Huoltajuus/elatus-kiista APUJA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jeps1
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Näyttää siltä, että ystäväsä kannattaisi hakea yksinhuoltajuutta. Elatusmaksuja voi myös hakea oikeuden kautta. Todellakaan ei kannata laittaa nimeä mihinkään papereihin, tuo on aivan naurettavaa, että ei ottaisi lasta ennen kuin tämä on 5. Mun oma tyttö on 4v. ja isänsä ei ole nähnyt lasta säännöllisesti, eikä ole ottanut luokseen yöksi (en kyllä enää antaisikaan) ja hänen tekemiset todella näkyy lapsesta ja lapsi kärsii aika kovasti tästä tilanteesta, ajattelee asioita joita 4v:n ei pitäisi tarvita ajatella. Lapsen isä teki juuri tuon että jätti tulematta lastenvalvojalle, nyt se sitten on yhtenä perusteena mun yksinhuoltajuus hakemukselle, eilen lähti paperit käräjäoikeuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
kannattaisiko ystäväsi ajatella että jos mies ei halua nähdä lasta niin antaisi olla ja ajattelisi että lapsen on parempi olla äidin kanssa kuin väkisin isän kanssa jota ei kiinnosta. ja yksinhuoltajuuden saa kyllä jos mies ei halua nähdä lasta jolloin ystävälläsi on määräämisoikeus asioista. tilanne on noin helpompi kuin sit jos ystäväsi löytäisi uuden jaex rajoittaisi ja pyörisi siinä koko ajan..jossain vaiheessa kannattaa päästää irti...

Ystäväni on päästänyt kyllä miehestä irti...usko pois. Mutta hän kuitenkin näkee asian näin, että eipä voi kukaan tulla sanomaan että hän olisi estänyt miestä näkemästä lastaan. Se on sitten miehen päätös jos ei halua nähdä lasta. Harmi lapsen kannalta jos ei opi tuntemaan isäänsä, mutta sitten taas toisaaltaan on se ukko niin mulkero jotta voi olla ihan hyväkin jottei ole maisemissa. Kaikesta huolimatta hän on tämän lapsen isä.

Yksinhuoltajuutta hän nimenomaan toivookin.

Alkuperäinen kirjoittaja CandleLight:
Näyttää siltä, että ystäväsä kannattaisi hakea yksinhuoltajuutta. Elatusmaksuja voi myös hakea oikeuden kautta. Todellakaan ei kannata laittaa nimeä mihinkään papereihin, tuo on aivan naurettavaa, että ei ottaisi lasta ennen kuin tämä on 5. Mun oma tyttö on 4v. ja isänsä ei ole nähnyt lasta säännöllisesti, eikä ole ottanut luokseen yöksi (en kyllä enää antaisikaan) ja hänen tekemiset todella näkyy lapsesta ja lapsi kärsii aika kovasti tästä tilanteesta, ajattelee asioita joita 4v:n ei pitäisi tarvita ajatella. Lapsen isä teki juuri tuon että jätti tulematta lastenvalvojalle, nyt se sitten on yhtenä perusteena mun yksinhuoltajuus hakemukselle, eilen lähti paperit käräjäoikeuteen.

No nyt mä täällä odottelen tietoa miten on heillä mahtanut mennä...tuliko ex paikalle vai ei. Kovasti uhosi ettei tule ja sitten oli illalla laittanut viestiä ettei hän ole saanut edes tietoa milloin ko tapaaminen on. No onneksi se on ihan toteennäytettävissä jotta tieto on mennyt perille.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:

No nyt mä täällä odottelen tietoa miten on heillä mahtanut mennä...tuliko ex paikalle vai ei. Kovasti uhosi ettei tule ja sitten oli illalla laittanut viestiä ettei hän ole saanut edes tietoa milloin ko tapaaminen on. No onneksi se on ihan toteennäytettävissä jotta tieto on mennyt perille.

