Paljonko on raskausajan ns. väistämätön painon nousu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olin siis jo ennen raskautta tosi ylipainoinen, ja olen koko raskausajan sen vuoksi noudattanut ravitsemusterapeutin tekemään ruokavaliota. Tämän johdosta nyt loppusuoralla, rv 38+5 painan vain 700g enemmän kuin raskauden alkaessa painoin.

Järjellä ajatellen olen siis ilmeisesti laihtunut. Mutta osaako joku sanoa, paljonko? Siis paljonkohan painan synnytyksen jälkeen, kun nyt paino on 102kg?

Vauva on ultran mukaan nyt (eilen ) n. 3400g.

No mulle (normaalipainoinen) tuli ekassa raskaudessa +28kg joista 18kg tippui parissa viikossa itsestään. Olin siis kerännyt n. 10kg ylimääräistä. Nyt toisessa tullut rv 26 mennessä +9kg, tosin lähtöpaino paljon vähemmän kuin ekassa.

Joo minustakin tuo 6-8 kg on se välttämätön mitä lapsi+istukka+lapsivedet jne painaa, sit lisäksi luultavasti jonkun verran turvotusta jne. Normaali painonnousu on kai jotain 10-15 kg, joillain enemmänkin. Itsellä nousi paino 11kg josta ehkä 6 jäi laitokselle ja loput tippui parissa kuukaudessa...

Normaali painon nousu on 12kg.
Mulla nousi 13kg. Ennen raskautta olin lievästi ylipainoinen.
Laitokselle ei jäänyt yhtään kiloja. Jouduin käyttää äityiyshousuja pari kuukautta synnytyksen jälkeen. Loput raskauskilot lähti kun menin takaisin töihin lapsen ollessa melkein 2v.

Mulla on jokaisesta jäänyt laitokselle 5 kg. Loput on ollut tuskan takana. Ja viimesimmästä ei koskaan lähtenyt enempää.

Nyt olen raskaana ja yritän pitää painon samana koko matkan. Jos vaan onnistuu. Painoa nyt 83. 3 kg miinus alotuksesta. Rv 15. Tästä se nousu on vasta lähdössä liitoon..

Jos ylipainoa on noinkin paljon kuin aplla en lähtisi toivomaan synnytyksestä mitään salamalaihtumista. Jatkat samalla ruokavaliolla kuin raskausajan niin saattaa oikea suunta jatkua myös synnytyksen jälkeen.

Synnärille useinkaan ei jää juuri lainkaan kiloja, mutta aika paljon lähtee ensimmäisen kuukauden aikana, ja sitten imettäessä -- riippuen tietysti siitä, kuinka hyvin syöt lapsen syntymän jälkeen. Joillekin kaikki raskauskilot jäävät, joiltakin lähtee ensimmäisen vuoden aikana parikymmentä kiloa helposti. Eli riippuu ihan tuurista, lähteekö synnytyksessä pois yhtään kiloa vai ei.

Turha noita kiloja tässä vaiheessa on laskea, katso sitten jälkitarkastuksessa kuinka kävi.

Minä painoin raskauden alkaessa 54kg ja 54,9kg viimeisessä punnituksessa sairaalassa samana iltana kun lapsi syntyi.

Päivä sektion jälkeen painoin 51kg ja ja siitä jokunen päivä niin muistaakseni 49-50kg. Viitisen kiloa vauva + muut härpäkkeet ovat siis painaneet. Vauva oli 2,5kg eli aika pieni, tosin syntyi vkolla 36+9.

Minulla taisi nousta paino n.15 kg koko raskauden aikana, kärsin raskausmyrkytyksestä ja sen takia todella kovasta turvotuksesta.
Lähes kaikki jäi laitokselle ja viimeisetkin kilot tippui kuukauden sisällä synnytyksestä.

Minulla paino nousi 23 kg ensimmäisessä raskaudessa ja niistä synnärille jäi 20 kg. Toisessa raskaudessa paino nousi 13 kg ja se kaikki jäi synnärille. Nyt kolmas raskaus menossa ja rv 25, paino noussut jo 7 kg. Joka kerta neuvolassa terkkari valittaa painon noususta, en jaksais kuunnella sitä kun tiedän itse ettei mulla läskiä ole tullut vaan taipumus kerätä kroppaan ylimääräistä nestettä. Molempien lasten imetys laskenut painoa alle lähtöpainon jopa -6 kg.

Minulle tullut kolmessa raskaudessa 8 kg, ei yhtään turvotuksia. Lähtöpaino normaalin ylärajoilla, vauvat n. 4 kg.
Kaksosraskaudessa tuli reilu 11 kg, lapset yhteensä n. 6 kg. Kotiin lähtiessä olin 4 kg kevyempi kuin raskaaksi tullessa.