huoli vauvan selän asennosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miten suorana teidän 7kk vauvojen selkä on kun istuvat?
Meidän poika istuu ihan kaksinkerroin nenä jalkojen välissä. Hän on itse alkanut siihen nyt nousemaan. Sylissäkin asento painuu heti kasaan, samaten syöttötuolissa ja vaunussa, sekä sitterissäkin jos nostaa istuvaan asentoon. Puoli-istuvassa olen sitten pitänyt, mutta ei viihdy ollenkaan.

Miten mun pitäisi toimia. Antaa istua, kun kerran siihen nousee, vai laittaa takaisin makuulleen? Pitäisiköhän neuvolaa infota, meillä on seuraava aika vasta ensi kuussa. Mitenkäs sylissä sitten, kun väkisin kampeaa istumaan ja sitten roikkuu minun käsien varassa nenä maata kohti? :/

Huolestuttaa.

istu selkä suorassa 6kk lähtien, on aina muutenki ollu jämäkkä tapaus.
Kuulostaa kyllä oudolta, onko muuten ns. vetelä vauva?
Kai jos pieniä hetkiä istuttaa niin lihakset vahvistuu ja asento paranee.
Syöttötuolissa en kyl istuttais, meil ainaki neuvolasta tuli ohje että sit kun ei pää painu pöytää kohden niin voi istuttaa syöttötuolissa ja kun tulee suojaheijasteet ettei kaadu enää sivulle ja roiku tuolin käsinojien yli.

Meillä on 7 kk tyttö ja sylissä istunut 4 kk alkaen selkä suorassa ja nyt viimesen 2 kk syöttötuolissa istunut ja aivan selkä suorassa. Vaunussa, kun nostaa selkänojaa puoli istuvaan niin se ei riitä vaan tyttö kampeaa selän suoraksi ja ei painu nenä koskaan maahan istuessa. Lattiallakin pysyy selkä suorana istuen itsekseen. Jospa sä käyttäsit lapsiin erikostuneella fysioterpeutilla joka tsekkais, että millä selkälihaksia voi vahvistaa? Neuvolasta pitäs saada infoa.
Konttaako tai ryömiikö normaalisti kuitenkin?

Neuvolasta kannattaa tosiaan kysyä, siellä osaavat auttaa. Näkemättä on paha sanoa täällä.
Ite en nyt istuttas ennen ku joku on sanonu että saako vai eikö.
Mutta sen nyt varmaan jokainen tajuaa että jos nojailee esim just syöttiksessä, niin ei oo valmis siinä istumaan.
Jos ite nousee istualleen lattialla, en kumminkaan nyt ihan selättämään menis (:
Ton ikänen on kumminki vielä aika pieni, ettei sen puoleen kiirettä tai kovin huolissaan kannata olla. (:

Yhteistyössä