Huoh, miksi liian pieniä ulkona yksin?

  • Viestiketjun aloittaja vieraana
  • Ensimmäinen viesti
vieraana
Lapset 3,5v ja 6v. Nykyään päivittäin yksin ulkona kun äiti on sisällä pienimmän vauvan kanssa. Ikkunasta toki näkee pihale, mutta lapset usein poistuvat pihasta näkymättömiin. Rivitalopihasta kyse, rauhallinen sinänsä. Mutta onko Suomen lain mukaan tuollainen laitonta? Että lapsi vahtii lasta jatkuvasti?
 
lady of the lake
En tiedä asian yleisyydestä.Oma esikoiseni samanikäisenä oli silloisessa rauhallisessa rt-pihassa itsekseen ulkona joskus kun meilläkin oli pieni vauva.Hän ymmärsi, että saa leikkiä pihalla ja koskaan ei karannut.Pihassa oli paljon lapsia ja leikkivät siinä mukavasti keskenään.Kuopus on taas ihan eri maata ja en tiedä uskallanko häntä vielä 7 veenäkään päästää yksin ulos ;)
 
vieraana
Ulkona ovat kaiketi siksi että äiti raskaana ja kotona 1v ikäinen lapsi. Ei varmaan jaksa/ehdi ulkoilla. On tuossa muitakin sen ikäisiä lapsia ulkona. Ei ihme että kaikenlaista sattuu sitten.
 
Tjaah, niitä lapsia tietty pitäisi tehdä sen verran, että jaksaisi/ehtisi olemaan kaikkien kanssa ja vahtimaan.mutta elämä on. Joillekin niitä mukuloita tulee kuin tyhjästä ja jäävät sitten hoitamatta. :whistle: Mutta jos vakavasti puhutaan niin ei tuon ikäisten voi antaa olla yksinään, ei sen nuoremman ainakaan meillä kuopus 3,5v ja ei ole yksin pihalla, mitä nyt sen verran joskus ovat kahdestaan meidän etupihalla kun puen itseni-->minuutti
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Meidänkin pihalla päivittäin 8v ja 1,5v keskenään.
Sekä 7,6,5,4 ja 2v keskenään.
Ihmetellyt olen...
Siis täh noin pienet ei voi ymmärtää:S:O!!!!!!
Niin, sitä olen vähän kans katellut...

Minä kun kerran 3-vuotiaasta päästin hetkeksi silmäni (hain vauvan kanssa rattaat ---> alle 1min) niin jo oli kadonnut.
Löytyi onneksi pian, yhdestä rappukäytävästä. Ehdin jo poliisille soittaa, huh.
 
Minä Äiti
Tämä on se ikuisuus kysymys,että minkä ikäsenä voi olla ulkona ilman aikuista. Ja minkälaisella pihalla jne.
Ei kannata mennä suoraltakädeltä tuomitsemaan äitiä joka toimii näin. Elämäntilanteet muuttuu ja äidin voimavarat.
Ja kyllä meillä lapset (alle kouluiän) väliin ovat keskenään pieniä aikoja ulkona ilman aikuista, mutta EI ilman valvontaa.
Esimerkiksi kun laitan lapset pihalle niin ja itse viikkaan pyykejä niin minulla on suora näköyhteys lapsiin.
Ja jos tässä ruvetaan kauheita traamoja vääntään niin voi sattua vaikka mitä vaikka äiti olis lapsen vieressä koko ajan ja taukoamatta!
 
Minä Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Tjaah, niitä lapsia tietty pitäisi tehdä sen verran, että jaksaisi/ehtisi olemaan kaikkien kanssa ja vahtimaan.mutta elämä on. Joillekin niitä mukuloita tulee kuin tyhjästä ja jäävät sitten hoitamatta. :whistle: Mutta jos vakavasti puhutaan niin ei tuon ikäisten voi antaa olla yksinään, ei sen nuoremman ainakaan meillä kuopus 3,5v ja ei ole yksin pihalla, mitä nyt sen verran joskus ovat kahdestaan meidän etupihalla kun puen itseni-->minuutti
Oli lapsia 1 ta 11 niin kaikkea ei voi keretä näkemään ja tapaturmia minimoimaan täysin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minä Äiti:
Tämä on se ikuisuus kysymys,että minkä ikäsenä voi olla ulkona ilman aikuista. Ja minkälaisella pihalla jne.
Ei kannata mennä suoraltakädeltä tuomitsemaan äitiä joka toimii näin. Elämäntilanteet muuttuu ja äidin voimavarat.
Ja kyllä meillä lapset (alle kouluiän) väliin ovat keskenään pieniä aikoja ulkona ilman aikuista, mutta EI ilman valvontaa.
Esimerkiksi kun laitan lapset pihalle niin ja itse viikkaan pyykejä niin minulla on suora näköyhteys lapsiin.
Ja jos tässä ruvetaan kauheita traamoja vääntään niin voi sattua vaikka mitä vaikka äiti olis lapsen vieressä koko ajan ja taukoamatta!
Niih, mutta liian pieni lapsi yksin ulkona on huono juttu.
Ja noi voimavarat... jos ei ole voimavaroja mennä lapsen kanssa ulos niin pitääkö se sitte päästää edes yksin sinne ulos?
 
