Huonejärjestelyistä mielipidettä, kiitos :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helmiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Helmiina

Vieras
Miten tekisit, 4 lasta 5h+k

Lapset poika11v, poika8v, tyttö 7v ja poika2v

Tällä hetkellä tytöllä ja pienimmällä pojalla on omat huoneet, isot pojat jakavat isoimman makuuhuoneista.

Ajatuksissa on ollut isoille pojille omat huoneet ja 2v vanhempien kanssa isoimpaan makuuhuoneeseen (lapselle voisi rajata esim kaapeilla tai hyllyllä oman "kolon" huoneessa)

Miten sinä järjestäisit asian? Isompaa asuntoa ei valitettavasti ole mahdollista ostaa eikä lisämakuuhuonettakaan voi rakentaa. Me vanhemmat emme voi muuttaa olohuoneeseen isän vuorotyön takia.

Itse pitäisin huonejärjestelyn tuolla lailla kuin se nyt on. Isommat ovat kuitenkin molemmat poikia ja suht pienellä ikäerolla. Luulen, että he ovat tottuneet jakamaan huoneen ja uskon, että tekevät sen jatkossakin mielellään, jos vaihtoehtona on ottaa pikkusisko tai veli huonekaveriksi.
Nuorinta en ottaisi vanhempien kanssa samaan huoneeseen, koska en usko järjestelyn toimivan esim. siinä iässä kun lapsi menee kouluun. Ja onhan se varmaan teille vanhemmillekin kiva saada joskus omaa rauhaa.
Mitäs jos antaisitte isommille pojille sen suurimman makkarin niin saisivat hiukan enemmän tlaa?

11v, 8v ja 7v omiin huoneisiin ja 2v vanhempien huoneeseen. Varsinkin, jos vanhempien huone on niin iso, että sieltä voi rajata pienelle oman leikkialueen tms. Mutta miksipä ei muutenkin.

Tietysti sit ku lapset kasvaa, joutuis huonejärjestelyä miettimään uusiksi, mutta noin meillä mentäis alkuun, ihan alunalkaen.

Mutta tosiaan, koska 11v ja 8v ovat molemmat poikia, voisi heille esimerkiksi isoimman makkarin jakaa kahtia ja 7v ja se nuorin sitten sais omat huoneet.

Itse en ole niinkään koskaan ajatellut, että kuka voi olla kenenkin kanssa samassa huoneessa (ainakaan tiettyyn ikään saakka), koska meillä lapsuudenkoti oli myös 5h+k ja neljä lasta siten, että kolmen vanhimman välillä aina 2v ikäeroa ja kuopus sitten 10v nuorempi kuin esikoinen. Itse olen vanhimpana jakanut huoneen elämäni aikana jokaisen nuoremman sisarukseni kanssa, niitä on sitten aina vaihdeltu sen mukaan, milloin alkanut tulla liikaa ristiriitoja huonekaverusten välillä.

Meillä varmaan vaihdettais huonesysteemejä miten milloinkin päähän pälkähtäisi :D

Esikoispojalla 13v on jo pitkään ollut oma huone, mutta pienemmät tyty 10v ja kuopuspoju 7v ovat olleet samassa ja eri huoneessa. Nytkin asuvat samaa huonetta omasta halustaan, välillä kuopus on myös ollut meidän kanssa samassa makkarissa. Mahdollisuus jokaiselle omaankin huoneeseen olisi, mutta silloin joku joutuisi nukkumaan yksin alakerrassa, eikä sitä mahdollisuutta olla vielä haluttu ottaa käyttöön.

Lisään vielä, että paljolti lasten mielipiteiden ja -halujen mukaan huonejärjestelyjä ollaan toteutettu.

Yhteistyössä