Huoneistoalaltaan 135m2 talo liian pieni 5-henkiselle perheelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="nope";22368865]Ainakin noi teidän huoneet on tosi pieniä! Toisekseen mun laskelmien mukaan siitä puuttuu työhuone tai vierashuone tai molemmat. Minne majoitatte vieraat jos teillä sellasia käy?
Ehdottaisin isompia huoneita ja ees yks ylimääränen huone vieraita tai muuta oleskelua varten..[/QUOTE]

Pieniä? :O Tietty tarvitaan työhuoneen ja vierashuoneen lisäksi vielä kukkahuone, tv-huone ja lemmikkieläinhuonekin, jos vaikka semmosia joskus tulevat hankkimaan. Oikeesti. Mihin tää maailma on menossa? :headwall:

[QUOTE="nope";22368865]Ainakin noi teidän huoneet on tosi pieniä! Toisekseen mun laskelmien mukaan siitä puuttuu työhuone tai vierashuone tai molemmat. Minne majoitatte vieraat jos teillä sellasia käy?
Ehdottaisin isompia huoneita ja ees yks ylimääränen huone vieraita tai muuta oleskelua varten..[/QUOTE]

ylimääräinen huone vieraita tai oleskelua varten?? :D mitäs varten olohuone ja ne makuuhuoneet on?

eikö kerrostalossa asuvilla sitten käy vieraita kun niissä harvemmin on 5+ makuuhuoneita, ihan vieraitakin varten :D

jjjjust...ei tod oo pieni. jos on makkareita ja säilytystilaa sopivasti! hohhoijaa näitä 200 neliön omistajia, en tajua... mahtaa olla mukavat lyhennykset joka kk ja lämmityskustannukset!!!! me ollaa 5henkee 119 neliös ja on sopiva, ja yks makkari viä mulla työhuoneena..!!!

[QUOTE="meitsi";22369027]jjjjust...ei tod oo pieni. jos on makkareita ja säilytystilaa sopivasti! hohhoijaa näitä 200 neliön omistajia, en tajua... mahtaa olla mukavat lyhennykset joka kk ja lämmityskustannukset!!!! me ollaa 5henkee 119 neliös ja on sopiva, ja yks makkari viä mulla työhuoneena..!!![/QUOTE]

Samaa olen ihmetellyt. Meillä 132 neliötä ja 4hlö ja viideskin vielä mahtuisi. Tämä on meille juuri passeli, enempää en lämmityskustannuksista ja lainanlyhennyksistä olisi edes valmis maksamaan. Miksi turhaan, kun tähänkin mahtuu ja tässä viihdymme. Vieraitakin käy niin harvoin yökylässä (2-3 kertaa vuodessa), joten mitään vierashuoneita emme edes kaipaa. Pikku läppäri ei työhuonetta kaipaa ja työt teemme työpaikalla, emme kotona.

Meillä on 129 m2 neljälle ja aika rajallista on tila. Katselemme jossain vaiheessa varmaan ainakin 50 m2 lisätilaa, mutta menee nyt.

Musta pienet makuuhuoneet ovat hankalia, niihin ei mahdu edes sänky kunnolla. Meillä on isot huoneet, mikä parantaa asuntomme käytettävyyttä - toki niitä sitten on vähemmän. Sukulaisellani on noin 130m2 asunto 3 makuuhuoneella, ja ovat niin mikroskooppisia, että aikoo kaataa yhden seinän.

Yks ystäväni muutti yksin ja koiransa (keskikokoinen terrieri) kanssa just 2h+iso keittiö+s +piha rivitaloon. Neliöitä 69m2. Toinen kaverini sanoi mulle, että kylläpä ihmiset asuu kovin ahtaasti:=0

pientä huomion hakua=D
Saahan sitä isoja turhia taloja ostaa älyttömillä talolainoilla ja tehä työtä niskalimassa 20-30 vuotta että se tien upein jätt-iso talo on maksettu ja sillon lapsetkin on jo niin isot,että et tee enää talolla mitään ja olet niin kipeä ja vanha kaikesta työstä jotta sait maksaa supertalosi,koska et halua jäädä muitten varjoon=)
vai mihin ihmiset sitä tilaa niin paljon haluaa??
Kyllä lapsille pienetmäkin huoneet kelpaa
Tietysti mitä enemmän on tilaa sitä enemmän on turhaa kräsää...

Nykyajan ihmisistä on tullu jotenki suuruuden hulluja, ennen mahduttiin paljon pienempiin ja asujia saattoi olla enemmän. Sit ihmetellään kun ihmisten lainanmaksu kyky ei riitäkään ja kaikki raha menee asumiseen, on mitoitettu lainoja niinkin että käydään syömässä isovanhemmilla ja mitään ylimääräistä ei voi tulla kun ollaan jo lirissä rahallisesti..hoh hoijaa..
Kai ne vieraat voi nukkua vaikka olkkarissa, meillä ei ainakaan ole mikään hotelli jos oman huoneen haluaa niin sit vaan hotellia varaamaan..

