HUOM! LÄmmintä hanavettä ei saa käyttää juomana tai ruoanlaitossa...

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja IloIrtiElämästä:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja IloIrtiElämästä:
Tämähän nyt oli jo itsestäänselvää! Vai tuleeko muka jollekin ihan uutena?
*Huokaa syvään* Sisälukutaitokin olisi kiva, eiköstä juu?
? meinaat mitä?
Että ota se pää sieltä perseenreiästäs ulos ja lue ihan ajatuksella koko tämä ketju ja ehkä se edellinenkin johon tässä viitattiin ja mieti jookos ihan itse?
Luin vaan aloituksen. Ja aikaisempaa ketjua liittyen asiaan en ole nähnyt, enkä itseasiassa sitä viitsi edes vilkaista.

kouluttamattoman tollon havaintoja
Alkuperäinen kirjoittaja å:
Alkuperäinen kirjoittaja kouluttamattoman tollon havaintoja:
Tunnen miehen joka pesee aina hampaansa lämpimällä hanavedellä. Olin vähän ihmeissäni kun näin sen. Vieläpä fiksu yliopistotason ihminen! Luulisi sivistystä löytyvän.
mitä sitte
Sitä sitte vaan että aika hyödytöntä lutrata suu bakteerivedellä. :whistle: Ei tulisi mieleenkään pestä muulla kuin kylmällä vedellä!

ette te siihen kuole
Voi aivan hyvin käyttää lämmintä hanavettä niin ruuan laittoon, hampaiden pesuun kuin vaikka juomiseen. Te ette siihen kuole ettekä edes sairastu siihen.

Jos vain se vesihuolto järjestelmä on kunnossa.

just tästä juttelin yksi päivä erään vesilaitoksen edustajan kanssa.

A: Siellä puhtaass vedessä ei ole normi tilassa mitään bakteereja. Ne tarvitsevat ravinteita elääkseen ja puhtaassa liikkuvassa vedessä niitä ei ole. Eri asia jos vesi seisoo pari viikkoa paikallaan.....
Jos siellä joku paha pöpö on niin se on yhtä lailla kylmässä vedessä.

B: Jos lämminvesivaraaja lämmittää veden yli 85 asteeseen, niinkuin pitäisi olla. Niin ei siellä niitä olemattomia pöpöjä todellakan ole.

C. Se on totta että putkista voi liueta jotain. Mutta mm. kupariputket liottaa silloin jos sen kuuman veden ph on liian alhainen. Eli kaikki ei ole silloin vesihuollossa ok.
Ja ne määrät mitä sieltä liukenee ovat sen verran alhaisia ettei se ole vaarallista.
Mm. kuparia kuuluukin olla vedessä pieniä määriä.

Toki mielummmin itsekkin käytän kylmää vettä. Mutta se hanasta tuleva lämmin vesi ei ole millään muotoa vaarallista tai haitallista.

Tämäkin on jotain vanhan kansan perimätietoa ja turhaa hysterisointia.

xxx
Alkuperäinen kirjoittaja å:
Tunnen miehen joka pesee aina hampaansa lämpimällä hanavedellä. Olin vähän ihmeissäni kun näin sen. Vieläpä fiksu yliopistotason ihminen! Luulisi sivistystä löytyvän.
mitä sitte
Sitä sitte vaan että aika hyödytöntä lutrata suu bakteerivedellä. :whistle: Ei tulisi mieleenkään pestä muulla kuin kylmällä vedellä!

xxx kulta pieni, ei siellä mitään pöpöjä ole.

No on tässäkin ketjussa onneksi edes joku normaali :). Ainoa tieto mitä oon tästä vesiasiasta saanut, on että vettä pitäisi hetken aikaa juoksuttaa ennen sen laskemista lasiin, juuri siksi että jos on jostain syystä sattunut seisomaan pitkään putkessa (vaikka mökillä tms.). Mutta lieneekö tuokaan niin tarkkaa. Elämä on kovin paljon helpompaa kun ei murehdi tällaisia, minä ainakin ajattelin nukkua ensi yönä hyvin :D.

luulo ei ole tiedon väärti
Alkuperäinen kirjoittaja miimu:
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Anoppi AINA ottaa kuumaa vettä kattilaan esim. perunoita keittäessä, meinaa pala nousta kurkkuun kun näen vierestä ja hetken päästä pitäisi vielä syödäkin niitä perunoita..
en mä usko että tuollainen käyttö on tappavaa. sehän kiehuu aika kauan se vesi ja tappaa ne bakteerit. Toki pienten lasten ollessa kyseessä ei voi koskaan olla tarpeeksi varovainen.

mua nieleksittää, kun vanhempien mökillä käytetään järvivettä aika moneen asiaan... (kahvinkeitto..)

kyl tuossa tekstissä just on ettei kiehuminen tapa niitä myrkkyjä....

Yhteistyössä