Huono äiti ei kuskaa vauvaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oonamamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Oonamamma

Vieras
... perhekahviloihin, leikkipuistoihin, vauvauinteihin jne? Onko näin? Meillä on 9kk tyttö, jonka kanssa käyn kerran viikossa muskarissa. Sen lisäksi n. kerran viikossa käydään kyläilemässä tuttujen vauvaperheiden luona tai meillä käy mammoja vaavinsa kanssa kylässä. Tämän kummempia meillä ei "harrasteta".

Äsken vaunulenkillä törmäsin sattumalta vanhaan lapsuudentuttavaani jolla on lähes samanikäinen vauva ja juteltiin tovi. Tämä nainen oli suorastaan järkyttynyt kuullessaan ettei meidän vauva "harrasta" enempää. Hänen 7kk poikansa käy vauvauinnissa ja muskarissa ja he käyvät myös joka viikko kahdessa eri perhekerhossa. Hän myös käy lähes joka päivä vauvan kanssa leikkipuistossa, jossa poika istuskelee pulkassa/lumessa leikkien.

Mulle ei ole tullut vielä mieleenkään viedä meidän tyttöä esim. leikkipuistoon, sillä on vasta äskettäin oppinut nousemaan itse istumaan enkä keksi mitä nautintoa hän saisi siellä oleskelusta. Perhekahvilassa tai -kerhossa voisin vaikka käydäkin, mutta ne osuvat tytön päikkäreitten kannalta vähän huonoon aikaan.

Enkä ole ottanut edes stressiä lapsen kuskaamisesta harrastuksiin yms. sillä mielestäni näin pienen ei tarvitse edes sen suurempia harrastaa. Totta kai ymmärrän ja hyväksyn täysin kaikki ne mammat jotka haluavat liikkua pienenkin vauvansa kanssa monissa jutuissa, onhan se monille tosi tärkeä henkireikä!

Meillä vaan päivät menevät muutenkin mukavasti ja joutuisasti kotona leikkien ja vaunulenkkejä tehden ja ostoksilla joskus käyden, ei mulla ole tarvetta sen suurempiin menoihin. Ihmettelen vain, miten jollain äidillä voi olla se käsitys että alle 1v. vauva tarvitsisi niin valtavasti kodin ulkopuolista virikettä harrastusten ja rientojen merkeissä. Ei pidä paikkansa ainakaan minusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Oonamamma:
Enkä ole ottanut edes stressiä lapsen kuskaamisesta harrastuksiin yms. sillä mielestäni näin pienen ei tarvitse edes sen suurempia harrastaa. Totta kai ymmärrän ja hyväksyn täysin kaikki ne mammat jotka haluavat liikkua pienenkin vauvansa kanssa monissa jutuissa, onhan se monille tosi tärkeä henkireikä!

En tiedä mitä ystävättäres on ajatellut, mutta ei kyllä 7kk ikäinen lapsi sen kummemmin tajua, että häntä sitä harrastuksiin kuskataan.. Kuulostaa niin hassulle, että alta 1v kuljetetaan harrastuksiin -lapsen takia-.. Kyllä se taitaa olla äidin mielelle se suurin juttu noissa harrastuksissa. Toki lapsi siinä sivussa voipi saada hyviä taitoja (esim. muskari/vauvauinti), mutta, ettäkö pitäisi käydä perhekahviloissa pienen lapsen takia... :D

No eipä ole mullekaan tullut mieleen vielä roudata meidän 7kk tyttöä leikkipuistoon keinumaan :)
Vauvauinnissa käydään koska vauva tuntuu siitä tosiaan nauttivan, on oikea vesipeto. Mutta se onkin ainoa harraste. Muuten menee päivät kuten teillä eli himassa, ja ulkoilemassa, ja kyläillen. Eipä tulisi mieleen suunnitella tuon ikäiselle jo lukujärjestystä. Ja muutenkaan, en usko että vauva tarvitsee vielä toisten vauvojen sosiaalista virikettä ihan pienenä. Ehkä 1,5v alkaa jo ottaa kontaktia toisiin taaperoihin leikkimismielessä eikä vaan sormella tökkien ja sitten unohtaen? En tiedä kun ei ole muita lapsia :)

Samaa mieltä kanssanne. Lisäksi opettajana olen sitä mieltä että lapsista, joita vauvaiästä asti kuskataan paikasta toiseen, tulee koulussa niitä ongelmaisia kun ei osata paikoillaan olla eikä äiti-lapsi suhde pääse tarpeeksi syväksi kasvamaan. Ja miten kasvaisikaan jos ei lapsi saa normaalia olemista äitinsä kanssa kahden? Pienet lapset kaipaa eniten vain äidin seuraa. Ne ketkä eivät sitä vauvana saa, kaipaavat sitä vielä koulussakin ja etsivät huomiota riehumalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuri:
Joo, kyllä ne "vauvan harrastukset" taitaa olla ennemminkin vanhempia varten.

Jospa ystäväsi järkyttyi siitä, että sinä et "pääse" noihin harrastuksiin ja siten saa mammaseuraa?