Meillä on 5 henkinen perhe ja tähän asti ollaan mahduttu 85 neliöön hyvin nyt rakennetaan ja neliötä tulee 125 ja huoneet on pieniä, mutta olohuoneessa me muutenkin eniten aikaa vietetään, et meille ainakin riittää nää tulevat neliöt hyvin. Lasten huoneet on neliöiltä 9-9-10 ja meidän mielestä ihan sopivia. On mahdollisuus omaan rauhaan ja sänky mahtuu hyvin ja tavarat, muuta ei tarvita, mutta kukin tyylillään.

meillä pienin mh on 10.5 neliötä ja on ihan sopiva lapsen huoneeksi. siellä sänky, koulupöytä, vaatekaapit, lipasto ja leikkitilaa. Ja uskomaton määrä sitä lelua ja rojua näkyy lattialle mahtuvan :D

Musta tuossa on ruhtinaallisesti tilaa, meitä on 95,5 neliössä. Toki voisin miettiä myös sitä, että olisiko lapsille mahdollisuus saada jotain arkiolohuonetta tai jotain yhteistä tilaa, oma huone voi tuntua pieneltä, jos sinne tulee kavereita leikkimään, mutta jos on yhteinen tila jossa voi harrastaa, se voisi olla plussaa. Tuollaisin ratkaisun olen nähnyt mahtuvan jopa 115 neliöön. Talossa 4 makkaria ja takkahuone olkkarin lisäksi.

Tuo vanhempien makkari on tosi pienen tuntuinen tuolla neliömäärällä. Muutenkin makuuhuoneissa on mukava, jos joku neliö enemmän.

Mihin sijoitatte tietokoneet, niille olisi ihan mukava olla joku oma soppi, etenkin jos käytössä on yhteisiä koneita. Löytyykö mitään askartelu/työtilaa, makuuhuoneet eivät kaikkeen sovellu ja on mukava, jos voi jättää keskeneräiset odottamaan paikoilleen jatkoa seuraavana päivänä ilman, että joutuu aina kaiken keräämään välillä kasaan.

Miten saunan pukeutumistilat? Omalla porukalla sillä ei niin väliä yleensä ole, mutta jos on yövieraita, jotka käyvät pesulla/saunassa, on joku pukeutumistilakin mukava olla. Samaten missä he yöpyvät, olohuoneessa, missä toiset haluavat katsella televisiota yötä myöten?

Mitään hirmulukaaleja ei tarvitse rakentaa, mutta kun rakentaa, niin ei toisaalta kannata liian niukaksikaan vetämään.

[QUOTE="vieras";22369543]Tuo vanhempien makkari on tosi pienen tuntuinen tuolla neliömäärällä. Muutenkin makuuhuoneissa on mukava, jos joku neliö enemmän.

Mihin sijoitatte tietokoneet, niille olisi ihan mukava olla joku oma soppi, etenkin jos käytössä on yhteisiä koneita. Löytyykö mitään askartelu/työtilaa, makuuhuoneet eivät kaikkeen sovellu ja on mukava, jos voi jättää keskeneräiset odottamaan paikoilleen jatkoa seuraavana päivänä ilman, että joutuu aina kaiken keräämään välillä kasaan.

Miten saunan pukeutumistilat? Omalla porukalla sillä ei niin väliä yleensä ole, mutta jos on yövieraita, jotka käyvät pesulla/saunassa, on joku pukeutumistilakin mukava olla. Samaten missä he yöpyvät, olohuoneessa, missä toiset haluavat katsella televisiota yötä myöten?

Mitään hirmulukaaleja ei tarvitse rakentaa, mutta kun rakentaa, niin ei toisaalta kannata liian niukaksikaan vetämään.[/QUOTE]

että vieraita pitäs ajatella rakentaessa perheelle taloa? vieraiden saunaan menoa??? :D
anna mun kaikki kestää, ei mikään ihme että ihmiset ylivelkaantuu....

Ap, usko vaan ittees. Jos talo tuntuu hyvältä, se on hyvä. Meillä on neljä henkee 116 neliössä. Näin on ihan hyvä meille. Säilytystilaa vois olla enemmän, mutta se on taas omasta laiskuudesta kiinni, kun ei olla hankittu lisää kaappeja :)

Alkuperäinen kirjoittaja ootko säkään terve?;22369599:
että vieraita pitäs ajatella rakentaessa perheelle taloa? vieraiden saunaan menoa??? :D
anna mun kaikki kestää, ei mikään ihme että ihmiset ylivelkaantuu....

