huoltajuuskiista, apua kaivataan

Nyt kaipailisin kovasti apua niiltä joilla on kokemusta huolajuuskiistasta, vein juuri avioerohakemuksen käräjäoikeuteen, vaatimuksena yksinhuoltajuus. Tämä riita taitaa mennä todella rumaksi, koska mies ei suostu antamaan minulle yksinhuotajuutta, vaikka olen tähänkin asti hoitaut 7kk poikaamme yksin, hän ei juurikaan ole osallistunut, vaikka asumme yhdessä. Osaako joku kertoa mitä nyt on odotettavissa, ja täytyykö minun valmistautua jotenkin? Miten voisin editää omaa asiaani, eli saada sen yksinhuotajuuden? Apuva, hermostuttaa niin että oksettaa :$ Tämä yksinhuotajuuden saaminen on minulle nyt tärkein asia maailmassa, sillä mies ei sovellu lapsen huoltajaksi alkuunkaan, on heikko hermoinen, huolimaton, epärehellinen, ylimielinen ymsyms... esim. eilen juuri potkaisi vahingossa lattialla leikkivää lasta päähän, kamala huuto ja itku, mutta ei voinut edes lopettaa puhelua, meni vain kauemmas puhumaan, että lapsen itkulta kuulee paremmin (minä olin tietysti jo sännännyt lohduttamaan lasta)! Kiitos niille jotka osaavat valaista asiaa minulle!!
 
kovin helpolla ei kai yksinhuoltajuutta suomessa saa, jos molemmat ovat kuitenkin halukkaita huoltajiksi. Se on sitten eri asia, kumman luona lapsi asuu, eli kumpi on lähivanhempi. Useimmissa tapauksissa äiti vienee oikeusjutuissa voiton. Lapsi siis asuisi kanssasi, mutta myös miehelläsi on oikeus tietää kaikista huoltoon liittyvistä asioista, ja päättää niistä yhdessä sinun kanssasi. Lisäksi lapsi asuu esim. joka toinen viikonloppu (tai miten ikinä sovittekaan) isänsä kanssa. Tämä vain esimerkki, mutta epäilen, että yksinhuoltajuutta et saa.
 
Kiitos vastauksista. Täytyy varmaankin otta selvää tuosta oikeusapu asiasta, luulisi että saan sellaista, sillä olen pienituloinen. Se tässä onkin suurin ongelma, ettei minulla ole mitään todisteita miehen laiminlyönneistä tai luonnehäiriöstä. Taitaa olla aika mahdotonta sitten saada yksinhuoltajuus, mutta yritän silti, sillä olen todella huolissani, jos isä vuoden päästä saa lapsen vaikka viikonlopuksi, en usko että se on lapsen etu.
 
muistathan sen että sillä huoltajuusmuodolla (yhteishuoltajuus /yksinhuoltajuus ) ei ole mitään tekemistä tapaamisten kanssa.. vaikka siis saisit yksinhuoltajuuden isällä on oikeus tavata lasta
 
Ymmärrän että lapselle on hyväksi tavata myös isäänsä, jotta tietää että hänellä ON isä, mutta mieluiten valvotusti, eikä missään nimessä saisi matkustaa isänsä kanssa ulkomaille. Matkustaminen ei varmaan ole hänelle niin helppoa jos ei ole virallisesti huoltaja. Isä kun on alkanut vaatimaan että poika ympärileikataan, vaikka ennen kuin tulin raskaaksi oltiin puhuttu vähän muuta... että sellainenkin ongelma tähän liittyy.
 
Minullaki on sama tilanne. Ex emäntä haluaa yksinhuoltajuutta, johon minä en suostu. Meillä on yhteinen 7 kuukauden ikäinen poika. Kuinka tarkat perusteet pitää olla, että saa yksinhuoltajuuden?
 
On toki kannaltasi ymmärrettävää, että sinulla saattaa olla nyt tosi vaikeaa kun lapsi on vielä niin tavattoman pieni, parisuhde ei toimi niinkuin oletit/oletitte sen toimivan lapsosen syntymän jälkeen. Tiedän itse kokemuksesta, että sinua saattaa kiukuttaa todella paljon, saatat olla pettynyt itseesi tai mieheesi tai teihin molempiin.

Muistuttaisin, että se että sinulla ja miehelläsi on asiat huonosti, olet ehkä sitä mieltä että miehesi on epäonnistunut miehenä täysin niin se ei liity mitenkään siihen millainen isä hän on tai voisi olla lapsellenne.

Olette kuitenkin yhdessä lapsenne tehneet ja varmasti kumpikin teistä tarvitsee jatkossa tukea ja apua lapsenhoidon yms asioiden kanssa, mutta älä yritä evätä lapselta oikeutta isäänsä...
 
Minulla on käytännössä yksinhuoltajuus ilman erillistä sopimusta, kun ex. ei koskaan lasta hae eikä ole paikalla, kun lapsen veisin.
Lapsi kulkee mukana töissä ja olen tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen, joten makselen elatusmaksut kiltisti.
 

Yhteistyössä