Huoli siskon tyttärestä... Apua, neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elina

Vieras
Olemme sisareni kanssa olleet koko elämämme paljon tekemisissä, vaikka erilaiset luonteemme ovat usein aiheuttaneet ristiriitoja, minä olen jämpti ja määrätietoinen ja sisko hyvin ujo ja arka ja sellainen "elämään alistuva", tyytyy siihen mitä elämä sattuu eteen tuomaan.

Valitettavasti hän on onnistunut kasvattamaan tyttärestään sellaisen, että pelkään miten hänen tulee tässä elämässä käymään. Sisareni on antanut hänelle liikaa periksi, ei ole osannut asettaa rajoja.

Tyttö alkoi juomaan ja tupakoimaan 13 vuotiaana, koulunkäynti kärsi kun kaupungilla pyöriminen oli tärkeämpää. Juuri näihin aikoihin siskoni ja tytön isä erosivat. Tyttö on viillellyt itseään monta vuotta (näin ainakin päättelen kun huomasin vahingossa)
Ammatin hän sai itselleen hankittua, mutta töitä ei ole saanut ollenkaan. Miehiä hänellä on ollut useita, tällä hetkellä asuu miehen kanssa, jonka kanssa on ollut useamman vuoden, vanhassa talossa, jossa mikään ei toimi niin kuin pitäisi.

Abortin hän on tehnyt joskus 17 vuoden ikäisenä. Kautta rantain kuulin, että joku edellinen poikaystävä on hakannutkin häntä.
Tyttö on yhä kova juomaan, juomiskäyttäytyminen osoittaa hyvää vauhtia hälyttäviä merkkejä.
Nyt sitten kuulin, että tyttö on alkanut tapailla jotain miestä toiselta puolelta suomea, vaikka hänellä tosiaan on jo mies jonka kanssa asuu.
Viimeksi kun tapasin hänet, hän valitteli koko ajan huonoa oloa, ja aloin pelätä mahtaako hän olla raskaana.

Ainut ongelma tässä on, että tyttö on nykyään 20 vuotias, aikuinen ihminen siis, joten kukaan ei oikein voi enää hänen asioihinsa puuttua ellei hän itse tahdo.
Toinen ongelma on se, että minun on turha alkaa siskolleni sanoa mitään, hän on mestari pitämään kulisseja pystyssä. Kaikki tyttöön liittyvät asiat olen joko itse huomannut (viiltelyn, juomisen jne) tai sitten kuullut muualta, jotkut asiat tytöltä itseltään.

Niin että mitähän tässä voisi tehdä... Siitä olen erityisesti tällä hetkellä huolissani jos tyttö on raskaana kun hän kahden miehen kanssa pyörii ja elämä on muutenkin mitä on...

Tyttö on jo valitettavasti aikuinen, nuori sellainen mutta aikuinen kuitenkin...
Mikset ole puuttunut asiaan aiemmin?

Voithan vieläkin yrittää ottaa yhteyttä tyttöön ja olla hänen kanssaan enemmän tekemisissä? Osoittaa että välität yms...

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii:
Tyttö on jo valitettavasti aikuinen, nuori sellainen mutta aikuinen kuitenkin...
Mikset ole puuttunut asiaan aiemmin?

Voithan vieläkin yrittää ottaa yhteyttä tyttöön ja olla hänen kanssaan enemmän tekemisissä? Osoittaa että välität yms...

En ole oikein tiennyt miten, en olisi sille tielle tahtonut lähteä että tyttö olisi otettu huostaan tms :(

Välität hänestä kovasti ja huoli painaa sua, onhan hän siskosi lapsi.
On hienoa, kun on vielä ihmisiä jotka TODELLA aidosti välittävät lähimäisistään ja siitä
kuinka he voivat. Ei tuohon oikein voi mitään tehdä, mutta se mitä voit tehdä ja se ei ole vähän vaan erittäin paljon -luo siskosi tyttöön hyvä, lämmin ja avoin suhde, välittävä ja rakentava. Suhtaudu häneen kuin keneen tahaansa rakkaaseen ystävääsi, tasavertaisena, aikuisena. Jokaisen on se oma tiensä kuljettava, joskus se on todella rankkaa, mutta silloin on elintärkeätä tietää, että on aina joku ihminen olemassa jossakin, jolle voi soittaa vaikka keskellä yötä kun on hätä! Tieto siitä, että on tukiverkosto, on tärkeää.

