huono itsetunto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä teen, minkälaista apua kannattaisi hakea ja mistä? Mulla on murrosiän jälkeen itsetunto mennyt koko ajan vain alaspäin.Tiedän olevani kaunis, opiskellut, omaan hyvän työpaikan ja nyt on ihana perhekkin, ikää 33 v. Mitä enemmän ikää tulee, sitä epävarmempi tunnen olevani. Nyt alan jo jännittämään sosiaalisia tilanteitakin, ja tämä vain pahenee koko ajan. Välillä tunnen olevani pikkutyttö aikuisen naisen ruumiissa, pelkään kaikkea. Tiedän että kaikki saanut alkunsa lapsuudenkodistani, jossa minuun ei koskaan ole luotettu eikä mielipiteitäni kuunneltu, arvostamisesta puhumattakaan. Nyt huomaan aivan säikähtäväni jos esim. työpaikalla kysytään mielipidettäni. Minullahan ei sitä ole, haluan vain olla sivusta seuraaja. Siispä auttakaa!

Mulla auttoi sen tajuaminen, että yhtäläinen oikeus mulla on olemassaolooni kuin kaikilla muillakin. Miksi minun pitäisi kärsiä ja häpeillä ja ujostella, miksen voisi olla ja tehdä ja mennä vapaasti siinä missä muutkin.

Menihän sen oivaltamiseen lähes 40 vuotta, mutta ai hitto että helpotti :D

(Ja oma alemmuudentuntoni ei juonna juuriaan kotoa, lapsuudesta. En ole paikallistanut, että mistä se johtuu, mutta eipä sillä nyt niin väliäkään enää...)

Yhteistyössä