Huono äiti -olo :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säpäle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

säpäle

Aktiivinen jäsen
27.03.2011
4 563
2
38
Tohinalla ollaan järjestetty viikonlopuksi lapsille synttäreitä. Juhliin on kutsuttu ainoastaan sukulaisia. Nyt sitten tajusin, että 6-vuotias on jotenkin olettanut, että juhliin on kutsuttu/ tulossa myös eskarikavereita. Ollaan lähes päivittäin käyty tässä läpi ketä kaikkia on tulossa, joten en tietenkään ole tajunnut, että lapsi on olettanut näin. Noh, itkuhan tästä totuuden valkenemisesta seurasi.

Olisihan tästä asiasta ilmeisesti pitänyt puhua jotenkin selkeämmin siten, että kavereita ei ole kutsuttu ja toisaalta olisi pitänyt jotenkin aikaisemmin hoksata, että lapsi odottaa kavereitaan synttäreille.

No joo, oli pakko purkaa johonkin.

Muksut odottavat tietty tuossa iässä synttäreille kaikista eniten niitä omia kamuja, poikasikin ehkä ollut jo kaverisynttäreillä? Olisko mahdollista järjestää eskarikavereille pienet varjosynttärit vaikka myöhemmin? Niistä on turha stressata, pärjää vähemmälläkin, me äidit vaan tahdotaan tehdä kaikesta liian monimutkaista..

[QUOTE="Äitee";24952872]Muksut odottavat tietty tuossa iässä synttäreille kaikista eniten niitä omia kamuja, poikasikin ehkä ollut jo kaverisynttäreillä? Olisko mahdollista järjestää eskarikavereille pienet varjosynttärit vaikka myöhemmin? Niistä on turha stressata, pärjää vähemmälläkin, me äidit vaan tahdotaan tehdä kaikesta liian monimutkaista..[/QUOTE]

Joo hän on ollut kyllä muutamilla kaverisynttäreillä, tyttö siis kyseessä. Jotenkin vain ajattelin, että menisi vielä eskari-iässä ilman kaverisynttäreitä, kun juhliin tulee kuitenkin se kaikista parhain kaveri, sukulaistyttö. Ajattelin, että ne olisi kuitattavissa eskariin vietävillä tarjoiluilla. Eniten surettaa tuo, että en ole huomannut tällaista asiaa ja ajatusta aikaisemmin. Miten sokea voi äiti olla?

Mulle itselleni taas on ihan selvää, että eskari-ikäiselle on myös kaverisynttärit eriksen. Niitähän lapsi melkein eniten odottaa (ainakin meidän muksut). Ja kaveritkin odottaa niitä. Helppo ne on järjestää juurikin vaikka viikon päästä. Itse järjestin just viikolla ja juhlinta-aikaa oli vain tunti. Tasan yhden leipomuksen leivoin ja kaupasta ostin karkkia, sipsiä, keksiä, limua. + kertisastiat. En ole mikään juhlien järjestjä, joten yritän selvitä näistä kaverihommista helpolla. Ja ei siinä mitään, kaikki olivat tyytyväisiä!

Pitää nyt kyllä melkein vielä uudelleen miettiä, pitääkö ne kaverisynttärit järjestää vielä erikseen. Tässäkin on ollut niin paljon järjestämistä, kun vapaapäiviä on niin vähän enkä ole mikään taitava juhlienjärjestäjä ja kotihengetär. Suunnittelin lähinnä, että oltaisiin ensi viikolla menty omalla porukalla kylpylään tai jotain vastaavaa, mutta nehän voisi tietysti korvata näillä kutsuilla. Siinä on kyllä sitten se ongelma, että pikkuveli sitten jää paitsioon tässä suhteessa, jos tuo suunnitelma isosiskon kaverisynttäreiden takia peruuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24952951:
Pitää nyt kyllä melkein vielä uudelleen miettiä, pitääkö ne kaverisynttärit järjestää vielä erikseen. Tässäkin on ollut niin paljon järjestämistä, kun vapaapäiviä on niin vähän enkä ole mikään taitava juhlienjärjestäjä ja kotihengetär.
Minä olen kaukana taitavasta juhlienjärjestäjästä ja kotihengettärestä :D. Kaverisynttärit on silti ihan helppo järjestää. Vieraaksi muutama kaveri eskarista. Tarjolle keksiä, pullaa, sipsejä/popcornia, karkkia...ei tarvitse itse leipoa ja väkertää, kaupasta saa ihan hyvää tavaraa. Kakku on aika turha, lapsille kelpaa paremmin yleensä jäätelö. Koristeeksi hieman ilmapalloja tms. Vapaata leikkiä ja ehkä pari ohjattua juttua tyyliin aasin hännän kiinnitys ja onginta. Siivota kannattaa vasta jälkikäteen :)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24952951:
Pitää nyt kyllä melkein vielä uudelleen miettiä, pitääkö ne kaverisynttärit järjestää vielä erikseen. Tässäkin on ollut niin paljon järjestämistä, kun vapaapäiviä on niin vähän enkä ole mikään taitava juhlienjärjestäjä ja kotihengetär. Suunnittelin lähinnä, että oltaisiin ensi viikolla menty omalla porukalla kylpylään tai jotain vastaavaa, mutta nehän voisi tietysti korvata näillä kutsuilla. Siinä on kyllä sitten se ongelma, että pikkuveli sitten jää paitsioon tässä suhteessa, jos tuo suunnitelma isosiskon kaverisynttäreiden takia peruuntuu.

