Huolestuisitko tästä painonoususta raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ellilelli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Ellilelli"

Vieras
Olen raskausviikolla 24+1 ja painoa on tullut vasta kolme kiloa. Ilmeisesti nyt puolivälissä pitäisi nousta juuri eniten?

Ennen raskautta minulla oli noin 7 kiloa ylimääräistä sihen mikä olisi periaatteessa se normi ja ideaali minulle: "oikea" paino, jossa tunnen oloni hyväksi ja jossa olen ennen lihomista ollut on 55 kiloa, nyt painoin ennen raskautta 62 kiloa.

Neuvolassa eivät ole olleet huolissaan, lähinnä onnitelleet pienestä noususta (mikä on minusta aika outoa, kun painoindeksi tuolla 62 kilolla on 23,5), mutta itseäni huolettaa.

Voisiko olla että olen ikään kuin laihtunut vatsan alla ja vauvakiloja olisi todellisuudessa enemmän? Nytkin olen ollut lomalla monta viikkoa ja syönyt ihan älyttömiä määriä ihan tavallista ruokaa + herkutellut normaalia enemmän (loma kun on), mutta paino ei ole noussut ollenkaan.

Kokemuksia?

Mulla nousi viime raskaudessa paino yhteensä 5kg alkupainosta, sekin kahden viimeisen viikon aikana turvotuksen takia. Synnäriltä kotiin päästyäni painoin 14kg vähemmän, eli alkupainostakin lähtenyt matkan varrella 9kg. Tosin itellä ylipainoa reilusti. Mutta joo, on siis mahdollista että siellä "alla" laihtuu. Jos eivät neuvolassa ole huolissaan, niin tuskin itsekään tarvii olla. Jos kuitenkin sf-mitta yms. kasvaa normaalisti, niin kaikki on varmasti ok.:)

Hyvä nousu. Kyllä sä ehdit itsellesi vielä painoa kerätä ja vauva ottaa kyllä tarvitsemansa vaikkei paino nousisi. Normaalinousu tolla bmillä on 8-12kiloa niin kyllä sieltä se 5kg ehtii tulla.

Joo vauvalla varmasti kaikki hyvin, ainakin potkuista päätellen :D. Neuvolassa ja muissa seuronnoissakaan ei mitään outoa.

Itseäni vaan ihmetyttää kun olin ihan varautunut siihen, että nyt lähtee luvut nousuun ja en ole tippaakaan katsonut, mitä suuhuni olen laittanut. Tai toki sellaista perusruokaa, ettei vauva nyt ihan sokerissa ui, mutta herkkujakin olen vetänyt ihan sillloin kun on maistunut.

Ja minusta on jotenkin outoa, että neuvolassa ovat niin tyytyväisiä, ettei paino nouse paljoa.

Ilmeisesti mulla ollut joku 150 grammaa viikossa tuo nousu ja neuvolatäti oli oikein tyytyväinen, kun on normaalin alle. Eihän sen nyt mitään painon välttelyä pitäs olla? Kyllähän raskaana painon kuuluukin nousta, että vauvalla on kaikki hyvin?

Oispa kiinnostavaa tietää, mitä ne sanois jos koko raskausaikana nousis vaan muutaman kilon.

En huolestuisi yhtään! Omassa raskaudessani lähtötilanteeni oli juuri sama kuin sinulle. Noille viikoille tultaessa paino oli tullut 2,5kg. Pariin kertaan se oli ollut hieman vähemmän kuin edellisellä käynnillä. Loppua kohti paino alkoi nousta ja kokonaislukemat oli 9kg. Ei turvotusta yhtään. Suurin osa jäi laitokselle ja loputkin tippuivat parissa viikossa. Eli kun vauvalla on kaikki hyvin (liikkuu ja sf-mitta kasvaa) niin ei syytä huoleen!! Noh,sanottakoon nyt vielä että onhan se mahdollista että vauvalla ei ole kaikki hyvin.Mutta en millään usko että se oireilisi silloin noin, että äidin paino ei kasva.. Vauva on kuitenkin itsekin niin pieni vielä että ei se vaikuttaisi tuolla tavoin äidin painoon.

Yhteistyössä