huoltajuudesta...

Kokemuksia kaipailisin.. asustelen 10kk:n lapsen kanssa, ja harkitsen nyt yksinhuoltajuuden hakemista. Lapsen isällä alkoholiongelma, välillä selvinä kausina menee paremmin jolloin tapaamiset ym. vaivatonta sopia, mutta kun putki on päällä niin päähänsä voi saada mitä vaan..(Minutkin kertaalleen pahoinpidellyt.) Odottelemme pääsyä sos.virastoon tekemään tapaamissopimusta, menee n. kolmisen kk:tta.. Mutta tuosta huoltajuuden hakemisesta tosiaan kaipailisin kommentteja, kokemuksia. Tiedän ettei sillä jokapäiväisessä elämässä varsinaisesti ole ilmeisesti eroa onko huoltajuus molemmilla vai ei, mutta ajattelisin tätä asiaa vähän pidemmälle kun lapsi on vanhempi, ja jotenkin turvallisemmalta tuntuisi jos huoltajuus olisi minulla, kun en tiedä mitä isänsä voi päähänsä saada.. Mistä huoltajuutta haetaan ja miten? (uusavuton kun olen.. :whistle: ) kysyin sos.toimistosta mutta en saanut vastausta, paljosta kun juteltiin..
Tästä aiheesta on varmaan tuhat ja yksi keskustelua, mutta jos jaksaisitte vielä niin olisimpas kiitollinen! =)
 
Minusta juuri päivittäisissä asioissa sillä on merkitystä. Yhteishuoltajuudessa: Jos haet lapselle passia pitää hakemuksessa olla molempien suostumus, Päiväkotihakemuksissa ja muissa molempien suostumus. Yhteishuoltajuus tarkoittaa että asiat ns päätetään yhdessä.

Jos olet yksinhuoltaja niin teet päätökset yksin.

Lastenvalvojan kanssa tehdään soppari. (tai ainakin silloin ennen tehtiin)
 
Aivan, empä tullut taas ajatelleeksi ihan tota päiväkotihakemustakin..
Mulla heräs tässä sellanen ajatuks et onko teillä jollain kokemusta missä yhteishuoltajuudesta olis ollut suoranaisesti haittaa, tai estänyt/riitauttanut jotain tms?

Pää pyörällä kun täällä mietiskelen mikä olisi parasta ja mitä ottaa huomioon..
 
Tässä kohdin saattaa tulla sitten ongelmia, koska jos alunperin on yhteishuoltajuus niin ei sitä hevillä lähetä purkamaan. Mikäli hänkin on kanssasi samaa mieltä niin eiköhän asiat lastenvalvojan luona mene hyvin:)
Mä olen yksin kahden lapsen kanssa, mutta en kyllä ole joutunut exältä nimmareita mihinkään päiväkotipapereihin laittamaan, vaikka meillä on yhteishuoltajuus.Ja vaikka ois täyttynytkin niin ei kyllä ongelmia tuottaisi, vaikka meilläkin oli alko eron syynä niin lapsistaan huolehtii kyllä:)
Pankkiin en saa lapsille tilejä ilman toisen allekirjoitusta ja tosiaan nuo passihommat ovat sellaisia et molempien allekirjotus niissä pitää olla, muuten ei oo arkea hankaloittanut. Voin muuttaa paikkakuntaakin jos sitä haluan, mutta lapsien takia asutaan lähekkäin:)
 
lapsen yksinhuoltajuutta minulle isä vastustaa,kun asiasta puhuttiin..ilmeisesti siihen silloin tarvitaan oikeuden päätös jos sitä lähden hakemaan? meillä on lapsen isän kanssa välimatkaa vähän vajaa 100km, että täytyy sitten vaan lähteä aina niitä nimmareita sieltä metsästämään jos tarve tulee.. Ongelmallinen tilanne on sinänsä että kun isällä on ns putki päällä niin ei päde mitkään maailman sopimukset, eli esim sovittiin että tulee lasta katsomaan niin ei näkynyt.. ja viikkoon en saanut puhelimitse kiinni, ei kuulemma huvittanut puhua. Jälkeenpäin oli taas tosi pahoillaan, mutta mutta...Eli mua ahdistaa tää minkä epävarmuuden se tyttären elämään tuo, ja mietityttää miten tilannetta voisin ratkoa. Ja entäs jos en tosiaan niitä nimikirjoituksia sit aikanaan isältä saa, niin yksinhuoltajuudessa ei tarvitsisi niitä murehtia.. Onko teillä kokemuksia että olette yksinhuoltajuutta hakenut ja sen saanut? Eli kuinka vahvat perustelut pitää olla? Vaikkakin tapauskohtaisia varmasti ovat nuo päätökset? Vai oonko ainoa kellä ei isän kanssa aina ihan suju..?

Huh, kysymyksiä kysymyksen perään :eek: :headwall:
 

Yhteistyössä