Aina jää joku paitsioon, emme vaan voi loputtomasti taiteilla lasten odotusten kanssa. Pikkuveli saa varmasti osansa hauskuudesta, pistä vaikka mies elokuviin ja jätskille isän kanssa sillä aikaa kun teillä on tytön kaverit. Älä stressaa enempää..!

Minä olen kaukana taitavasta juhlienjärjestäjästä ja kotihengettärestä :D. Kaverisynttärit on silti ihan helppo järjestää. Vieraaksi muutama kaveri eskarista. Tarjolle keksiä, pullaa, sipsejä/popcornia, karkkia...ei tarvitse itse leipoa ja väkertää, kaupasta saa ihan hyvää tavaraa. Kakku on aika turha, lapsille kelpaa paremmin yleensä jäätelö. Koristeeksi hieman ilmapalloja tms. Vapaata leikkiä ja ehkä pari ohjattua juttua tyyliin aasin hännän kiinnitys ja onginta. Siivota kannattaa vasta jälkikäteen :)

No joo, lähinnä tuo ajan löytyminen olisikin tuossa se ongelma. Ja tietysti oma laiskuuskin painaa vaakakupissa *huonoäitihuonoäitihuonoäiti*

[QUOTE="Äitee";24952974]Aina jää joku paitsioon, emme vaan voi loputtomasti taiteilla lasten odotusten kanssa. Pikkuveli saa varmasti osansa hauskuudesta, pistä vaikka mies elokuviin ja jätskille isän kanssa sillä aikaa kun teillä on tytön kaverit. Älä stressaa enempää..![/QUOTE]

Mutta tässähän on loppujen lopuksi kyse sen tytön odotuksista, joita ei ollut edes luvattu, mutta tuosta kylpyläwhatever-päivästä on kyllä jo puhuttu. Eli siinä kohtaa se menee mielestäni vähän väärin päin. Noh, mietitään..

Niin tuota vielä kysyisin, että onko se tosiaan ihan itsestäänselvää, että eskarilaisella on kaverisynttärit? Onko se tosiaan jotenkin kummallista, että aloitetaan vasta kouluiässä? Varsinkin kun tässä tapauksessa lapsen paras kaveri on oikeasti se sukulaistyttö.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24953004:
Mutta tässähän on loppujen lopuksi kyse sen tytön odotuksista, joita ei ollut edes luvattu, mutta tuosta kylpyläwhatever-päivästä on kyllä jo puhuttu. Eli siinä kohtaa se menee mielestäni vähän väärin päin. Noh, mietitään..

No joo, kahden murkun äitinä (ja jatkuvasti syyllistettynä) joudun välillä vaan toteamaan että voi voi. Kyllähän nuo mukulat vaatimuksineen ja lupauksineen veisivät järjen välillä ja ovat kyllä vieneetkin. He tulevat pitämään puolensa, älä turhaa murehdi. Luulen että kärsit nyt enemmän itse, tuttua tuokin. Elämä on..

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24953025:
Niin tuota vielä kysyisin, että onko se tosiaan ihan itsestäänselvää, että eskarilaisella on kaverisynttärit? Onko se tosiaan jotenkin kummallista, että aloitetaan vasta kouluiässä? Varsinkin kun tässä tapauksessa lapsen paras kaveri on oikeasti se sukulaistyttö.

Meillä kaverisynttärit aloitettiin 5v. kun poika itse alkoi niitä kysellä ja kavereillakin pidettiin.
Ei ne ihmeitä tarvitse, lihapullia, nakkeja, poppareita, jätskiä, karkkia, mehua/ limua. Itse ovat leikkinsäkin keksineet.

