Hulluimpia neuvoja mitä lastenneuvolasta on annettu

Kerätäänpä näitä päivän piristykseksi.

Itse olen aina saanut hyviä neuvoja pelkästään, mutta miehen siskolle viimeisellä kerralla oli terkkari sanonut että missään nimessä tuttipullosta ei saa vierottaa ennen 1v6kk ikää.

Samainen lapsi passitettiin konttauskouluun vuoden ikäisenä kun ei vielä osannut kontata. Ryömi ja käveli tukeavasten hienosti, mutta ei kontannut. Tosin viikkoa ennen konttauskoulua alkoi myös konttaamaan.
Tähän ehkä on syykin, neuvolan täti sanoi että jos ei osaa kontata tulee huono-oppilas eikä osaa käyttää kynää.

Mitäs muilla?
 
hassua :D
jopas oli hassuja juttuja... meille sanottiin että olis hyvä juttu siinä 6-9kk iässä opetella nokkamukiin ja jättää pullot pois.... meillä poika 11kk eikä konttaa ryömii ja nousee ylös tukea vasten taitaapi pian kävelläkin... sehän on aivan normaalia että joillakin jää väliin tuo konttaaminen....
 
Lilli
Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
siis täh? että jos ei osaa kontata niin ei osaa käyttää kynää? voi hyvää päivää :LOL: ja kieltämättä tuo vieroitusikäkin on vähän outo :whistle:

mä en muista mitään hassuja :ashamed:
Kyllä niillä jotain yhteyttä voi olla. Mä kyllä muistelin, että se oli niin, että konttaamattomuus voi tarkoittaa vaikeutta lukemisessa.. Mutta voi se kirjoituksessakin olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kkkkkkkk:
Kyllähän siinä kuulemma on ihan oikeasti tietty syy-yhteys, konttaamattomuuden ja oppimisvaikeuksien välillä. Pitäis vaan kaivaa jostain linkkiä :)
Siis en ole koskaan kuullutkaan, mä en oo koskaan vauvana itse kontannut.

*muoks* ja mitä tulee oppimisvaikeuksiin, ni virkkuuohjeista en kyllä mitään tajua.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Lilli:
Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
siis täh? että jos ei osaa kontata niin ei osaa käyttää kynää? voi hyvää päivää :LOL: ja kieltämättä tuo vieroitusikäkin on vähän outo :whistle:

mä en muista mitään hassuja :ashamed:
Kyllä niillä jotain yhteyttä voi olla. Mä kyllä muistelin, että se oli niin, että konttaamattomuus voi tarkoittaa vaikeutta lukemisessa.. Mutta voi se kirjoituksessakin olla.
voihan se toki olla mutta ei ole ikinä ennen tuollaista väitettä tullut vastaan niin vähän ihmetytti :D esikoinen meillä ei ryöminyt ollenkaan eikä siitä ikinä mitään neuvolassa sanottu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
siis täh? että jos ei osaa kontata niin ei osaa käyttää kynää? voi hyvää päivää :LOL:
juuri pari kk sitten oli vauvalehdessä, että liikkumaan lähteminen pitäisi tapahtua vaihe vaiheelta, siinä asiantuntija, mikä lie, sanoi että erityisesti konttaaminen vuorotahtiin on merkittävä taito, sen poisjääminen voi olla merkki myöhemmästä lukihäiriöstä, eli siinä varmaan haetaan jotakin aivojentoimintaan viittaavaa-
samoin oli et ns. peppukävelyn harjoittajat olisi hyvä saada oppimaan konttaaminen koska kontatessa selän asentoa on oikea tms.

no tämä siis vaan siitä mitä lehdestä luin
, tarkemmin en muista, mutta ehkä sillä neukkarintädillä oli tässä jokin ihan pointtikin.

 
v
Alkuperäinen kirjoittaja haa:
Kynän käytöstä en tiedä, mutta vauvoille on tärkeää kehityksen kannalta käydä läpi kaikki kehitysvaiheet. Ryömiminen, konttaaminen, kävely.
höpö höpö, tuo on vaan arvailua. Veljeni ei kontannu ja luki itsensä diplomi-insinööriksi.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja kkkkkkkk:
Kyllähän siinä kuulemma on ihan oikeasti tietty syy-yhteys, konttaamattomuuden ja oppimisvaikeuksien välillä. Pitäis vaan kaivaa jostain linkkiä :)
juu, tuo on ihan totta! minä en itseasiassa edes osaa linkittää mitään lähteitä tänne, mutta tuo ei oikeasti todellakaan ole mikään uusi tieto koskien konttauksen ja oppimisvaikeuden yhteyttä.
 
