Huimauskohtaukset raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sanna.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sanna.

Vieras
Ensimmäisessä raskaudessa viikkoja oli vasta 8 kun tuli jo ensimmäinen. Toisessa on muista koska ne alkoi ja nyt kolmannessa tänään viikolla 14 tuli ensimmäinen voimakas kohtaus. Edellisestä raskaudesta on jo viisi vuotta, enkä silloinkaan saanut kunnolla mitään selvyyttä mistä kohtauksen johtuvat.

Tuntuu, että hikeä alkaa pukkaamaan. Sitten huono olo alkaa voimistumaan. Joskus tässä vaiheessa kohtauksen pystyy pysäyttämään juomalla ja laittamalla jotain suuhun, joskus ei auta mikään. Seuraavaksi korvat alkaa lukkiutumaan ja jalkoja heikottamaan. Tuntuu, että olisi pakko päästä istumaan. Viimeiseksi silmissä sumenee ihan kunnolla, kuten tänäänkin. Sitten se menee ohi 5-10 minuutissa. Kohtaus ei tule koskaan kotona, vaan aina silloin kun olet kävellyt ja seisot. Ruokakaupassa, linkkupysäkillä, kaupungilla...

Onko kenelläkään samoja kokemuksia? Tämä on sen verran rajoittanut joka raskaudessa, että ei tee mieli lähteä muuten vain kaupungille tai isoon ruokakauppaan..

Olisiko oire raskauspahoinvoinnista? Kokeile pitää jotain syötävää mukana, jotta voit napostella jotain tiheästi ja saat verensokerin pysymään tasaisena.

Tai sitten alhainen verenpaine? Kun mulla on verenpaine alhainen, mulla tulee hyvin samanlaiset oireet. Ovatko mitanneet neuvolassa? Suolaisen tai salmiakin syöminen voi auttaa verenpaineeseen. Tuleeko kohtauksia nopeasti ylös noustessa, jos on ollut pidempään makuulla?

Mä pyörryin kaupankassalle ja sit toisen kerran töissä, onneks oli kummalaki kerralla vieressä ihminen joka otti kopin :D
Aloin kantamaan suklaapatukoita laukussa ja pistin sellasen naamaa ku alko hikee pukaa, jotenki se autto.

Kahdessa ensimmäisessä raskaudessa ei ollut juurikaan pahoinvointia, tässä nykyisessä kyllä. Juotavaa pidänkin aina laukussa. Verenpaine oli äsken 117/70, ei kuitenkaan ilmeisesti liian alhainen.

Kohtauksia ei tule koskaan kotona, vain silloin kun on jossain muualla. Tuo verensokeri se vois toisaalta olla, mutta en tiedä :/

Mulla erityisesti vatsalaukun tyhjänä olo aiheuttaa helposti huonon olon, joten kuitupitoisen syöminen pitää parhaiten pahoinvoinnin loitolla pidempään. Tai sitten se vakauttaa verensokerin pidemmäksi aikaa, en tiedä, mutta toimii. Eli ruisleipää, välipalapatukkaa, kuivattuja hedelmiä tms. Juominen auttaa vain pieneksi hetkeksi.

Ei tuo hirveän alhainen verenpaine ole, mutta mittaustilanne voi vaikuttaa, joten sen verran alhainen se on, että jos mittaustilanteessa on ollut normaalia korkeampi, on mahdollista, että se on välillä sen verran alhainen, että sekin vaikuttaa.

Kahdessa ensimmäisessä raskaudessa ei ollut juurikaan pahoinvointia, tässä nykyisessä kyllä. Juotavaa pidänkin aina laukussa. Verenpaine oli äsken 117/70, ei kuitenkaan ilmeisesti liian alhainen.

Kohtauksia ei tule koskaan kotona, vain silloin kun on jossain muualla. Tuo verensokeri se vois toisaalta olla, mutta en tiedä :/

Todennäköisesti alhainen verenpaine. Jos näin päivällä ilman tuota "kohtausta" saat nuo lukemat voi verenpaine helposti olla hetkittäin paljon alempi ja aiheuttaa juuri sitä että silmissä pimenee jne. Itse kärsin samasta ja korostui raskauden aikana. Nyt vaan hyvällä omalla tunnolla suolaa syömään, tosin merisuola tai ruususuola on parempi vaihtoehto. Sit matkaan mukaan vaikka suolapähkinöitä jos alkaa vähänkään tulemaan sellainen olo et kohta vois mennä pimeeksi. Muista aina myös nousta hitaasti (myös silloin kun vain kumarrut)

Kiitos vinkeistä! Ehkä en ole vain sitten koskaan osannut yhdistää kohtausta "nälkään" vaikka nälän tunnetta ei olekaan. Tänäkin aamuna olin syönyt aamupalan hieman reilu tunti sitten, vaikka tosiaan aamusin ei maistu kuin pari leipää.. Pitänee hankkia verenpainemittari lainaan ja lisätä suolan käyttöä ;) Olenkin aina käyttänyt vähän suolaa.

Kiitos vinkeistä! Ehkä en ole vain sitten koskaan osannut yhdistää kohtausta "nälkään" vaikka nälän tunnetta ei olekaan. Tänäkin aamuna olin syönyt aamupalan hieman reilu tunti sitten, vaikka tosiaan aamusin ei maistu kuin pari leipää.. Pitänee hankkia verenpainemittari lainaan ja lisätä suolan käyttöä ;) Olenkin aina käyttänyt vähän suolaa.

Jos huimaa, se tuo pahoinvointia, jota ei osaakaan yhdistää nälkään. Raskauspahoinvointi voi tehdä saman. Itse olen oppinut, että juuri silloin kun meinaa tulla huono olo, pitää äkkiä syödä jotain, vaikka silloin juuri ei tekisi mieli syödä.

mulla ollu kaikissa 5 raskaudessa.tiheä syöminen ainut keino ollu.ja AINA tuli kohtaukset kodin ulkopuolella.nyt taas samoja oireita.jalat ristis etten ole raskaana.

Yhteistyössä