HUOM! HUOM! AVAATHAN TÄMÄN, MIKÄLI OLET RASKAANA!!!!! Tietoa Multi tabs -valmisteesta...

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/02/613770

Apteekeissa myyty ravintolisä Multi-Tabs Raskaus Inkivääri voi Tanskan Food Instituten riskinarvioinnin mukaan olla mahdollisesti haitallinen raskaana oleville.

Tanskan viranomaiset ilmoittivat asiasta EU:n nopean hälytysjärjestelmän kautta, kertoo Finfood Uutispalvelu.

Riskinarvioinnin mukaan suurten inkiväärimäärien nauttimisesta raskausaikana ei ole tarpeeksi tietoa, joten tuotetta ei suositella raskaana oleville ennen kuin asiasta tiedetään enemmän.

(MTV3)

Nostelen tätä vähän, kun otsikon perusteella en olis näinkin vakavasta jutusta arvannut olevan kyse. Varmaan aika moni on syöny tota ihan täyttä annosta/päivä. Mä itse onneks valitsin sen ihan "tavan" raskaus-vitamiinin jossa ei olis tota inkivääriä. Nyt vaihdoin jo Lady Vitaan kun alkaa toivottavasti imetys pian.

Vanamo+Viltsu 41+0 :heart:

Onpa tosi ammattimaista toimintaa todella... Tuotahan suositellaan ihan yleisesti alkuraskauden pahoinvointiin. Kaameeta!!! |O Vielä Multi-Tabs nimen alla jota itse ainakin pidän tosi luotettavana ja oonkin syönyt koko raskauden ajan sitä Raskaus-vitamiinivalmistetta...

Multitabs plussassa on A-vitamiiniä ja ei vahingossakaan varoitusta ettei suositella raskaana oleville, että sellanen pulju se tämä on. Kaikki ei välttämättä osaa A-vitamiiniä varoa ennen ensimmäistä neuvolaa!

Alkuperäinen kirjoittaja mama-L:
Onpa tosi ammattimaista toimintaa todella... Tuotahan suositellaan ihan yleisesti alkuraskauden pahoinvointiin. Kaameeta!!! |O Vielä Multi-Tabs nimen alla jota itse ainakin pidän tosi luotettavana ja oonkin syönyt koko raskauden ajan sitä Raskaus-vitamiinivalmistetta...
Muuten tosta Multi-tabsin raskaus-vitamiinista.. Itse kävin eilen apteekissa kysymässä, kun mulla on ennestään ollut sitä Multi-tabsin tavallista (family?) vitamiinia, et oisko hyvä vaihtaa tohon raskaus-versioon tms. Siinä sitten parin farmaseutin voimin verrattiin niitä ja todettiin, et sinänsä paras saattaakin olla ihan eri merkki ja niistä Multivita. Siinä on lisänä magnesiumia, joka ehkäisee suonenvetoja (tosin, jos et niistä kärsi, sit ei mitään...) ja lihaskramppeja, siinä Multi-tabsin raskausversiossa ei sitä ole.

Mutta lisäksi huomattiin, et tuossa raskausversiossa on sekä rautaa että kalsiumia. ...mutta rautahan ei siitä pääse sitten imeytymään, kun kalkki estää sen eli niiden raudan ja kalsiumin saannin välissä pitäis kuulemma olla 2 tuntia, että rauta imeytyy. Eli periaatteessa se on siinä purkissa kai aika näkönä kuin Anttila kirkossa, todellista vaikutusta sillä ei ole. :/

...ajattelin jakaa saamani tiedot, jos jotakuta kiinnostaa... :snotty:

Tiipero
Mulle neuvolassa neuvottiin syömään pelkkää D-vitamiinia. Minisunia siis popsin 10mikrog/vrk. Kuulemma normaali ruokavaliolla ei muita lisävitskuja tarvii, kun maitoakin juon reilusti!

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Muuten tosta Multi-tabsin raskaus-vitamiinista.. Itse kävin eilen apteekissa kysymässä, kun mulla on ennestään ollut sitä Multi-tabsin tavallista (family?) vitamiinia, et oisko hyvä vaihtaa tohon raskaus-versioon tms. Siinä sitten parin farmaseutin voimin verrattiin niitä ja todettiin, et sinänsä paras saattaakin olla ihan eri merkki ja niistä Multivita. Siinä on lisänä magnesiumia, joka ehkäisee suonenvetoja (tosin, jos et niistä kärsi, sit ei mitään...) ja lihaskramppeja, siinä Multi-tabsin raskausversiossa ei sitä ole.

Mutta lisäksi huomattiin, et tuossa raskausversiossa on sekä rautaa että kalsiumia. ...mutta rautahan ei siitä pääse sitten imeytymään, kun kalkki estää sen eli niiden raudan ja kalsiumin saannin välissä pitäis kuulemma olla 2 tuntia, että rauta imeytyy. Eli periaatteessa se on siinä purkissa kai aika näkönä kuin Anttila kirkossa, todellista vaikutusta sillä ei ole. :/

:
Täsmälleen noin muakin valaistiin kun olisin halunnut ostaa raskausvitamiinia! Ja mika parasta, erilliset valmisteet tulivat myös edullisemmaksi. :D Olisko rahastuksen makua... :whistle:

ainakin omassani multitabsin raskaus monivitamiinissa on magnesiumia... neuvolassa ainakin suositeltiin juuri sitä vitamiiniksi... tosin juon maitoa kuin pieni eläin, että kalsiumia saan ihan riittämiin muualtakin..

Joo mukavaa, mä vedin niitä ensimmäiset kuukaudet. Kaikki joilla on ollut paha raskauspahoinvointi tietävät, että siihen koittaa ihan mitä vaan. Nyt sitten odotellaan lapsen syntymää, että onko siellä jotain. Joskin en isosti siihen usko, luulen että tämä on taas niitä hysteerisiä länsimaisia varotoimia, joilla pyritään eliminoimaan kaikki mikä ei ole 100 prossasen varmaa. Mutta kuitenkin pieni huoli jäytää, vaikka yritän järkeillä.

Onko täällä ketään joka olisi syönyt niitä mutta kaikki oli hyvin?

Inkiväärillä on todettu pientä vaikutusta siihen, että se lisää keskenmenoja. Inkivääriä on käytetty iän kaiken pahoinvoinnin hoitoon ja varmasti löytyy tällaisia inkiväärilapsiakin.

Esim. Yliopiston Apteekki ei ottanut ko. valmistetta hyllyynsä puuttuvien dokumenttien vuoksi.

Yhteistyössä