huomioikaa ruokarajoitteiset juhlissa!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ystävä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kasvissyöjät ovat vaikein rasti, sillä eivät useinkaan ilmoita, mitä tarkalleen ottaen syövät. Joskus kun ei ole ilmoitettu rajoituksista lihan suhteen, olen varannut suolaisen korvikkeeksi pikkusyötävää esim. suolakeksejä, hedelmiä jne. Lihattomia suolaisia syötäviä jos tekee kaikille, ne menevät pajon huonommin kaupaksi.

mä en ymmärrä, miksi kasvissyöjät voivat itse tarjota juhlissaan vain kasvisruokaa vedoten siihen että kun mä olen kasvissyöjä niin tarjolla on kasvisruokaa. mutta normaalin lihaasyövän on huomioitava kasvissyöjät eri ruualla. miksei riitä että sanon olevani lihansyöjä joten tarjolla on liharuoka.
mua oikeasti oksettaa kuskusit ym joten mulla jää sellaisissa bileissä kyllä ruokailu vähiin.

MISSÄ TASA-ARVO??

Alkuperäinen kirjoittaja emma:
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Alkuperäinen kirjoittaja emma:
Rehellisyyden nimissä on mainittava että mua kyllä ärsyttää kaikki ruokarajoitteet!! Mun pitäisi tehdä aina eräälle tuttavaperheelle gluteenitonta+laktoositonta la lisäksi joukossa on yksi joka ei syö kalaa muuten vaan ja sitten on näitä pullamössöihmisiäkin joiden mielestä esim. katkaravut on jotain tosi omituista ruokaa ja kaikki kala on YÖK jne... AIKUISET IHMISET!!!

Niin, pikkuhiljaa menee halut järjestää minkäänlaisia tarjoiluja. Nyyttikestit ehkä, jokainen tuo omat eväänsä. (Heh, nyyttikestihäät...... :whistle: )

No niinpä! Minä mielelläni laitan kaikkea, mutta sitten löytyy aina joku joka toitottaa että onkin allerginen jollekin (esim. sitrushedelmät tms.) Kyllä siinä tulee tekijällekin paha mieli kun kaikkensa tekee ja aina jokin on pielessä...

No kyllä se tulee pahamieli niillekin, joille on vaivalla tehty ruokaa ja sitten joutuu ilmoittamaan, ettei se käy. Kun on niitä oikeasti vaikeasti ruokarajoitteisia. Helpommin on käynyt tosin se, että ilmoittaa jo heidän kohdallaan, ettei tarvitse mitään tehdä, tuodaan omat eväät. (siis puhun nyt niistä ruokarajoitteisista ja siitä, että he tuovat omat eväät)

Minä taas kala-allergisena harmittelen, että esim. häissä on puolet ruoista kalaa, ja liharuokia vain jotain lihapullia ja leikkeleitä, lisäksi jotain salaattia jota voi syödä (ja salaattien kanssakin pitää olla äärimmäisen varovainen ettei siellä kuitenkin ole mereneläviä ). Itse en oikein juhlaruoaksi miellä lihapullia, perunoita ja leikkelettä, arkiruokaa se minusta on. Kalaa on kyllä väännetty kaikenmaailman rulliksi ja pateiksi ja vaikka miksi juhlavan näköisiksi asetelmiksi.

Niin ja joskus on tarjolle laitettu samalla tarjottimelle silliä ja kananmunan puolikkaita, joten en ole kananmunaakaan voinut ottaa.

Minä taas haaveilen, että pöydänkulmalla olisi ainesluettelot kaikista ruuista. En kaipaa minulle erikseen tehtyä ruokaa, mutta haluaisin huomiota herättämättä varman tiedon, mitä ruoka sisältää.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Minä taas haaveilen, että pöydänkulmalla olisi ainesluettelot kaikista ruuista. En kaipaa minulle erikseen tehtyä ruokaa, mutta haluaisin huomiota herättämättä varman tiedon, mitä ruoka sisältää.

