Huonekaluista ja kodin sisustamisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tuota ostan sen mukaan mitä kivaa kävelee vastaan. Jos jotain olen tosissani ostamassa suuntaa todennäköisesti kauppaan mutta en sieltäkään ihan noin vaan mieleistä löydä eli ne on piiitkiä projekteja etsiä mieleisiä.

Nyt jos katson ympärilleni niin en ole yhtään kalustetta ostanut uutena ja ainoastaan muutamasta kalusteesta olen edes jotain maksanut että kyllä ne on melkeimpä joltain tutulta vanhoina/uusina saatuja tai sitten ne on miehen tekemiä.

Pääasiassa uutta.
Jotku täyspuiset huonekalut vois olla käytettynä, ja myös koriste-esineitä. Nyt ois etsinnässä kiikkutuoli käytettynä, maksavat uutena niin hurjasti.

Mieluiten uutena, ikeassa tulee shoppailtua tiuhaan. Mä myös voin myydä alle vuoden vanhat kalusteet pois ja ostaa uudet, koska satun vaan löytämään kivemmat. Tykkään kyllä myös joistain vanhoista esineistä joita ei muualta saa. Vanhoja sohvia, patjoja, mattoja en kyllä huoli.

Tekstiilit osta uutena. Tosi paljon ompelen niitä itse. Huonekkalut on kaikki vanhoja. Perittyjä tai kirpparilta ostettuja ja kunnostettuja. Pidän vanhoista puisista huonekalusita. Ostan huonokuntoisena kierrätyskeskuksista muutamalla eurolla ja voin laittaa kunnostukseen rahaa helposti enemmän mitä vastaava tuote ikeassa maksaisi. Mutta kalusteet on tukevia, kestäviä, uniikkeja ja niillä on historia ja siten suurempi tunnearvo minulle.

Minä tarvisin vanhanaikaisen leivinlaudan, sellainen missä on kolmella sivulla pienet reunukset, etteivät jauhot pöllyä pitkin matinvatia ja yhdellä reunalla reunus mutta alaspäin, ettei lauta ala liukua pitkin pöytää. Mistähän sellaisen löytäisi?

ostan valtaosan uutena, mutta tavara,huonekalu tai astia voi olla vanha/käytetty jos se miellyttää mun silmää.. haaveilen vanhasta astiastosta, mutta toistaseksi se hinta estää hankkimisen :D
vuodevaatteet ostan vain uusina, samoin kun patjat,tyynyt ja peitot

Minä tarvisin vanhanaikaisen leivinlaudan, sellainen missä on kolmella sivulla pienet reunukset, etteivät jauhot pöllyä pitkin matinvatia ja yhdellä reunalla reunus mutta alaspäin, ettei lauta ala liukua pitkin pöytää. Mistähän sellaisen löytäisi?

Minä ostin omani yhden kuolinpesän huutokaupasta, mutta oletan ettei olisi kovin vaikea teetättääkään...

leivinalusta2.jpg

Me ostetaan kaikki uusina. Kun hankkii kerralla mieleistä ja laadukasta, ei tarvi kovin usein käydä ostoksilla. Eka sohva kesti melkein 20 vuotta, sitten piti vaihtaa. Olohuoneen matto taitaa olla melkein saman ikäinen, mutta edelleen aivan ihana ja hyväkuntoinen. Ainoastaan olohuoneen kirjahylly on vanhempien peruja, se on sellainen 70-luvun alkupuolella ostettu. On tosin liian ahdas, mutta täyspuinen enkä ole vielä mieleistä uutta löytänyt - ja tuskin löydänkään.

Kun vähistä rahoista haluaa hankkia kallista, ei tule impulssiostoksia. Meille ei siis feikkituotteita tule.

Minä ostin omani yhden kuolinpesän huutokaupasta, mutta oletan ettei olisi kovin vaikea teetättääkään...

leivinalusta2.jpg

Ei varmaan, mies on luvannut minulle sellaisen joutaessaan tehdä, mutta ei pistä pahakseen, jos löytäisin valmiin. Onko se vaneria se pohja siinä? Äitini laudassa muistaakseni on. Laitan tänään ruisleipätaikinan alulle ja siitä tuli mieleeni, että olen leivinlautaa vailla.

[QUOTE="vieras";22851239]Me ostetaan kaikki uusina. Kun hankkii kerralla mieleistä ja laadukasta, ei tarvi kovin usein käydä ostoksilla. Eka sohva kesti melkein 20 vuotta, sitten piti vaihtaa. Olohuoneen matto taitaa olla melkein saman ikäinen, mutta edelleen aivan ihana ja hyväkuntoinen. Ainoastaan olohuoneen kirjahylly on vanhempien peruja, se on sellainen 70-luvun alkupuolella ostettu. On tosin liian ahdas, mutta täyspuinen enkä ole vielä mieleistä uutta löytänyt - ja tuskin löydänkään.

Kun vähistä rahoista haluaa hankkia kallista, ei tule impulssiostoksia. Meille ei siis feikkituotteita tule.[/QUOTE]

mitä on feikkituotteet?

