Jos olisin tietämättäni raskaana ja kävisin normaalis gynetsekkaukses, niin huomaisko se gyne raskauden, jos en itse edes epäilis? Yhdynnästä olis kulunu n.7vk. Mä en tosiaankaan tiedä???
No just joo. Ei ehkä kannata tuudittautua siihen, että "kyylä lääkäri sen huomaa". Muuttuu ruusunpunaiseksi, joopa joo. Mikä on toisen mielestä ruusunpunainen, on toisen mielestä jotain ihan muuta... Kunnollinen lääkäri ei tee raskausdiagnoosia minkään värin perusteella!
Tuskinpa lääkäri raskauden alkuvaiheessa voi raskautta tietää, koska raskauden alkuoireet voivat olla ihan normaalien kuukautisoireiden kaltaisia.
En kanssa oikein ymmärrä, mikä on ongelmana AP:lla. Niinhän ne lääkäritkin alkuvaiheessa toteavat raskauden kuten itsekin eli jos kuukautiset jää pois, niin sitten apteekin raskaustestiä peliin. Ei lääkäri raskautta mitenkään ennusta kohtua painelemalla tms, vaan ihan virtsanäytetestin perusteella.
Jos raskaus on kestänyt todellakin jo seitsemän viikkoa, kyllä kohdunkaulan väristä ja limasta voi päätellä aika paljon!
Ajatelkaa ennen vanhaan ja nykyisinkin maita, joissa apteekkeja ei ole mailla halmeilla. Kyllä lääkäri tai kätilö näkee paljon ihan kurkkaamallakin. Tai sitten nykylääkärit ON avuttomia!
Itse olin synnyttänyt 6kk aiemmin ja menin papaan joka suositellaan aikaisintaan 6kk synnytyksestä tehtäväksi. menin gynelleni joka sanoi että olisiko kauheaa jos olisin taas raskaana. Kysyin hömistyneenä kuinka niin, että ei se kauheaa olisi mutta ei sitä ole vielä suunniteltu toista. Hän sanoi että kohdun seinämän lima on niin paksua ettei se normaalisti ennen kuukautisia ole noin paksua. Että suurella todennäköisyydellä olen raskaana. Käski tekemään raskaustestin. Niinpä tein ja näytti positiivista.
Mitä tästä opimme? Ainakin sen, että imetys ei ole ehkäisykeino vaikka sitä mulle neuvolassa toitotettiin kuorossa sekä että vaikka kuukautisia ei imetyksen aikana tulisikaan niin raskaaksi voi näemmä tulla. Ja että kyllä se gyne sen näkee onko raskaana vai ei.
Eikös imetys raskauden ehkäisyssä ole yhtä varma kuin varmat päivät... Eli aika epävarma. Aika kummaa menneet sanomaan. Yleensä laitetaan raskauden jälkeen kierukka ja sitä ennen kehotetaan käyttämään kondomia, jos ei halua tulla raskaaksi.