Huomenta! Minä en enään jaksa, ei ole itku taaskaan kaukana.

Villi viisikko

Aktiivinen jäsen
04.12.2006
3 360
0
36
Heräsin klo 6, koko keittiö oli sotkettu kissa raksuilla, vajaalla litralla maitoa ja reilulla litralla pihvimaustetta.
Mikään kaappilukko, tuplasolmittu huivi tai kahvojen poisto ei pysäytä tyttöstä.
Eilen aamulla "käytti" vain 3 pussia tacomaustetta ja purkin leivinjauhetta.
Mausteet kaivelee 2 tuolin avulla yläkaapista, hellan päälle kiipeämällä.

Ikää 2.5v, puhe ei tehoa.
Tyttönen on ylivilkas ja nukkuu huonosti, on varmaan taas herännyt taas klo 5 kun naapuri (asumme okt) on lähtenyt töihin.

Minä en enään jaksa, vauva nukahtaa puolen yön aikoihin, ilmeisesti mun on laitettava kello soimaan neljältä tai jotain..
:headwall: :headwall:

Meidän kuntamme ei kuulu edes minkään perheneuvolan piiriin ja neuvolassa vain kauhistellaan tyttösen toimia ja suositellaan päiväkotia..

*muoks*
tyttönen kävi kääntymässä keittiössä kun tuota viestiä naputtelin, nyt on sitten kylmää kahvia koska keitin oli pistetty kiinni.

no meillä nuo kaikki tekee samaa.. eli viikonloppuna kunhaluan nukkua hieman edes pidempään eli kasiin vaikka.. niin eiköhän nuo kolme 6v 5v ja vajaa 3v tee samoja.. mitä nuo on puhunut ja muutenkin niin tuo 5v on sellainen et yllyttää hakemaan ja tekemään.. kaikkee tollasta.. viimeks ku menin keittiöön ja sain kii ni oli pelilaatikon kannessa tomusokeria, hunajaa , kaakauojauhetta ja siinä sitten sotkivat sitä mössöö.. :kieh:

joo ei oo kivaa ei.. ja voi olla et siinä vaiheessa tulee muutama tiukka sana :whistle:

ja lapset on päiväkodissa.. et en tiiä miten tuo nyt teillä sitten vaikuttaisi..

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttösenäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja LaPooh:
:hug: No oletteko koittaneet sitä päiväkotivaihtoehtoa?

Ei olla, minusta tuntuu turhalta viedä tyttönen päiväkotiin kun olen itse kotona.
Ensi syksynä aloittaa puolipäiväisenä.

Tuota puolipäivähoitoa just aattelin, et jos siitä olis apua nyt jo. Tai sitten tosiaan lukko keittiön oveen. Tai mitäs jos joskus tekisitte yhdessä jotain 'kokkauksia' niin, et tytöltä lähtis pikku hiljaa mielenkiinto niihin kaappien sisältöihin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
keittiön ovi lukkoon. Meillä piti rakentaa seinä ja ovi keittiöön, kylläkin lapsen allergian takia, kun aina oli syömässä jotain luvatonta.

Lastenhuoneeseen on käynti keittiön kautta eli ei onnistu.
Jos tyttönen ei pääse keittiöön niin kantaa sitten vessasta vettä lattioille, meikkaa omatoimisesti, kiipeää lavuaariin että pääsee kaapeille.
Yläkerran turvaportin yli kiipesi jo yli 6kk sitten..

:hug:

En osaa antaa mitään neuvoja, mutta yritä jaksaa. Itse en näe päivähoitoa järkevänä vaihtoehtona, paitsi äidin jaksamisen kannalta. En siis usko, että lapsen käytös siitä muuttuisi, MUTTA on äidin saatava levätä.

Voisitko ajatella, että termiittisi nukkuisi samassa huoneessa kanssasi, jolloin (ehkä) havahtuisit, ennen kuin hän ehtii tehdä suurempia tieteellisiä kokeita?

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttösenäiti:
:hug: No oletteko koittaneet sitä päiväkotivaihtoehtoa?

Ei olla, minusta tuntuu turhalta viedä tyttönen päiväkotiin kun olen itse kotona.
Ensi syksynä aloittaa puolipäiväisenä.

