Huomenna hormoonikierukka..

Eli huomenna menen laittamaan hormoonikierukan. Pelottaa ihan hirveesti. Olen lukenu kauheasti netistä ihmisten kokemuksia ja ne ei ole ollu mitenkää positiivista luettavaa. Mut jotenki ajattelen ettei se voi sattua enempää ku synnytys ilman kipulääkkeitä ja minkäälaisia puudutuksia. Vaikka pelottaa ni silti olen sen päättäny laittaa ku ei lapsia enää tai ei ainakaan hetkeen..Jos jollain on jotain positiivista sanottavaa siitä laitosta ni kertokaa ihmeessä!!
 
"Tea"
Mulle laitettiin pari vuotta sitten. En pelännyt etukäteen enkä ottanut särkylääkettä eikä olisi ollut edes tarpeen. Homma oli hetkessä ohi eikä oikeastaan tuntunut oikein miltään, ei ainakaan kivuliaalta.

Hyvin se menee huomenna!
 
neljälle äiti
ei se satu, ei ainakaan minua sattunut mutta toki yksilöllistähän se on. ota vaikka pari buranaa 1.5h ennen vastaanottoa varmuuden vuoksi. Ja tyytyväinen olen ollut, lokakuussa laitettiin ja menkkoja ei ole enään tänä vuonna ollut.
 
"mjää"
Mulla laitettiin jo toinen! ei se satu, ikävästi vaan nipistää... ja mä UNOHDIN ottaa sen särkylääkkeenkin. Ekan illan oli alavatsa hiukan outo, mutta sen jälkeen ei mitää ongelmia. Niin tyytyväinen tähän olen. Mutta muista sä ottaa se särkylääke ennakkoon :)
 
onani
Mulla on ollut nyt pari kuukautta. Laittaminen ei sattunut, tuntui vaan vähän tympeeltä. Pari viikkoa tiputteli, ei sen pidempään. Ekat menkat oli n. viikon mittaiset ja pärjäsin pelkällä pikkuhousun suojalla eli tosi niukat. ei juurikaan menkkakipuja, ennen oli kamalat. Muutamia kunnon hormonifinnejä nousi ekan kuukauden aikana, mutta niin niitä nousee aina mulle ennen menkkoja, silloinkin kun ei ole ollut mitään ehkäsyä käytössä.

Kaikin puolin loistava vekotin ja totisesti mulle sopiva. ei pahaa sanottavaa.

Jos pelkäät, että sattuu, ota särkylääke tuntia-puolta ennen laittoa.
 
hiihu
mä otin 2x500mg panadolia(oon allerginen tulehduskipulääkkeille) etukäteen ja se ei auttanut mitään. kammottava kokemus ei koskaan enää uudestaan. eikä siitä härvelistä ollu muutenkaan muutaku haittaa.

toivottavasti sulla parempi onni :)
 
"vieras"
Mulle laitettiin talvella. Pelkäsin ennalta tosi paljon, juuri kun luin netistä kokemuksia. Otin särkylääkkeen ennalta. Olen kipuherkkä, mutta eipä ollut paha homma, kuin papanäytteen otto, vähän kiusallisen tuntuinen. Parina päivänä tuntui vähän supistuksia. Muutaman viikon jälkeen tuli tiputtteluvuotoa parin viikon ajan ja sen jälkeen ei ole menkkoja ollut. Ei kannata pelätä.
 
surisur
itse toimenpide oli nopea ja melko kivuton. Tunsin vain pientä nipistystä kuten papaa otettaessa. Kotona otin särkyllääkkeen vaikkei kipuja tuntunutkaan. Yöllä heräsin koviin alavatsa vääntöihin ja piti ottaa 1g panadolia sekä 500g burana että sain unen päästä kiinni. Seuraavana päivänä jomotteli kuten menkkojen alussa mutta se kesti vain sen yhden päivän. Hyvin se menee :)
 
näin mulla
Ei se laittaminen tuntunut paljoa, vähän vaan nipisti. Kannattaa ottaa pari buranaa n. tunti ennen laittoa.
Mulla oli kyllä ekat kaks kuukautta sen kanssa melkoista "tuskaa". Kauheeta pääkipua ja oksettavaa oloa, ihan kun raskauspahoinvointia, särkylääkkeitä jouduin syömään melkein päivittäin pääkipuun. Tiputtelua/vuotoa vähän väliä. Ja painoakin tuli pari kiloa lisää. Harkitsin jo sen poistamista.
Mutta kahden kuukauden jälkeen helpotti. Vuoto paljon paljon niukempaa kuin ennen, ei juuri kipuja ja nykyään voi menkat jäädä kokonaan pois tai pari päivää hyvin pientä tiputtelua tai joskus pari päivää vähän enempi vuotoa, mutta ei siis kunnon menkkavuotoa. Eli mulla ei ole ihan kokonaan vuodot jäänyt pois. Mutta nyt sitä ei huomaakaan ja olen tosi tyytyväinen. Eli vaikka alussa oliskin hankaluuksia niin kannattaa pari kuukautta katsella jotta elimistö sopeutuu. Kierukka ollut n. puoltoista vuotta.
 
"vieras"
Eihän se laittaminen tunnu sen enempää ku papakoe, ja siinä on niin monta hyvää puolta ainakin mulle etten pois kyllä antaisi. Lapsiluku on täynnä, mutta ei haluta sitä "lopullista" tehdä kumpikaan.
* varma ehkäisyteho kokoajan
* ei kuukautisia = ei kuukautiskipuja
 
Onneks päätin yhtäkkiä yllättäin jälkitarkastuksessa ottaa kierukan, niin ei tarvinnu etukäteen murehtia. :D Tosin mulla ei oo hormoniversio.

Sattui se vähän, mutta ei pahasti. Vähemmän kuin hampaan paikkaus ilman puudusta. Sen jälkeen supisteli vähän, semmosta kohtuu voimakasta menkkajuilintaa. Mutta ei mitään järkyttävän pahaa. :)
 
Musta se tuntui kuin olisi vihlassut samalla tavalla kun joskus kuukautisten aikaan. Ei se todellakaan satu niin paljoa että sitä pitäisi pelätä. :)
Epämukavaa, mutta se kestää niin vähän aikaa ettei ehdi edes tajuta.
 
Minulle laitettiin hormoonikierukka reilut 3 vuotta sitten. En ottanut särkylääkettä, eikä toimenpide sattunut juuri ollenkaan. Pieniä kuukautiskivun tapaisia tuntemuksia oli ajoittain laiton aikana.

Mulla on nyt sitten 24 pvä aika kierukan poistoon. Enemmän se poisto jännittää, kun langat on leikattu lyhyiksi. Sitten vaan neljättä lasta yrittämään :)
 
Kierukan paikalle laitto ei sattunut mutta se ku lääkäri etti oikeaa paikkaa, ei mennannut löytää kohdunsuuta. Minulla on kuulemma erikoinen alapää. Epäili että se takia kumpikaan synnytyksistä ei ole ns. normaali. Eka synnytys pääty kiireelliseen sektioon ja toinen tuli äkkiä.
 

Yhteistyössä