Ei varmaan, mies on luvannut minulle sellaisen joutaessaan tehdä, mutta ei pistä pahakseen, jos löytäisin valmiin. Onko se vaneria se pohja siinä? Äitini laudassa muistaakseni on. Laitan tänään ruisleipätaikinan alulle ja siitä tuli mieleeni, että olen leivinlautaa vailla.

Joo. Vanerinen pohjalauta tuossa on.

Huonekalut? Jos kyseessä on olkkarin sohva niin uutta, samaten sängyt uutta, mutta voisin ottaa jotkut vanhat päädyt. Keittiöön mielummin ikivanha pöytä ja puusohva (meillä tosin uusi pöytä ja uudet tuolit mutta siihen toivon mukaan tulee muutos kun appivanhemmat muuttavat, silloin saamme korjata talteen vaikka mitä ihanuuksia).. Lempikalusteeni on ilmeisesti isopappani tekemä massiivinen lipasto.

Astiat? Uutta. Tosin on meillä myös yksi setti vanhoja kirppislöytöjä, joka ei kirpaise jos kuopus viskaisee niitä lattialle. Ja mun ihana taikinakulho on vuodelta 1893, ei tosin missään leivontakäytössä vaan säilytän siinä tölkkejä yms. muuta pientä ruokatavaraa.

Verhot? Uutta..mutta miksei myös kirppikseltä jos jotain kivaa löytyy. Viimeisimmät verhot löytyivät kaverin lahjoitettavaksi menevistä tavaroista.

Mahdolliset koriste-esineet? Mielummin aidosti vanhaa, mutta aina löytää myös jotain kaunista uusvanhaa roinaa joka on ihan pakko saada :)

[QUOTE="Neith";22851260]mitä on feikkituotteet?[/QUOTE]

Esim. koriste-esineissä kopio-Mariskoolit. Halvat puujäljitelmät huonekaluissa. Sohvissa kalliin näköinen päälliskangas, joka ei kuitenkaan kestä, kuten vale-alcantara. Desing-lampun mallin mukaan tehty halpa kopio. Fiskarsin saksien näköiskopiot. Näitähän riittää.

Minä siis tykkään kauniista esineistä ja tavaraoista, mutta kalliin tuotteen kohdalla pitää ihan tosissaan säästää ja miettiä, haluaako sellaisen. Halpaa ostaessa olisi varmasti tullut äkkiä ostettua jotain sellaista, mistä ei oikeasti tykkääkään.

Meillä koti on sisustettu antiikkihuonekaluilla (talonpoikais, kustavilainen, näistä pidän) eli kaikki kuolinpesien jäämistöt, antiikkihallit / markkinat tms käydään koluamassa aina kun mahdollista.

Koriste-esineet ja astiastot sun muut on toistaiseksi varastossa odottamassa kunhan saadaan isompi asunto. Kissat tekisi niistä selvää äkkiä, kun sopivaa vitriiniä niille ei ole vielä tullut vastaan mistään ja sen pitää stemmata yhteen muiden huonekalujen kanssa. :D

millon mitenkin. astiat vanhoja, kirppareilta ja millon mistäkin hankittuja, tuota astia sarjaa kun ei enää valmisteta.
verhot ja sisustus tekstiilit ostan uutena. huonekalut on osa uusia osa vanhoja, mikä nyt sattuu miellyttämään silmää.

Huonekalut? : Olen tuttavapiirini kierrätyskeskus eli otan vastaan muiden vanhat huonekalut
Astiat? : Yleensä ostan uutena. Voisin ostaa käytettynäkin, jos löytäisin jostain hyväkuntoisia.
Verhot? : Uutena. Vaikka kirppareita välillä kierränkin, niin mieleisiäni verhoja ei ole vielä tullut vastaan.
Mahdolliset koriste-esineet? Saan lahjaksi.

Vähän sekä että. Kiertelen usein antiikkiliikkeissä, ja tykkään vanhoista huonekaluista. Saatan pitkään etsiä jotain tiettyä, mutta jos en löydä, niin ostan uutena. Esim. keittiöön etsin tietynlaista lamppua 3 vuotta koska sellaista ei uutena löytynyt, ja viime syksynä vihdoin löysin eräästä antiikkiliikkestä sellaisen. Nyt olen etsinyt vuoden verran keittiöön sellaista vanhaa kaappia. Verhoja ostelen usein, ja lähes kaikki uutena ostettuja, mutta jos löydän jonkun kivan kankaan vaikka kirppikseltä, niin kyllä sekin kelpaa. Kirppiksillä tosin tulee käytyä liian vähän. Astiat hankin uutena, ne on meillä lähes kertakäyttökamaa joten en uskalla mitään kalliita ostaa ennenkuin nuo lapset kasvaa.

Meillä on lähes kaikki vanhaa ja kierrätettyä. Ei siksi, ettei olisi varaa ostaa uutta, vaan siksi että halutaan aina ensisijaisesti katsastaa löytyykö tarvitsemaamme käytettynä.

