Huom! Välttäkää kahvia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lentoemo-76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lentoemo-76

Aktiivinen jäsen
30.10.2007
2 669
1
36
Varmaan useimmat ovat jo lukeneet/kuulleet tästä yhdysvaltalaistutkimuksesta, mutta siltikin:

Yhdysvaltalaistutkimus: Kofeiini lisää keskenmenon riskiä

Julkaistu: 12:20

stt-afp
Yhdysvaltalaistutkimus: Kofeiini lisää keskenmenon riskiä

Chicago. Paljon kofeiinia raskauden varhaisessa vaiheessa nauttivilla naisilla on kohonnut keskenmenon riski, kertoivat yhdysvaltalaistutkijat maanantaina.

Tutkijat kehottivat odottavia äitejä kaiken varalta välttämään kofeiinituotteita viiden ensimmäisen raskauskuukauden aikana. Lausunto julkaistiin American Journal of Obstetrics and Gynecology -lehdessä.

Käsitys kofeiinin ja keskenmenoriskin yhteydestä ei ole uusi. Aiempien tutkimusten mukaan 300 milligrammaa kofeiinia päivässä kuluttavilla naisilla on suurempi riski saada keskenmeno kuin niillä, jotka eivät käytä piristettä lainkaan. 300 kofeiinimilligrammaa vastaa kolmea kahvikupillista.

Uusimman tutkimuksen tekijät tarkkailivat yli tuhatta raskaana olevaa naista. Tulokset olivat kiistattomia: Naisilla, jotka nauttivat 200 milligrammaa tai enemmän kofeiinia päivässä oli kaksinkertainen keskenmenon riski verrattuna niihin, jotka kieltäytyivät kofeiinista kokonaan.

Tutkijoiden mukaan kofeiini voi olla haitallista sikiölle, koska se läpäisee vaivattomasti istukan, mutta voi olla ongelmallista sikiön alikehittyneelle aineenvaihdunnalle. Aine voi myös aiheuttaa verisuonten supistumista ja vähentää istukkaan virtaavan veren määrää.

Tutkimustulosten kritisoijat ovat sitä mieltä, että naisilla, joiden raskaus sujuu terveesti, on tapana välttää kofeiinia aamupahoinvoinnin takia. Näin ollen kofeiinia nauttivat mahdollisesti ne odottajat, jotka eivät kärsi pahoinvoinnista. Tämä "puute" saattaa merkitä häiriötä raskaudessa.

Mäkii muistelin näin, ettei kahvia pitäis juoda raskaana. Kahvi onkin mun ainut 'riippuvuus', joten varmasti pystyn olemaan erossa siitä... mutta mites, kylläpä alkaa perhe/työkaverit ihmettelemään, kun kahvi ei enää maistu! :o Siinä sitten keksin jotain selityst, joka ei kuitenkaan mene läpi :D

mä kanssa aion juoda sen 1-4 kuppia päivässä, minkä tähänkin asti. Yhtään en epäile, etteikö kofeiinista voisi jotain haittaa olla, mutta haittaa on niin monesta muustakin asiasta, että kaikkea, kun raskausaikana välttää, voipi jano ja nälkä yllättää. Itse ajattelen, että pahempi on stressata syömisistä/juomisista, kuin nauttia kohtuudella asiasta, joka itselle tuottaa hyvää mieltä. Toki, jos esim. kahvin juominen tuottaa enemmän tuskaa/huolta, kuin juomatta jättäminen, niin sitten täytää jättää juomatta, mutta ainakin itse syön muuten niin terveellisesti, liikun yms, että muutama kuppi kahvia/colaa/teetä/kaakaota (tms. herkkua) ei kyllä tätä venettä kaada.

vähentää voisin. mulla on menossa semmonen vaihe että sitä kahvia menee ja paljon. joskus on aikoja jolloin en koskekkaan kahviin.
meillä kotona jatkuvasti kahvit päällä.

saa nähä onnistuuko kokonaan lopettaminen...
tais itten vaihan siihen lakritsa teehen.

Ripsu85 mulla sama juttu perheen yms. kavereiden kanssa. Mahtavat ihmetellä, kun kahvin suurkuluttajalle ei yht'äkkiä enää maistukaan! Nooh...mulla on lääkärin mukaan ärtyvä paksusuoli, joten meinaan kyllä tarjota sitä selitykseksi kahvin juonnin lopettamiselle! :kieh: Eri asia sitten, meneekö toi selitys läpi...Sen olen kumminkin päättänyt, että jos alkavat mahdollisesta perheenlisäyksestä utelemaan, niin kiellän kaiken! :laugh:

Niin, ja olihan sitä kofeiinia teessäkin :/ Oliks se niin että kaks kuppia teetä vastaa yhtä kuppia kahvia (siis mustaa teetä). Itellä kun on yleensä niin, että jos en ota kahvia, niin otan sit teetä. Mutta ei sitäkään ihan hirveesti sit vissiin viitti litkiä (jos vaikka vielä joskus tärppäis...).