Mies tekee tempuillaan hallaa vaan itselleen. Kannattaa vaikka oikeuden kautta sitä huoltajuutta lähteä hakemaan jos mies ei siihen muuten suostu, kyl näyttää siltä et hällä ei todellakaan ole lapsen paras mielessä. Ja just tuosta lapsen ja isän tapaamisista, niin säännöllistä tai ei ollenkaan, sen oon omastani nähnyt mitä se tekee kun äijä tekee mitä huvittaa lapsen kustannuksella.

Mies tekee tempuillaan hallaa vaan itselleen. Kannattaa vaikka oikeuden kautta sitä huoltajuutta lähteä hakemaan jos mies ei siihen muuten suostu, kyl näyttää siltä et hällä ei todellakaan ole lapsen paras mielessä. Ja just tuosta lapsen ja isän tapaamisista, niin säännöllistä tai ei ollenkaan, sen oon omastani nähnyt mitä se tekee kun äijä tekee mitä huvittaa lapsen kustannuksella.

Mulla on kans esikoisen isä näyttänyt miten homma toimii silloin kun se ei oikein toimi. No onneksi on lapsella sen verta ihana isäpuoli joten on edes jotenkin asiat hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja Rhiannon:
Maistraatista asiaa kysyneenä sain vastaukseksi, että jos vanhemmat eivät asu samassa taloudessa, eli toinen on jo valmiiksi etävanhempi, niin etävanhempi ei voi kieltää lähivanhempaa muuttamasta lapsen kanssa. Mutta jos vanhemmat asuvat samassa taloudessa, tilanne on eri.

En tarkoita riidellä. Mutta kun satun tietämään nämä koukerot. Se maistraatin tyyppi ei ollut tietoinen nykyasetuksista. Jos lapsella on yhteishuolto, niin lapsen osoitteen muuttamiseen tarvitaan kummankin huoltajan allekirjoitus. Eli siis lapsen kirjoja ei voida siirtää virallisesti ilamn etän suostumusta, kuten passiakaan ei voi hakea ym.

Saiskos tähän jonkin viittauksen siihen lakiin/asetukseen, jossa näin määritellään?

No niin...nyt on sitten ystävälläni takana lastenvalvojan tapaaminen...ja koko reissu oli yhtä tyhjän kanssa. Lapsen isä oli laittanut lastenvalvojalle emailia jossa oli skeidaa ihan yllin kyllin. Ja mikä parasta niin lastenvalvoja oli aloittanut keskustelun tiukkaamalla kuinka voi olla mahdollista ettei ystäväni halua allekirjoittaa isän tekemää avokätistä sopimusta. Ystäväni oli katsonut lastenvalvojaa hiukka suu auki ja sitten kaivanut sopimuksen esiin ja kysynyt tätäkö hän mahtoi tarkoittaa. Sopimusta jossa siis äiti luopuu isän omien asianajokulujen vastineeksi kokonaan elatusmaksuista ja lapsen sekä isän tapaamiset alkavat vasta lapsen ollessa 5v.
Siinä kohden oli lastenvalvoja sanonut ettei tuollaista voi allekirjoittaa ja hyvää matkaa käräjille. Siinä oli kaikki mitä sieltä irtosi.

No nyt annoin ystävälleni tiedossani (työni puolesta) olevan erittäin pätevän asianajajan yhteystiedot ja homma lähtee sitten etenemään sitä kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja ekkekeke:
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Maistraatista asiaa kysyneenä sain vastaukseksi, että jos vanhemmat eivät asu samassa taloudessa, eli toinen on jo valmiiksi etävanhempi, niin etävanhempi ei voi kieltää lähivanhempaa muuttamasta lapsen kanssa. Mutta jos vanhemmat asuvat samassa taloudessa, tilanne on eri.

En tarkoita riidellä. Mutta kun satun tietämään nämä koukerot. Se maistraatin tyyppi ei ollut tietoinen nykyasetuksista. Jos lapsella on yhteishuolto, niin lapsen osoitteen muuttamiseen tarvitaan kummankin huoltajan allekirjoitus. Eli siis lapsen kirjoja ei voida siirtää virallisesti ilamn etän suostumusta, kuten passiakaan ei voi hakea ym.

Saiskos tähän jonkin viittauksen siihen lakiin/asetukseen, jossa näin määritellään?

