Huonekasvivelhoja paikalla? Ruukkuongelmia.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Innokas mutta epävarma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Innokas mutta epävarma

Vieras
Anopinkieleni oli täyttänyt ruukkunsa - tai niin luulin - ja siirsin sen innolla isompaan tänään kun viimein olin saanut ruukun hommattua.

Juuret olivat kuitenkin hauraat ja suurin osa jäi pätkinä vanhaan multaan (koetin olla varovainen). Siirsin suuren kasvin säilyneine juurineen kuitenkin isompaan ruukkuun ja laitoin osan vanhasta mullasta mukaan, osan korvasin uudella. Selviääköhän se?

Nyt sitten mietin, pitäisikö vapautuneeseen vanhaan ruukkuun laittaa joku vielä pienemmän ruukun asukas. Ainakin nukkumatti on on aika pienessä ruukussa (ja tiiviissä mullassa), mutta voi kyllä nähdäkseni hyvin. Uutta lehteä ja versoakin pukkaa. Reunustraakkipuita on kaksi, ja niistä kumpikaan ei kauheasti kasva - ainakaan korkeutta. Ne roikottavat herkästi lehtiään ja vaativat paljon vettä, osa puisevista juurista näkyy mullan pinnalla saakka.

Onko kukkakonkurssi lopullinen, jos alan nyt näin kasvukauden lopulla ruukuttamaan niitä uusiksi?

Kiitos. :)
 
Anopinkieli varmastikin selviää, on sitkeää sorttia. Kevät olisi parempi aika vaihdella multia, pikkuhiljaa nyt alkaa kasvien lepokausi.. tai siis syys- lokakuulla, mutta suosittelen vaihtamaan vasta keväällä. Ps. Traakkipuu tykkää mieluummin kuivasta kuin märästä:)
 
Anopinkieli varmastikin selviää, on sitkeää sorttia. Kevät olisi parempi aika vaihdella multia, pikkuhiljaa nyt alkaa kasvien lepokausi.. tai siis syys- lokakuulla, mutta suosittelen vaihtamaan vasta keväällä. Ps. Traakkipuu tykkää mieluummin kuivasta kuin märästä:)

Kiitos vastauksista!

Oletkohan, kukkaihminen, vielä linjoilla?

Onko kasvin siis parempi liian pienessä purkissa talven yli? Kuin että multaa ja ruukkua alkaa näin syksyn lähellä vaihtaa.

Niin kyllä arvelinkin, jotenkin vain säälittää nuo traakkipuut. Juuri siksi epäilenkin ruukkuja pieneksi, kun tiedän että eivät normaalisti tarvitse paljoa vettä. Nämä menevät parissa, kolmessa päivässä ihan nuupahtaneiksi (ja multa pölykuivaksi) ilman kastelua. Sitten vettä saatuaan virkoavat. Arvelin, että juuria olisi ruukussa paljon/liikaa?

Nukkumatti säälittää, sillä sen ruukku on pienehkö ja multa "kivikovaa". Ei se kyllä näytä sitä pahakseen pistävän, joten se saanee olla.

:)
 
Mun vanhimman huonekasvit ovat 90-luvun alusta. Velhoko?

kuulostaa tosiaan siltä, että traakkipuusi ovat liian pienessä ruukussa, kun noin kuivuvat. Traakkipuut tosiaan ovat ennemmin kuivuuttasietäviä kuin märkyyttäkestäviä. Mun traakkipuut kestävät kaksikin viikkoa ilman vettä. Siirtäisin kasvit jo nyt uusiin ruukkuihin. Multapaakusta vanha päälimmäinen multakerros pois. Mustuneet ja kuivuneet juuret voi napsia pois. Terveet juuret ovat valkoisia. Kastele kasvit hyvin ennen ruukunvaihtoa, siten että kerkiävät imemään veden itseensä.

Eivätköhän nuo anopinkielet pärjää, ovat niitä sitkeimpiä lajeja. Lähtevät kasvamaan myös pelkästä lehdenpätkästäkin vesilasissa.

Kivikova multa nukkumatilla ei kuulosta hyvältä. Saatko siihen vaihdettua pintamullan, eli rapsuta kasvin juurelta multaa pois ja lisää uutta vaihtamatta ruukkua?
 
Mun vanhimman huonekasvit ovat 90-luvun alusta. Velhoko?

kuulostaa tosiaan siltä, että traakkipuusi ovat liian pienessä ruukussa, kun noin kuivuvat. Traakkipuut tosiaan ovat ennemmin kuivuuttasietäviä kuin märkyyttäkestäviä. Mun traakkipuut kestävät kaksikin viikkoa ilman vettä. Siirtäisin kasvit jo nyt uusiin ruukkuihin. Multapaakusta vanha päälimmäinen multakerros pois. Mustuneet ja kuivuneet juuret voi napsia pois. Terveet juuret ovat valkoisia. Kastele kasvit hyvin ennen ruukunvaihtoa, siten että kerkiävät imemään veden itseensä.

Eivätköhän nuo anopinkielet pärjää, ovat niitä sitkeimpiä lajeja. Lähtevät kasvamaan myös pelkästä lehdenpätkästäkin vesilasissa.

Kivikova multa nukkumatilla ei kuulosta hyvältä. Saatko siihen vaihdettua pintamullan, eli rapsuta kasvin juurelta multaa pois ja lisää uutta vaihtamatta ruukkua?

Jee, velho! :)

Nukkumatille muistaakseni tein keväällä juuri noin - en siis silloinkaan vaihtanut sille multaa kokonaan. Lisäsin multaa varmaan liikaa, ja nyt se on sitten painunut liiankin tiiviiksi. Tuo vapautunut purkki olisi sille varmasti sopivampi (on leveämpi) - pitäisikö koettaa saada juuri- ja multapaakku kokonaisena vanhasta ruukusta tuohon uuteen ja ilmavaan multaan? Siis ettei juuriin koskisi lainkaan. Haittaisikohan se sitten "vähemmän". :D

Traakkipuillekin onneksi löytyy astetta isommat ruukut, joten kastelen ne tänään ja nostan huomenna uusiin. Josko ne siitä.

Tiedän, että anopinkielet ovat sissejä. Tuo omanikin on varmaan kymmenen vuotta vanha ja jo iso, mutta olin selvästi kastellut sitä liikaa ja ruukkukin oli lasitettu. Nyt ruukku on iso mutta huokoinen ja salaojitettu (ja hoitaja maltillisempi kastelukannunsa kanssa). Ehkä se kasvattaa uuden juurakon, vaikka pian syksy jo onkin. :)
 

Yhteistyössä