Huomenna 8 kk neuvola ja vauva ei edes ryömi vielä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ninaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Ninaa"

Vieras
Muutenkin tuntuu, että neuvolassa on kamala painostus mihin ikään mennessä mitäkin pitäisi oppia. Viimeksi terkkari sanoi vauvalle meidän lähtiessä, että ensikerralla sitten käveletkin jo tukeavasten tai vähintään konttaat vastaan. Eipä täällä edes vielä ryömitä eteenpäin :( pyörii vain napansa ympäri tai peruuttaa, välillä menee konttausasentoon mutta lysähtää melkein samantien takaisin.

Onhan se hyvä, että ovat neuvolassa tarkkoja mutta jotenkin ahdistaa kun aina siellä tulee olo, että vauvassa on jotain pahasti vialla ja kaikki pitäisi osata heti vaikka muualta lukiessa huomaan, että kehityksessä on eroja. Mahalleen oppi kääntymään tietysti pari päivää sen jälkeen kun oli ollut 4 kk neuvola ja siitäkin tuli minulle huoli kun neuvolassa ihmeteltiin miksei jo käänny ja pitäisikö laittaa jo lähete erikoislääkärille. Saimme tuolloin kuitenkin vain uuden neuvolalääkäriajan kk päähän.

Onko kaikissa neuvoloissa näin tarkkaa vai olenko vain tyhmä esikoisen äiti joka ei osaa huolestua vauvansa kehityksen hitaudesta? Välillä tekisi mieli viedä vauva jollekin muulle lääkärille perustarkastukseen niin saisi jonkun toisenkin näkökulman asiaan. Ärsyttää kun neuvolassa käyminen aiheuttaa minulle aina kamalia huolia.

Mun 3 kk vauvalle oli tullut 3 viikon aikana vain 1,5 cm ja 500 g lisää (nyt 63,5 cm ja 7,5 kg, syntyessä 50 cm ja 3,7 kg) ja tänään sitte neuvolassa sanoivat, että tarkkailevat kasvua. Hyvä vaan. Samoin pitää treenata enempi oikealle katsomista, muuten joutuu ens nvl jälkeen fysioterapiaan. Parempi puuttua ajoissa ja ennaltaehkäistä isot ongelmat.

Juu onhan se hyvä, että puuttuvat ajoissa mutta asiat voisi esittää jotenkin fiksummin. Tyyli on sellainen, että mitään lisätietoa ei saa kun kysyy vaan pelkkää huokailua ja "mitäköhän tässä nyt sitten pitäisi tehdä, riittäisiköhän vaan jos tulisitte vaan tänne uudestaan vai pitäisikö tehdä lähete johonkin muualle". Siis sellaisia ympäri pyöreitä vastauksia. Viimeksikin selvisi vasta fysioterapiassa, että olimme siellä velttojen jalkojen takia ja kotona oli samoihinaikoihin ongelma peppupesujen takia kun vauva vain seisoisi lavuaarissa. Lähetteessä luki "ei varaa yhtään jaloilleen".

Kumpikaan mun lapsista ei oo osannu kääntyä 4kk neuvolassa, eikä sitä ole pidetty minään. Ovat kyllä sitten ryömineet 5kk neuvolaan mennessä.

8kk ikäiseltä vaaditaan karkeamotoriikan osalta että varaa kannatellessa suoriin jalkoihin(saa varvastaa). Istuma-asennissa pitää tulla suoja-heijasteet esiin sivuille. Vatsallaan pitäää nojata suoriin käsiin(kämmennoja)
Ei siis tarvi nousta itse mihinkään asentoon, istumaan, seisomaan tai konttausasentoon.

[QUOTE="Ninaa";29211371]Veeras: kiitos, nämä rauhoittaa jos meillä olisi samat jutut! Muistatko mitä muuta 8 kk neuvolassa oli?[/QUOTE]

Suuntakuulo tutkitaan. Sitten pitäisi olla alkava pinsettiote siis pystyä tarttumaaan helmeen ns etusormi edellä, ei siis koko nyrkillä. jokellus pitäiisi olla useampitavuista(esim mamma, tättä jne). kannustetaan syöttämään karkeaa ruokaa jne.

