huono äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
tämä on niillä äideille joilla kotihoidossa yli 3.v leikittekö lastenne kanssa?
mulla muksu aina valittaa etten ole hänän leikkikaverinsa,ja hänellä on tylsää..mutten ehdi koska mulla myös pieni vauva joka vaatii aikaa tosi paljon..tunnen jatkuvaa syyllisyyttä ja pahaa oloa siitä että esikkoni on yksinäinen?
kuuluuko äidin leikkiä?
olenko surkea?

Jokainen äiti on lapselleen hyvä ja paras äiti, vaikkei leikkisikään. Mutta leikkejäkin on monenlaisia...

Mie itse leikin lasten kanssa jonkunverran, mutta meillä on se hyvä juttu, että lapsilla on myös sisaruksia kavereina.
Mie leikin lasten kanssa "erilaisia leikkejä", kun mitä lapset keskenään... Mie esim. otan lapset kotihommiin mukaan leikin varjolla (nyt ollaan hirviöitä joka syö pölyä ja roskia -> imuroidaan) ja leikitään ravintolaa (= tehdään ruokaa, leivotaan tai katetaan pöytää ), ollaan puutarhureita, ötökäntutkijoita tai Hemuleita (= puutarhanhoitoa ) jne. mutta kyllä mie joskus vauva-aikana myös imetin vauvaa kampaamon asiakkaana jne. eli olin osa roolileikkejä.

Harvemmin mie istun leikkimässä legoilla tai pikkuautoilla, mutta joskus kyllä sitäkin.

No en kyllä leiki. Joskus pelataan jotain, luetaan tai sitten hän häärii minun apuna kotitöissä. Lapsi leikkii aika paljon parivuotiaan sisaruksensa kanssa. Valittelee hänkin melko usein ettei ole mitään tekemistä tai että on tylsää, marisee puntissa kiinni. Silloin vaan ilmoitan, että voi, voi aina ei ole kivaa ja tylsyyskin on joskus hyväsät. Monesti kysyn vielä että tietääkö mitä lapset usein tekee, Leikkii!!! Silloin lähtee yleensä keksimään jonkun oman leikin. Pari kaveria on joskus päivisin kotona mutta ei aina. Onko sinu lapsella leikkikaveria milloinkaan? Käykö kerhossa tms. Meidän lapsi käy kerhossa kaksi kertaa viikossa kolme tuntia kerrallaan.

kerho on peri tuntii kerran viikos..puistos ollaan n.2-3 tuntii jos ilmat sallii ni joka päivä..meillä ongelmana se että kaikki kavereiden muksut on päiväkodeis ja meijän ei joten viikolla ollaan aika paljon keskenämme ja mä ahdistaa..enkä tiiä kumpi enemmän se etten halua/ehdi leikkimään vai se että katselen sivusta kun toinen "masentuu" yksin leikeistä?
mikä on oikein? ja normaalia? kertokaa kokemuksia muutkin,kiitos..

Meillä esikoinen lähtee syksyllä eskariin, ja on kotona tälläkin hetkellä.
Kyllä me leikitään koulua, piirretään, maalataan, tehdään legoja, leikitään barbeilla jne.
Hyvä aika on silloin kun pienempi lapsi on päiväunilla :) Mutta on päiviä, etten kerkeä istahtaa lattialle hetkekskään, onneks mies on aktiivinen lasten kanssa :)

Mutta kun vanhemmat ei ole sitä varten, että ne olisi viihdyttäjiä. Lapsella täytyy olla myös tylsää!!! Nykylapset on just niin pumpuloituja että eivät ole koskaan kokeneet mitään pettymyksiä ja tylsyyttä. Et ole huono äiti moisen vuoksi. Lapsella ei välttämättä ole niin tylsää ja vaikeaa yksinleikeissä kun sinulle antaa ymmärtää. Jos nimittäin on arvannut että sinua huolestuttaa asia ja saapi sillä ainakin huomiota... Ei se lapsi tämmösistä hajoa.

Joskus leikin joskus en. Mutta pakko sanoa tähän väliin kun meidän 2 vuotias sano että sillä ei ollut leikki kaveria kun isommat oli pihalla, minä tarjouduin leikkimään niin mulle sanottiin että olen liian iso :ashamed: :laugh:

sitä mä mietin että olenko vain liian herkkänahkainen vaiko oikesti julmuri kun en kerran vie päiväkotiin niin minun pitäisi olla viihdyttäjä?
näinkin olen saanut kuulla..

