Huomauttaisitko miehellesi jotain/mitä jos hän ruokailunne aikana ottaisi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Annikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";24605510]En huomauttaisi. Meillä syödessä tehdään kaikkea muutakin, luetaan, täytetään ristikoita tms. Pelkkä syöminen on hukkaan heitettyä aikaa, kun samalla voi tehdä muutakin! ;) Meillä sit seurustelut ym. hoidetaan muulla ajalla, ruoka suussa kun on hankala puhua. Lapsetkin lukee syödessään, ja esikoinen(kenties esimerkin voimasta ;)) oppikin lukemaan 3-vuotiaana...

Niin, ja meillä ruoka on arkena terveellistä(joskin vähän mautonta?) peruskotiruokaa. Säännölliseen aikaan syödään ja kiitokset sanotaan, joskaan pöytää ei kateta (miksi niin tehtäisiin, siihen käytetyllä ajalla voi taas tehdä jotain mielekkäämpääkin...?)[/QUOTE]

Hukkaan heitettyä aikaa? "Kulttuureissa" on suuria eroja. Meille ruokailu ja sen tiimoilta laadukas yhdessäolo on kaikille tärkeä juttu, josta halutaan pitää kiinni. Mitään niin kiireellistä ei ole, että sitä pitäisi tehdä pöydässä. Pöydässä keskustellaan mutta ruoka suussa ei puhuta. Taitolaji jonka lapsetkin osaa.

[QUOTE="Annikki";24605079]läppärin ruokapöydälle ja alkaisi surffata netissä samalla kun söisi? Olisitte siis koko perhe syömässä lämmintä ruokaa pöydän ääressä...[/QUOTE]

HUomauttaisin. Yleensä miehellä on kännykkä, jolla surffailee samalla. Olen siitkin huomauttanut ja vetää herneet nenäänsä.

Hmm... lapsillekin on hyvä opettaa, että syödään yhdessä ja se on mukava hetki jossa huomioidaan toisia ja vaihdetaan kuulumiset. Inhoan nykykulttuuria, jossa kaikki syö tyyliin eri aikaa tai sitten lukee jne siinä samalla... todella typerää käytöstä.
Ihmekös ne lapset ei koulussakaan osaa käyttäytyä ruokapöydässä kun kotona ei sitä opeteta.

Ollaan sovittu, että jos koko perhe on syömässä, niin keskitytään siihen syömiseen ja jutteluun. Kuitenkin hyvä, että se ruokailuhetki on edes sen verran rauhallinen, että jokainen ehtii puhuakin sen sijaan että lappaa koko ajan ruokaa suuhunsa. Lehtiä yms voi lukea silloin, kun on yksin syömässä tai sitten minä ja mies kahdestaan. Sama koskee läppäriä, ihan jo senkin takia että sen päälle voi kaatua jotain jos se on ruokapöydällä samaan aikaan kun syödään. Joskus lapset saa katsoa lastenohjelmaa samalla kun syö, lähinnä silloin jos mä olen keskenään lasten kanssa, mutta aika harvoin.

Arkena pöydän kattaminen on sitä, että nostetaan pari vesikannua ja ruokailuvälineet + salaatti pöytään, toisinaan sitten vähän enemmän, eli sekään ei vie aikaa.

Luen kyllä mielellään samalla kun syön, mutta tällä kokoonpanolla koko perhe ruokailee lukematta :)

Mulla ittelläni on läppäri nokan edessä syödessäni.

Ja ukon on ihan turha siitä mitään sanoa. Itse hotkii sapuskansa ja häipyy pöydästä samoin tein. Parhaimmillaan ehtii hotkaista sillä aikaa kun muut vasta laittaa ruokaa lautaselle. Että se niistä yhteisistä rauhallisista ruokailuista.

En sanois mitään. Yleensä luetaan kaikki samalla kun syödään niin eipä se läppäri siitä paljon eroa. Joskus on sellainen ruokailu et kaikki tajuu automaattisesti olla lukematta mut muuten meillä ei haittaa lukemiset yms. ruokaillessa. Yhdessä voidaan olla muulloiskin kuin syödessä vain.

En koska meillä kaikki syö usein olohuoneessa. Ei ole mitään erityisiä ruokahetkiä, jokainen syö kun on nälkä :D En ole koskaan käsittänyt ruoka-aikoja juuri siksi kun ei kaikilla voi olla samaan aikaan nälkä.

Hämmentyisin todella pahasti. Ei ikinä tekisi noin.

Aamupalalla kyllä voidaan lukea lehtiä jne. Mutta silloin kun syödään itse tehtyä ruokaa yhdessä pöydän ääressä, niin se on sosiaalinen hetki, jolloin keskustelemme toistemme kanssa.

Ei sillä oo läppäriä, mutta jos olisi niin en mä mitään huomauttelisi. Aikuinen mies, itse saa päättää mitä tekee.

(ja tämä ei tarkoita sitä, että meillä surffailtaisiin, pelattaisiin kännykkäpelejä tms ruokailun aikana - ei :) )

Yhteistyössä