Mä pyysin itse neuvolasta lähetteen fysioterapiaan, kun tyttö oli 10 kk eikä liikkunut vielä. 11-kuisena alkoi liikkua peppukiitämällä ja saatiin fysioterapiasta konttausohjeita. Harjoiteltiin ahkerasti ja 13 kk iässä tyttö alkoi konttaamaan, pääosin liikkuu edelleen pepulla. Nyt ikää on 1v3kk ja juuri oppi kävelemään tukea vasten.

Fysioterapiassa ja neuvolassa on painotettu sitä, että kiire ei ole ja lapsi oppii omaan tahtiinsa. Ja, että mun ei tarvitse olla huolissaan, sillä mitään vikaa tytössä ei ole. Älä siis suotta stressaa, jos lapsesi oppii jotain hitaammin kuin muut.

Meillä ei pojalle määrätty mitään fyssareita, vaikka ei noussut edes tukea vasten, kun vasta 1-vuotiaana. Kävelemään lähti, kun ikää oli 1v5kk.
Noh, hänet luokitellaankin erityislapseksi ja on sittemmin onneksi päässyt terapioihin.

Täällä esikoinen oppi ryömimään 7kk iässä ja kuopus 9kk iässä. Älä turhaan murehdi! Lapsissa on todellakin eroja. Ne siellä sinun neuvolassa katsovat liikaa jotain suuntaviivoja mitä n. tässä ja tässä iässä "pitäisi" osata! Neuvolahenkilökunnan ammattitaidottomuutta.

Pitäkää niitä lapsia rohkeasti lattialla vaan. Minä en turhia sylissä pidellyt. (tuntuu että jotkut vanhemmat pitävät lapsia koko ajan sylissä) ja poika nousi tukea vasten 6kk iässä ja tyttö 7kk

meil neukkutäti vitsaili että "seuraavalla kerralla sitten" mutta ei painostanut. tyttö alku ryömimään 9kk ,konttaamaan 10kk-11 kk ja nyt 14kk vanhana kävelee polvilleen

Äläpä huoli =) Lapset on erilaisia ja kehittyy eri aikaan. On hyvä että on normisto minkä mukaan seurataan tilannetta että osataan ajoissa huomata ja auttaa lasta jos avuntarvetta on.

Meillä esikoinen ei ryöminyt 8 kk mutta sitten kun lähti liikkeelle niin osasi kävellä 1 vko:a enne 1 vee synttäreitä =)
Kuopuksella taas oli valtava kiire ja hän käveli jo 9 kk ikäisenä :D jotta kukin lapsi etenee omaan tahtiinsa.

Pitäkää niitä lapsia rohkeasti lattialla vaan. Minä en turhia sylissä pidellyt. (tuntuu että jotkut vanhemmat pitävät lapsia koko ajan sylissä) ja poika nousi tukea vasten 6kk iässä ja tyttö 7kk

Jotkut lapset eivät kerta kaikkiaan viihdy lattialla. Mullakin molemmat lapset ovat olleet sylitakiaisia, mutta niin vaan tyttö ainakin oppi kaikki taidot ajallaan. Ei se siitä sylittelystä ole kiinni.

Mun mies oppi kuulemma vauvana ensin kävelemään ennen kuin istumaan.

Oikein hyvin tuo istuu nykyisin.

Viimeksi muokattu:
meijän tytsy ei ikinä kontannu eikä ryöminy, 8kk neuvolassa meni silleen hassusti jalkoja koukistamalla selällään, sit meni pepullaan pitkään eteenpäin ku höyryjyna ja vihdoin rupes kävelemään 1 v 10 kk, ja ikinä ei neuvolassa oma täti kummaksunu, kaikki on yksilöitä, nyt meillä on erittäin taitava juoksija/kiipeilijä 3 v, joten älä ressaa :)

Ihan normilta ap kuulostaa sun vauvasi, nou hätä. Turhan hätäsiä ovat neuvolassa. Taidot voivat vaihtaa järjestystä, osa ei ryömi lainkaan kuten mun ipana jne..Eikä kyllä 4kk tarkastuksessa painotettu kääntymistä.

Yhteistyössä