HUOM! AURINKO RASVOISTA....

onko nyt kellään "pätevää" tietoa noista aurinko voiteista, kun kuitenkaan tuolla pihalla ei viitsisi noin kuumalla pitkähihaisissa hillua. olen käyttänyt 11kk tytölläni nivean 25 sk aurinko rasvaa (nivea for kids)....luin sitten jostain ettei tuon ikäiselle saisi laittaa aurinko rasvaa...
olen kuitenkin tuota laittanut...voiko olla jotain haittaa kenties... :ashamed:
 
aurinkorasvoissa on tärkeää se että pienten lasten rasvassa olisi fysikaalinen suoja, ei kemikaalinen. eli fysikaalinen muodostaa iholle suojakerroksen joka heijastaa uv-säteet pois, kemiallinen rasva taas imeytyy ihon läpi verenkiertoon.
meille ainakin sanottiin apteekissa että 12kk voi laittaa fysikaalisia rasvoja, mutta epäilen että tuo kuukausi sun tytön iässä tuskin haittaa. mieluiten tietty aina suojataan kevyillä vaatteilla tai sitten aurinkovarjolla (ei maksa paljoa, esim Prismasta ja on kätevä vauvan vaunuissa).
meidän 1v3kk oon rasvannut ulos mentäessä (tai 30min aikasemmin siis) Acon Barn Sollotion-voiteella, vaatteet suojaa hyvin mutta kämmenselän, jalat kun on sandaalit ja kasvot suojaan myös voiteella kun neiti ei malta olla varjossa ja hellehattukin lähtee nopeasti päästä.

ja tietty juotavaa mukaan =)
 
minulle sanottiin Yliopiston apteekista et tuota fysikaalista suojaa saa laittaa jopa jo 6kk lähtien, eli olen sitä lutrannut poikaani hyvillä mielin (on nyt 11kk). Mutta todellakin vain apteekista saa noita rasvoja joissa pelkkä fysikaalinen suoja. Kemiallisesta suojasta saattaa imetyä pienen elimistöön haitallisia määriä niitä aineita. Mutta sanoivat myös, et paras suoja pienelle on kuitenkin olla pois auringosta tai suojata vaatteilla, no kellepä ei nuo ohjeet hyväks olis :)
 
Toisten lähteiden mukaan siis kemiallisia UV-filttereitä ei suositella alle 2 vuotiaille, mutta suojat joissa siis teho perustuu pelkästään fysikaalisiin UV-filttereihin olisi 6kk ylöspäin. Näin ainakin Eucerin Junior
Micropigment Lotion SPF 25 ja Acon Barn sollotion 25 (siis 6kk->) Niin ja jos on jo ehtinyt käyttää kumminkin noita kemiallisi suojia, niin kai se on kumminkin parempi kuin palaminen ja nythän sitten voi vaihtaa sitä voidetta.
 
Ensiksi tyhmä kysymys, mutta kuinka toisen kirjoittamaa viestiä saa nykyään lainattua? Minulle ei tule mitään "lainaa teksti"-nappia.

Väinöttären viestiin viitaten, marketeistakin saa fysikaaliseen suojaan perustuvia aurinkovoiteita, mm. Daily ja LV. Mutta tarkkana saa olla että osaa ostaa sellaista, jossa on vain fysikaalinen suoja. Eipä apteekeistakaan tosin saa aina asiantuntevaa palvelua kuten tuosta toisesta ketjusta voi huomata...
 