Nimittäin täältä http://www.oikeus.fi/uploads/dltpjzokb1.pdf, löytyi Helsingin Hovioikeuden tarinaa seuraavasti:

Vaikka lapsi määrätään oikeuden päätöksellä asumaan toisen vanhemman luokse, vanhempien tulee
yhdessä päättää lapsen asuinpaikasta, jos molemmat vanhemmat ovat lapsensa huoltajia. Jos
lähihuoltaja kuitenkin vastoin yhteishuollon velvoitetta muuttaa lapsen kanssa toiselle
paikkakunnalle toisen vanhemman tietämättä tai vastoin toisen tahtoa, käytännössä toisella
vanhemmalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin hakea oikeudelta lapsen asumista koskevan
määräyksen muuttamista

No niin...nyt on sitten ystävälläni takana lastenvalvojan tapaaminen...ja koko reissu oli yhtä tyhjän kanssa. Lapsen isä oli laittanut lastenvalvojalle emailia jossa oli skeidaa ihan yllin kyllin. Ja mikä parasta niin lastenvalvoja oli aloittanut keskustelun tiukkaamalla kuinka voi olla mahdollista ettei ystäväni halua allekirjoittaa isän tekemää avokätistä sopimusta. Ystäväni oli katsonut lastenvalvojaa hiukka suu auki ja sitten kaivanut sopimuksen esiin ja kysynyt tätäkö hän mahtoi tarkoittaa. Sopimusta jossa siis äiti luopuu isän omien asianajokulujen vastineeksi kokonaan elatusmaksuista ja lapsen sekä isän tapaamiset alkavat vasta lapsen ollessa 5v.
Siinä kohden oli lastenvalvoja sanonut ettei tuollaista voi allekirjoittaa ja hyvää matkaa käräjille. Siinä oli kaikki mitä sieltä irtosi.

No nyt annoin ystävälleni tiedossani (työni puolesta) olevan erittäin pätevän asianajajan yhteystiedot ja homma lähtee sitten etenemään sitä kautta.

neuvoksi ystävälle että kun lähtee hakemaan oikeuden kautta näitä tapaamis-ja elatusasioita niin katsoo että alkaa saamaan elatusapua siitä hetkestä kun hakemuksen laittaa.Nimittäin jos ei ole voimassaolevaa elatussopimusta,ei saa takautuvasti elatusapua mistään.

Näinhän se tosiaan menee... Jos vanhemmat ei pääse yhteisymmärrykseen asioista, niin ei lastenvalvoja voi juurikaan auttaa. Siispä ainut vaihtoehto on lähteä käräjille.

Mutta ystäväsi ja hänen lapsensa kannalta tuonne käräjille meno on ainoa oikea tie. Ystäväsi hakee toivottavasti yksinhuoltajuutta, jolloin isällä ei enää ole päätäntä valtaa lasta koskevissa asioissa. Siellä ne myös tulevat ihan varmasti määräämään isän maksamaan elatusapua lapsestaan. Sekä siellä saa sovittua nuo tapaamiskuviot mustaa valkoiselle. Tosin ystäväsi kannattaa suoraan hakea valvottuja tapaamisia tms., koska isä ei edes halua lastansa nähdä ennen kuin 5v.

Todella veemäinen ja harvinaisen tyhmä etä tässä tapauksessa....Että edes kehtaa luetella tuollaisia ehtoja OMASTA LAPSESTAAN ja vielä kirjoittaa ne parille, valmiiksi todistusaineistoksi!!!

Ystävällesi haluan sanoa: Tsemppiä kamalasti ja jaksamisia, nuo oikeusprosessit voi viedä kauankin!!!! Pysy vain tiukkana äläkä anna periksi eksäsi uhkailuille!
HALAUS!

Olisi kiva myöhemmin kuulla miten asia on edennyt...

Alkuperäinen kirjoittaja laki on.:
En tiedä onko laki sitten tässä parisen vuoden aikana muuttunu, mutta mä en tarvinu etän suostumusta mun ja muksun muuttamiseen toiselle puolelle Suomea. Maistraatti ei edes kyselly.

