Huoli tuttavan lapsista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan..

Vieras
Eli tällasta tänään.. Itsellä ei ole lapsia vielä mutta tykkään lapsista kovasti ja siksi oon ollut huolissaan tutun 5-vuotiaasta pojasta ja 8-vuotiaasta tytöstä. Ja heidän elämäntyylistään muutenkin. Olen paljon hoitanut näitä lapsia ja siten päässyt näkemään miten he asuvat.

Tutulla on siis kaksi lasta. Hän on yh ja vähän alle 30v, asuvat pienessä omakotitalossa. Lasten isä on lasten kanssa tekemisissä aina välillä, välittää kyllä lapsista ja hänellä on uusi perhe mutta lapset on sinne tervetulleita vierailemaan jne. Mutta äiti on tosiaan yksinhuoltaja eli isällä ei mitään juridista valtaa taida lapsiin olla.
Äiti tupakoi sisällä, lapset saattaa leikkiä siinä tupakoivan äidin vieressä, ikkuna on kyllä auki mutta voitte kuvitella mille se kämppä haisee jne.. Lapsilla, etenkin pienemmällä, tuntuu melkein aina olevan kova yskä. Ei flunssaa, mutta yskii ja köhii lähes koko ajan.
Lisäksi heillä ei oikeastaan syödä muuta kuin roskaruokaa. Heillä ei keittiöstäkään löydy mitään perustarpeita, siis esim jauhoja, puurohiutaleita, eli näitä mitä kyllä kaikilla pitäis varastossa olla. Jääkaapissa ei ole ikinä muuta kuin valmisruokaa, sitä se äiti käskee lasten laittaa mikroon jos tulee nälkä. Äiti on itse sanonut, että ei hän jaksa ruokaa laittaa, kun on niin helppo ostaa kaupasta valmiina.. Käyvät myös tosi usein pizzaa, tai grilliruokaa kotiin tyyliin makkaraperunat, kebab.. Äiti on selvästi sairaalloisen lihava, ja 8-vuotias tyttökin on huomattavan pullea. 5-vuotias on kyllä ihan tavallisen kokoinen. Kerran ollessani lastenvahtina olin ottanut ruokatarpeita mukaan koska en ollut kotona ehtinyt syödä. Ihme ja kumma tämän äipän kotona oli tarvikkeita joilla sain jotenkin ruuan tehtyä. Ihan tavallista terveellistä perusruokaa. Lapsille sitten tarjosin, he olivat ylipäätään tosi ihmeissään kun kokkasin, ja sanoivat ettei äiti heillä kokkaa melkein koskaan.. Ja eivät sitten osanneet syödä ollenkaan esim kasviksia, tyttökin kertoi ettei syö koulussa mitään kun siellä on kaikkea pahaa, kuten salaattia, ja kotona saa hyvää ruokaa (hampurilaiset yms).
Perheen äidillä on tapana aina vklp lähteä baariin. Oli alussa jättänyt lapsia yksin kotiin, pari kertaa, mutta kun sain tietää niin olen aina yrittänyt päästä lapsenvahdiksi. Nainen sanoo aina että tulee esim kahdeksi kotiin, monesti menee niin, että ei tule koko yönä, ei välttämättä seuraavanakaan.. :( Tämä nainen harrastaa ampumista ja metsästystä aina joskus ja hänellä on aseluvat yms ja aseita kotonaan. Kerran tämän tytär tuli kertomaan, itkien, että "äiti sanoi että se tappaa minut". Olin ihan ihmeissään ja kysyin mistä on kyse? Tyttö kertoi olleensa ystävän syntymäpäivillä, ihan luvalla, kun äiti yhtäkkiä soitti ystävän kotiin. Kun tyttö tuli puhelimeen, äiti oli huutanut että "jos et nyt tule kotiin niin tulen sinne ja ammun sinut". Ja uhkaillut muutenkin ampumisella vanhempaa lastaan. Tyttö kertoi myös että äiti on lyönyt häntä ja hän pelkää äitiä, ja tämä oli kuulemma riepotellut pikkuveljeäkin, siis joku 120-kiloinen nainen riepottelemassa 5-vuotiasta poikaa?! Lapset ovat sinänsä kilttejä, mutta mitään rajoja heillä ei oikeastaan ole esim nukkumaanmenossa. Viisivuotias on tottunut valvomaan puoleenyöhön. Ja sitten se mikä minua huolettaa myös tosi paljon, 5v ei osaa nukkua öitään kunnolla. Yritin etsiä netistä samanlaisesta tietoa mutta en löytänyt noin vanhasta lapsesta vastaavaa.. Poika siis heräilee öisin, tunnin parin välein, itkuisena. Vahtina ollessa olen tietty rauhoitellut, ja kysynyt näkikö pahaa unta tms. poika ei osaa vastata miksi heräilee. Eikä tätä tapahdu vaan silloin kun äiti ei ole kotona vaan silloinkin eli mistään äidin ikävästä tuskin on kyse..? :(
En nyt tiedä miten tässä pitäisi menetellä.. Ja tämä ei tosiaan ole provo :/

Voi luoja, miten joku voi tehdä noin lapsilleen :( Jos haluat auttaa noita lapsia edes vähän niin sun on tehtävä ls-ilmoitus. Et voi muuta, lapset ei osaa itseään auttaa. Kenenkään lapsen ei kuulu kuulla että äiti ampuu :(