Tuota puolipäivähoitoa just aattelin, et jos siitä olis apua nyt jo. Tai sitten tosiaan lukko keittiön oveen. Tai mitäs jos joskus tekisitte yhdessä jotain 'kokkauksia' niin, et tytöltä lähtis pikku hiljaa mielenkiinto niihin kaappien sisältöihin.

Me teemme päivittäin yhdessä ruokaa, ihan siksi yhdessä ettei tuhoa jotain toista paikkaa.
Meidän 4v aloittaa pk:ssa tammikuussa, enkä tyttöstä haluaisi sinne "päästää" tulkiksi, 4v:lla on dysfasia ja tyttönen osaa tarvittaessa "tulkata".

Tyttönen on mitä mainiointa seuraa, yleensä aina aurinkoinen ja hyvällä tuulella mutta niin vilkas ja omatoiminen..

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
:hug:

En osaa antaa mitään neuvoja, mutta yritä jaksaa. Itse en näe päivähoitoa järkevänä vaihtoehtona, paitsi äidin jaksamisen kannalta. En siis usko, että lapsen käytös siitä muuttuisi, MUTTA on äidin saatava levätä.

Voisitko ajatella, että termiittisi nukkuisi samassa huoneessa kanssasi, jolloin (ehkä) havahtuisit, ennen kuin hän ehtii tehdä suurempia tieteellisiä kokeita?

Samassa huoneessa nukkuminen ei nyt onnistu, tyttönen kun kiljahtelee yölläkin niin herättää vauvan eikä tietenkään nukahda jos huomaa vauvan olevan hereillä.
Kokeilin toissa yönä, valvoimme 1.5h kaikki kolme :kieh:

Älä laita päivikseen, jos on mahdollista, että pienempi "joutuu" töihin tulkiksi... *oma ehdottoman musta-valkoinen mielipiteeni*

Onko mahdollista, että pienemmällä on jonkin asteinen esim. tarkkaavaisuushäiriö tai ylivilkkautta?

*kyselen siksi, että olen itse adhd-lasten adhd-äiiti...*

Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Älä laita päivikseen, jos on mahdollista, että pienempi "joutuu" töihin tulkiksi... *oma ehdottoman musta-valkoinen mielipiteeni*

Onko mahdollista, että pienemmällä on jonkin asteinen esim. tarkkaavaisuushäiriö tai ylivilkkautta?

*kyselen siksi, että olen itse adhd-lasten adhd-äiiti...*

On varmasti, minulla on 13v adhd-poika, hän on tyttöseen verrattuna ollut oikea herran terttu :saint:
Ja minulta se tulee. Ei oikeasti paljon lohduta että äitini kertoo kuinka olen ollut ihan samanlainen..

Meillä oli pojalla myös tuo "vaihe", joten tuttua on. Muutamia kertoja sanottiin että tuollainen peli ei vetele. Ei mennyt jakeluun, joten me otettiin kovat keinot käyttöön. Kaadettiin kaikki keittiön tuolit (se kuitenkin tajusi nostaa ne pystyyn) ja lopuksi vietiin keittiön tuolit kylppäriin lukkojen taakse :snotty: Sieltä se ei tuoleja hakeunut ja meidän aamusiivoomiset loppui siihen. Nyt meillä on ollut jo pitemmän aikaa tuolit keittiössä, eikä poika ole enää tehnyt pahojansa.

Mitä kissanruokaan ja kippoihin tulee, niin niitä en ole lähtenyt siirtämään minnekään. Ne on edelleen lattialla ja siellä pysyy. Enää poika ei ole kiinnostunut laittamaan raksuja kissan vesikippoon.

