huono itsetunto ja masennus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttonen91
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttonen91

Vieras
Mistä voisi olla apua huonoon itsetuntoon? Olen 19-vuotias 1-vuotiaan tytön äiti ja erosin tytön isän kanssa pari kuukautta sitten. Minulla on aina ollut todella huono itsetunto, vertaan aina itseäni muihin ja tunnen itseni rumaksi. En voisi kuvitellakkaan lähteväni ilman meikkiä edes roskia viemään :( Tuntuu inhottavalta kun oman ulkonäön ajattelu vie niin paljon aikaa ajatuksistani ja tunnen itseni pinnalliseksi ja turhamaiseksi mutta en mahda tälle mitään :(

Asiaa pahensi kun sain tietää että exäni oli ollut seksiseuranhaku sivuilla ja sopinut tapaamisenkin jonkun netissä tutustumansa tytön kanssa kun olin raskaana. Syön masennuslääkkeitä ja ne auttavat kyllä mielialaan mutta ei tähän itseinhoon.. mistähän voisi olla apua?

Kurjaa, että olet eronnut, se ei varmasti ainakaan paranna huonoa itsetuntoa. Yritä löytää itsestäsi hyviä ja kauniita piirteitä, et varmasti ole rumempi kuin muutkaan. Olet vaan niin kriittinen itseäsi kohtaan, melkein kaikki me ollaan.. Toivottavasti saat jostain apua tuohon itsetunto-ongelmaan ja löydät itsestäsi hyviä puolia. Tsemppiä! :)

Olipas idioottimies! Onneksi pääsit siitä eroon. Sinun kannattaa hakea kaikki keskusteluapu, mitä on saatavilla. Voit huomata, että sinulla on haitallisia tapoja ajatella itsestäsi ja yrittää oppia pois niistä. Kirjoita myös ylös ajatuksiasi. Voit myös etsiä apua urasuunnitteluun. Ulkonäköpaineet hellittävät kun on muita suunnitelmia. Työkkäristä saa urasuunnittelu- ja urapsykologipalveluita esimerkiksi. Tai ehkä sinulla jo onkin suunnitelmia.

Ulkopuolisen avun johdosta voit keskittyä enemmän itseesi muihin keskittymisen sijasta. Yritä miettiä, mistä pidät ja missä olet hyvä ja suuntaudu niihin asioihin. Yritä myös kehittää asioita, joissa et mielestäsi ole niin hyvä.

Myös muiden auttaminen parantaa mieltä. Juttele muiden kanssa ja tarjoa myös heille tukea. Jos sinulla on aikaa, voit harkita vaikka vapaaehtoistyön tekemistä

Itselläni vähän sama tilanne. Tällähetkellä olen raskaana ja erosin juuri miehestä. Sairastan vaikeaa masennusta, jonka vuoksi olen ollut sairaalahoidossaki. Mistä päin olet? Jos kaipaat juttuseuraa laitatko s-postiosoitetta? Itse en omaani viiti laittaa tänne yleisesti, koska sisältää koko nimeni :)

Hei!
Et todellakaan ole onglemasi kanssa yksin, etkä tämän maan ain oa, joka kärsii huonosta itsetunnosta. Itselläni on sama ongelma. Ulkonäkööni olen jokseenkin tyytyväine, mutta haen koko ajan hyväksyntää ja huomiota muilta ihmisiltä. Minulle on tärkeää, mitä muut ihmiset ajattelevat, enkä luota omiin päätöksiini. Jos joku on eri mieltä kanssani, saatan helposti kumota omat mielipiteeni ihan vaan sen vuoksi.

Olen vastikään alkanut vasta ajattelemaan asiaa niin, että minun kannattaa hankkia tähän ongelmaan ratkaisua ja yrittää selvittää solmut, joista huono itsetunto voi johtua. Minua pelottaa tulevaisuus, jos tämä jatkuu näin! Olen löytänyt hyvän nettisivun www.tukinet.net, kannattaa käydä siellä. Itsekin kirjoitin sinne ihan vasta ja toivon todella, että loppu elämäni olisi helpompaa, olenhan itsekin vasta 22-vuotias!

Naurattaa, kun masentuneet ja huonon itsetunnon omaavat teinitytöt hankkiutuu raskaaksi toivoen elämän paranevan ja ongelmien katoavan. Sitten ihmetellään kun teini-isät juoksee pakoon ja elämä ei olekkaan ruusuilla tanssimista.

Niin mustavalkoiselta, kun saatkin asian kuulostamaan, niin ei se välttämättä aivan sellaista ole. Teinityttö, jonka mies pettää internetin seksisivuilla häntä, on syytön huonoa itsetuntoaan pönkittävän äijän tekoihin. Kuinka naiivia ajatella, että petetty on tässä syypää. Oletko koskaan ajatellut sitä vaihtoehtoa, että ennemmin jättää, kuin pettää? Ilmeisesti tässä nuijassa ei ollut miestä siihen..
Kaikkea hyvää sinulle tyttonen91! Toivottavasti löydät keinon auttaa itseäsi, kun sinulla on parhaat vuotesi vielä elettävänä!

Löysin ihan sattumalta tämän parinvuoden takaisen kirjoitukseni kun painin yhä saman ongelman kanssa. Olin tässä välissä uudessa suhteessa, luulin löytäneeni maailman ihanimman miehen, kerroin hänelle huonosta itsetunnostani ja mistä se johtui, hän oli järkyttynyt miten ketään voi kohdella niinkuin exäni oli minua kohdellut. Hän kehui minua paljon ja sanoi että haluaa olla tukenani kaikessa ja tehdä minusta vielä itsevarman naisen. Olin onnellinen ja itsetuntonikin nousi vähän ja kaikki tuntui olevan menossa parempaan suuntaan. Sitten hänkin petti minua :( Oloni tuntui niin epätoivoiselta että jatkoin vielä suhdetta kun hän katui niin kovasti, lopulta hän jätti minut. En ymmärrä miten onnistun löytämään nämä pettävät miehet? Ja nyt tuntuu että itsetuntoni on huonompi kuin koskaan, ahdistaa kun mietin ulkonäköäni jatkuvasti ja hävettää lähteä kotoa mihinkään kun ajattelen että olen ruma ja ällöttävä. Tämä on mennyt jo ihan hulluuden puolelle tämä kriiseily ulkonäköni kanssa. Poden huonoa omaatuntoa kun murehdin niin turhamaista asiaa kuin oma ulkonäkö.. :/ onko täällä ketään saman asian kanssa painivia? Olisi kiva saada juttuseuraa.. En jotenkin kehtaa hakeutua terapiaan, hävettää niin paljon että olen niin "pinnallinen" :/

Yhteistyössä