Huonejärjestys, miten tekisitte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1 tai 3, kirjoituksesta saa sen kuvan että mieluummin ite ottaisitte vaihtehdon 2.
vanhempien vaatteet saa vaikka kodinhoitohuoneeseen tai olohuoneeseen lipastoon tms, se ei saa olla syynä siihen huonevalintaan.

ja jos ette halua nukkua pää patterissa niin nukkukaaa sitten jalat patterissa, eli päät poispäin ikkunasta, vai onko se 'sisustuksellisesti' mahdoton vaihtoehto?

Mun mielestä 3 kuulostaa järkevimmältä. Pojan vaatteet mahtuisi siis ainakin suurimmaksi osaksi omaan huoneeseen, teidän vaatteet mahtuisi omaan huoneeseen ja tytöille jäisi suurin tila, jota he tarvitsevatkin. Muissa vaihtoehdoissa sanoit, että tyttöjen sängyt saisi järkevästi, mutta leikkitilaa ei jäisi paljoa. Pienet lapset nyt leikkii paljon ja eiköhän heillekin niitä leluja kerry ihan tasaiseen tahtiin (synttärit, joulut yms.). Jos omassa huoneessa ei mahdu leikkimään, niin silloin leikit helposti siirtyy esim. olkkariin.

Alkuperäinen kirjoittaja itse tekisin näin;25598515:
Mun mielestä 3 kuulostaa järkevimmältä. Pojan vaatteet mahtuisi siis ainakin suurimmaksi osaksi omaan huoneeseen, teidän vaatteet mahtuisi omaan huoneeseen ja tytöille jäisi suurin tila, jota he tarvitsevatkin. Muissa vaihtoehdoissa sanoit, että tyttöjen sängyt saisi järkevästi, mutta leikkitilaa ei jäisi paljoa. Pienet lapset nyt leikkii paljon ja eiköhän heillekin niitä leluja kerry ihan tasaiseen tahtiin (synttärit, joulut yms.). Jos omassa huoneessa ei mahdu leikkimään, niin silloin leikit helposti siirtyy esim. olkkariin.

Ja vielä se, että pieneen huoneeseen ahdettuna paljon leluja ja muuta lasten tavaraa ei ole mikään kätevin tilanne siivousta ajatellen. :P

Tai tytöt toki isoimpaan poika keskikokoiseen, vanhemmille riittää, että sänky mahtuu. meillä esim vaatekaapit lastenhuoneessa. ja siitä ei ole koitunut mitään ongelmaa. Meillä kylläkin on totuttu tähän. 3 lasta ja 2 aikuista kaksiossa asutaan.

[QUOTE="annika";25598492]1 tai 3, kirjoituksesta saa sen kuvan että mieluummin ite ottaisitte vaihtehdon 2.
vanhempien vaatteet saa vaikka kodinhoitohuoneeseen tai olohuoneeseen lipastoon tms, se ei saa olla syynä siihen huonevalintaan.

ja jos ette halua nukkua pää patterissa niin nukkukaaa sitten jalat patterissa, eli päät poispäin ikkunasta, vai onko se 'sisustuksellisesti' mahdoton vaihtoehto?[/QUOTE]

En kyllä ole sanonut, että itse olisin 2 vaihtoehdon kannalla. Mielestäni tuossa aiemmin jo toin ilmi, että me vanhemmat emme tarvitse tilaa, joten 1 vaihtoehto olisi ehkä eniten mieleen (alunperin laitoinkin nuo ns. "paremmuus järjestykseen". Ainut mikä siinä mietityttää on nuo vaatteet. Kodinhoitohuonetta en ollut tullut ajatelleeksi. Sinne nyt varmaan saisi vaatteet ainakin osittain. Olohuoneeseen ei mitään lipastoja mahdu.

Mä en osaa nukkua niin, ettei pää olisi seinään päin.

Meillä on 2 poikaa ja 1 tyttö ja vaihdettiin myös huoneita vastikään. Isoin makuuhuone kahdelle isoimmalle lapselle ikäänkuin kahdeksi huoneeksi puolitettuna ja pienin huone nuorimmaiselle tytölle. Meillä on makuuhuoneena keskikokoinen huone. Vaatteet on kerrankin järjellisesti vaatehuoneessa (joka on vieläpä makuuhuoneen vieressä!) mutta aiemmin on olleet milloin missäkin ja minulle ei ole ollut ongelma, vaikka vaatteita joutuu ramppaamaan hakemaan eri huoneista.

Sängynaluslaatikot, lipastot, seinäkaapit ja muut pienten tilojen ratkaisut käyttöön niin yllättävästi mahdutte. Parvisänky teille pienimpään huoneeseen ja "vaatehuone" sinne alle. Vähän luovuutta kehiin.

Tai sitten isompi asuntoa heti alkuun.

[QUOTE="aapee";25598533]En kyllä ole sanonut, että itse olisin 2 vaihtoehdon kannalla. Mielestäni tuossa aiemmin jo toin ilmi, että me vanhemmat emme tarvitse tilaa, joten 1 vaihtoehto olisi ehkä eniten mieleen (alunperin laitoinkin nuo ns. "paremmuus järjestykseen". Ainut mikä siinä mietityttää on nuo vaatteet. Kodinhoitohuonetta en ollut tullut ajatelleeksi. Sinne nyt varmaan saisi vaatteet ainakin osittain. Olohuoneeseen ei mitään lipastoja mahdu.