Meillä on poikien sängytkin käytettyjä, ainoastaan patjat on uudet. Esikoisella on semmoinen helkkarin kallis Iskun Space- parvisänky (ostettiin osto-ja myyntiliikkeestä 120€:n hintaan) ja kuopuksella on vanha talonpoikaissänky.

Sohvat meillä on kierrätyskeskuksesta. Tai siis kolmen istuttava sohva ja 2 nojatuolia. Meidän oli tarkoitus ostaa uudet tänne uuteen kotiin. Käytiin katsomassa vaihtoehtoja miehen kanssa ja oltiin tosi pettyneitä. Uudet sohvat on aivan karmean hintaisia ja typeriä rimpuloita. Kun taas nuo meidän kalusteet on todella tukevat ja laadukkaat. Niinpä ne meneekin uudelleen verhoiltavaksi kunhan tuo pikkumies vähän kasvaa.

Keittiön pöytä ja tuolit on uusina hommattu. Ja ne onkin aivan surkeat. Haaveilen (ja vielä hankin) ihanan talonpoikaispöydän appiukon autotallista ja siihen ostan kierrätyskeskuksesta tuolit. Täytyy vaan ensin saada autotalli vierashuoneineen valmiiksi, jotta saan käyttötarkoituksen keittiön pöytäryhmälle :).

Kaikki muut mööpelit meillä on talonpoikaisantiikkia. Ne on päätyneet meille lähinnä appiukon kautta. Hän on esitellyt uusimman löytönsä ja mä olen sitten ostanut. Ja kotona keksinyt just oikean paikan ja käyttötarkoituksen kalusteelle.

Tänne uuteen kotiin haaveilin eteiseen talopoikaiskaappia vaatekaapiksi. Etsin ja hain, mutta en löytänyt. Appiukkokin etsi, mutta ei löytänyt hänkään. Lopulta oli luovutettava ja tilattava Ikeasta kaappi eteiseenkin. Ja tilauksesta suunnilleen viikon päästä soitti appiukko että nyt on kaappi löytynyt. Se harmitti oikein urakalla.

Astiat meillä on ostettuna uusina. Mies halusi yhtenäiset astiastot. Mä taas haaveilen iloisen kirjavasta pikkuhiljaa kerätystä astiakokoelmasta :D.

Verhotkin on enimmät uutena. Ja matot. Ihan vaan siksi, etten ole löytänyt mieleisiä käytettynä. Keittiön verhot sentään on kirppikseltä. Niin ja esikoisen matto kierrätetty sekin.

Huonekalut saisi olla vanhoja. Semmosia tosi vanhoja. Ei tietenkään ihan kaikki, sopivissa määrin kyllä. Mä olen niin ikuisesti katkera appiukolle. Heillä on navetta täynnä useamman kuolinpesien huonekaluja, muttei se myy niitä sieltä. Siellä ne seisoo kylmässä ja märässä :(
Verhot, noo vanhojakin saa olla. Kuosit on rauhallisempia melkein uusissa.
Astiat, löytyy uusia ja perittyjä

Meillä on sohva ja sänky kierrätyskeskuksesta, kun mistään huonekaluliikkeestä ei löytynyt oikein mitään ja oli "kiire" saada sohva. Tämä onkin aika kiva, Askon. Sänky on jenkkisänky, ostettaessa hyvin vähän käytetty, ja siihen ostettiin vain uusi petari.

Kaikki muut huonekalut mitä täällä on, on ostettu uusina ja alle kolme vuotta sitten. Kun toivottavasti pian vaihdamme isompaan, alan kerätä enemmän käytettyä. Toivottavasti löytyy sitä mukaa kuin tarvitsee, tuunaan niitä jos täytyy. Aloitan pojan huoneesta ja samalla etsin vanhaa arkkua meille makkariin, johon laittaa liinavaatteet (en halua vaatekaappeja).

Verhot on osa uusina ja osa käytettyinä, sohvatyynyjä olen tehnyt monia retrokankaista ja nytkin vaatehuoneessa odottaa pellavat ja parit vanhat kankaat ompelua.

Astioista en välitä yhtään enkä kerää mitään sarjaa, mutta ostan joko kirkasta lasia tai valkoista posliinia. Haaveena olisi läjä ikivanhoja kahvikuppeja, eri pari tietysti. Vähänkö niistä saisi kivan kattauksen aikaan :D

Ai, koriste-esineet unohtui mainita. Meillä on niitä aika vähän mielestäni, ja aika paljon kaikkea vanhaa: vedettävä kello, puinen rasia jonka sisällä vanhoja valokuvia ja isoäidinisän vanha ruokakortti, mummin sota-ajan valokuvat alkuperäisissä albumeissaan... sitten meillä on shakkilautoja monta mutta esillä nyt vain yksi ja se on marmoria.

Kaksi maljakkoa, toisessa puisia tulppaaneja ja toisissa kullanvärisiksi maalattuja risuja joissa on valot :D

En oikein välitä koriste-esineistä ja kiroan aina kun joku ostaa niitä meille.

Yhteistyössä