja, mies toimii meillä kokkina, mutta äp-pakkauksen mukana tulleessa terveysministeriön vihkosessa "Imeväisikäisen lapsen ruoka" on helpot ohjeet perussoseiden tekemiseen.

Itse ole ihastunut bataatin sosuttamiseen. Se on hyvän makuinen ja kauniin värinen mieto lapsenruoka!

Yleisohje on, että pieneen vesimäärään kiehumaan kasvispalat ja kypsinä sitten sauvasekoittimella soseutetaan sen pienen vesimäärän kanssa. Jäähdytetään ja pakastetaan. Valmis!
 
Yritähän olla potematta huonoa omaatuntoa. Meillä nyt tyttö jo vuoden ja vasta nyt kun on alkanut syömään samaa ruokaa muiden kanssa, olen jonkun verran laittanut itse ruokaa. Pääsääntöisesti koko vauva-ajan likka söi purkkiruokia ja hyvin on kasvanut eikä mitään ongelmia ole ollut.

Kyllä sitä ruokaa kerkee vielä vääntää monta vuotta... Jos purkit helpottavat arkea, niin mun mielestä silloin kannattaa suosiolla tyytyä niihin.
 
mamitoo
kannattaa kyllä harkita itse mössöjen tekoa sillä purkkiruoissa on melkein kaikissa aina jonkin sortin tärkkelystä mukana, joka siis käytännössä on sokeria. sokeria löytää nykyään melkein kaikista valmisruoista, se on vain kätketty tärkkelykseksi, glukoosiksi, sakkaroosiksi tms. josta ei heti ymmärrä mitä se itse asiassa sisältää..
 
no huh
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.05.2007 klo 13:36 mamitoo kirjoitti:
kannattaa kyllä harkita itse mössöjen tekoa sillä purkkiruoissa on melkein kaikissa aina jonkin sortin tärkkelystä mukana, joka siis käytännössä on sokeria. sokeria löytää nykyään melkein kaikista valmisruoista, se on vain kätketty tärkkelykseksi, glukoosiksi, sakkaroosiksi tms. josta ei heti ymmärrä mitä se itse asiassa sisältää..
No mitäs perunassa sitten on, tärkkelystä? :whistle:
 
mamitoo
nimenomaan. sen sijaan kannattaakin suosia kasviksia, joista saa paremmin vitamiineja. peruna on pelkkää tärkkelyshöttöä, sitä vain suositaan suomessa koska ollut iät ajat halpaa ja helposti saatavilla. esim. ranskalaiset alkoivat syödä perunaa vasta 200v vuotta muita eurooppalaisia myöhemmin koska pitivät sitä sikojen ruokana.. bataatissakin on enemmän vitamiineja kuin perunassa, siitähän monet vauvat tykkäävätkin enempi kuin perunasta.
 
:wave: Täällä on kanssa yks laiska... oon antanu alusta asti purkkiruokia. Hyvin nuokin kelpaa tytölle. Eihän tässä enää kauan mene kun syö samoja sapuskoja kuin muu perhe, että en mä ainakaan siitä pode huonoa omaa tuntoa. Siellähän niitä on tarjolla sitä varten, että niitä käytetään :D
 
sallittu
jos toinen potee huonoa omaatuntoa että ei jaksa tehdä soseita itse niin ei varmasti lohduta kommentit siitä että kannattaisi tehdä itse ja että ei se vaikeaa ole.jos ei kerkeä tai jaksa tai huvita niin sillä siisti.
 
jep
Täällä myös poika pelkillä purkkiruuilla. Onhan nämä pilttipurkit tietysti vähän kalliimpi vaihtoehto,mutta toisaalta,eihän niitä tosiaan ikuisuuksia syödä.
Ei vaan tule itse tehtyä ja sillä siisti. En koe itseäni sen takia millään tapaa huonoksi äidiksi. Saahan poika kumminkin ruokaa syödäkseen,sehän se pääasia on.
Ei se,että antaa pilttiruokia ole mikään laiskuudenmerkki,ainakaan minun mielestäni.

