Huomasin lapsen joulujuhlissa että

mun kakarani on ärsyttävä häirikkö!
Siis hän on juuri se lapsi joka kovaan ääneen kommentoi koko ajan jotain, suuna päänä pölisi. Antoi kyllä toisten esiintyä jne, mutta... Millä sais sen käytöksen pois?
En viittiny heti juhlien jälkeen sanoa, ettei mene hieno ilta pilalle, aattelin jutella tytön kanssa kaksin. Fiksu ja reipas neljä-vuotias, mutta joskus tuo itseään liikaa esiin.
Anteeksi kaikille, jos lapseni oli raivostuttava (itse en voi sietää lapsilta tuollaista käytöstä...)

Äläs nyt, eiköhän se ajan myötä "rauhotu"
Eiköhän. Mä olen toisaalta niin ylpee kun lapseni on reipas ja osaava ja auttava, mutta toisaalta pitää liian kovaa meteliä itsestään. Mietinkin että johtuuko siitä kun on keskimmäinen, niin on kotona jääny vähemmälle huomiolle? Vai oonko vaan itse kauhee niuho ja lasten pitäis olla täydellisiä?

nakku
hyvä, että et heti kommentoinut. tytöllä varmaan hyvä mieli illasta ja ei kannata tuhota toisen itsetuntoa opponoimalla myöhemmin, että väärin meni. sen sijaan jatkossa ko. tilaisuuksissa sanoisin, että annetaan esiintyjille rauha ja jutellaan sitten tauon aikana esityksistä.

En ole nyt varma onko edes kyseessä "huono käyttäytyminen". Lapsilla on niin erilaisia perusluonteita. Ymmärrän kyllä, että joitakin ihmisiä varmasti ärsyttävät nuo päällepäsmärilapset, mutta ei heitä nyt ihan maanrakoon pidä talloa kuitenkaan. Eiköhän se tyttö osaa olla välillä ihan nätistikin kunhan vaan normaalisti muistuttaa toisten huomioon ottamisesta jne. Minusta ainakaan ei kuullostanut vielä hirveälle häirikölle :)

Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
En ole nyt varma onko edes kyseessä "huono käyttäytyminen". Lapsilla on niin erilaisia perusluonteita. Ymmärrän kyllä, että joitakin ihmisiä varmasti ärsyttävät nuo päällepäsmärilapset, mutta ei heitä nyt ihan maanrakoon pidä talloa kuitenkaan. Eiköhän se tyttö osaa olla välillä ihan nätistikin kunhan vaan normaalisti muistuttaa toisten huomioon ottamisesta jne. Minusta ainakaan ei kuullostanut vielä hirveälle häirikölle :)
No, vaikee selittää tässä sitä käytöstä...
Alan pikkuhiljaa epäilemään, että oon vaan kauhee natsi :ashamed: Meinasin et juttelen joskus sopivan tilaisuuden tullen tytsylle, ettei aina tarvitse olla suuna päänä joka paikassa. Oli se nätistikin, mm. esiintyi yhden pojan kanssa (poika erityislapsi, tyttöni auttoi häntä viemään esityksen kunnialla läpi *ylpeilee*) lauloi kauniisti ja kuuluvasti jne. Siinä mielessä juhlat oli aivan mahtavat ja ylpeä olen.

Ja arvaappa miten se olis nolottanu, että lasta pelottaa niin esitys että pakko päästä äitin syliin (mulle oli varattu aina kaikissa juhlissa eturivin paikka ku lapsi seilasi sillä välillä). Taijos lapsi olis seisonu jäykkänä koko esityksen. Tai jos lapsi olis jossain piiri-leikki esityksesssä juossu ihan toiseen suuntaan kun muut ja törmäilly toisiin.
Siis ihan anteeksi annettavaa... Vielä monta kertaa saat nolostuu =)

Alkuperäinen kirjoittaja lapinonni:
Ja arvaappa miten se olis nolottanu, että lasta pelottaa niin esitys että pakko päästä äitin syliin (mulle oli varattu aina kaikissa juhlissa eturivin paikka ku lapsi seilasi sillä välillä). Taijos lapsi olis seisonu jäykkänä koko esityksen. Tai jos lapsi olis jossain piiri-leikki esityksesssä juossu ihan toiseen suuntaan kun muut ja törmäilly toisiin.
Noita kaikkia on käynyt, ei ne nolota.
Jotenki musta ujous on parempi asia kuin liika itsensä esiin tuominen *perussuomalainenjuntti*