Aamen!

Tavallisimmat rajoitteet voi huomioida automaattisesti, jos tulee enempi porukkaa. Laktoosi, gluteeni ja kasvis.

Ei tarvi olla kaikesta vaihtoehtoa, mutta jotain syötävää kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja se kala-allergikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:

Aamen!

Aivan näin. Olen itse moniallergikko, enkä oikeasti viitsi juhliin mennessä enää edes ilmoittaa allergioitani, koska en halua olla vaivaksi. Yleensä jotain syötävää kuitenkin löytyy. Vaikka sitten pelkkiä lihapullia ja kahvia. Mitä sen sitten on väliä.
Olisi siis tosi kiva, jos kaikenmaailman "sörsselssönien" vieressä olisi ainesluettelot, etten esimerkiksi turhaan jättäisi syömättä perunasalaattia, koska pelkään sen sisältävän omenaa tai selleriä...

Joku tuossa aiemmin valitti, ettei miellä pelkkiä lihapullia juhlaruuaksi. Minulle on aivan sama, kunhan jotakin vatsan täytettä on ettei jää nälkä!

Mulla ei oo oikeesti mitään allergiaa, oon vaan aika rajoitteinen syömisieni suhteen.
Silti en tee asiasta numeroa, otan kasvisruokaa jos on tarjolla tai sitten perunaa ja kastiketta ja jätän lihanpalat lillumaan mistä en pidä.
Jos kyseessä esim. häät niin takuuvarmasti löytyy ainakin mulle jotain syötävää!
Pahat allergiat pitää tietty ottaa vakavasti mut nirsoilijat (kuten minä itse) syö mitä syö ja pitää mölyt mahassaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Omenaton:
Joku tuossa aiemmin valitti, ettei miellä pelkkiä lihapullia juhlaruuaksi. Minulle on aivan sama, kunhan jotakin vatsan täytettä on ettei jää nälkä!

Minä olen aina ajatellut että ne lihapullat ovat siellä lähinnä lapsia varten, että on jotain joka varmasti uppoaa lapsillekin. Ei oikein aikuisena tunnu kivalta tyytyä lihapulliin, kun se kala-allergia ei kuitenkaan mitään ihmeellistä ponnistelua menun suunnittelijalta vaadi. Kai minä joku kerta syön vielä jotain nauravia nakkeja, kun muut nauttivat 10 kalaruokalajin illallisesta. Ei minusta ole liikaa vaadittu että juhlissa olisi jokin juhlava liharuokalaji.

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Alkuperäinen kirjoittaja ystävä:
Aika usein kutsussa pyydetään ilmoittamaan mahdollisista allergioista tai ruokavalioista. Jos näin ei ole niin itse ainakin varaudun sitten juomaan vain sitä kahvia, ei maailma siihen kaadu =)

kylllä sitä aika nälkäiseksi tulee kukin jos tuntitolkulla on juhlissa vaan kahvin voimin..

Olen ollut häissäkin jossa en voinut edes salaattia ottaa kun siinäkin oli lihaa.
Join sitten kahvia ja olin nälissäni. Ei se kivaa ollut mutta ei aikuinen kuole ihan hetkessä nälkään. Mentiin häiden jälkeen sitten syömään muualle.

No kai nyt häissä on jotain leipää/karjalanpiirakoita kuitenkin. Ihme häät kyllä jos ei ole mitään kasvisruokaa.

Minä olen aina ajatellut että ne lihapullat ovat siellä lähinnä lapsia varten, että on jotain joka varmasti uppoaa lapsillekin. Ei oikein aikuisena tunnu kivalta tyytyä lihapulliin, kun se kala-allergia ei kuitenkaan mitään ihmeellistä ponnistelua menun suunnittelijalta vaadi. Kai minä joku kerta syön vielä jotain nauravia nakkeja, kun muut nauttivat 10 kalaruokalajin illallisesta. Ei minusta ole liikaa vaadittu että juhlissa olisi jokin juhlava liharuokalaji.