Esikoisen synnytys valmennuksessa terveydenhoitaja tokaisi,että sitten kun tulette vauvan kanssa sairaalasta kotiin,ja jos se vauva ei muuten rauhoitu autossa,voi äiti ottaa vauvan kaukalosta ja pitää matkan ajan sylissä!!!
No joo,kaikilla meillä oli lasketut ajat marras-tammikuussa,joten juurikin liukkailla keleillä,ja tie on pahan hirvitie...eikä matkaa ole kuin korkeintaan 50km...että näin!
 
höh
Alkuperäinen kirjoittaja Lilli:
Alkuperäinen kirjoittaja vuotaraaputin:
siis täh? että jos ei osaa kontata niin ei osaa käyttää kynää? voi hyvää päivää :LOL: ja kieltämättä tuo vieroitusikäkin on vähän outo :whistle:

mä en muista mitään hassuja :ashamed:
Kyllä niillä jotain yhteyttä voi olla. Mä kyllä muistelin, että se oli niin, että konttaamattomuus voi tarkoittaa vaikeutta lukemisessa.. Mutta voi se kirjoituksessakin olla.
Aha? Itse en kontannut kuulemma, lukemaan opin helposti ja aikaisin, kuten myös kirjoittamaan, pystyn tekstaamaan minkälaisella mallilla vaan :) Oma mukelo ei kontannut ollenkaan ja oikean kynäotteen oppi itsekseen reilu 1v iässä.
Kai se on sitä "ristiin"motoriikkaa jota kontatessa oppii, mutta eiköhän tuon opi muutenkin.
 
Posser
Alkuperäinen kirjoittaja kkkkkkkk:
Kyllähän siinä kuulemma on ihan oikeasti tietty syy-yhteys, konttaamattomuuden ja oppimisvaikeuksien välillä. Pitäis vaan kaivaa jostain linkkiä :)
Voi jestas! Mä en ole koskaan kontannut ja mulla on kaksi yliopistotutkintoa, mm. opettajantutkinto. Että se niistä oppimisvaikeuksista.
 
M
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja haa:
Kynän käytöstä en tiedä, mutta vauvoille on tärkeää kehityksen kannalta käydä läpi kaikki kehitysvaiheet. Ryömiminen, konttaaminen, kävely.
höpö höpö, tuo on vaan arvailua. Veljeni ei kontannu ja luki itsensä diplomi-insinööriksi.
No tuohan se todistaa oikeaksi. DI:t eivät todellakaan ole mitään järjen jättiläisiä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja veitikka:
Esikoisen synnytys valmennuksessa terveydenhoitaja tokaisi,että sitten kun tulette vauvan kanssa sairaalasta kotiin,ja jos se vauva ei muuten rauhoitu autossa,voi äiti ottaa vauvan kaukalosta ja pitää matkan ajan sylissä!!!
No joo,kaikilla meillä oli lasketut ajat marras-tammikuussa,joten juurikin liukkailla keleillä,ja tie on pahan hirvitie...eikä matkaa ole kuin korkeintaan 50km...että näin!
:eek:
Tämä on tosiaan myös aika oudoimmasta päästä neuvoja..
 
No joo, ehkäpä mulla on sosiaalisissa suhteissa hieman vaikeaa, mut se on kyllä ilmaantunut yli 25-vuotiaana. Ja törmäilen toisinaan myös ovenpieliin.
Olen myös harrastanut aika paljon urheilua, mm. ratsastusta, joka kyllä vaatii kropan hallitsemista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja haa:
Kynän käytöstä en tiedä, mutta vauvoille on tärkeää kehityksen kannalta käydä läpi kaikki kehitysvaiheet. Ryömiminen, konttaaminen, kävely.
höpö höpö, tuo on vaan arvailua. Veljeni ei kontannu ja luki itsensä diplomi-insinööriksi.
No tuohan se todistaa oikeaksi. DI:t eivät todellakaan ole mitään järjen jättiläisiä.
:LOL:
 
meillä esikoinen kyllä oppi konttaamaan vasta kun osasi jo kävellä, mutta silti oppi lukemaan nelivuotiaana, eikä kärsi minkäänlaisista oppimisvaikeuksista... Mutta eipä silti, vaikka joku yhteys olisikin todettu, niin ainahan on poikkeuksia, eivätkä lapset kehity saman kaavan mukaan.

Oma tyrmistyttävin lastenneuvolakokemukseni oli se, kun eskoisen ollessa 11 kk sain sekä terkkarilta, että lääkäriltä haukut siitä, että yhä imetin. Koska "lapselle voi tulla haitallisen voimakas henkinen riippuvuus äitiinsä" :kieh:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja haa:
Kynän käytöstä en tiedä, mutta vauvoille on tärkeää kehityksen kannalta käydä läpi kaikki kehitysvaiheet. Ryömiminen, konttaaminen, kävely.
höpö höpö, tuo on vaan arvailua. Veljeni ei kontannu ja luki itsensä diplomi-insinööriksi.
No tuohan se todistaa oikeaksi. DI:t eivät todellakaan ole mitään järjen jättiläisiä.
Katkeran vuodatus:D
 
M
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja haa:
Kynän käytöstä en tiedä, mutta vauvoille on tärkeää kehityksen kannalta käydä läpi kaikki kehitysvaiheet. Ryömiminen, konttaaminen, kävely.
höpö höpö, tuo on vaan arvailua. Veljeni ei kontannu ja luki itsensä diplomi-insinööriksi.
No tuohan se todistaa oikeaksi. DI:t eivät todellakaan ole mitään järjen jättiläisiä.
Katkeran vuodatus:D
Eipä olekaan...ei edes kateellisen.

 

Yhteistyössä