Mä en osaa nukkua niin, ettei pää olisi seinään päin.[/QUOTE]

Ennen nukkumaan käyntiä keräätte pojan huoneesta vaatteet mitä kukakin tarvitsee :). Niin voitte pitää järjestyksen jossa tytöillä on suurin huone ja teillä pienin.

Jos on vaatteita joita ehkä tarvitsee yllättäen, ne voi yrittää järjestää niin, että ne voi napata suurissa piirtein sokkona kaapista jos poika jo nukkuu.

[QUOTE="...";25598545]Sängynaluslaatikot, lipastot, seinäkaapit ja muut pienten tilojen ratkaisut käyttöön niin yllättävästi mahdutte. Parvisänky teille pienimpään huoneeseen ja "vaatehuone" sinne alle. Vähän luovuutta kehiin.

Tai sitten isompi asuntoa heti alkuun.[/QUOTE]

En usko että kaikki tykkää parvi/kerrossängyistä niiden hankalan pedattavuuden takia. Itsellä meni ainakin hermot lasten kerrossänkyyn ja olen todella iloinen kun uudella huoneratkaisulla pääsi kerrossängystä eroon!

Kolmosvaihtoehdon kannalla olisin itse. Yksi lapsi ei tarvitse itselleen isoa huonetta joten pienin huone sopii hyvin ja kaksi lasta on kiva sijoittaa väljästi ettei ole yhtä tappelua. Meillä olivat pojat vähän aikaa keskikokoisessa huoneessa johon mahtui juurikin kerrossnäky ja joitakin hyllyjä + kaapit, mutta leikkitilaa ei ollut paljoa ja pojille oli epäselvää mikä on kummankin tilaa. Psykologisesti siis suosittelen ison huoneen puolittamista kahden lapsen kesken että kummallakin lapsella on selvästi oma reviirinsä.

Jouduin itse huoneuhrauksen myötä luopumaan reilun kokoisesta työhuoneosiosta isoimmassa makkarissa, mutta lasten tarpeet meni tosiaan etusijalle. Nukkumiseen ei kuitenkaan hirveästi tilaa tarvi ja jos vaatteet saa vielä makuuhuoneeseen niin mielestäni se ratkaisee tuossa aika paljon.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";25598557]Kakkonen. Vanhempien pitää saada levätä kunnolla hyvässä huoneessa, jossa myös vaatteet. Poikaa vähiten häiritsee, jos vaatteet ovat jossakin muualla.[/QUOTE]
Ja siis jatkan vielä, että isoimman huoneen ottaminen ei ole itsekkyyttä vaan tervettä järkeä. Aikuisilla on unettomuutta ja stressiä ja pitää varmistaa, että nukkumisolosuhteet ovat parhaat mahdolliset. Ei esim. niin, että toinen aina herää, kun toinen menee vessaan, kun sänky on tungettu johonkin koloon. Lasten leikit eivät karsi siitä, ettei ole järkyttävän isoja huoneita. Tulevan kirjoituspöydän voi korvata vaikka pitkällä tasolla, johon saa kaksi tuolia (jos kirjoituspöytää edes käytetään) ja sitten laittaa kerrossängyn. Pojan huoneeseenkin saa varmaan jotakin säilytystilaa, johon saa laskostettuja vaatteita ja muuta. Sängyn voi korvata korkealla mallilla, jossa laatikoita alla ja laittaa seinälle hyllyjä.

Parvisänkyä emme ole vanhemmille ostamassa. Ostimme viime kesänä tuon uuden jenkkisänkyn eikä siitä nyt kyllä olla luopumassa vähään aikaan.

Lapset on hyvä unisia, joten poika tuskin siihen herää jos kaapeilla käymme hänen nukkuessaan. Hereillä ollessa tietty voi vanhempana häiritä.

[QUOTE="vieras";25598569]Lasten leikit eivät karsi siitä, ettei ole järkyttävän isoja huoneita. Tulevan kirjoituspöydän voi korvata vaikka pitkällä tasolla, johon saa kaksi tuolia (jos kirjoituspöytää edes käytetään) ja sitten laittaa kerrossängyn. Pojan huoneeseenkin saa varmaan jotakin säilytystilaa, johon saa laskostettuja vaatteita ja muuta. Sängyn voi korvata korkealla mallilla, jossa laatikoita alla ja laittaa seinälle hyllyjä.[/QUOTE]

Lapset ovat kekseliäitä ja leikkivät mielellään pienessä tilassa. Meillä suurin suosikki on ollut kodinkonelaatikosta tehty leikkimökki, tosin sellaista ei ihan pieneen huoneeseen saa helposti mahtumaan. Pienet tykkäävät leikkiä pöydän allakin, sinne saa rakennettua majan tai leikkimökin vaikka ihan lakanaa käyttämällä, viitseliäs ompelee pöytään hupun, missä on ikkunat ja ovet.

Ja lapset eivät tosiaankaan aina käytä kirjoituspöytää. Esikoisella oli niitä yhteen aikaan jopa kaksin kappalein ja silti läksyt on aina tehty lattialla, yhä murkkuikäisenäkin. Nykyään on vain tietokone kirjoituspöydällä.

Niin no totta tuokin ettei lapset aina tarvi kirjoituspöytää eli ehkä niitä monitoimisänkyjä sit voi vielä harkita. Toisaalta tuo oma kirjoituspöytä tuo omaa tilaa.

Pienimmällä ja keskikokoisella ei hirveästi koko eroa ole, kun nuo kaapit vievät tilaa keskikokoisesta huoneesta. Mut tuo keskikokoinen huone on käytännössä hankalampi sisustaa vanhemmille, joten pienin varmaan paras.

Yhteistyössä