Jos haluaa panostaa, vie porukan Hoploppiin missä hoidetaan kaikki järjestelyt kun kaivaa kuvettaan vaan ;-)

Ei meillä ole eskari-iässä ollut kaverisynttäreitä, toisaalta ovat olleet eskariin asti kotona, joten ei ole ehtinyt niin sellaista kaveripiiriä olemaankaan. Kyllä mun mielestä voit olla tässä suhteessa itsekäs sen verran, että sanot tytölle, että tänä vuonna ei vielä kaverisynttäreitä vietetä ja lupaat ens vuonna järjestää.
Itsekään en ole yhtään mikään satutäti, joka osais järjestää ohjelmaa synttäreille ja pitää touhut suunnilleen kuosissa. En siis ole kovin monia synttäreitä per lapsi pitänyt, sallittakoon se minulle :D

On se, kun niitä kavereita on ja toisten synttäreillä on käyty, niin tokihan ne omatkin synttärit järkätään. Mutta tosiaan, ehdit vielä. Itse jätän tyynesti sukulaiset kutsumatta, kodska se on lapsen oma päivä ja hän toivoo sinne ystävänsä.

Muoks. E tarvi 20 kaveria kutsua, muutama riittää ja jäätelöä, sipsiä ja karkkia, ohjelmaa ei totisesti tarvi.

Viimeksi muokattu:
Meilläpäin on itsestäänselvyys, että eskarilaisella on kaverisynttärit. Ja kaverisynttäreitä on suurin osa täällä alkanut viettämään kun lapsi täyttää 4 tai 5 vuotta.

[QUOTE="Sara";24953068]Ei meillä ole eskari-iässä ollut kaverisynttäreitä, toisaalta ovat olleet eskariin asti kotona, joten ei ole ehtinyt niin sellaista kaveripiiriä olemaankaan. Kyllä mun mielestä voit olla tässä suhteessa itsekäs sen verran, että sanot tytölle, että tänä vuonna ei vielä kaverisynttäreitä vietetä ja lupaat ens vuonna järjestää.
Itsekään en ole yhtään mikään satutäti, joka osais järjestää ohjelmaa synttäreille ja pitää touhut suunnilleen kuosissa. En siis ole kovin monia synttäreitä per lapsi pitänyt, sallittakoon se minulle :D[/QUOTE]

Arki-iltana pienten kutsujen järjestäminen ei varsinaisesti ole mitään avaruustiedettä....Kesto rajataan jo textariin/ kutsuun (2h esim.) ja simppelit tarjoilut.
Lapsiparat kun äidit stressaa ittensä hengiltä!

Tämä ketju saa minut kallistumaan niiden kaverisynttäreiden puolelle. Yleensä olen niin tiukka, etten anna periksi tällaisissa asioissa, jos jotain on sovittu (tai jos jotain ei ole sovittu). On vain niin kurjaa, jos tällaisessa asiassa äidin laiskuus ja jämäkkyys menee kavereiden edelle, että kai se jotenkin pitää järjestää.

Minua nyt kyllä todella surettaa tuo väärinkäsitys, mikä asiassa oli. Onko tosiaan yleistäkin, että lapsella on tällaisia odotuksia, mutta niistä ei vain tule puhetta?

On se, kun niitä kavereita on ja toisten synttäreillä on käyty, niin tokihan ne omatkin synttärit järkätään. Mutta tosiaan, ehdit vielä. Itse jätän tyynesti sukulaiset kutsumatta, kodska se on lapsen oma päivä ja hän toivoo sinne ystävänsä.

Muoks. E tarvi 20 kaveria kutsua, muutama riittää ja jäätelöä, sipsiä ja karkkia, ohjelmaa ei totisesti tarvi.

No en nyt kyllä enää voi perua noita sukulaissynttäreitä, kun aikoja sitten on väki kutsuttu. Kyse on siis tämän viikon sunnuntaista.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24953143:
No en nyt kyllä enää voi perua noita sukulaissynttäreitä, kun aikoja sitten on väki kutsuttu. Kyse on siis tämän viikon sunnuntaista.

Miksi näistä pitäisi valita? Meillä on aina kahdet, kaverit ja sukulaiset omina päivinään.

• Tykkää
Reactions: Wandii
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24953143:

Voithan kutsua kaverit sunnuntaina pari tuntia ennen tai jälkeen sukulaisten. Toki moni ei varmasti pääse näin nopealla varotusajalla, mutta eikö se riitä jos edes muutama tulee? Ei tarvitse sitten erikseen uudelle päivälle järkätä.

Yhteistyössä