Minusta lapselle voi ihan hyvin sanoa vaikka ihan napakastikin, että nyt täytyy olla rauhallisemmin ja hiljaa, antaa muille esiintymisrauha. Auttaahan varmasti jälkikäteenkin keskustelu, mutta noin pienellä?

epeli
..mun mielestä on kamalaa jos lapselta odotetaan liian aikuismaista käytöstä, omissa lasten juhlissa.
eikö vasta koulussa (n.7-vuotiaana) ole suotavaa odottaa että lapsi kykenee kuuntelemaan hieman paremmin.lapsihan on vasta neljä vuotias.eikä mun mielestä päälle puhuminen ja pälpätys tuon ikäiseltä ole mitenkään noloa, lapsihan toimi tahattomasti eikä sabotoinut tahalleen toisten esityksiä huomiota saadakseen.

tappuri
Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Jotenki musta ujous on parempi asia kuin liika itsensä esiin tuominen *perussuomalainenjuntti*
mun mutsi kuuluu tähän aate ryhmään.piti istua suut supussa harmaan sävysenä, tuomatta itseään millään tavoin esille.kärsin siitä suunnattomasti silloin ja saa karvat pystyyn aina,vieläkin.
häpeä, se mitä muut ajattelee.voi elämä.
muutaman kerran juhlien jälkeen äiti oikaisi mitä olisi pitänyt jättää sanomatta.ja kuinka häntä oli taas nolottanut kuinka menin sellaista sanomaan.eipä äitin kanssa ollut enää juhlissa kiva käydä.ja vielä tänä päivänäkin vältän hänen kanssaan julkisilla paikoilla olemista kun "ei saanauraa niin kauheen kovaa"..
shh.

yks vaa
Alkuperäinen kirjoittaja tappuri:
mun mutsi kuuluu tähän aate ryhmään.piti istua suut supussa harmaan sävysenä, tuomatta itseään millään tavoin esille.kärsin siitä suunnattomasti silloin ja saa karvat pystyyn aina,vieläkin.
muutaman kerran juhlien jälkeen äiti oikaisi mitä olisi pitänyt jättää sanomatta.ja kuinka häntä oli taas nolottanut kuinka menin sellaista sanomaan.eipä äitin kanssa ollut enää juhlissa kiva käydä.ja vielä tänä päivänäkin vältän hänen kanssaan julkisilla paikoilla olemista kun "ei saanauraa niin kauheen kovaa"..
shh.
Tappuri, sulla on mun mutsi :ashamed:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja talvikeiju pakkashangella:
neljä vuotias on kuitenkin aika pieni vielä ei siltä voi odottaa täydellistä käytöstä. minusta riittää, että ei ole häirinnyt toisten esityksiä kuitenkaan. toki asiasta voi keskustella lapsen kanssa, jotta oppii aikanaan käyttäytymään ihan oikein.
Mun mielestä 4 v uotias on jo aika iso lapsi. 2-3 vuotiaalta riittää, ettei häiritse toisten esitystä, 4 vuotiaan kanssa voi keskustella jo vähän enemmänkin.

tappuri
Alkuperäinen kirjoittaja yks vaa:
Alkuperäinen kirjoittaja tappuri:
shh.
Tappuri, sulla on mun mutsi :ashamed:
hei sisko!:D äiti oli kuolla häpeäänsä kun oli teini vuosina punkkari B)

poipoipoi
Joku roti 4-vuotiaankin kanssa saa olla ja pitää olla, mutta ei häneltä ihan aikuismaista käytöstä voi odottaa. Se on vähän surullistakin, että ollaan niin ankaria (myös me vanhemmat itseämme ja lapsiamme kohtaan) ja vaativia pientä lasta kohtaan. Ja tarkoitan sitä, että jos kuitenkin suurin piirtein osaa käyttäytyä. Pieniä "virheitä" tuon ikäiseltä pitääkin hyväksyä ja toisaalta se on sitä hienoakin puolta lapsissa - ettei olla vielä niiiin aikuisia ja fiksuja :)

J
Jos hän antoi esiintyjille kuitenkin rauhan, eikä hänen kommentointinsa näyttänyt häiritsevän muita, eikä pk:n hlökunta yrittänyt hiljentää sinun lastasi, niin luultavasti kaikki on okei. Minun korvissa lapsesi kuulostaa oikein suloiselta lapselta! Tuli sellainen iloinen ja innokas tyttönen mieleen. Toivottavasti häntä ei tukahduteta! Lasten tulee kyllä juu osata käyttäytyä, mutta ei pikkuaikuisten tavoin!

Yhteistyössä