Huoh, laulukoe luokan edessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jellonainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jellonainen

Aktiivinen jäsen
22.07.2007
13 143
3
36
Esikoiseni on vasta ekalla, mutta kuulin isommalta koululaiselta että koulussa pidetään laulukokeet luokan edessä. Open kanssa kahden keskenkin saa laulaa, mutta siitä tulee miinus.

Musiikinope on alta kolmekymppinen nainen, olisin kuvitellut että käytännöt olisivat tässä parinkymmenen vuoden aikana muuttuneet, sitten oman kouluaikani. Henkilökohtaisesti en koko laulukoetta ymmärrä, sillä koulussahan ei laulunopetusta anneta, joten siinä mitataan vain henkilökohtaista lahjakkuutta. Mutta näköjään se on myös esiintymistaidonkin koe samalla. Jos olet ujo ja huono laulamaan, niin tilanne on todella nöyryyttävä.

Tuo ope on puolituttuni, aion kyllä ottaa asian hänen kanssaan puheeksi sopivan tilaisuuden tullen, ja kysyä perusteluita luokan edessä laulattamiselle.

Inhottavaa, ei lapsia saisi alistaa toisten mahdolliselle pilkalle/kiusaamiselle tuolla tavalla :mad:. Se on hirveää jos todellakaan et osaa laulaa tai jos ei ole yhtään sävelkorvaa niin joutua vielä kaikkien muiden eteen. Tyhmä opettaja!!

Kyllä esiintymiset luokan edessä ymmärrän, mutta en lauluesiintymistä. Laulutaito on synnynnäinen lahja, ei missään nimessä pitäisi asettaa lapsia eriarvoiseen asemaan julkisesti. Opettaja ei kyllä ole ajatellut loppuun asti tätä.. Tietysti ekaluokkalaiset ovat vielä sen verran pieniä, että eivät välttämättä osaa hävetä omaa lauluataidottomuuttaan, mutta aikuisen se pitäisi ymmärtää. Tuosta voi jäädä traumat loppuelämäksi.

Ja esiintymistaidot ei parilla laulokokeella kehity mitenkään eli mun mielestä se ei ole mikään perustelu niille.
Muistan ite ala-asteelta kuinka kauheeta toi oli.Se oli oikeesti vaan tosi ahdistavaa.Mitenkään en siitä hyötynyt,ainoastaan jäi traumat.:kieh:

Voi luoja- vieläkö tätä tehdään? :O

Mä muistan.............. voi luojani, mä muistan! Mun särki mahaa aina sinä päivänä aamusta alkaen kun nuo laulukokeet oli. Koko koulupäivästä ei tullut mitään. En mä kovin huono ollut, mutta mä olin kiusallisen ujo! Se oli julkinöyryytystä.

Sama natsi piti meidän kertotaulukuulustelut sekunttikellon kanssa luokan edessä.
Ellei läpäissyt jäi koulun jälkeen kertaamaan- estettä EI OLLUT! Mikään ei ole niin tärkeää kuin kertotaulun osaaminen!
p030.gif
Siinä sitten koko kotimatkan odotti vielä äidin suuttumusta ja ärjyntää että missä sitä on oikein viivytty?
u075.gif
Huolesta soikeana olen täällä ollut ja ei kuulu tyttöä kotiin!!!!

Tulos: mä en laula julkisesti vieläkään enkä osaa kertotauluja kuin 'vettä valaen'. Näihin tuloksiin siis tähdättiin.

Voi ei :( meidän koulussa ensimmäinen laulukoe on vasta kolmosella. Itseasiassa 1-2 ei ollut musiikkia edes oppiaineena, joskus vain lauleskeltiin. Nyt laulukoe on vaan open kanssa

Siis tuo on ihan kauheaa!!!
Meillä ei tarvinnut 80-luvun puolivälissä laulaa luokan edestä mutta omalla paikalla seisten kyllä, ja kun olin lauluni laulanut niin opettaja sanoi että aloitappa uudelleen ja laula kovempaa! En ymmärrä miksi ei heti sitä voinut sanoa! Neljännellä luokalla vaihdoin koulua ja siellä luokassa oli vain opettaja kun laulettiin, ja yläasteella muut kuunteli musiikkia ja opettaja soitti pianolla ja sen pianon takana laulettiin...

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23129260:
Voi luoja- vieläkö tätä tehdään? :O

Mä muistan.............. voi luojani, mä muistan! Mun särki mahaa aina sinä päivänä aamusta alkaen kun nuo laulukokeet oli. Koko koulupäivästä ei tullut mitään. En mä kovin huono ollut, mutta mä olin kiusallisen ujo! Se oli julkinöyryytystä.

Sama natsi piti meidän kertotaulukuulustelut sekunttikellon kanssa luokan edessä.
Ellei läpäissyt jäi koulun jälkeen kertaamaan- estettä EI OLLUT! Mikään ei ole niin tärkeää kuin kertotaulun osaaminen!
p030.gif
Siinä sitten koko kotimatkan odotti vielä äidin suuttumusta ja ärjyntää että missä sitä on oikein viivytty?
u075.gif
Huolesta soikeana olen täällä ollut ja ei kuulu tyttöä kotiin!!!!