Sanomalehdessä oli juuri asiajuttu lasten suojaamisesta auringossa ja siinä asiantuntijat selvästi kielsivät alle 2 vuotiaille kaikenlaisten aurinkorasvojen käytön. 2-5 vuotiaat voivat käyttää rasvoja, jotka perustuvat fysikaaliseen suojaukseen eli heijastavat auringon säteet pois iholta. Kemiallisia suojia ei suositella lapsille lainkaan. Alle 2 v ikäiset suojataan olemalla varjossa ja kevyellä vaatetuksella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kuusikon äiti:
Miten tunnistaa voiteen, jossa on vain fysikaalinen suoja?
Lukemalla purkin kyljestä :) - mutta siis juu: apteekista olen minäkin nuo rasvat ostanut, koska marketeissa nyt ensinnäkin on niin pahuksen vaikea saada sitä palvelua + että muutenkin luotan paremmin siihen apteekin ihmisten tietoon.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Alkuperäinen kirjoittaja kuusikon äiti:
Miten tunnistaa voiteen, jossa on vain fysikaalinen suoja?
Lukemalla purkin kyljestä :) - mutta siis juu: apteekista olen minäkin nuo rasvat ostanut, koska marketeissa nyt ensinnäkin on niin pahuksen vaikea saada sitä palvelua + että muutenkin luotan paremmin siihen apteekin ihmisten tietoon.
Apteekin henkilökunnan tietoonkaan ei ole pahemmin luottaminen, lukekaapas aiempi ketju aurinkorasvoista! Minulle ja jollekki muullekki oli myyty kemiallinen suoja vaikka kysyttiin varta vasten fysikaalista. Mua oli vielä kaiken lisäksi 3 farmaseuttia auttamassa ja silti tuli väärä rasva.. Onneksi huomasin sen, kiitos tämän palstan, ja sain tilalle oikean rasvan ja hyvitystä vielä päälle.

 
mä mietin tota että alle2v täytyisi pitää varjossa..mutta sanokaa nyt herjan jestas miten se onsituu kok opitkän kesän !meiän 1v 2kk o ainakin niin mahdoton menijä ja meiädn tkapihalla tois väähn varjopaikkoja..ja menee koko ajan pitkin pihaa! aurinkovarjonko kanssa mun pitäis juosta perässä :LOL: ! ja toisekseen on niin kova hikoilemaan että ei voi helteellä pitää piktähihaisia!
 
Lehdessä (iltasanomat) oli juttua tosta rasvaamisesta.. Siinä joku asiantuntia totesi ettei alle 2-vuotiasta saisi rasvata mutta kuitenki perään sanoi että käytännössä kun lapsi alkaa liikkumaan niin sit voi rasvata. Eli onhan se niin että jos muksu juoksee ulkona helteessä niin ei sitä voi pitkähihainen päällä pitää ku sehän sais pian jonku lämpöhalvauksen.. Järki käteen tässäkin asiassa siis, ei sitä kovin liikkuvaista lasta enää kunnon helteillä voi kokonaan vaatteilla suojata. Ei ainakaan meidän kuumakallea joka hikoilee kovasti jo t-paitasilteen. Että mielummin mä laitan sitä aurinkorasvaa ku pelkään että koska se ylikuumenee...
 
Aurinkovoiteita ei suositella alle 2 vuotiaalle lainkaan. Voiteet sisältävät kemiallisia aineita jotka liukenevat nopeasti vereen. Jos voiteessa on fysiallisia (joku sana sinnepäin) ainetta niin sitä voidaan laittaa. Minun poikani kulkee tänä kesänä vielä pitkissä vaatteissa koska en todellakaan altista häntä ehdoin tahdoin ihosyövälle tai muulle liuottimelle.
 
Minä olen käyttänyt puolitoistavuotiaallani aurinkorasvaa. Paha äiti. Sitä tietoa vaan olen vailla,että mitä siitä seuraa, kun ne kemikaalit imeytyvät ihon läpi? Kovin on kauhiaa, mutta kukaan ei tarkemmin kerro, mikä on vaarana.
 
Meditexillä ja Sunblockilla on tarjolla vaatteita, joissa muistaakseni UPF- suoja jopa 80 (meditexin hyphen vaatteet). Kysyin itse asiaa lastenlääkäriltä ja hän sanoi, ettei alle 2-vuotiaille suositella mitään aurinkovoiteita vaan suojaus olisi tehtävä vaatteilla ja oleilemalla varjossa. Tämä ammatti-ihminen myös harmitteli, että apteekeissa annetaan ristiriitaista tietoa ja myydään suojavoiteita vauvoille ja taaperoille. Ostin itse tuollaisen suojakerroin 80 haalarin taaperolleni ja on tosi nättikin vielä. Ovat aika hintavia, mutta varmaan saa sitten tarvittaessa lapsen kasvaessa myytyä eteenpäin. Suosittelen!
 
