Huom! 170-senttiset, alle 60-kiloset!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laihduttaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laihduttaja

Vieras
Luin hiljattain jostain mainion (ja itsestäänselvän) neuvon, jota vaan en ole koskaan aikaisemmin laihdutusprojekteissani sisäistänyt. Siis että pysyäkseni tavoitepainossa, minun on opittava syömään, kuten sen painoiset syövät. Toki eri ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta ja aktiivisuustasolla on suuri merkitys. Itse olen liikunnallinen, mutta tykkään syömisestä liikaa:(

Niinpä minua kiinnostaa tietää, mitä te muut 170 cm pituiset, jotka painatte alle 60 kg (kuitenkin yli 55), syötte keskivertopäivän aikana?

Ennen raskautta olin juuri tuon mittainen. Söin PALJON, usko tai älä... Joskus jopa enemmän kuin mieheni, joka on kuitenkin n. 90kg. Mutta poltin myös n. askin päivässä tupakkia. Minulla taitaa olla vilkas aineenvaihdunta? En liiku paljon, pelkkää hyötyliikuntaa. Nyt painoni on tosin noussut n. 10kg, joka itseasiassa näkyy vain mahassa.

Niin siis, lopetin tupakoinnin ja uskoakseni painoni on sen vuoksi noussut paljon. No, ruokaa maistuu tietysti nyt enemmän (ja herkut). Miten olisi liikunnan lisääminen? Kuluta enemmän kuin syöt, laihdut varmasti.

Aamulla kahvia, pari palaa leipää päällysteineen ja ehkä hedelmä. Lounasaikaan joko ruokaa tai leipää & jugurttia riippuen siitä olenko ollut laiska vai reipas aamupäivän (ruuanlaiton suhteen siis). Joskus iltapäivä menee naposteluksi, jos en ole syönyt kunnon ruokaa lounaalla. Napostelen lisää leipää, hedelmiä, keksejä jos sattuu kaapista löytymään ym. Päivällisaikaan on viimeistään saatava ruokaa, yleensä yksi annos riittää, jos kasviksia löytyy niin niitä menee myös. Ja jälleen leipää (olen leipähirmu, ollut aina). Illalla on pakko vielä syödä jotakin (jogurttia tms), ellei ole ollut todella tukeva päivällinen. Illalla tehdään usein pop corneja ja katsotaan telkkua miehen kanssa. Joskus on myös karkkeja tms. mutta ei kovin usein. Välillä päivällinen menee tosi myöhäiseksi, saatetaan kokata vasta kun lapset ovat nukkumassa etenkin jos miehellä on ollut iltavuoro. Paljonkohan kaloreita noista tulisi päivässä? Ehkä joku 2000, en ole koskaan laskenut.

Aamulla kupin kahvia, 3 veetabixia tai kupin muroja maidolla ja hillolla.
Päivällä esim. pinaattilettuja, salaattia ja leipää, edellisen päivän makaroonilaatikkoa tms.
Välinaposteluun porkkanoita, tomaatteja, hedelmiä ja irtokarkkeja, joskus pala leipää.
Iltapäivällä ruoaksi perunoita tai pastaa lihalla, kanalla tai kalalla. Joskus saattaa pöytään eksyä jotain valmisruokaa. Höysteeksi vihanneksia mielen mukaan. Plus kuppi kahvia.
Illalla voileipiä voilla ja jollain leikkeleellä ja juustolla.
Ruokajuomaksi useimmiten maitoa tai vettä, välijuomisina limua, nyt vappuaikana simaa.

Mulla ei ole ikä vaikuttanut (vielä), olen 39 ja 55-58 kg välillä raskauksia lukuunottamatta viimeiset 24 (?) vuotta.. (No, joskus opiskelukeväisin paino tippui lähelle 50 kiloa kun rahat hupeni..) Syön paljon kasviksia (kasvissyöjä), juustoja, leipää, jogurttia ja suklaata/jäätelöä. Liikun aika paljon, nyt pienten lasten kanssa kyllä vähemmän ehtii kuin ennen, mutta tulisko sitten hyötyliikuntaa enemmän kun paino ei ole noussut.

Terveellisesti :p HAH! Kahvia vedän mustana tai kerman ja sokerin kera tonne klo 17 asti, ruoan syön vasta 17-18 pintaan ja iltasin teen leivän/kaksi. Omenoita/banaania/päärynää/porkkanoita menee 2-5kipaletta päivässä ja leipä täytyy olla tummaa ja päälle metwurstia, juustoa ja kurkkua, tomaattia.

Eikä oo muuten suklaan/sipsin voittanutta :whistle: 170/56 , noilla lukemilla menty aina. ENnen lapsia ja niiden jälkeen.

Syön noin 1300-2000 kcal päivässä ja harrastan monipuolisesti liikuntaa 3-6 tuntia viikossa.

Syön riittävästi proteiineja, kuituja ja hyviä rasvoja, kasviksia 400-600 g päivässä. Herkkuja (vähän karkkia tai leivonnainen) pari kertaa viikossa. Paljon lihaa, kalaa ja kanaa. Hyvin harvoin kermaa, voita tms. Leivän päälle kevyttuotteita ja vähärasvaisempaa oivariinia.

Syön kaksi ateriaa päivässä sekä aamiaisen ja 2-3 välipalaa.

Minäkin tykkään syömisestä. ratkaisu on syömisen laatu ja liikunta. Määrällisesti syön paljon.

Mitat 169 cm ja 59 kg, ikä 32v ja yksi lapsi

Suunnilleen näin:

aamupuuro ja marjoja/kiisseliä, 4 juustovoileipää (kevytlevite), vettä
pari keksiä tai suklaapatukka
lounaaksi kunnon annos kotiruokaa (öljyä käytän mutta muuten vähärasvaista ja vähäsuolaista, paljon kasviksia), vettä
välipalaksi jugurttia ja juustovoileipä tai hedelmä
keksejä tai suklaata...
päivälliseksi pieni annos kotiruokaa
keksejä tai suklaata...
iltapalaksi teetä ja pari juustovoileipää, ehkä jugurttia tai hedelmä
jos katson elokuvaa, tms, lasten mentyä nukkumaan, niin saatan syödä jätskiä, suklaata, sipsejä...

Kalkkitabletteja otan, joskus vitamiineja, ja pidän huolen että syön kasviksia vähintään sen suositellun kuusi kourallista.

Liikuntaa en nykyään harrasta säännöllisesti, lähinnä juoksen lasten kanssa pihalla, teen kotitöitä reippaaseen tahtiin, tanssin lasten kanssa, ym, eli koko päivän touhua, kai se kuluttaa nuo keksit ja suklaat... mielestäni ruokailuni on kohdallaan lukuunottamatta niitä!

Yhteistyössä