Huomaa, että on kesäloma. Ja huomaa, että meidän kotia pidetään jonain päivähoitopaikkana ilmeisesti...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja majatalo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

majatalo

Vieras
Ehkä se sitten jonain päivänä oikeasti menee perille asti, kun sanon että meille ei tulla sisälle leikkimään ilman että on etukäteen sovittu.

Tänään, taas, käännytin lapsen kaverin pois, kun lampsi meidän ovelle ja ilmoitti, että hän tulee meille sisälle. Eiliselle oli sovittu leikkitreffit kaverin pihaan, koska mulla ei olis ollut mahdollista vahtia. Ilmestyivät tänne 5 min päästä, ja mun sitten olis pitänyt olla ulkona vahtimassa tätä 6-vuotiasta erkkalasta. Toissapäivänä juoksi suoraan sisälle meille kotiin, ja ilmoitti että mulle sanottiin että mä saan tulla teille.

Joka kerralla on saatu käännyttää pois, ja aion käännyttääkin joka kerta kun ei ole etukäteen sovittu, vaikka kuinka olis meillä vapaata. Mäkin haluan viettää välillä aikaa oman perheen kesken, ja olla koko vahtimatta muita, varsinkin kun kyseessä on äärimmäisen haastava lapsi. Aiemmin sentään huoltajat soitti etukäteen, mutta sitten kun rajoitettiin vierailuja (olisi ollut joka päivä meillä iltaan asti, ja huoltajat ties missä muualla, sovitut ajat ei pitäneet, eli jos sanoin että sopii klo 18-19.30, niin lapsi tuotiin jo klo 17 kun me vielä syötiin, huikkaistiin vaan ovelta että me lähdetään nyt ja äkkiä autoon.. ja vaikka haku oli sovittu klo 19.30 viimeistään, niin joskus sain saatella 20.15 kotiin kun kukaan ei ollut hakenut...) niin ovat lopettaneet kokonaan kysymisen, lähettävät lapsen vaan meille ja sanovat sille, että meille voi kyllä tulla.

Mä en ymmärrä, että miten ei voi aikuisille mennä perille? Eivätkö vaan jaksa kuunnella sitä jankutusta kotona, ja sanovat että mene sinne vaan, jolloin minä saan olla se, joka kieltää? Mua ei haittaa vieraat, mutta kun meillä olis ihan joka päivä joku! Yleensä vielä useampikin kerrallaan! Eikä vaivauduta sopimaan etukäteen. Mulla ei tulis mieleenkään käydä lykkäämässä muksuja muille hoitoon sopimatta etukäteen.

Mä oon ihmetelly meidän naapurin vastaavaa käytöstä... Toi on NIIIIN ärsyttävää!!!! Mä oon kans meillä laittanu totaalisen stopin tolle asialle. En voi sietää, että multa kysymättä laitetaan lapsi vaan meille esim neljäks tunniks?!?!?!? Mulla on kyllä täs vahdittavaa ittelläki, ku on kolmen leikki-ikäsen lisäks vauvaki.

Joillaki sitä järkee vaan ei oo! Ei niille auta ees sanomiset. Ei ainakaan meidän tapauksessa.
Oot jyrkkänä vaan!!!!!

Mulla taas tilanne läpi vuoden. Oon ite neljä vuotiaan kans aamupäivät yksin kotona. 5 muuta on koulussa. Naapurin rouva aloitti työt ja oletti et heidän lapset voi sit olla täällä jos eivät pärjää keskenään kotona.
Lisäksi pari muuta kaveria jotka pitävät mua päivähoito toimistona. Eli mulle passaa kun on vaan tuo yks enää kotona.

Ja sopis tuo mullekin jos joskus sais niitä vastapalveluksia, mutta ei. Nyt olisin sunnuntaille tarvinu apua niin ei keltään mitään ja syyt oli tyyliin en minä nyt jaksa.
Pitäs vaan opetella sanomaan se ei.

[QUOTE="vieras";23985899]Pidä kiinni tiukasti rajoista. Ei siinä muu auta. Kiinnostuksesta kysyn, että minkälaisia vanhemmat oikein ovat?[/QUOTE]

No, vanhempia (iältään siis) ja ihan periaatteessa ok, mies taitaa jonkin verran käyttää alkoholia mutta nainen ei. Sitä naisen pokkaa ihmettelen, alussa hän vaikutti tosi kohteliaalta ja ystävälliseltä.

miksi annat tulla? sanot suoraan vanhemmille ettei käy et ole ilmanen lapsen-piika ja jos jätätte lapsen pihalle ilman lupia niin se on sitten ls-ilmoitus. luulenpa vain että saat olla rauhassa sen jälkeen.

Meillä myös asustellut yksi naapuruston lapsi klo 11 alkaen. Kysyy välillä paljonko kello on, kun hän voi mennä seitsemältä kotiin. Ei mulla ole sydäntä laittaa yksin pihalle.

