Huomenna kilpirauhaskokeisiin=/Tietäiskö joku?

Mulla oli aikanaan raju ylitoiminta johon söin aikamoisia määriä lääkkeitä mutta eivät tehonneet. Lääkäri ei suositellut leikkausta vaan radiojodilla se sit saatiin kääntymään vajaatoiminnaksi. Thyroksiinia syön loppuikäni mutta ei kyseistä vaivaa mitenkään huomaa tai tunne kunhan lääkitys on täysin kohdallaan.

vieras
Itsellä todettiin toukokuussa -06 ja saman vuoden lokakuussa leikattiin kokonaan pois molemmat kilpirauhaslohkot, koska oireet olivat niin voimakkaat ja eivät pysyneet tyrazol lääkityksellä kurissa.

kilpirauhasvaivainen
Voi johtua monesta asiasta. Itsellä oli joskus huomaamatta ollut tulehdus kilpparissa. Kaula turpos ja menin kokeisiin, todettiin vajaatoiminta... googletapa kilpirauhasen vajaa- tai liikatoiminta, saat paljon tietoa! :)

tätsykkä
Sekä vajaatoiminta että ylitoiminta voi suurentaa kilpirauhasta. Verikokeella selviää arvot. Jos arvot normaalit, voi kyseessä olla esim. kasvain

Minulla oli aikoinaan vajaatoiminta, jonka ensi oire oli nimenomaan kilpirauhasen suurentuminen. Oli tunne, että on koko ajan pala kurkussa. Verikoe osoitti vajaatoiminnan, lisäksi kilpirauhanen ultrattiin, jotta saatiin kasvaimen mahdollisuus poissuljettua. Ja sitten ei muuta kuin tyroksiinia syömään. Kilpirauhanen pienentyi normaaliksi lääkityksen alettua.

vieras
No jos on sitä niin sitten lääkitystä voidaan kokeilla. Mulle lääkäri sanoi että sitä syödään 1,5 vuoden jaksoissa enintään 3 kertaa, välissä pitää siis olla tauko. Jos näyttää ettei lääkitys tehoa niin sitten radiojodihoito tai leikkaus.

Itselläni leikattiin, koska kahden pienen lapsen takia ei radiojodia suositeltu ja lääkitys ei tehonnut niin kuin olisi pitänyt (kirjoitin siis jo tuon aiemman viestin).

Itselläni oli basedovin tauti ja siitä johtuen elimistööni kertyi vasta-aineita jotka jäävät siis sinne pysyvästi. Myös silmänphjani turposivat ja aiheuttivat särkyä, arkuutta ja näköhäiriöitä. Sydämeni kävi ylikierroksilla (lepopulssi 130) ja aluksi jouduin syömään myös beetasalpaajia. Väsymys oli tappavaa ja lämmönsietokyky nollassa. Talvella en tarvinnut pakkasillakaan kuin kesätakin, aina oli kuuma. Olin levoton ja kaulani oli hirvittävän turvonnut.

vieras
Kilpirauhastestit eivät vaadi syömättömyyttä, mutta jos muutakin tutkintaan niin sitten en tiedä ja labrassa pitää käydä kello 7-10.00 jolloin kilpirauhashormonit ovat korkeimalla tasolla.

Älä ainakaan juo kahvia tai polta tupakkaa ennen kokeisiinmenoa, mutta mieluiten kokonaan syömättä ja mitään mahdollisia lääkkeitä ei kannata ottaa ennen kokeita. Kilpirauhasen suurentuminen voi tosiaan johtua sekä vajaa- että liikatoiminnasta, mutta kokeissa se sitten selviää. Kyseessä voi olla tilapäinen tulehdus (varsinkin, jos olet hiljattain synnyttänyt ) tai sitten elimistössäsi voi olla kilpirauhasvasta-aineita, jotka pikkuhiljaa tekevät tuhojaan kilpirauhaselle. Sekä vajaa- että liikatoimintaa löytyy tosiaan lääkkeet eikä sairaus isommin haittaa, kun oikea lääkitystasapaino on löytynyt. Paljon lisätietoa löytyy esim www.kilpirauhas.info/foorumi osoitteesta, voit laittaa sinne vieraspalstalle vaikka kysymyksiä, jos asia mietityttää :)

Kilpirauhassairaudet voivat aiheuttaa todella monenlaisia oireita. Pidin itseäni jo ihan luulosairaana, ennenkuin krooninen kilpirauhastulehdus löytyi... nyt olen ollut vuoden lääkityksellä ja olo on jokseenkin normaali ja raskauteni on ainakin toistaiseksi edennyt normaalisti :)

Mulla
Mulla oli kilpirauhanen turvonnut ja menin kokeisiin. Ei kuitenkaan löytynyt mitään, ihan viitearvoissa. Epäilivät että ehkä joku pieni tulehdus tai muu turvotti, tulehdusarvotkin olivat kuitenkin ihan hyvät, eikä ultraäänessäkään näkynyt mitään.

Eli ei välttämättä tarkoita mitään. Voi tietysti tarkoittaa. Minulla kyllä epäiltiin vajaatoimintaa turvotuksen syyksi, oliko sinulla jotain liikatoiminnan oireita kun sitä epäilivät?

Riippuu varmaan labrasta =) Minä saan yleensä seuraavana päivänä, mutta asun ulkomailla, joten Suomessa voi olla eri systeemi. Älä suotta hermoile, jos sieltä jotain kilpirauhasvaivaa löytyykin, niin niihin löytyy kyllä sopivat hoidot :hug:

Hikoilu ja vapina viittaavat kyllä enemmän liikatoimintaan, mutta joskus oireet voivat mennä ristiin. Esim. minulla on joskus ollut liikatoiminnan oireita, mutta labrojen mukaan olinkin vajaalla...

Yhteistyössä