Meillä oli kaikkien keittiön kaappien ovet sidottu kiinni, laatikostot oli lukittu, pakastimen ovi samoin, ja keittiön tuolit oli sidottu pöydänjalkoihin kiinni, kun pojalla oli pahin riiviövaihe menossa. Naru, turvalukot ja jeesusteippi oli käytössä. Nykyään ei enää tarvitse käyttää näin paljon varotoimia, ilmeisesti ahkera EI:n huutaminen ja jäähypenkille vieminen on alkanut tuottaa jonkinmoista tulosta. Vaikka kyllähän poika viimeeksi eilen levitti perunat ja sipulit säkeistä pitkin lattiaa, ja tyhjensi tiskikoneen omalla luvalla :headwall:

"ihana" kuulla että jollain toisellakin on samoja ongelmia,minä sidoin kanssa tuolit pöytään kiinni ja lapsen omat tuolit vein parvekkeelle! nyt poitsu on rauhottunut vähän. mutta koluaa silti kaappei,jos selkänsä kääntää..kuulemma hakee herkkuja->keksei.

ei oikeesti lohduta sua yhtään,mutta eilköhän se siitä ajan kanssa rauhotu,millä otettiin tuo jäähypenkki käyttöön joskus 2v 6kk iässä,aluksi se oli hermoja repivää..mutta tuottanut tulosta nykyään yleensä riittää pelkkä varoitus johan sitä 6kk ollaan käytettykin. mä oon vaa ajatellu että on ihan normaalia tässä iässä se että menee ja tekee vaan. vaikka äipän pinnaa se kiristää välillä

Voisko olla ihan huomionhakua, jos teillä on uusi vauvakin? En usko, että pk ratkaisee ongelmaa...yritä järjestää aikaa tytön kanssa ihan kahdestaan.
Voimia arkeen

Alkuperäinen kirjoittaja Termiittus pihtileuka:
Meillä oli kaikkien keittiön kaappien ovet sidottu kiinni, laatikostot oli lukittu, pakastimen ovi samoin, ja keittiön tuolit oli sidottu pöydänjalkoihin kiinni, kun pojalla oli pahin riiviövaihe menossa. Naru, turvalukot ja jeesusteippi oli käytössä. Nykyään ei enää tarvitse käyttää näin paljon varotoimia, ilmeisesti ahkera EI:n huutaminen ja jäähypenkille vieminen on alkanut tuottaa jonkinmoista tulosta. Vaikka kyllähän poika viimeeksi eilen levitti perunat ja sipulit säkeistä pitkin lattiaa, ja tyhjensi tiskikoneen omalla luvalla :headwall:

Minä en saa millään kaikkea kiinni ja lukkoon. Keittiön tuolien lisäksi pitäisi kätkeä kaikki lelulaatikot, lasten huoneen pienet kalusteet jne.
Lapsilukot saa auki kun niitä päivittäin kovaa riuhtoo.
Jääkaapin ja pakastimen olen kiinnittänyt huivilla jossa oli umpisolmu, avasi sen.
Tätä on nyt kestänyt vuoden.
Jos laitan kaiken keittiössä piiloon niin kipeää sitten telkkarin päälle, kirjahyllyyn tai jotain muuta yhtä näppärää. (ja keittiössä on puuhellan jonka nupit eivät irtoa, niitä pitkin voi myös kiivetä)
Äh, ja tuota tapahtuu myös päivisin.. mutta nyt on keittiö jo melkein siivottu, pari tuolia pitäisi vielä pestä.
Liian vähän virikkeitä mutta minkäs teet kun en moneen paikkaan yhtä aikaa repeä.
Nyt tyttönen leikki minulla hevosta :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voisko olla ihan huomionhakua, jos teillä on uusi vauvakin? En usko, että pk ratkaisee ongelmaa...yritä järjestää aikaa tytön kanssa ihan kahdestaan.
Voimia arkeen

Kyllä tämä on alkanut jo ennen vauvan tuloa.
Me yritämme miehen kanssa viettää mahdollisimman paljon aikaa vain tyttösen kanssa, silloin homma pysyy hanskassa.
Esim. kauppareissulle voi päästä tyttönen mutta ei muita, ei puhettakaan että lähtisin isompia ostoksia tekemään isompaan kauppaan kaikkien pienten kanssa, tyttönen on katoaa kuin pieru saharaan välittömästi :kieh:

mitäs jos jättäisit jo illalla pöydälle jotain syötävää ja esim. vesipullon?
Meillä kans omatoiminen poika joka on hakenut itse mehupullon jääkaapista jo alle 2v lähtien ja osaa sen myös palauttaa. se auttoi kun on antanut olla omatoiminen.

Yhteistyössä