Hullu kysymys - onko haittaa ettei 1-vuotiaani ole sairastellut?

Hei,
mulla olisi hullu kysymys: onko siita kovasti haittaa etta 1-vuotiaani ei ole viela sairastellut ollenkaan? Siis ei nuhaa eika mitaan ole ollut.

Mulle kaikki toitottavat (en asu Suomessa), etta on tosi vahingollista lapselle, ettei ole sairastellut pienena, etta sitten kun sairaudet iskevat, ne kaatavat kovempaa.
Lisaksi se, etta lapsi on "viela" 1-vuotiaana kotona on hammastelyn aihe.

Perheeseemme kuulu koira, paljon ulkoilua ja muiden taaperoiden kanssa tapaamista - kylla lasta siis on ihan tarpeksi altistettu kaiken maailman basilleille.

Huolehdinko ihan turhasta?
 
Ei ole haittaa, jos olet altistanut lastasi normaalin ympäristön taudinaiheuttajille ja lialle. Minusta tuo on vain merkki siitä, että lapsellasi on hyvä vastustuskyky, kun taudit eivät puhkea, vaikka hän on mitä ilmeisimmin altistunut tartunnoille:) Hänellä saattaa olla vasta-aineita jo monia sairauksia vastaan, vaikka itse tauteja ei ole saanutkaan. Meidän poika on 6 kk, eikä ole vielä sairastanut mitään, vaikka minä ja mieheni ollaan oltu flunssassa & ollaan liikuttu vauvan kanssa julkisilla paikoilla. Toivon ettei mitään tulekaan pitkään aikaan.

Se on ihan eri asia, että jos joku sairastuu vasta AIKUISENA erilaisiin rokkoihin tai melkein mihin vaan, silloin taudit parantuvat yleensä hitaammin ja ovat ankarampia kuin lapsilla, joiden parantumiskyky on parempi kuin aikuisilla.
 
Ei meilläkään lapset ole tuon ikäisinä paljon sairastelleet. Ehkä hiukan nuhaa. Lasten ikä nyt 6, 3, ja 1 vuotta ja olemme tähän mennessä vain kerran joutuneet viemään lapsen lääkäriin (keskimmäisellä oli hieman pitkittynyt flunssa). Meillä lapset ovat olleet muuten kotona, paitsi esikoinen meni osa-aikaisena päiväkotiin 5-vuotiaana. Silloinkaan ei sairastellut yhtään sen enempää kuin aikaisemmin (pari kertaa kuume noussut vuorokaudeksi), vaikka päiväkodissa liikkuu varmasti enemmän pöpöjä kuin täällä kotona, ja täällä kotonakin on remontin takia ollut jo pitkään siisteyden kanssa vähän niin ja näin...käsiäkään ei meillä pestä ellei ole jotain ihan näkyvää likaa. Eli kai tässä sitten on altistuttu sen verran pöpöille, että vastustuskyky on kasvanut, ja lapsihan käsittääkseni jollain lailla 'perii' äidin vastustuskyvyn. Itsekään en ole paljon sairastellut, lapsena tai aikuisena. Minäkin tässä siis vielä odottelen, että selvitäänkö meillä tästä pikkulapsivaiheesta ihan ilman jatkuvia nuhakuumeita, korvatulehduksia ym.

Tuttavapiirissä nämä sairastelut tuntuvat kasautuvan samoihin perheisiin. Tulee mieleen että se on jonkinlainen huono kierre, jossa jatkuvasta sairastelusta vastustuskyky ennemminkin vain heikkenee kuin vahvistuu?
 
Ei meilläkään ollut vielä 1-vuotiaana sairastellut, ja itsekin murehdin samasta asiasta. Nyt 20 kk:n vanhana on ollut jo kaksi kuumetautia ja pari nuhaa, jotka tulivat, kun aloimme käydä perhekerhossa, jossa ei oikein voi valkata, että kuinka räkänokkaisia muksut on, toisin kuin kavereita tapaillessa :) Mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että pienet nuhat ovat vain hyväksi vastustuskyvyn kannalta. Ja odotan, että nuhakuumeet tulevat reippaasti yleisimmäksi nyt, kun alkaa myös käydä aamupäivisin hoidossa. Mutta itse tosiaan uskon (asun Italiassa...) että kunnon vastustuskyvyn saa vain sairastamalla taudin itse...
 

Yhteistyössä