Ls-ilmoitus on käynyt mielessä, mutta mietin mitä siitä seuraisi. Tämä äiti on tosi aggressiivinen kaiken tällaisen suhteen, ja lapsille hän oli uhannut, että jos koskaan kerrotte kellekään tästä kaikesta, hän tulee ja tappaa lapset. Vanhempi lapsi tuon mulle kertoi kun olin tarpeeksi kauan pyytänyt kertomaan ja hän pelkäsi oikeasti sanoessaan tuosta. Ja kun en tiedä olisko tossa sitten suoraan joku huostaanotto, vai yrittäisivätkö ensin jollakin terapialla tms parantaa lasten oloja? Koska se nainen on just sitä tyyppiä, että "sossuun menee vaan ne jotka on säälittäviä etc" ja kaikki avun saaminen olisi nöyryytystä ja häpeää. Ja jos joku terapia esim alkais heillä niin nainen ei varmaan siitä oppisi mitään ja pelkään miten reagoisi koko ilmoitukseen.. Ja kyllä varmasti arvaisi minun tehneen sen :(

hän tulee ja tappaa lapset.

Tuo on laiton uhkaus puolustuskyvyttömään lapseen , eli SOITA SOSSUUN JA TEE LS_ILMOITUS.
Teet palveluksen lapsille ja heidän tulevalle elämälle.

Ls-ilmoitus on käynyt mielessä, mutta mietin mitä siitä seuraisi. Tämä äiti on tosi aggressiivinen kaiken tällaisen suhteen, ja lapsille hän oli uhannut, että jos koskaan kerrotte kellekään tästä kaikesta, hän tulee ja tappaa lapset. Vanhempi lapsi tuon mulle kertoi kun olin tarpeeksi kauan pyytänyt kertomaan ja hän pelkäsi oikeasti sanoessaan tuosta. Ja kun en tiedä olisko tossa sitten suoraan joku huostaanotto, vai yrittäisivätkö ensin jollakin terapialla tms parantaa lasten oloja? Koska se nainen on just sitä tyyppiä, että "sossuun menee vaan ne jotka on säälittäviä etc" ja kaikki avun saaminen olisi nöyryytystä ja häpeää. Ja jos joku terapia esim alkais heillä niin nainen ei varmaan siitä oppisi mitään ja pelkään miten reagoisi koko ilmoitukseen.. Ja kyllä varmasti arvaisi minun tehneen sen :(

Ja oletko miettinyt mitä voisi seurata jos et tee ilmoitusta?

mitä päivittelet täällä nyt kiireen vilkkaa tieto etiäpäin. Tuntuu tod kurjalta lapsien puolesta,aivan kuvottavaa...en odottaisi hetkeäkään en minuuttiakaan TOIMI!!!!!!

Jos et tee mitään, lapsilla ei ole edessä kovin häävi tulevaisuus. Haluatko sen kontollesi kun katselit vierestä, etkä tehnyt mitään vaikka olisit voinut? Heidän tilanteensa voidaan vielä korjata..

Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä nimettömänä, kertomatta mitään kovin suuria yksityiskohtia. Voi soittaa ja sanoa että on huolissaan tästä perheestä ja erityisesti lastenoloista. Lastensuojelun sosiaalityöntekijä on velvollinen tutkmiaan perheen olot. Ja omaa nimeään ei ole pakko kertoa. Sitä kyllä varmasti kysytään, mutta voi sanoa ettei halua sitä kertoa.

Mainitsen tämän siksi, että tuntuu että pelkäät perheen äidin saavan tietää kuka ilmoituksen on tehnyt. Ei hän saa ellet itse kerro.

Mutta heti ilmoitusta tekemään! Lasten hyvinvointi, kasvu ja kehitys ovat jo varantuneet todella pahasti. Koko perhe tarvitee apua.

nyt pakko sanoa kans, että ota yhteyttä lastensuojeluun nopeasti ja pelasta ne lapset. kuulostaa todella kauhealta ja lapset varmasti kärsii ja pelkää hirveesti, auta niitä :( miten voi olla tollasia paskiaisia olemassakaan :(

[QUOTE="Mie";24276323]Ja palstamammoille ei tule mieleenkään, että AP voisi puhua lasten isän kanssa....[/QUOTE]

Jos lasten isä välittäisi niin varmaan olisi vienyt lapset jo pois tuolta?!?!?!

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;24276401:
Ei se isä välttämättä tiedä, mikä on asioiden laita.

Joo eipä, jos lapset kertoilee jollekin hoitajalle että äiti uhkaa tappaa niin ei vissiin olis kertonut isälleen JOS isää kiinnostas.

JOS JÄTÄT TEKEMÄTTÄ JA TULEE ilmi että tiesit perheen tilanteen SINÄ JOUDUT SYYTTEESEEN HEITTELEJÄTÖSTÄ!
Teet ilmoituksen virka-ajan ulkopuolella. Silloin kun äiti pyytää sinuä vahtiin lapsiaan kun on baarissa. Et mene vaan jäät odottaan että jättää lapset keskenään jolloin soitat poliisit! Ja sossu tulee myös.
Lapset puolustaa aina äitiään mutta tuo on jo julmaa äidiltä!

[QUOTE="just";24276421]Joo eipä, jos lapset kertoilee jollekin hoitajalle että äiti uhkaa tappaa niin ei vissiin olis kertonut isälleen JOS isää kiinnostas.[/QUOTE]

Lapset osaa peitellä yllättävän paljon. Ja näytellä että kaikki on hyvin. Ja puolustaa äitiään (vaikka se äiti olis millainen peto tahansa).
Jos isä ei suurinpiirtein suoraan kysy ja vielä hiukan painostamalla, niin ei se välttämättä oikeasti tiedä, mikä meno siellä kotona on.

Yhteistyössä