Sitäpaitsi ainakin tämän äidin mielestä pilttisapuskat ovat jokseenkin herkullisiakin =) niitä on kiva itselleenkin ostella välillä,siis hedelmä-ja marjasoseita,nam nam.

T.herkkusuukkoset :wave:
 
juh
Täällä kans yks äiti joka syötti lapselleen puolen vuoden iästä purkkiruokaa. Piti olla vaan väliaikaista, kun asuttiin remontin takia muiden nurkissa, mutta eipä ne itse tehdyt pöperöt sit meinannu enää kelvatakaan...
 
meillä on esikoinen elänyt pääasiassa purkkiruuilla ja huono omatunto ei ole muuta kuin siinä mielessä että kalliiksihan se tulee :/ imetyksestäkään en oikein pidä, erinäisistä syistä, mutta yritän silti mahdollisimman kauan, koska korvikkeetkin on ihan sikakalliita.
 
Poni
Täällä myös syödään purkkiruokia. Taisin kaksi kertaa itse keittää perunaa tytölle ja vielä lypsin rintamaitoa joukkoon =) .Jo tästä niin kova homma ,että tuumasin ,että on muksun kannalta mukavampi ,kun saa ruuan nopeasti .Jää sitten enemmän aikaa leikkeihin yms. kun ostan ruuan valmiina. Tiedän ,että soseet valmistaa nopeasti ,mutta kun on ihan onneton kokki niin siihen saa tuhrautumaan huisisti aikaa :LOL: .
 
Minusta tunnet huonoa omaatuntoa ihan aiheesta. Anteeksi vaan tyly kommentti, mutta mieti miltä itse tuntuisi syödä einesruokaa puoli vuotta.

Minusta kasvissoseiden teko on niin helppoa, etten kyllä oikein
voi ymmärtää, miten joku ei niitä viitsi itse tehdä. Pari kiloa porkkanoita kattilaan kiehumaan ja sauvasekoittimella soseeksi, purkkeihin ja pakasteeseen. Ja näin on taas hoidettu vauvan viikon ruuat.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.05.2007 klo 09:58 RiikkaTii kirjoitti:
Minusta tunnet huonoa omaatuntoa ihan aiheesta. Anteeksi vaan tyly kommentti, mutta mieti miltä itse tuntuisi syödä einesruokaa puoli vuotta.

Minusta kasvissoseiden teko on niin helppoa, etten kyllä oikein
voi ymmärtää, miten joku ei niitä viitsi itse tehdä. Pari kiloa porkkanoita kattilaan kiehumaan ja sauvasekoittimella soseeksi, purkkeihin ja pakasteeseen. Ja näin on taas hoidettu vauvan viikon ruuat.

Minusta vähän turha kommentti tähän ketjuun. Minustakin taaperoimetys ja kestovaippojen käyttö on helppoa, silti ymmärrän jos joku ei jaksa tai viitsi. Useimmat sitäpaitsi syöttävät vauvalle muutakin kuin pelkkää porkkanaa.

Minä tein ensimmäiset kuukaudet itse soseita, vauva vaan ei syönyt niitä, hermostuin että eikö sille mikään mene, huolestuin kasvusta ja ostin kaupan soseita: söi heti purkillisen ja nyt syö niitä hetken, kunnes kohta voi syödä perheen ruokia. Ap, älä siis tunne huonoa omaatuntoa, vauvoja vartenhan ne soseet kaupassa ovat! Ja ne ovat tutkittu, että vauva saa tarpeelliset vitamiinit ja kivennäisaineet yms, mitä vauva ei varmaankaan saa jos pelkkää porkkanaa syö puoli vuotta. ;)
 
Hanskuliini
Voit lopettaa huonon omantunnon heti. Meilläkin elellään vielä täysin purkkiruoan varassa ja tyttö kohta 1v. Tein soseita aika paljon kun tyttö oli puolivuotias mutta esim. kanasoseet tulivat niin liisteriksi ettei tyttö niitä syönyt. Ja sinä joka sanoit että kilo porkkanaa ja siinä viikon ruoka, meillä ainakin kyllästyttiin yksiin ja samoihin ruokiin joten ei se ihan aina noinkaan toimi.
 

Yhteistyössä