Passinkin saa kyllä ilman etän suostumusta :)

Passia ei saa ilman KUMMANKIN huoltajan allekirjoitusta eli suostumusta.

On tapauksia, jossa passi on myönnetty ilman toisen huoltajan allekirjoituksia.

siis :o ei hyvää päivää mikä tilanne!

melkonen lastenvalvoja...

Laittakaa lomat omalle tapamisajallenne. Tyhmää varata matka, jos välissä toisen vanhemman tapaamispäiviä. Lapselle ikävä tilanne, koska toki lapsi haluaa lomalle, joten toinen vanhempi laitetaan tahallaan ikävään tilanteeseen. Typerää.

Passin saa kyllä vaikka toinen huoltaja (etä tai lähi) vastustaa, poliisi voi myöntää jos ei ole pelkoa lapsen kaappauksesta. Huoltomuodolla ei ole suurta väliä lähivanhemman kannalta ja sen takia siitä ei kannata tapella. Elarit kuntoon oikeusteitse ja sitten katsoo minkälaisia tapaamisia etä haluaa.

Lastenvalvoja vain vahvistaa vanhempien yksimielisen sopimuksen. Ei hän päätä tai määrää mitään. Jos ei ole yksimielisyyttä, menee asia oikeuteen.

Näinpä. ja kun täällä joku mainitsi elatusmaksujen menevän tulojen mukaan, se ei suomessa mene ihan niin että jos lapsen isä on suurituloinen, elatusmaksut olisivat tähtitieteelliset.
ellei sellaista sopimusta sitten omasta tahdostaan lastenvalvojan luona suostu allekirjoittamaan.

elatusmaksujen lasku yksinkertaisena ja lyhennettynä versiona menee niin että lasketaan arvoitu summa jonka lapsi tarvitsee kuukaudessa (vähän alle tai päälle 300€ riippuen lapsen iästä) ja sen jälkeen katsotaan se, millä osuudella vanhemmat osallistuvat sen maksamiseen. Miljonäärin ei siis esimerkiksi tarvitse maksaa tuhannen euron elatusmaksuja lapselleen, siitä huolimatta että on miljonääri.

mulla asia toisinpäin... olen mies ylpeä 4kuukautta vanhan pojan isä. ja elän väkivaltaisessa suhteessa. lapsen äiti on pahoinpidellyt minua 5kertaa viimeisen vuoden aikana.. ja helppoahan se on koska tietää etten anna takasin, käännän vain toisen posken. mutta hiljattain on agressiivisuus kohdistunut myös pieneen poikaani. jos lapsi nukkuu se on "niin ihana" mutta kappas kun poika herää ja rupeaa itkemään niin on helvetti irti pojalle huudetaan "vittu saatana mikä sua taas vaivaa ym ym" ja on kauhea hätä saada poika uudestaan nukkumaan, heti kun herää niin äkkiä pullo suuhun ja sänkyyn. itse olen töissä ja joka kerta kun tulen kotiin niin huomaan ettei edes rattaita ole käytetty. äiti istuu pitkät päivät koneella jossain helvetin facebookissa ja pelailee netissä. minkäälaista kommunikointia ei pojan kans harrasteta!!! saatikka talon yleisestä ylläpitämisestä ja siivoamisesta puhumattakaan. ja ollaan niin laiskaa ettei voida höpöttää pojalle mitään vaan pistetään poika tv´n eteen sitteriin ihmettelemään outoja ääniä ja ja valoja kun kuva räpsyy, ei noin pienen lapsen silmät kestä sitä! lastensuojelu ilmotuksen tein kun puhuminen ei auta, ja poliisille tein pahoinpitelyilmotuksen. ja tietysti heti kun pyysin apua niin minähän nyt olen se joka on väärin tehnyt! koko hänen suku on kääntyny mua vastaan. yksinhuotajuutta aijon hakea. mutta epäilen itsekin mahdollisuuksia siihen koska tämä yhteiskunta on sillä kannalla ollut aina että äiti on aina se ykkönen. vai onko näin enää??

Yhteistyössä