Toinen asia mitä voit tehdä, on laittaa Gracen rukousketjuun rukouspyyntö, tilanteen puolesta!

Kiitos Jeesus, että on vielä välittäviä ja rakastavia ihmissydämiä olemassa.
Sinä tiedät tämän nuoren naisen, tunnet hänet läpikotaisin, tiedät hänen ajatukset, tuskansa, murheensa, toiveensa, ilonsa ja haaveensa. TIedät mitä hän kaipaa ja janoaa.
Minulla ei ole sanoja, mutta pyydän että ILMESTYT tämän nuoren naisen elämään, väkevästi.
Kiitos että hänellä on täti joka välittää, anna heidän ihmissuhteensa olla oikein ihana, lämmin ja molemmin puolin antoisa . Pelasta, lohduta, johdata ja auta. Sinulla on avaimet kaikkiin solmuihimme, Kiitos Isä, että kuulet meitä ja välität ja autat.

Alkuperäinen kirjoittaja Mizhni:
Välität hänestä kovasti ja huoli painaa sua, onhan hän siskosi lapsi.
On hienoa, kun on vielä ihmisiä jotka TODELLA aidosti välittävät lähimäisistään ja siitä
kuinka he voivat. Ei tuohon oikein voi mitään tehdä, mutta se mitä voit tehdä ja se ei ole vähän vaan erittäin paljon -luo siskosi tyttöön hyvä, lämmin ja avoin suhde, välittävä ja rakentava. Suhtaudu häneen kuin keneen tahaansa rakkaaseen ystävääsi, tasavertaisena, aikuisena. Jokaisen on se oma tiensä kuljettava, joskus se on todella rankkaa, mutta silloin on elintärkeätä tietää, että on aina joku ihminen olemassa jossakin, jolle voi soittaa vaikka keskellä yötä kun on hätä! Tieto siitä, että on tukiverkosto, on tärkeää.

Toinen asia mitä voit tehdä, on laittaa Gracen rukousketjuun rukouspyyntö, tilanteen puolesta!

Kiitos Jeesus, että on vielä välittäviä ja rakastavia ihmissydämiä olemassa.
Sinä tiedät tämän nuoren naisen, tunnet hänet läpikotaisin, tiedät hänen ajatukset, tuskansa, murheensa, toiveensa, ilonsa ja haaveensa. TIedät mitä hän kaipaa ja janoaa.
Minulla ei ole sanoja, mutta pyydän että ILMESTYT tämän nuoren naisen elämään, väkevästi.
Kiitos että hänellä on täti joka välittää, anna heidän ihmissuhteensa olla oikein ihana, lämmin ja molemmin puolin antoisa . Pelasta, lohduta, johdata ja auta. Sinulla on avaimet kaikkiin solmuihimme, Kiitos Isä, että kuulet meitä ja välität ja autat.

Kiitos ihanista sanoistasi :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En ole oikein tiennyt miten, en olisi sille tielle tahtonut lähteä että tyttö olisi otettu huostaan tms :(

No jos huostaanotto on lapselle paras ratkaisu niin sitten sillekin tiellä kannattaa ja pitääkin lähteä vaikka pahalta tuntuisi!
Mä lähinnä tarkoitin tässä kyllä sitä että olisit luonut tyttöön parepaa suhdetta jo aikoinaan.
Mulla on yksi ihana täti joka on ollut mun elämäni mutkissa kaikissa läheisesti mukana. Hän tuli tarkoituksella mun elämään mun äiti sairastuttua mun ollessa hyvin nuori, lapsi vielä, ja edelleen hän on minulle todella rakas, tuttu ja luotettava. Oli mukna esikoisen synnytyksessäkin :)

Vielä ei ole myöhäistä.

Ja kannattaa muistaa että vaikka mahdollinen raskaus tuntuu pahalta niin se on huolena kuitenkin aika pieni, tyttö voisi olla sekaantunut huumeisiin tai vaikka olla todella itsetuhoinen jolloin saisi jatkuvasti pelätä tytön hengen puolesta.

Lapsi on myös joillekin pelastus, he pistävät sitä myöten elämänsä kuntoon.
Vaikka vie se myös heiltä tietysti sen nuoruuden samalla.

Yhteistyössä