Varmaan pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus, jotta tarkistaisivat kotiolot ja onko siellä perhetyöntekijälle tarvetta. Onhan se niin, että jos vanhemmat ei omaa lastansa jaksa katsoa niin joku avun tarve niillä siellä on - eihän sitä hoitovastuuta voi naapurien niskaan sysätä? :(

Noille välinpitämättömille vanhemmille lasten mukana lappu kotiin missä kerrotte huolenne ja että ilmeisesti on aihetta tehdä heistä lastensuojeluilmoitus kerta vanhemmat eivät pysty itse hoitamaan/pärjäämään lastensa kanssa. Ja että sieltä suunnalta saa varmasti apua.
Luulisi kyläilyjen ja toisten hyväksikäytön vähentyvän.

Näitten kirjoitusten perusteella ihmettelen sitä miksi ne päiväkodit jne pitää laittaa kesäksi kiinni, kun suurella osalla vanhemmista ei ole mitään muuta hoitopaikkaa ja aikuisilla usein sitä kesälomaa vain kuukausi tai kolme viikkoa. Päiväkoti on kiinni 2,5 kuukautta!!!

Meille annettiin keväällä laput mihin piti ilmoittaa aika minkä lapsi on lomalla ja milloin tarvitsee varahoitoa. Säntillisesti laput palautin ja nyt väännetään juhannuksen jälkeisestä viikosta, että eikö meidän lapsille nyt löytyisi muuta hoitopaikkaa tuoksi viikoksi. Seuraavat neljä viikkoa ollaan lomalla, ja lapset tietysti silloin kotona.

Miksi ei ole päiväkodit auki? MIksi ei kouluikäsille järjestetä päivähoitoa kesäksi tai leirejä tai muuta vastaavaa vaikka sitten maksullista toimintaa? Kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta olla kotona koko kesää. Minullakin se tilanne että työpaikka ei jousta yhtään.

[QUOTE="vieras";23986998]
Miksi ei ole päiväkodit auki? MIksi ei kouluikäsille järjestetä päivähoitoa kesäksi tai leirejä tai muuta vastaavaa vaikka sitten maksullista toimintaa? Kaikilla vanhemmilla ei ole mahdollisuutta olla kotona koko kesää. Minullakin se tilanne että työpaikka ei jousta yhtään.[/QUOTE]

Onhan päiväkodit auki/päivähoito järjestyy päivystävässä pk:ssa, ja koululaisille on kaikenmaailman kesäkerhoja ja päiväleirejä.

Vanhemmat vaan tykkää lähettää lapsensa toisten nurkkiin...

Onhan päiväkodit auki/päivähoito järjestyy päivystävässä pk:ssa, ja koululaisille on kaikenmaailman kesäkerhoja ja päiväleirejä.

Vanhemmat vaan tykkää lähettää lapsensa toisten nurkkiin...

Mulla lapset on perhepäivähoidossa, ja tosiaan maaniteltu ja uhkailtu että olisivat pitempään lomalla kesällä. Mitenkä se järjestyy kun kesälomaa on ainoastaan minulla se 4vko ja miehellä ei yhtään (pitää pari viikkoa palkatonta että saa olla meidän kanssa lomalla). Eli ei näköjään meinaa järjestyä hoito päivystävässä päiväkodissa vaikka olen sinne asianmukaisesti ilmoittanut että hoitoa tarvitaan.

Nyt näyttää siltä että varahoito ilmeisesti kuitenkin järjestyy mutta lapset pitää viedä eri paikkoihin perhepäivähoitoon ainakin viikon ajan. Hoitopaikka onneksi sekin.

Minä en ole lapsiani naapurustoon hoidettavaksi laittamassa, mutta sanoin vain siitä että joillakin voi oikeasti olla ongelmia lasten hoitamisen suhteen kun ekaluokkalaiset on lomalla 2.5kk ja aikuiset vain kuukauden. Vaikka lomat limittäisi, jää silti pari viikkoa minkä ekaluokkalaine joutuisi olemaan kotona yksin.

Meillä koululaisella käy luokkakaveri leikkimässä sisällä ja ulkona, mutta stopin pistin sille kun kaverin äiti rupes lähettämään 3 ja 4v sisarukset mukana. Ja nämä vierailut kesti ihan useita tunteja. Sanoin sit ihan suoraan, että koululainen voi tulla, koska isoja ei tarvi "vahtia", mutta pienemmät saa hoitaa itse :D

[QUOTE="vieras";23987122]Mulla lapset on perhepäivähoidossa, ja tosiaan maaniteltu ja uhkailtu että olisivat pitempään lomalla kesällä. Mitenkä se järjestyy kun kesälomaa on ainoastaan minulla se 4vko ja miehellä ei yhtään (pitää pari viikkoa palkatonta että saa olla meidän kanssa lomalla). Eli ei näköjään meinaa järjestyä hoito päivystävässä päiväkodissa vaikka olen sinne asianmukaisesti ilmoittanut että hoitoa tarvitaan.