Alkuperäinen kirjoittaja Niilolaska:
Mutta kun vanhemmat ei ole sitä varten, että ne olisi viihdyttäjiä. Lapsella täytyy olla myös tylsää!!! Nykylapset on just niin pumpuloituja että eivät ole koskaan kokeneet mitään pettymyksiä ja tylsyyttä. Et ole huono äiti moisen vuoksi. Lapsella ei välttämättä ole niin tylsää ja vaikeaa yksinleikeissä kun sinulle antaa ymmärtää. Jos nimittäin on arvannut että sinua huolestuttaa asia ja saapi sillä ainakin huomiota... Ei se lapsi tämmösistä hajoa.

Että sen vuoksi pitää olla leikkimättä lapsen kanssa, ettei hän "pumpuloidu"? Ei tietenkään lasta voi/pidä koko ajan viihdyttää, mutta mun mielestä vanhempien kuuluu joskus myös istahtaa alas ja olla osa lapsen leikkejä.

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:

Että sen vuoksi pitää olla leikkimättä lapsen kanssa, ettei hän "pumpuloidu"? Ei tietenkään lasta voi/pidä koko ajan viihdyttää, mutta mun mielestä vanhempien kuuluu joskus myös istahtaa alas ja olla osa lapsen leikkejä.

En tarkoittanutkaan ettei lapselle tulisi antaa aikaa ja olla kiinnostunut hänen elämästään mutta senkin asian voi hoitaa niin monella tavalla. Jos sinä tykkäät maalata ym. lapsesi kanssa niin siitä vaan mutta kun kaikilla ei ole sitä jotakin, että moiset asiat luonnistuisivat. Kaikki taaplaavat tyylillään. Mutta nykyajan trendi joka tapauksessa on että lasta on suojeltava kaikelta ja paljon. Maalaisjärjen käyttö on sallittua. Ei mun mielestä lasta viedä päiväkotiin vain virikkeiden vuoksi vaan lapsi löytää kyllä virikkeitä ihan omasta ympäristöstäänkin jos sitä mahdollisuutta ei pumpuloida pois.

En tarkoittanutkaan ettei lapselle tulisi antaa aikaa ja olla kiinnostunut hänen elämästään mutta senkin asian voi hoitaa niin monella tavalla. Jos sinä tykkäät maalata ym. lapsesi kanssa niin siitä vaan mutta kun kaikilla ei ole sitä jotakin, että moiset asiat luonnistuisivat. Kaikki taaplaavat tyylillään. Mutta nykyajan trendi joka tapauksessa on että lasta on suojeltava kaikelta ja paljon. Maalaisjärjen käyttö on sallittua. Ei mun mielestä lasta viedä päiväkotiin vain virikkeiden vuoksi vaan lapsi löytää kyllä virikkeitä ihan omasta ympäristöstäänkin jos sitä mahdollisuutta ei pumpuloida pois.

En ymmärrä tota kohtaa, miten se liittyy lapsen kanssa leikkimiseen...

Alkuperäinen kirjoittaja weballergy:

En ymmärrä tota kohtaa, miten se liittyy lapsen kanssa leikkimiseen...

Tämä olikin kommentti ap:n kirjoitukseen jossa oli saanut arvostelua, kun ei ole vienyt lastaan päiväkotiin saamaan virikkeitä. Ja mun mielestä on pumpulointia ja lapsen turhaa suojelua, jos aina vanhemmat keksivät lapselle tekemistä ja viihdyttävät.

Tämä olikin kommentti ap:n kirjoitukseen jossa oli saanut arvostelua, kun ei ole vienyt lastaan päiväkotiin saamaan virikkeitä. Ja mun mielestä on pumpulointia ja lapsen turhaa suojelua, jos aina vanhemmat keksivät lapselle tekemistä ja viihdyttävät.

Tässäkin asiassa on varmasti se kultainen keskitie.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tämä on niillä äideille joilla kotihoidossa yli 3.v leikittekö lastenne kanssa?
mulla muksu aina valittaa etten ole hänän leikkikaverinsa,ja hänellä on tylsää..mutten ehdi koska mulla myös pieni vauva joka vaatii aikaa tosi paljon..tunnen jatkuvaa syyllisyyttä ja pahaa oloa siitä että esikkoni on yksinäinen?
kuuluuko äidin leikkiä?
olenko surkea?

Vie se esikoinen hoitoon, niin on leikkikavereita ja saa toteuttaa itseään. Ymmärrän hyvin lapsesi pahan olon - äiti huomioi toista enemmän ja mielekästä tekemistä ei ole...

Yhteistyössä