Jos sukulaiset asuvat kaukana ja yöpyvät käydessään, niin on se mukavampi ihan omalle mukavuudelle, jos löytyy sopivasti tilaa, jota pystyy myös hyödyntämään itse. On tullut vuosien varrella nähtyä monenlaisia epäonnistuitakin ratkaisuja. Jossain vaiheessa murkutkin lopettavat saunassa käynnin vanhempien kanssa ja hekin haluavat mieluusti rauhaisan pukeutumispaikan ;)

Mutta jos niitä yökylävieraita ei koskaan ole, niin eipä tarvitse noita vaihtoehtoja pohtia. Mutta kun itse pienissä tiloissa on sukulaisia emännöinyt ja vastavuoroisesti kyläillyt heillä, niin kyllä tuommoisiakin asioita ottaa huomioon. Ap:han ei ole mitään pohjapiirustusta esittänyt, minkä pohjalta voisi kommentteja antaa.

pientä huomion hakua=D
Saahan sitä isoja turhia taloja ostaa älyttömillä talolainoilla ja tehä työtä niskalimassa 20-30 vuotta että se tien upein jätt-iso talo on maksettu ja sillon lapsetkin on jo niin isot,että et tee enää talolla mitään ja olet niin kipeä ja vanha kaikesta työstä jotta sait maksaa supertalosi,koska et halua jäädä muitten varjoon=)
vai mihin ihmiset sitä tilaa niin paljon haluaa??
Kyllä lapsille pienetmäkin huoneet kelpaa
Tietysti mitä enemmän on tilaa sitä enemmän on turhaa kräsää...

Mun mielestä ap ei hakenut huomiota tällä aloituksella, vaan kyseli muiden kokemuksia. Hänhän on koko ketjunkin ajan ollut sitä mieltä, että talo olisi heille riittävän iso. Vaan eiköhän siinä helposti ala tuollaisia pohtimaan, jos jotkut koko ajan jankuttavat, että kyseinen neliömäärä on liian pieni. Ja näkee sen näistä vastauksistakin, miten mielipiteet jakaantuvat. Joittenkin mielestä pitäisi olla joka tarkoitukseen oma huone ja huomioon pitäisi ottaa vielä kaikki sukulaiset ja heidänkin tarpeensa...

Kuulostaa vallan sopivalta paketilta :). Turhia neliöitä ei todellakaan kannata hankkia/maksaa, ja kun itse olette tyytyväisiä, niin eipähän siinä muilla ihmisillä ole mitään nokan koputtamista - olivatpa sitten kuinka hyviä ystäviä tahi sukulaisia, itsellennehän sitä taloa olette hommaamassa omiin tarpeisiinne :).

[QUOTE="vieras";22369712]Jos sukulaiset asuvat kaukana ja yöpyvät käydessään, niin on se mukavampi ihan omalle mukavuudelle, jos löytyy sopivasti tilaa, jota pystyy myös hyödyntämään itse. On tullut vuosien varrella nähtyä monenlaisia epäonnistuitakin ratkaisuja. Jossain vaiheessa murkutkin lopettavat saunassa käynnin vanhempien kanssa ja hekin haluavat mieluusti rauhaisan pukeutumispaikan ;)

Mutta jos niitä yökylävieraita ei koskaan ole, niin eipä tarvitse noita vaihtoehtoja pohtia. Mutta kun itse pienissä tiloissa on sukulaisia emännöinyt ja vastavuoroisesti kyläillyt heillä, niin kyllä tuommoisiakin asioita ottaa huomioon. Ap:han ei ole mitään pohjapiirustusta esittänyt, minkä pohjalta voisi kommentteja antaa.[/QUOTE]

Onhan se kiva jos on tilaa yövieraille ja saunassakin erillinen pukuhuone ym.
Mutta.. en ole koskaan ymmärtänyt sitä ajattelutapaa, että "kun nyt kerran rakennetaan, niin tehdään sitten riittävästi tilaa". Jokainen neliö maksaa, siis ihan jokainen. Jos on budjetti, niin sillä saa tietynkokoisen talon. Piste.

Meitä on 4 ja 90 neliöinen okt. Säilytystilaa on tosi paskasti ja se on ainoa asia mikä ketuttaa... Makkarit on pieniä, oleskelutilat suuret, makkareissa nukutaan, keittössä ja olkkarissa oleillaan :)

http://www.jt-talo.com/talomallisto/ekoroope/141 meille tulossa tämä ja taloudessa 4 hlö.Kohta syntyy kolmas lapsi ja tällä olisi tarkoitus pärjätä loppuelämä.Mä ihmettelen mihin sitä tilaa tarvitaan niin kauheesti?

Yhteistyössä