Nyt näyttää siltä että varahoito ilmeisesti kuitenkin järjestyy mutta lapset pitää viedä eri paikkoihin perhepäivähoitoon ainakin viikon ajan. Hoitopaikka onneksi sekin.

Minä en ole lapsiani naapurustoon hoidettavaksi laittamassa, mutta sanoin vain siitä että joillakin voi oikeasti olla ongelmia lasten hoitamisen suhteen kun ekaluokkalaiset on lomalla 2.5kk ja aikuiset vain kuukauden. Vaikka lomat limittäisi, jää silti pari viikkoa minkä ekaluokkalaine joutuisi olemaan kotona yksin.[/QUOTE]

Siksi monella paikkakunnalla onkin koululaisille kesäkerhoja & päiväleirejä; kun koulusta on pitkä loma ja vanhemmilla lyhyt. Mutta jos näitä mahdollisuuksia ei käytetä niin sille ei kunta mitään voi. Pienten koululaisten kesähoito on monelle pienoinen stressin aihe, meilläkin on tokalle luokalle menevä lapsi & kaksi täyttä työviikkoa tekevää vanhempaa joilla on lomaa elokuun puolivälissä vasta.

Ja päivähoitoikäisten lasten hoito tosiaan järjestyy, ainakin kunnallisella puolella. Sitä ei tietenkään voi olettaa, että jokainen päiväkoti pysyisi kesän yli auki (ne kun ovat puolityhjiä kesällä, ja henkilökuntakin lomailee) tai että perhepäivähoitaja ei lomailisi ollenkaan, mutta joku hoitopaikka järjestyy aina. Outoa jos teille on sanottu ettei järjestyisi.

Ei ainakaan päiväkoti-ikäiset siksi naapureiden luona luuhaa, etteikö päivähoitoa olisi kesällä saatavilla ja vanhemmat ovat töissä.

Onneks meillä jo 11v ja 13v. Pärjäävät itse ja mie teen puolikasta työaikaa, niin ovat iloisia kun tulen jo yhden jälkeen kotiin. Ja vapaitakin on enemmän kuin ennen. Olin kauan kotiäiti ja mielelläni hoidin ressukoita lapsia, kun äidit eivät syystä tai toisesta välittäneet. Ei kyllä ollut riesana, kun ei aina ollut jokapäivästä.

[QUOTE="vieras";23987162]Mutta kun se vaatii vanhemmalta viitseliäisyyttä hankkia se kerho- tai leiripaikka ja se maksaakin. Helpommalla pääsee, kun jättä hankkimatta sen paikan Nicopetterille.[/QUOTE]

Niinpä, ja sinne voisi hei joutua viemään lapsensa ihan itse!

Ei ole meidän Nicoliinapetteriinakaan missään kesäkerhossa tai leirillä, mutta meillä meneekin työvuorot näppärästi siten että mä teen päivää ja mies iltaa/yötä.

[QUOTE="äiti";23987166]Olin kauan kotiäiti ja mielelläni hoidin ressukoita lapsia, kun äidit eivät syystä tai toisesta välittäneet. Ei kyllä ollut riesana, kun ei aina ollut jokapäivästä.[/QUOTE]
Isukkeja niillä ei ollutkaan, vai?

Mua ei yhtään haittaa, vaikka on naapurin lapsia meillä. Kolme omaa lasta ja yhdessä aina leikkivät. On seuraa kaikille ja useimmiten ovat meillä. Ja kesäisin usein vain käyvät syömässä kotona ja saavat meillä sitten välipalaa ym.

Tuo on törkeää, että ei pidetä sovituista ajoista kiinni.

Sitten pari juttua...

"5 min päästä olivat taas meillä", kannattaa jutella _oman_ lapsen kanssa tuosta ja sanoa, että jos menette naapuriin niin myös pysytte siellä. Minäkään en tykkää, että meille marssitaan sisälle ja mielestäni myös meidän omilla lapsilla on siitä vastuu että näin ei tapahdu. Toki silti joskus näin käy ja se on ärsyttävää. Meillä on koira ja vieraat lapset eivät osaa varoa ettei karkaa ja minä en ole salamana välttämättä ovella jos esim. imetän vauvaa.

"Sanovat, että saavat tulla meille". Meillä usein lapset kysyy ulos mennessään saavatko mennä sen tai sen pihalle ja yleensä aina sanon, että saatte. Myös meidän pihalle saa tulla vapaasti. En näe syytä miksei ulkona olevat lapset saisi leikkiä yhdessä. En oleta kenenkään vahtivan omia lapsiani enkä ole ajanut ketään kenellekään hoitoon.

Yhteistyössä