Itse olen pitänyt leikkelettä juhlavana liharuokana. Näin ei näköjään ole, MIKÄ on juhlava liharuoka????

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Itse olen pitänyt leikkelettä juhlavana liharuokana. Näin ei näköjään ole, MIKÄ on juhlava liharuoka????

Sama kuin keittäisi kotona perunoita, tekisi kastiketta pussista ja avaisi kinkkupaketin. Juhlapöytä on katettu!

Minusta juhlissa pitäisi syödä hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:

Sama kuin keittäisi kotona perunoita, tekisi kastiketta pussista ja avaisi kinkkupaketin. Juhlapöytä on katettu!

Minusta juhlissa pitäisi syödä hyvin.

ELI???? Ja usein kyllä juhliin keitetään niitä perunoita, varsinkin uusiaperunoita. Miten se pussikastike siihen liittyy???

Mulla ei ole mitään muistikuvaa siitä, kellä kaikilla tutuilla, ystävillä, sukulaisilla tms on ruokarajoitteita.
Ja jos eivät itse osaa asiasta kertoa, oletan tietysti että mitään rajoitteita ei ole. Omaa tyhmyyttä siis jos olettaa että kaikki tietää toisten allergiat jne.

Aika usein kutsussa pyydetään ilmoittamaan mahdollisista allergioista tai ruokavalioista. Jos näin ei ole niin itse ainakin varaudun sitten juomaan vain sitä kahvia, ei maailma siihen kaadu =)

kylllä sitä aika nälkäiseksi tulee kukin jos tuntitolkulla on juhlissa vaan kahvin voimin..

Olen ollut häissäkin jossa en voinut edes salaattia ottaa kun siinäkin oli lihaa.
Join sitten kahvia ja olin nälissäni. Ei se kivaa ollut mutta ei aikuinen kuole ihan hetkessä nälkään. Mentiin häiden jälkeen sitten syömään muualle.

No kai nyt häissä on jotain leipää/karjalanpiirakoita kuitenkin. Ihme häät kyllä jos ei ole mitään kasvisruokaa.

Ehkä siellä oli leipää jota en vaan hoksannut mutta kaikki ruoka oli tosiaan lihaa ja perunat oli paistettu pekonin kanssa,sienikastike lihaliemeen. Salaateissa oli joko kanaa tai lihaa.
Morsian varmasti tiesi että olen vege koska oli mieheni sisko mutta varmasti joku syy oli päätyä näin lihavoittoiseen tarjontaan.
Kahvi oli hyvää ja ravintola johon päädyttiin häistä :D

Pari viikkoa sitten olin häissä jossa oli aivan mahtavat tarjoilut minullekin, olihan se ihanaa herkutella maha täyteen mutta tosiaan omapahan on valintani ruokavalion suhteen ja joskus jää nälkä.

moni allergisena jään tosi usein juuri sen kahvin varaan...mutta siihen on kyllä niin tottunut että jos jossain on jotain mua varten olen paitsi tosi iloinen niin myös erittäin hämmästynyt.
Itse kun järjestän juhlat aina kysyn allergiat ja intoleranssit (tuttava piirissä on myös yksi jolla on fruktoosi intoleranssi), jokaiselle on jotainm, kasvissyöjillekin

ELI???? Ja usein kyllä juhliin keitetään niitä perunoita, varsinkin uusiaperunoita. Miten se pussikastike siihen liittyy???

Lihapullien, perunoiden ja leikkeleiden kanssa tarjottu kastike oli ihan vastaavaa kuin joku Knorrin kastike.

Minusta hyvin syöminen ei ole sitä, että on kylmiä lihapullia ja kylmiä leikkeleitä perunoiden ja kastikkeen kanssa. Pitkä ajomatka takana ja pitkä ilta edessä, on kurjaa yrittää mähkiä sitä leikkelettä niin paljon että jaksaa koko illan.

