Hullua(ko)??

Kysyn ihan suoraan teiltä vanhemmilta äiti-ihmisiltä ja nuoremmiltakin:

Onko tässä mitään järkeä eli pillerit loppuu nyt ensiviikonlopulla ja ollaan miehen kanssa puhuttu että haluttaisiin toinen lapsi. Mullahan on ikää kuitenkin vasta 17 ja eikä siinä mitään, todella hyvin on pärjätty esikon kanssa mutta hiukan on pelko tuolla taustalla että mitäs jos en enää pärjääkkään kahden kanssa?

Taloudellisia ongelmia ei normaalisti ole (jos tuota hetki takaperin tapahtunutta rahanpuutetta lasketa). Mutta jos en osaakkaan enää sitten huomioida molempia yhtä paljon ja toinen jää ns."yksin". Kertokaa nyt rakkaat kanssa siskot että miten pitäis toimia.

Kyllähän mun tarttis olla valmis ennen kun toista hankin mutta viimeksikin kasvoin hurjasti raskauden aikana ja tulos oli pelkkää plussaa :)

Mies on jo muutaman kuukauden toivonut minun lopettavan pillerit että saatais toinen prinssi tai prinsessa taloon :) :heart:

vieras
Meillä nyt 1v9kk ja 4vko lapset ja voin kertoa että RASKASTA on. Esikolla uhmaa pukkaa ja vauva... no se on vauva. Kyllä nyt huomaa miten helppoayhden kanssa oli. Kai tämä työ joskus tekijänsä palkitsee mut just nyt ei tahdo voimat, mielenkiinto eikä hermot kestää!! Ja mulla ikää 30 v.

Kuinka vanha siun ensimmäinen on? Meillä oli tyttö 2v3kk kun kaksoset syntyivät.Ihan hyvin on mennyt.Löytyy vielä poika, joka oli silloin 6v.Nyt on vielä helpompaa kun kaksostytöt on 1,5v ja kolmas kohta 4v..Leikkivät keskenään :heart: Mie oon 28v =)

Kannattaa miettiä ihan rauhassa siksi, koska sulla on ikää vähän ja aikaa saada lapsia vielä useampi kymmenen vuosi. Ei sillä ettet päirjäisi, vaikka kaksi lastan on toki paljon rankempi hoitaa kuin yksi, vaan myös ihan siksi, että tarviiko kaikki tehdä heti nyt ja rankemman kautta vai onko mahdollista tehdä ne hieman hitaampaan tahtiin. Mä oon tään 11 vuoden äitiyden aikana huomannut, ettei ne vauvakuumeet siihen yhteen vauvaankaan lopu vaan aina toinen vauvakuume tulee perässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Napander:
Kuinka vanha siun ensimmäinen on? Meillä oli tyttö 2v3kk kun kaksoset syntyivät.Ihan hyvin on mennyt.Löytyy vielä poika, joka oli silloin 6v.Nyt on vielä helpompaa kun kaksostytöt on 1,5v ja kolmas kohta 4v..Leikkivät keskenään :heart: Mie oon 28v =)
7kk on tyttö...

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Kannattaa miettiä ihan rauhassa siksi, koska sulla on ikää vähän ja aikaa saada lapsia vielä useampi kymmenen vuosi. Ei sillä ettet päirjäisi, vaikka kaksi lastan on toki paljon rankempi hoitaa kuin yksi, vaan myös ihan siksi, että tarviiko kaikki tehdä heti nyt ja rankemman kautta vai onko mahdollista tehdä ne hieman hitaampaan tahtiin. Mä oon tään 11 vuoden äitiyden aikana huomannut, ettei ne vauvakuumeet siihen yhteen vauvaankaan lopu vaan aina toinen vauvakuume tulee perässä.
Mie oon huomannu ton vauvakuumeen kanssa saman asian :whistle:

mulla on sit taas vielä sellainen etten haluaisi ihan hirveesti ikä eroa lapsille... :ashamed:

ehkä tähän kuitenkin tiedät itse parhaiten vastauksen? =)

itse sain esikoisen 19-vuotiaana ja siitä puolen vuoden päästä aloin odottamaan toista, joka syntyi kun mies oli ollut muutaman kuukauden intissä ja yli puoli vuotta oli vielä jäljellä. yksin hoisin lapset yms. aika pitkälti. ehkä nyt tekisin toisin? en tiedä.
sen jälkeen on syntynyt vielä kaksi lasta. mulla ikää nyt 25-v ja mietin että vieläkö jaksaisin tähän saumaan viidennen. haluaisin kyllä mutta se jaksaminen mietityttää. joten niin kauan kun en ole varma asiasta en sen eteen teen päätöstä suuntaan enkä toiseen.