Niinpä :)
Me käytiin perhekahvilassa yms lähinnä siksi, että minä kaipasin aikuista juttuseuraa :snotty: ja puistoissa koska siellä oli mun kavereita omien, isompien lastensa kera. Eli itsekkäistä syistä B)

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Samaa mieltä kanssanne. Lisäksi opettajana olen sitä mieltä että lapsista, joita vauvaiästä asti kuskataan paikasta toiseen, tulee koulussa niitä ongelmaisia kun ei osata paikoillaan olla eikä äiti-lapsi suhde pääse tarpeeksi syväksi kasvamaan. Ja miten kasvaisikaan jos ei lapsi saa normaalia olemista äitinsä kanssa kahden? Pienet lapset kaipaa eniten vain äidin seuraa. Ne ketkä eivät sitä vauvana saa, kaipaavat sitä vielä koulussakin ja etsivät huomiota riehumalla.

:o :laugh:

Äitinsä kanssahan se lapsi puistossakin on, ja esim. muskarissa :)

Mun ymmärtääkseni pienelle lapselle tärkeintä on turvallinen kotiympäristö rutiineineen. Viriketoiminnasta ei ehkä ole haittaakaan lapselle (ellei sitten olla koko ajan menossa, tautejakin voi tietysti tulla enemmän jos lapsiryhmissä ollaan kovin usein ihan niinkuin päiväkotilapsillekin) mutta ei varmasti ole välttämätöntä.

Jospa ystäväsi järkyttyi siitä, että sinä et "pääse" noihin harrastuksiin ja siten saa mammaseuraa?

Niin, tää mullekin tuli mieleen, mutta en ole kyllä edes osannut kaivata sellaista puuhaa itselleni. Mulle riittää vallan mainiosti kyläilyt ja kotiaskareet ja leikit vauvan kanssa! Enkä pidä itseäni edes epäsosiaalisena! Kyllä mulla on omia menojakin silloin tällöin iltaisin, kun vauva jo nukkuu ja mies on kotona. Olin ajatellut lähteä kerhoilemaan yms. sitten kun tyttö osaa kävellä ja on kiinnostuneempi muista lapsista. Mammaseuraa mulla on omissa kavereissa joilla on lapsia ja muskaristakin on löytynyt vaunuttelukavereita.

surullista niin surullista, siis sen 7 kk:den ikäisen puolesta, kuinkakohan monta harrastusta sillä mahtaa olla eskari ikäisenä, varmaan joka viikonpäivälle jokin oma juttunsa, tiedän nimittäin sellasia tapauksia

vienyt ton ikästä MIHINKÄÄN, jos ei huvittanut..ei tarvi mitään virikettä..paras on koti ja äiti...me oltiin tohon aikaan kotona tai vierailtiin äitikavereilla...perhekerhoon en mennyt esikoisen aikaan just noitten päiväunijuttujen takia, koska vaunuja piti koko ajan käydä kattomassa pihalla, enkä pitänyt sitä järkevänä, koska en myöskään itse tarvinut seuraa sen enempää. Myöskään tauteja en viitsiny lähteä hakemaan, kun aina tuntu olevan tarjolla jos jonkinlaista. laulettiin cd:n mukana (vauvalla on vaaka) kotona, kun mulle ei ollu mitään muskarimahdollisuutta paikkakunnallamme. Lähinnä pidän ihmeellisenä, että jo tuon ikäselle pitäs saada aikaan kamala stressi...

No juurikin näin.
Ei muutaman kuukauden ikäinen mitään harrastuksia tarvitse!

Meillä on muksut 1v6kk ja 7kk eikä me käydä missään muskareissa eikä uinneissa.
Ulkoilua harrastetaan kyllä.
Kotona on ihan riittävästi puuhaa ja virikkeitä noille kahdelle, ei siihen vielä mitään kerhoja tarvita. Muita lapsia nähdään kavereiden luona ja kaverit käy meillä.

En todella lähtis muutaman kuukauden ikäistä kuskaamaan joka päivä (enkä edes joka toinen, joku kuitenkin tuohon tarttuu) yhtään mihinkään.
Mun mielestä lapsen täytyy saada olla ihan rauhassa kotonakin eikä aina löyhätä jossain äiskän kiikutettavana koska äiskä kaipaa kodin seinien ulkopuolelle.

Mun mielestä tuo asia on ennempäänkin toisinpäin. Sehän on kamalan stressaavaa vauvalle, että joka päivä on jotain ohjelmaa minne pitää olla kiirehtimässä. Ja onko sellainen hyvä äiti, joka aiheuttaa tämmöisellä toiminnalla vauvalle kamalan stressin?
Toki joku harrastus, perhekahvila tms. kerran-pari viikkoon on ihan hyvä juttu, että ÄITI saa virikkeitä. =)

Ei se äidistä huonompaa tee. Meillä käynyt 7kk ikäisestä kerran viikossa muskarissa isänsä kanssa, minä en tarvitse mitään ihmeellisiä virikkeitä johtuen varmaan siitä että mies iltaopiskelujensa takia on meidän kanssa päivät :) Mutta ei mua muutenkaan innosta perhekahvilat ym.

no teillähän on kerhoa siellä ihan omastakin takaa...itte aijon käydä noissa kerhoissa lähinnä sen takia, että tutustutaan muihin lapsiperheisiin kun ei ennalta tunneta. vertaistuen vuoksi siis ne ovat hyviä, mutta miksipä niihin hakeutua jos tuntee muutenkin lapsiperheitä.