Tee ja kofeiini (www.lipton.fi)
Tee sisältää myös kofeiinia, jolla on keskushermosta stimuloiva ja siksi lievästi piristävä vaikutus. Kofeiinia on sekä mustassa että vihreässä teessä. Juoman kofeiinipitoisuus riippuu mm. haudutusajasta, teelehtien määrästä, veden lämpötilasta ja sekoitustavasta. Teessä on noin puolet vähemmän kofeiinia kuin kahvissa.
Ja kofeiinista itsestään: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini

Alkuperäinen kirjoittaja Taotao -03:
Ok, eli vihreäkin tee on out. Hyvä tietää! Mitäs me nyt sit juodaan? Hopeateetä, eli kuumaa vettä, sokeria ja maitoa... :x

Ei auta, kun kärvistellä janoisena, vesijohtovedessäkin on kemikaaleja ;) .

Ei vainskaan, mä juon kahvia sen kupin pari, ja uskon tosiaan, että kohtuudella voi muutakin juoda, mutta esimerkiksi hopeatee on varmasti sekin ihan hyvä vaihtoehto. Tai mehu.

Kiinnostus tähän heräsi, vaikka en kahvia juo, olen koukussa pepsi maxiin.. :ashamed:

Mutta tässä linkki virvoitusjuomien kofeiinipitoisuuksista:
http://www.elovirta.com/2001/01/01/kofeiini/

Mua kiinnostais tietää, vaikuttaako kofeiini miehellä mitenkään häiritsevästi siittiöihin. Kun tuo ukko on semmonen kahvinarkkari että :kieh: Ite en enää juo juuri ollenkaan kahvia. Menee viikkojaki etten juo yhtään. Kuppi päivässä on maksimi.

Ok, eli vihreäkin tee on out. Hyvä tietää! Mitäs me nyt sit juodaan? Hopeateetä, eli kuumaa vettä, sokeria ja maitoa... :x

Mites ihan yrttitee? Siinä ei luulis olevan kofeiinia. Esimerkiksi minttu-kamomilla-salvia tee on tosi hyvää :p Ruokosokeria sekaan. Nokkosteekin on hyvää, ja terveellistä. (vahvistavaa)

onnistuin olemaan koko eilisen päivän töissä ilman kahvia! jee!
ja tänäänkin meni 10.30 asti ennenku kävin röökilläki ja vielä ei ollu kauhee paniikki.

tästä se lähtee :)

Mulla on äitipuoli hammaslääkäri, joka on suurinpiirtein sitä mieltä, että limsat pitäis lailla kieltää. Tekee kuulemma korjaamatonta vahinkoa hampaille, kun on sekä hapan että makea. Itse kyllä juon, mutta yritän pitää kohtuudessa, ettei kiilteet ihan häviä..

Alkuperäinen kirjoittaja Linna:
Mulla on äitipuoli hammaslääkäri, joka on suurinpiirtein sitä mieltä, että limsat pitäis lailla kieltää. Tekee kuulemma korjaamatonta vahinkoa hampaille, kun on sekä hapan että makea. Itse kyllä juon, mutta yritän pitää kohtuudessa, ettei kiilteet ihan häviä..

Hammaslääkärit on sitä mieltä.
Mutta tuossa ei ainakaan sokeria ole. Mutta en sitten tiedä makeutusaineesta.

Ravintoterapeutti on itse laskenut ja tutkinut asian, ja on miehelle noin sanonut.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Mua kiinnostais tietää, vaikuttaako kofeiini miehellä mitenkään häiritsevästi siittiöihin. Kun tuo ukko on semmonen kahvinarkkari että :kieh: Ite en enää juo juuri ollenkaan kahvia. Menee viikkojaki etten juo yhtään. Kuppi päivässä on maksimi.

Me kun käytiin lapsettomuuslääkärillä minun ovuloimattomuuden takia, sanoi lääkäri, että kahvi on yritysvaiheessa haitallisempaa miehelle kuin naiselle. Hän kuvaili kofeiinin vaikutuksen siittiöihin, niin että ne kyllä liikkuvat kahvin voimalla tavallistakin vikkelämmin, mutta eivät ymmärrä hedelmöittää munasolua, kunhan vain porhaltavat eteenpäin.

Minä yritin parhaani mukaan huijata miestäni keittämällä laihempaa aamukahvia ja tarjoilla vajaita kupposia, kun ei mieheni ihan totaalikieltäytymiseen suostunut. Raskauduin näistä miehen nauttimista kahvikupposista huolimatta toisesta ovulation induktio -kierrosta. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:

Mites ihan yrttitee? Siinä ei luulis olevan kofeiinia. Esimerkiksi minttu-kamomilla-salvia tee on tosi hyvää :p Ruokosokeria sekaan. Nokkosteekin on hyvää, ja terveellistä. (vahvistavaa)

Ei kai se haittaa, kun ei ole käytetty teepuunlehtiä? Vaikka iten en usko, että teepuunlehdetkään/kahvi/kaakao/pepsi... km aiheuttaa, jos kohtuudella juo.

Yhteistyössä