Huolestuttaa (13.rv)

Nyt rv 12+5 ja tuntuu ettei mahaa ole juuri ollenkaan :'( . Olen hoikka (174cm ja 58kg), niin luulisi jo jotain näkyvän?

Olen pyöritellyt kauhukuvia päässäni, olisinko esim. saanut listerian ja vauva kuollut kohtuun, kun ei maha kasva (tiedän että kuulostaa älyttömältä). Oli vaan viime viikolla 3 päivää maha ihan kuralla, päätä särki ja niskakin oli mielestäni hieman jäykkä (olen jostain lukenut, että saattaisi olla listerian oire...).

Miten muilla mahan koko / tuntemukset näillä viikoilla?
 
älä suotta huoli tunnen muutaman hoikan ihmisen joilla masu on ollut raskauden lopussa vasta jalkapallon kokoinen siis todella pieni ja vauvat olleet terveitä

itsellä ensimmäisessä raskaudessa tuli masu näkyviin vasta rv 30 siis sillain että muut sen näkivät selvästi ja kaikki oli hyvin ja poika on nyt 6v8kk.......... nyt oottelen neljättä ja masun koko vaivaa viikkoja on n.18
 
Keiju07
Minä en kauheasti vielä huolestuisi. Mulla maha alkoi kasvamaan vasta vkolla 16 ja sekin on niin yksilöllistä. Se, että olet hoikka, voi pikemminkin merkitä sitä, että maha alkaa näkyä myöhemmin. Listeria tartunnan saaminen on käsittääkseni aika epätodennäköistä (itsekin sitä jostain syystä kovasti pelkäsin), jos noudattaa vältettävien ruokien listaa. Todennäköisesti olet kärsinyt vain jostain tavallisesta mahataudista tai on mahdollista, että mahaoireet ovat raskauden aiheuttamia.

Oletko käynyt jo ensimmäisessä ultrassa? Onko sinulla piakkoin neuvola-aikaa? Näin pääsisit näkemään tai kuulemaan vauvasi, ja pelot hälvenisivät.

Tiedän, että stressaamatta oleminen on vaikeaa ja vielä on pitkä aika siihen, että alat tuntea liikkeet, joiden myötä itselläni hermoilu helpotti. Kannattaa kuitenkin ajatella, että raskauden jatkumisen todennäköisyydet ovat puolellasi ja harvemmin keskenmenot jättävät ilmoittamatta itsestään. Mitä todennäköisemmin kaikki on siis hyvin!
 
Älä turhaan ole huolissasi...
Suurinpiirtein samoilla viikoilla olin itse huolissani samasta asiasta...lopulta maha ilmestyi 20.viikon tienoolla eikä sekään esim. työvaatteiden alta erottunut kun vasta joskus 25.viikon jälkeen. Nyt rv 37+1 menossa ja hyvin näkyy ja tuntuu, välillä alkaa jo olla sellainen olo että kohta vois tästä pallosta luopua... =)
 
no en kyllä olis huolissani listerian suhteen jos et ole sellaista syönyt mistä tartunnan voi saada.
mun mielestä ihan normaaleja raskausoireita...

jos odotat esikoista niin ei se masu niin helpolla esiin tule.mulla näkyi masu ekassa vasta kunnolla 25 viikolla ja sitäkin olis voinut luulla vaan lihomiseksi =)

nyt tän toisen kanssa vatsassa on muotoa kun viikkoja lähes 21.

sit vielä että mä kans yhdyn edelliseen että pitkällä ja hoikalla masu voi pysyä pitkään piilossa koska tilaa keskivartalossa pituuden takia on.näin ainakin mun yhdellä kaverilla oli.ja lopussakin masu oli vaan potkupallon kokoinen.

 
Täällä täysin sama huoli. Mulla tosin vasta 11+6, mutta jokin suuren suuri pelko kalvaa että jos pieni onkin menehtynyt kohtuun. Minulla torstaina onneksi ultra, joten sinne asti kun sinnittelen niin selviää sekin. Minulla kun ei ole oikeasti yhtään mitään vatsan kohdalla (paitsi ylempänä makkaraa ;) ) joten aloin miettimään samaa asiaa. Mutta uskotaan ja toivotaan että kaikki molemmilla kunnossa! :hug:
 
Olin kyllä ultrassa 1,5 vkoa sitten, ja silloin kaikki oli hyvin. Sen jälkeen tosin vasta alkoi nuo maha oireet, ja siksi olen nyt viimeisimpinä päivinä miettinyt onko kaikki hyvin... Hävettää melkeinpä tunnustaa, mutta odotan jo 3. lastani (ja silti panikoin tällä tavalla :ashamed: !). Nuorin tyttäreni on 2,5v, mutta en kuitenkaan muista milloin minulla maha on alkanut näkymään - muistaakseni kuitenkin just näillä viikoilla...)

Kiitos teill:)!
 
Mä olen puolestani 165 cm pitkä, ja ennen raskautta painoa oli alle 50 kg. Silti vauvamaha alkoi näkymään vasta siinä 20. viikon tuntumassa, ehkä vähän ennen. Enää ei pysty pitämään masua piilossa, parissa viikossa kasvanut oikein kunnon kumpu! Nyt rv 23. 13.viikolla ei ollut kuin hiukan "iltapömpötystä", joka sekin hävisi.

Tätä ei missään nimessä voi yleistää, mutta usein lyhyillä, ts. "lyhytselkäisillä" naisilla vatsa tulee aikaisin esiin.
 

Yhteistyössä