HUOLESTUTTAA....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja prinpressa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

prinpressa

Jäsen
01.11.2007
530
0
16
Oon 21-vuotias naimisissa oleva nainen ja perheen perustaminen on alkanut jo kovasti tulla ajankohtaiseksi. Viime kesänä raskauteni päättyi keskenmenoon rv 8 ja kuollut sikiö poistettiin lääkkeellisesti rv 11, eli heti kun sen kuolema huomattiin. Keskeytyksen yhteydessä sain eka kertaa puhelimitse kuulla, että olen rhesus-negatiivinen ja mut hälytettiin takaisin sairaalalle hakemaan se rokote. Nyt uusi raskaus olisi toiveissamme mutta huolestuttaa vaan niin kamalasti toi mun rh-negatiivisuus ja pelottaa, että ens kerralla käy samalla tavalla ku viimeeks (eli sikiö kuolee tai syntyy sairaana). Pelkään, että mun elimistössä on vielä niitä vasta-aineita siitä saamastani rokotteesta huolimatta. Onko tämä ihan turha huoli? Stressaanko turhaan?

Mun veri on O-. Ja neljä tervettä lasta ollaan saatu. Ja minulla ei ole ollut keskenmenoja. Mä oon saanut sen anti-D rokotteen aina synnytyksen jälkeen, jos vauvalla on ollut + veri. Neuvolassa seurataan, pääseekö niitä vasta-aineita muodostuun. Mulla on joka raskaudessa otettu verinäyte 3 kertaa. Kertaakaan ei ole ollut vasta-aineita päässyt muodostumaan.

Luota vain, että hyvin sinullakin kaikki menee. Älä turhaan stressaa. Sitten jos/ kun teille on vauva tulossa, nauti raskausajasta (se on ihanaa!), äläkä turhaan murehdi. Ja pahoittelut keskenmenosta. :hug:

Myös minun veriryhmäni on O- ja kaikki meni raskaudessa hyvin. Synnytyksen jälkeen minäkin sain pistoksen ja raskauden aikana kävin verikokeilla kolme kertaa, joista ei koskaan löytynyt mitään.

Uskoakseni huolesi on aikalailla turhaa.

Entä jos tulee vaikka keskenmeno raskauden aivan alussa itse siitä tietämättä; aattelee vaan että menkat ne vaan oli pikkasen myöhässä. Ehkä saattaa jotain vähän epäillä mutta ei voi varmuudella tietää, että oliko vai eikö. Niinhän on aika monelle tietääkseni käynyt. Oisko sellainen rh-negatiiviselle naiselle haitallista?

No mulla on ollut alkuraskauden keskenmeno ja silloin mitään piikkiä ole saanut, en ees vielä tiennyt olevani rh neg. Ja kaikki silti hyvin tässä raskaudessa.
Ja rh neg naisen lapset on useimmiten( n. 70 %) myös rh negatiivisia jolloin vastaaineita ei edes muodostu.
Ja jos vauva olisi pos. ja vasta-aineita muodostuisi niin sekään ei tarkoita kuin tosi harvoin jotain vakavampaa, esim. verensiirtoa vastasyntyneelle.

Yhteistyössä