Tulos: mä en laula julkisesti vieläkään enkä osaa kertotauluja kuin 'vettä valaen'. Näihin tuloksiin siis tähdättiin.

Niin, just näin!
p030.gif

Siis omalla ekaluokkalaisellani asia ei ole vielä tullut ajankohtaiseksi, ei ole ollut laulukokeita. Murehdin jo etukäteen :) Luokan edessä esintyvät kyllä, mutta vapaaehtoisesti. Esimerkiksi joulun alla sai ilmoittautua joko yksin tai parin kanssa jos haluaa laulaa/tanssia/soittaa/lausua runon tms. Se on minusta hienoa, lapset saavat positiivisia kokemuksia esiintymisestä. Mutta tuollaisella rangaistus- ja nöyryytyssysteemillä siitä juuri tehdäänkin vastenmielistä.

Entisenä musiikkiluokkalaisenakin sanon, että mikään ei ole kamalampaa kuin laulukoe luokan edessä. Siis vaikka osaatkin laulaa, se tilanne on kamala.

Tuo on jäänne jostain historiasta, enkä muutenkaan ymmärrä miksi tavallisella luokalla laulusta täytyy pitää koe. Ja vielä nöyryyttävällä tavalla.

Esiintymistä voi toki, ja pitääkin harjoitella mutta ei tuolla tavalla.

Juu, mun lapseni ei olisi pakko osallistua tuohon ja toivon, ettei kukaan vanhempi pakottaisi lastaan tuollaiselle nöyryytykselle. Sille ei ole mitään perusteita eikä siitä ole ollut minkäänlaista todistettavaa hyötyä oppimisen kannalta.

Ohoh. Mullakaan ei ollu peruskoulun aikana kun visssiin kolme kertaa laulukoe, vitosella ensimmäisen kerran, seiskalla viimisen (kutosella ei tainnu olla?). Ja kaikilla muilla kerroilla oltiin kaksin open kanssa luokassa, paitsi yhdellä kerralla oltiin kaksin kameran kanssa ku ope oli jossain tms... Edes numeroa en muista saaneeni muuta kuin seiskalla (joka sekään ei liittynyt oikeestaan siihen oliks sulla varsinaista lauluääntä tms., vaan siihen että hahmotti edes jotenki nuotit ja etenkin että käytti kuuluvaa ja selkeää ääntä).

Aika tota.... outoa pitää ekaluokkalaisille laulukoe, ja vielä koko luokan edessä :O.

Mitä helvettiä? Eihän noin voi sanoa, että tulee miinus jos vaan opettajan seurassa haluaa laulaa! Voi jumaliste, tekisin valituksen asiasta, kamalaa kohtelua lapsille. Meillä ei edes saanut laulaa toisten edessä, vaan piti laulaa opettajan kanssa kaksistaan. Sekin jännitti minua jo turhan paljon kun olin niin ujo, vaikka kokeista aina kymppi tulikin.

Mä vihasin tuota jo ala-asteella ja vihaan edelleen. Mä vihasin sitäkin kun piti laulaa vain opettajan edessä. Mä en osaa laulaa yhtään ja se tekee siitä niin kamalaa.

Enkä muutenkaan tykkää esiintyä kenenkään edessä. Kyllä mä koulussa saatan tunnilla omalta paikaltani heittää kommenttia, mutta jos mun pitää varta vasten mennä luokan eteen puhumaan niin jännitys iskee päälle.

Väärin todella väärin lapsia kohtaan. Onneksi meillä ei ollut laulukoetta. Seiskaluokalla olisi pitänyt olla ja sekin laulukoe olisi ollut eristetyssä huoneessa opettajan kanssa kaksistaan. Musiikinopettaja oli siis lähemmäs viisikymppinen. Onneksi en kuitenkaan ollut laulukoetta.

[QUOTE="vieras";23129364]Siis missä on vielä tuollaisia laulukokeita, luulin että niitä ei enää ole????[/QUOTE]
Minäkin olen luullut noin. Kuopuksella oli laulukoe luokan edessä vain seiskalla, mutta käsittääkseni laulukoe oli silloinkin vain niillä, jotka olivat valinneet laajan musiikin.

Meillä ei ollut laulukokeita, mutta kertotaulut piti opetella kotona ulkoa ja ne kuulusteltiin niin, että kaikki nousivat seisomaan ja opettaja kysyi kultakin vuorollaan jonkin kertolaskun. Jos osasi, sai istua, muuten joutui aina vaan uudelle kierrokselle. Varmaan oli tosi kivaa niillä yhdellä tai kahdella viimeisellä...

Olen myös luullut, ettei noita enää pidetä. Omalla kolmasluokkalaisellani ei ole ollut...Tosin tokalla luokalla hän pyrki mussiikkiluokalle ja silloin opettaja suositteli, että laulaisivat pyrkyrit luokan edessä, pakko ei ollut. Tyttäreni on kokenut esiintyjä, joten ei ollut ongelma laulu hänelle, mutta voin ymmärtää, että monelle on ja tuo on minusta kyllä väärin, että tavallisessa tilanteessa tavallisessa luokassa joutuu luokan edessä laulamaan.

Yhteistyössä