No jos haluat kuulla tällaisen vanhan äidin rehellisen mielipiteen niin.. Ehdit saamaan lapsia vielä kun olet kaksi kertaa vanhempikin kuin nyt, joten kiire sinulla ei ole todellakaan tekemään mitään päätöksiä.

Oikeasti useamman lapsen kanssa pärjääminen on välillä rankkaa, ja sinulla olisi nyt mahdollisuus käydä kouluja ja hankkia ammatti. Ja ei se ikäero ole ongelma. Kun ikäerot ovat pienet, tappeluja on paljon enemmän, kuin silloin jos ikäerot ovat suuremmat.

Kukaanhan ei ole oikeasti koskaan valmis vanhemmuuteen, joten sikäli tässä on turha viisastella, mutta toisaalta et itsekään ole varsinaisesti vielä aikuinen.

Onnea matkaan joka tapauksessa. Lapsihan on ihme ja lahja, saa sen sitten nuorena tai vanhempana.

Alkuperäinen kirjoittaja pientenäiti:
No jos haluat kuulla tällaisen vanhan äidin rehellisen mielipiteen niin.. Ehdit saamaan lapsia vielä kun olet kaksi kertaa vanhempikin kuin nyt, joten kiire sinulla ei ole todellakaan tekemään mitään päätöksiä.

Oikeasti useamman lapsen kanssa pärjääminen on välillä rankkaa, ja sinulla olisi nyt mahdollisuus käydä kouluja ja hankkia ammatti. Ja ei se ikäero ole ongelma. Kun ikäerot ovat pienet, tappeluja on paljon enemmän, kuin silloin jos ikäerot ovat suuremmat.

Kukaanhan ei ole oikeasti koskaan valmis vanhemmuuteen, joten sikäli tässä on turha viisastella, mutta toisaalta et itsekään ole varsinaisesti vielä aikuinen.

Onnea matkaan joka tapauksessa. Lapsihan on ihme ja lahja, saa sen sitten nuorena tai vanhempana.
kiitän :)

Mun pojilla on ikäeroa 2v11kk, ihan siksi, ettei junnusta aiemmin tärpännyt. Esikoisen sain 18 vuotiaana. Mulla oli ihan samoja aatoksia junnua odottaessa, ja neuvolassa rauhoittelivat, että useat äidit ajattelevat noin. Mutta ihan yhtä paljon molempia rakastan, molemmat ovat erilaisia luonteeltaan, toinen vaatii enemmän huomiota, toinen vähemmän. Mä aikanaan ratkaisin just ton huomioimisen niin, että otin esikon mukaan vauvan odotukseen jo raskausaikana, ja sai olla äidin apulainen hoitamisessa. Tosin poika oli jo niin iso, et ymmärsi noiden asioiden päälle.
Te teette miehesi kanssa juuri siltä, mikä teistä tuntuu parhaalta, sillä jokaisella on oma mielipiteensä siitä, miten lapsiasiat kuuluisi hoitaa. Totta on se, että sulla on aikaa tehdä lisää lapsia myöhemminkin, mut mäkin haaveilen iltatähdestä nyt 28veenä, ja olen iloinen siitä, et sain lapseni nuorena.
Tsemppiä teille =)

Alkuperäinen kirjoittaja martsukka--:
mulla on sit taas vielä sellainen etten haluaisi ihan hirveesti ikä eroa lapsille... :ashamed:

Ikäero on pieni, vaikka se olis 2 tai 4 vuotta, joten mitään kiirettä ei ole. Jos et pillereitä halua ja se lapsen tulo ei niin vaarallinen ole vaikka hetken vielä lykkäisittekin, käyttäkää luonnonmenetelmiä ja oviksen aikana kortsua.

Yhteistyössä