No ongelma on siinä, että erilaisia kemiallisia yhdisteitä on niin tolkuton määrä, ettei monien niistä vaikutuksia tunneta kovinkaan hyvin tai juuri lainkaan. Tässä varmaankin yksi syy, miksi vauvoille ja alle kaksivuotiaille ei suositella käytännössä juuri mitään käytettäväksi, koska heidän ohuen ihonsa läpi mm. kemikaalit imeytyvät herkemmin, kuin esim. aikuisen. Vauvoilla ei vielä ole muodostunut ruskeaa rasvakerrosta, joka suojaa tehokkaammin kemikaalien imeytymisen ihon läpi.

Aurinkovoiteissa on sekä kemiallisia, että fysikaalisia UV-filttereitä. Fysikaalisia suodattimia ovat sinkkioksidi (ZnO) ja titaanidioksidi (TiO2), joiden teho perustuu yhdisteen UV-säteilyn heijastamiseen ihon pinnalta. Kemialliset suodattimet absoboivat UV-säteitä (kuten ihon oma melaniinikin eli väriaine eli rusketus) suojaten siten orvaskeden soluja vaurioitumasta säteilyn vaikutuksesta ja siten ehkäisee myös ihosyövän syntymistä. Tätähän on muuten tutkittu, että nimenomaan lapsena useasti ihonsa polttaneet ovat suuremmassa riskissä sairastua aikuisena ihosyöpään.

Pienille lapsille suositetaan (yli 6 kk ) käytettäväksi vain näitä fysikaalisia uv-suodattimia sisältäviä voiteita, mutta pääasiassa tietenkin suojataan vaatteilla ja päähineellä. Kämmenselät, posket, kaula, korvannipukat ja jalkaterät (jos lapsi on paljasjaloin tai sandaaleissa) olisi kumminkin syytä suojata palamiselta voiteella. Varmistakaa, että voiteessa on VAIN fysikaalisia UV-suodattimia ja että suojakerroin on vähintää 20. Lisäksi levittäkää voidetta reilusti jo n. 30 min ennen aurinkoon menoa ja lisäilkää voidetta noin puolen tunnin välein, uinnin jälkeen jne. On syytä myös varmistaa, että voiteessa on riittävä UVA-suoja, sillä suojakerroin (SPF), viittaa vain UVB-suojaan ja UVA on kriittisempi mm. ihosyövän ja ihon vanhenemisen kannalta.

Omalla lapsellani käytän Acon Barn sollotionia (SPF 25), jossa on vain fys. UV-suoja ja tehokas suoja UVA säteilyltä. Ainakin apteekista saa tätä. Myös Eucerin Junior Micropigment Lotion SPF 25 sisältää vain fys. suodattimia.
 
Lisäys, noita kemiallisia UV-suoadttimia ovat mm. seuraavat:

YHDISTE - SUODATIN:
4-Methylbenzylidene Camphor - UVB
Benzophenone-4 - UVB
Bis-Ethylhexylocyphenol Metoxyphenyl Triazine (Tinosorb S)- UV broadband filter (laajakaistasuodatin)
Bis-Ethylhexyloxyphenol Methoxyphenyl Triazine - UVA/UVB
Butyl Methoxydibenzoylmethane - UVA
Diethylhexyl Butamido Triazone - UVB
Ethylexyl Methoxycinnamate - UVB
Ethylhexyl Methoxycinnamate - UVB
Ethylhexyl Salicylate - UVB
Ethylhexyl Triazone - UVB
Octocrylene - UVB
Octyl Methoxycinnamate - UVB
Phenylbenzimidazole Sulfonic Acid - UVB
Sodium Phenylbenzimidazole Sulfonate - UVB

Tarkistapa oman taaperosi voidepurkki.

 

Yhteistyössä