..........
Minusta tuntuu että harvinaisempaa taitaa olla se, että äiti vahtii aina vieressä. Ainakin mitä minä olen nähnyt niin monikin tuon ikänen on ilman aikuista pihalla ja mun mielestä voi olla jos osaa pysyä pihalla jne. Ja riippuu tietenki pihasta. Älkää olko hysteerisiä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Minä Äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Tjaah, niitä lapsia tietty pitäisi tehdä sen verran, että jaksaisi/ehtisi olemaan kaikkien kanssa ja vahtimaan.mutta elämä on. Joillekin niitä mukuloita tulee kuin tyhjästä ja jäävät sitten hoitamatta. :whistle: Mutta jos vakavasti puhutaan niin ei tuon ikäisten voi antaa olla yksinään, ei sen nuoremman ainakaan meillä kuopus 3,5v ja ei ole yksin pihalla, mitä nyt sen verran joskus ovat kahdestaan meidän etupihalla kun puen itseni-->minuutti
Oli lapsia 1 ta 11 niin kaikkea ei voi keretä näkemään ja tapaturmia minimoimaan täysin.
Älä muuta viserrä. Mutta mahtaako enemmän sattua ja tapahtua kun liian pieni lapsi yksin pihalla vai kun äiti vierellä? Heh, näitähän näkee. Mukulat kiipeilee katoille ja syljeksii ihmisten päälle kun mutsit vetää lonkkaa.Mitäs siinä sitten tekee. Ajattelenko:eipähän ole mun mukuloita vai puutunko?

:whistle: :whistle:
 
Jokainen "normaali" äiti tietää omat lapsensa ja omat voimavaransa itse parhaiten. Tuo, minkä ikäisen lapsen tai lapset voi päästää "yksin" ulkoilemaan riippuu niin paljon lapsesta sekä siitä ympäristöstä...
 
Minä Äiti
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Alkuperäinen kirjoittaja Minä Äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja DevilishDream:
Tjaah, niitä lapsia tietty pitäisi tehdä sen verran, että jaksaisi/ehtisi olemaan kaikkien kanssa ja vahtimaan.mutta elämä on. Joillekin niitä mukuloita tulee kuin tyhjästä ja jäävät sitten hoitamatta. :whistle: Mutta jos vakavasti puhutaan niin ei tuon ikäisten voi antaa olla yksinään, ei sen nuoremman ainakaan meillä kuopus 3,5v ja ei ole yksin pihalla, mitä nyt sen verran joskus ovat kahdestaan meidän etupihalla kun puen itseni-->minuutti
Oli lapsia 1 ta 11 niin kaikkea ei voi keretä näkemään ja tapaturmia minimoimaan täysin.
Älä muuta viserrä. Mutta mahtaako enemmän sattua ja tapahtua kun liian pieni lapsi yksin pihalla vai kun äiti vierellä? Heh, näitähän näkee. Mukulat kiipeilee katoille ja syljeksii ihmisten päälle kun mutsit vetää lonkkaa.Mitäs siinä sitten tekee. Ajattelenko:eipähän ole mun mukuloita vai puutunko?

:whistle: :whistle:

Mikä kieltää sinua puuttumasta epäkohtiin? ;)
 
vieras
Niin, meillä päin asuu paljon niitä nimeltä mainitsemattomia "isoja perheitä" ja heillähän on yleensä ottaen se tyyli, että isommat vahtii pienempiään eli kyllä se jumala lapsistaan huolehtii.....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin, meillä päin asuu paljon niitä nimeltä mainitsemattomia "isoja perheitä" ja heillähän on yleensä ottaen se tyyli, että isommat vahtii pienempiään eli kyllä se jumala lapsistaan huolehtii.....
Ja taas tätä. Kukaan ei edes se nimeltämainittu sakki ajattele noin. piste.
 
lady of the lake
Onko mahdotonta antaa lapsen olla 3 1/2 vuoden iässä itsekseen ulkona, jos hän kykenee siihen? Itselläni siis todella tuo esikoinen oli varsin rauhallinen ja tottelevainen tapaus ja tuon ikäisenä ulkoili etupihan leikkipaikalla itsekseen.Pihan muut lapset usein hakivat ulkoilemaan ja siinä nätisti leikkivät, keittiön ikkunasta oli suora näköyhteys paikalle.En varmasti olisi lastani ulos päästänyt, jos vähääkään olisi pärjääminen epäilyttänyt.Ja kuten jo totesinkin, kuopus on ihan eri maata kaiken käytöksen suhteen eikä ikinä voisi nyt 3-vuotiaana kuvittellakaan päästää pihalle yksin leikkimään.Lapset todellakin ovat erilaisia omia yksilöitään! Ei pidä ihan suoralta kädeltä tuomita äitiä tai vanhempia tapauksessa! Pidän itseäni erittäin vastuullisena vanhempana enkä "laiskuuttani" esikoista ulos laittanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Jokainen "normaali" äiti tietää omat lapsensa ja omat voimavaransa itse parhaiten. Tuo, minkä ikäisen lapsen tai lapset voi päästää "yksin" ulkoilemaan riippuu niin paljon lapsesta sekä siitä ympäristöstä...
meilläki periaatteessa vois päästää isommat keskenään, tietää kyllä että tiellepäin ei saa mennä, ja tuskin porttia edes auki saisivat, mut silti en päästä keskenään ulos, ne on kuitenkin lapsia jotka voi keksiä mitä vaan niin ihan mieluusti itekin meen ulos lasten kanssa
 

Yhteistyössä