Minusta juhlissa pitäisi olla pariakin eri leikkelettä (esim. nautaa ja possua), kunnon lihakastiketta, jotain laatikkoruokaa, perunoitakin vaikka kahta eri sorttia. Erilaisia kaloja niille, jotka niistä pitävät. Leipäjuustoa, karjalanpiirakoita, munavoita jne. Ettei tarvitse jäädä nälkäiseksi.

Hyvä ruoka tekee juhlan.

vitsit mä olen tyytyväinen siihenkin jos sattuis olemaan vaikka juustovoileipä jossain mun varten, ei haittaa yhtään vaikka muut söisi millaista juhla illallista hyvänsä

Meidän juhliin tulee pelkkä kasvisruokatarjoilu. Olen hihitellyt jo etukäteen, kun osaan kuvitella, miten parin miespuolisen vieraan ilme muuttuu, kun ei ole mitään missä on lihaa.
Onneksi on Hese lähellä.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja merimies:
Meidän juhliin tulee pelkkä kasvisruokatarjoilu. Olen hihitellyt jo etukäteen, kun osaan kuvitella, miten parin miespuolisen vieraan ilme muuttuu, kun ei ole mitään missä on lihaa.

Onkohan hiukan noloa kun puolet vieraista lähtee Heseen kesken juhlan? Kai varoitat etukäteen että lapsille osataan ottaa jotain ruokaa mukaan? Hienoa olla juhlissa joissa ei ole lapsille mitään mikä maistuisi, sitten kiukuttelevat nälissään.

Ehkä siellä oli leipää jota en vaan hoksannut mutta kaikki ruoka oli tosiaan lihaa ja perunat oli paistettu pekonin kanssa,sienikastike lihaliemeen. Salaateissa oli joko kanaa tai lihaa.
Morsian varmasti tiesi että olen vege koska oli mieheni sisko mutta varmasti joku syy oli päätyä näin lihavoittoiseen tarjontaan.
Kahvi oli hyvää ja ravintola johon päädyttiin häistä :D

Pari viikkoa sitten olin häissä jossa oli aivan mahtavat tarjoilut minullekin, olihan se ihanaa herkutella maha täyteen mutta tosiaan omapahan on valintani ruokavalion suhteen ja joskus jää nälkä.

Häihin olisi just sun takia pitänyt tehdä omat safkat kun liha ei kelpaa. jos on niin nuukaa ettei edes lihaliemeen tehtyä kastiketta voi syödä niin voi herranen aika. Sit on tosiaan syytä olla ilman ja pitää turpansa ummessa. Olisit nyppinyt salaatista kanat ja lihat pois!

Mä lasken vain allergiset, keliaakikot ym oikeasti ruokarajoitteiseksi. Vegeillä se on oma valintansa. En mäkään saa niitten luona pihviä, koska se on HEIDÄN etiikkaansa/trenditietoisuuttaan vastaan. Heillä heidän tavallaan, meillä meidän tavalla.

Olen aina ihmetellyt, kun meiltä on kyselty ennen kylään/ juhliin menoa kaikki allergiat niin tarkkaan - nyt alkaa selvitä miksi. Olen yrittänyt selittää, ettei meillä ole mitään niin vakavaa, että pitäisi erikseen huomioida. Ymmärrän toki, että joillakin on henki vaarassa tai tulee tosi kipeäksi, jos syö sopimatonta sapuskaa - se on asia erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja merimies:

Onkohan hiukan noloa kun puolet vieraista lähtee Heseen kesken juhlan? Kai varoitat etukäteen että lapsille osataan ottaa jotain ruokaa mukaan? Hienoa olla juhlissa joissa ei ole lapsille mitään mikä maistuisi, sitten kiukuttelevat nälissään.

Juhliin ei tule lapsia. Iltapainotteiset ja alkoholitarjoilu.
Luotan myös siihen, että tarjottava on niin maukasta että paatunenkin lihansyöjä tulee kylläiseksi. Sittenhän sen näkee.

Uusimmat

Yhteistyössä